Vriendinnetje meenemen - bijdrage vragen aan ouders?

03-05-2019 19:02 284 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi allen!

Ik kom even anoniem om hulp vragen & vooral wil ik graag polsen hoe er over mijn probleem gedacht wordt door andere ouders.

De situatie: ik heb samen met mijn man een dochter, een sociale, lieve en hartelijke meid, op de basisschool. Er is bij ons thuis al een paar jaar weinig geld en we houden bijna niets over, maar we redden het met z'n drieen, dus het gaat nog goed. :)

Onze dochter heeft veel leuke contacten, en mag ook weleens, zeker in de vakanties, een dagje mee op stap met andere ouders. Vaak is dat gewoon naar een speeltuin / strandje in de buurt, maar er zijn ook wat extravagantere uitstapjes geweest, en dat was natuurlijk altijd heel speciaal. Ik vind het echter heel jammer dat wij dat nooit eens terug kunnen doen en een vriendje / vriendinnetje kunnen uitnodigen voor een leuk uitstapje / langer logeerpartijtje, omdat we er dan financieel niet uitkomen. Er wordt wel genoeg bij ons thuis gespeeld en ook wel eens een nachtje gelogeerd, maar als we genoeg opzij kunnen leggen voor een uitstapje is dat altijd alleen met dochter.

Nu hebben mijn ouders bijvoorbeeld een huisje op een vakantiepark op de waddeneilanden waar we al een paar jaar elke zomer met dochter heengaan. Heerlijk dat dat kan, en dochter vermaakt zich wel met kinderen die daar ook vaak komen, maar het lijkt me zo leuk voor haar als er een keer een vriendinnetje meekan! Maar de reis met het openbaar vervoer en de boot, het huren van fietsen, en alle kleine dagelijkse kosten - ik heb berekend dat het toch al gauw €80-100 extra kost om nog een kind mee te nemen voor een week en dat is voor ons gewoon heel veel.

Ik schaam me natuurlijk behoorlijk dat we niet gewoon een vriendje kunnen uitnodigen en dan zelf alles betalen. Nu is mijn vraag aan jullie: kan ik dit bespreekbaar maken met ouders, en hoe zouden jullie reageren als je kind zou worden uitgenodigd voor een weekje vakantie (of een uitstapje met bijvoorbeeld een toegangsprijs, om minder ambitieus te beginnen) maar de ouders die je kind uitnodigen vragen om een bijdrage?
Belg007 schreef:
03-05-2019 22:13
Dan moet je die 4 euro wel hebben elke week.


Maar ik zou gewoon nu dus af en toe 1 euro in een potje gaan steken om tegen dat kind 12 à 14 is iemand te kunnen meenemen.

Eerder vind ik vriendinnetjes mee op reis nemen echt niet nodig.
als je rondkomt van het minimum kan je vier euro per week opzij leggen. Als je schulden hebt is het misschien een ander verhaal maar dan kan je gewoon niet op vakantie
Alle reacties Link kopieren
Bij dat soort dingen voelt het ook al heel anders als je even vraagt of ze nog een bijdrage verwachten, dan dat je er blind vanuit gaat ;). Dat gaat dan niet om het geld, maar meer de manier waarop. Dus heel goed dat je dat nu iedere keer maar vraagt. En dan niet tot vervelens toe: want dat is net zo goed irritant. "echt niehieet?"

Dat scheelt wel dat ze weten wat ongeveer de situatie is en dan is daar vaak echt wel begrip voor, wanneer mensen het zelf wel een aardig stuk ruimer hebben. Sowieso dus als je het aankaart: openheid erover geven.
Orișa schreef:
03-05-2019 22:15
Ik vind het echt heel raar om je gast haar hele vakantie zelf te laten bekostigen. Vraag dan alleen reiskosten oid.
ja ik vind het ook raar. TO heeft er ook belang bij, ze doet het vooral voor haar kind
zwemvisje schreef:
03-05-2019 22:14
Dat weet ik natuurlijk helemaal niet zeker! Daarom zou ik het ook bespreekbaar willen maken of vragen, niet eisen. Als een ander het (ook) niet kan opbrengen, ben ik de eerste die dat begrijpt!
Wat doe je als zij het wel kunnen / willen betalen, maar je kind nadien een tegen-uitnodiging krijgt?
Waarbij jij dus ook 60 à 100 euro kan gaan neertellen.
Die je niet (extra) hebt.

Uit "goed fatsoen" kun je dat dan nauwelijks weigeren en heb je een immens probleem.

