Vriendinnetje meenemen - bijdrage vragen aan ouders?

03-05-2019 19:02 284 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi allen!

Ik kom even anoniem om hulp vragen & vooral wil ik graag polsen hoe er over mijn probleem gedacht wordt door andere ouders.

De situatie: ik heb samen met mijn man een dochter, een sociale, lieve en hartelijke meid, op de basisschool. Er is bij ons thuis al een paar jaar weinig geld en we houden bijna niets over, maar we redden het met z'n drieen, dus het gaat nog goed. :)

Onze dochter heeft veel leuke contacten, en mag ook weleens, zeker in de vakanties, een dagje mee op stap met andere ouders. Vaak is dat gewoon naar een speeltuin / strandje in de buurt, maar er zijn ook wat extravagantere uitstapjes geweest, en dat was natuurlijk altijd heel speciaal. Ik vind het echter heel jammer dat wij dat nooit eens terug kunnen doen en een vriendje / vriendinnetje kunnen uitnodigen voor een leuk uitstapje / langer logeerpartijtje, omdat we er dan financieel niet uitkomen. Er wordt wel genoeg bij ons thuis gespeeld en ook wel eens een nachtje gelogeerd, maar als we genoeg opzij kunnen leggen voor een uitstapje is dat altijd alleen met dochter.

Nu hebben mijn ouders bijvoorbeeld een huisje op een vakantiepark op de waddeneilanden waar we al een paar jaar elke zomer met dochter heengaan. Heerlijk dat dat kan, en dochter vermaakt zich wel met kinderen die daar ook vaak komen, maar het lijkt me zo leuk voor haar als er een keer een vriendinnetje meekan! Maar de reis met het openbaar vervoer en de boot, het huren van fietsen, en alle kleine dagelijkse kosten - ik heb berekend dat het toch al gauw €80-100 extra kost om nog een kind mee te nemen voor een week en dat is voor ons gewoon heel veel.

Ik schaam me natuurlijk behoorlijk dat we niet gewoon een vriendje kunnen uitnodigen en dan zelf alles betalen. Nu is mijn vraag aan jullie: kan ik dit bespreekbaar maken met ouders, en hoe zouden jullie reageren als je kind zou worden uitgenodigd voor een weekje vakantie (of een uitstapje met bijvoorbeeld een toegangsprijs, om minder ambitieus te beginnen) maar de ouders die je kind uitnodigen vragen om een bijdrage?
Ik zou mijn kind ook niet steeds met anderen mee laten gaan zonder bij te dragen .
Even snel: kinderen onder de 12 betalen volgens mij geen toeristenbelasting. Dat scheelt weer 10 euro :)

Zelf zou ik het geen probleem vinden een bijdrage te leveren aan het gezin dat mijn kind een week mee op vakantie wil nemen.
Ik zou het zelf sowieso aanbieden, en bij weigering het kind wat geld meegeven zodat hij/zij een keer kan trakteren.

Maar.... zelf zou ik het nooit vragen. Een gast nodig je uit en vakantie is extra.
Ik zou aanbieden het vriendinnetje een weekend te logeren te hebben (thuis dus), of beschikbaar te zijn op een dag/nacht als de ouders op stap zouden willen en zo de uitstapjes "goedmaken". Ook omdat zulke logeerpartijen hartstikke leuk voor kinderen zijn natuurlijk.
Alle reacties Link kopieren
Dat 65 plus een paar dagen extra eten onoverkomelijk is zou kunnen. Maar een uk van onder de 10 niet kunnen laten logeren? Joh, kom op nou. Een paar sneetjes brood, je eet een keer pannekoeken en een keer pasta. Wat kost dat nou helemaal. Er zijn echt heus wel leuke gratis uitjes bij jou in de buurt te vinden.
Btw als je ouders een huisje hebben kunnen die niet een paar tientjes bijdragen? Neem aan dat ze het huisje ook wel eens verhuren?

(hoop niet dat het een verkapt bedeltopic is)
Ik zou balen van de (gevoelsmatige) ongelijkwaardigheid die ontstaat. Wat in de toekomst mogelijk ook weer een kramp geeft met uitjes ed. En de angst dat kind om een dure magnum vraagt :-D
Zonder vragen zou ik toch wel een bijdrage leveren, want ik wil mijn kind niet gratis een week lang ergens laten logeren zonder er iets voor terug te doen. Zou me erg bezwaard voelen.
Alle reacties Link kopieren
Ik vraag me wel af hoe jullie dat doen met boodschappen. Je rekent 65 voor alle vervoer incl fiets en helm. Dus denk je 20 tot 40?? euro voor een week eten? Dat is best veel voor zo'n kind toch?
En als je echt alles zo krap moet doen dat je niet eens een tientje voor zo'n kind bij kunt dragen, ga dan eens niet en laat je dochter met opa en oma mee gaan. Scheelt jullie 2x 70 (jullie reizen niet met railrunner :) ) Als je het zooo krap hebt zou ik die 150 extra niet uitgeven eigenlijk.
Kind lekker met jouw ouders meegeven en zelf een weekje thuis met je man.
Alle reacties Link kopieren
rosings schreef:
03-05-2019 20:29
Ik zou de openheid waarderen, het leuk vinden dat m'n kind zo'n fijn vriendje heeft die hem erbij wil hebben en samen een oplossing zoeken waar iedereen zich prettig bij voelt. (En dus zelf voor kind betalen )
Precies dit.
Ik zou heel graag betalen en het leuk vinden voor mijn kind dat ze met haar vriendin mee mag.

Wees open, zeg gewoon ' we willen haar graag mee maar financieel is dat voor ons lastig"
Dat kan toch? Vindt iedereen uiteraard begrijpelijk.
Alle reacties Link kopieren
Andersom schreef:
03-05-2019 20:41
Echt? Mijn kinderen zijn al ouder, de basisschool ligt voor de derde al vier jaar achter ons.

Mijn insteek is altijd dat de uitnodigende partij betaalt tenzij anders afgesproken. Ik accepteerde uitnodigingen en nodigde zelf ook uit. Nooit over nagedacht wie dan het duurste uit was. Maar alle begrip als een ander eens een bijdrage vroeg.

Ik zie dit soort dingen in een groot geheel. Wie kan betalen betaalt, wie dat niet kan vraagt een bijdrage. En dat hoeft dan niet altijd precies wederkerig te zijn.
Ja precies. Wederkerigheid is echt niet het doel op zich.
Ik zou het prima vinden om dit te betalen. En dan kreeg mijn kind ook nog wel wat geld mee om de rest te trakteren op een lekker ijsje ofzo.
Het gaat erom dat ze samen een leuke tijd hebben. De rest zijn maar details.
Reik niet naar de hemel - maar haal hem naar je toe, Karin Bloemen.
Alle reacties Link kopieren
Friezin71 schreef:
03-05-2019 20:44
Wat grappig, ik zou er juist niet vanuit gaan dat de ander betaalt voor mijn kind.
Ik ook niet. Ik zou het altijd vragen.
En meestal krijg ik dan als antwoord: het is goed zo hoor. En soms ook niet. En dat is prima zo,
Reik niet naar de hemel - maar haal hem naar je toe, Karin Bloemen.
Alle reacties Link kopieren
Lelietje-van-Dalen schreef:
03-05-2019 23:51
Ik ook niet. Ik zou het altijd vragen.
En meestal krijg ik dan als antwoord: het is goed zo hoor. En soms ook