Want jij jaagt hen op kosten, maar als jouw kind willen meenemen is dat niet mogelijk. Komen ze achteraf achter.
[quote=zwemvisje post_id=29879882 time=1556914447 user_id=385757]
Dat weet ik natuurlijk helemaal niet zeker! Daarom zou ik het ook bespreekbaar willen maken of vragen, niet eisen. Als een ander het (ook) niet kan opbrengen, ben ik de eerste die dat begrijpt!
[/quote
Zou maar lekker een boswandeling maken of een logeerpartij

Je kunt het niet betalen. Zoals zoveel mensen niet een vriendinnetje meenemen op vakantie maar gewoon met hun eigen gezin gaan.
Alle reacties Link kopieren
Nouschi schreef:
03-05-2019 22:11
Het hangt er ook een beetje vanaf hoe die ouders zitten qua financiën natuurlijk. Als je weet dat ze het prima kunnen betalen is het ook nog weer anders dan ouders die in hetzelfde financiële schuitje als jullie zitten.
Maar dat is ook weer een valkuil. Je weet natuurlijk nooit hoe de situatie van een ander is, je kunt wel aannames doen. En daarnaast is het best vervelend als mensen er maar vanuit gaan omdat je goed lijkt te verdienen jij het wel kan/wil betalen.
Just because you have the emotional range of a teaspoon doesn’t mean we all have.
Alle reacties Link kopieren
S-Meds schreef:
03-05-2019 22:17
ja ik vind het ook raar. TO heeft er ook belang bij, ze doet het vooral voor haar kind

Maar misschien vinden die andere ouders het wel een uitkomst omdat ze anders naar de BSO oid moet, of zelf vrij nemen.
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
Orișa schreef:
03-05-2019 22:15
Ik vind het echt heel raar om je gast haar hele vakantie zelf te laten bekostigen. Vraag dan alleen reiskosten oid.
Ik zou het aan de andere kant juist bezwaarlijk vinden als mijn kind zo gratis daar zou zitten.
Want ik heb zelf helemaal geen zin om kinderen mee op vakantie te nemen eigenlijk, en hoe hou je dat dan weer eerlijk :-$
Nouschi schreef:
03-05-2019 22:20
Maar misschien vinden die andere ouders het wel een uitkomst omdat ze anders naar de BSO oid moet, of zelf vrij nemen.
dat kan, maar daar mag je niet van uit gaan vind ik. Als je een ander uitnodigt doe je dat omdat je iets te geven en te delen hebt. Het kan zijn dat de ander zegt; goh zal ik ook bijdragen maar het kan ook dat dat niet gezegd wordt. Dat moet je incalculeren. Als je het niet kan betalen dan moet je geen vriendinnetje meenemen.
Het-groepje schreef:
03-05-2019 22:21
Ik zou het aan de andere kant juist bezwaarlijk vinden als mijn kind zo gratis daar zou zitten.
Want ik heb zelf helemaal geen zin om kinderen mee op vakantie te nemen eigenlijk, en hoe hou je dat dan weer eerlijk :-$
Ik ook nit en ik heb dus nooit een ander kind uitgenodigd. Mocht je daar wel voor kiezen vind ik het vanzelfsprekend dat je het grootste deel voor je gast betaalt.
Alle reacties Link kopieren
Belg007 schreef:
03-05-2019 22:17
Wat doe je als zij het wel kunnen / willen betalen, maar je kind nadien een tegen-uitnodiging krijgt?
Waarbij jij dus ook 60 à 100 euro kan gaan neertellen.
Die je niet (extra) hebt.

Uit "goed fatsoen" kun je dat dan nauwelijks weigeren en heb je een immens probleem.

Want jij jaagt hen op kosten, maar als jouw kind willen meenemen is dat niet mogelijk. Komen ze achteraf achter.
Aan de andere kant, als zij weten dat zij wegens geldgebrek het kind alleen mee kunnen nemen als de ouders de onkosten vergoeden dan kunnen ze wel snappen dat ze dus domweg geen geld hebben om het andersom te betalen.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Alle reacties Link kopieren
Kia•Ora schreef:
03-05-2019 22:18
Maar dat is ook weer een valkuil. Je weet natuurlijk nooit hoe de situatie van een ander is, je kunt wel aannames doen. En daarnaast is het best vervelend als mensen er maar vanuit gaan omdat je goed lijkt te verdienen jij het wel kan/wil betalen.
Je gaat er niet vanuit, maar legt het voor aan die mensen. "Het lijkt ons leuk als Marietje meegaat met ons, alleen financieel wordt dat lastig voor ons. Vinden jullie het oké om een bijdrage in de kosten te doen? Kids weten nog van niks dus als het niet kan / wil ook goed natuurlijk.

Ik zou het geen probleem vinden.
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
en het hoeft ook echt geen 65 euro te kosten. Vervoer ben je wel kwijt, maar als je kookt voor drie kan je er ook met vier van eten. Patat, ijs, terras en fietsen zijn niet noodzakelijk
Wat nou zo gek is: ik zou er op staan een bijdrage in de kosten te leveren (en een ruime ook) als het niet gevraagd werd, maar als het gevraagd zou worden met het argument dat het gezin het anders niet kan betalen (want dat neem ik dan aan, anders vraag je zoiets niet), dan zou ik me echt bezwaard voelen mijn kind mee te geven.
Betty_Slocombe schreef:
03-05-2019 22:26
Wat nou zo gek is: ik zou er op staan een bijdrage in de kosten te leveren (en een ruime ook) als het niet gevraagd werd, maar als het gevraagd zou worden met het argument dat het gezin het anders niet kan betalen (want dat neem ik dan aan, anders vraag je zoiets niet), dan zou ik me echt bezwaard voelen mijn kind mee te geven.
ja
Alle reacties Link kopieren
Ik zou 50 euro extra meegeven. Héérlijk een week alleen!
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
Alle reacties Link kopieren
Betty_Slocombe schreef:
03-05-2019 22:26
Wat nou zo gek is: ik zou er op staan een bijdrage in de kosten te leveren (en een ruime ook) als het niet gevraagd werd, maar als het gevraagd zou worden met het argument dat het gezin het anders niet kan betalen (want dat neem ik dan aan, anders vraag je zoiets niet), dan zou ik me echt bezwaard voelen mijn kind mee te geven.
Ja ik ook.
Just because you have the emotional range of a teaspoon doesn’t mean we all have.
S-Meds schreef:
03-05-2019 22:10
ik vind het raar om een bijdrage te vragen als je iemand uitnodigt.
Als je met ingang van nu vier euro per week weg kan leggen ben je er ook
Dit.

Bovendien vind ik iemand uitnodigen voor een vakantie van een vakantie helemaal extravagant. Wat is er mis met een logeerpartijtje, dagje strand, picnic..
Betty_Slocombe schreef:
03-05-2019 22:26
Wat nou zo gek is: ik zou er op staan een bijdrage in de kosten te leveren (en een ruime ook) als het niet gevraagd werd, maar als het gevraagd zou worden met het argument dat het gezin het anders niet kan betalen (want dat neem ik dan aan, anders vraag je zoiets niet), dan zou ik me echt bezwaard voelen mijn kind mee te geven.
En dit.
Alle reacties Link kopieren
Nouschi schreef:
03-05-2019 22:24
Je gaat er niet vanuit, maar legt het voor aan die mensen. "Het lijkt ons leuk als Marietje meegaat met ons, alleen financieel wordt dat lastig voor ons. Vinden jullie het oké om een bijdrage in de kosten te doen? Kids weten nog van niks dus als het niet kan / wil ook goed natuurlijk.

Ik zou het geen probleem vinden.
Zoals ik eerder al zei, ik zou dit ook geen probleem vinden. Maar dan moet het wel een redelijk bedrag zijn.
Just because you have the emotional range of a teaspoon doesn’t mean we all have.
Alle reacties Link kopieren
Kia•Ora schreef:
03-05-2019 22:38
Zoals ik eerder al zei, ik zou dit ook geen probleem vinden. Maar dan moet het wel een redelijk bedrag zijn.

Maar dat heeft TO toch net voorgerekend? Heel redelijk dus.
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
Betty_Slocombe schreef:
03-05-2019 22:26
Wat nou zo gek is: ik zou er op staan een bijdrage in de kosten te leveren (en een ruime ook) als het niet gevraagd werd, maar als het gevraagd zou worden met het argument dat het gezin het anders niet kan betalen (want dat neem ik dan aan, anders vraag je zoiets niet), dan zou ik me echt bezwaard voelen mijn kind mee te geven.
Precies!
Betty_Slocombe schreef:
03-05-2019 22:26
Wat nou zo gek is: ik zou er op staan een bijdrage in de kosten te leveren (en een ruime ook) als het niet gevraagd werd, maar als het gevraagd zou worden met het argument dat het gezin het anders niet kan betalen (want dat neem ik dan aan, anders vraag je zoiets niet), dan zou ik me echt bezwaard voelen mijn kind mee te geven.
Ik zou te gierig zijn op die week vrije tijd en net als nouschi extra geld meegeven :proud:
Wat vreselijk om stress te hebben over geld, ik hoop dat je zicht hebt op betere tijden TO.
Betreft mee op vakantie vragen zou ik niet doen, lekker alleen met het gezin is juist zo fijn aan vakantie.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou het niet doen. Maar ik zou ook duidelijk maken bij een uitnodiging van een ander aan mijn kind dat ik het heel leuk vind maar dat ik bang ben dat ik dat niet kan betalen. Geven de andere ouders aan dat zij wel betalen, ok. Dan geef ik wat mee voor een keer een ijsje oid.

Ik zou mijn best doen om leuke uitjes te verzinnen die niets of weinig kosten en waar een vriendje/innetje mee kan zonder dat het mij droog brood laat eten. Er is genoeg te verzinnen.

Als een ouder naar mij toe zou komen dat ze het heel gezellig zouden vinden als mijn kind mee zou gaan en dat zij het betalen dan vind ik het prima. Omdat ze dan duidelijk weten dat het niet wederkerig kan zijn. Maar denk dat die ouders een middag cakjes bakken of picknicken met hun kind op de kinderboerderij net zo waarderen als ik dan hun uitgave aan mijn kind.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven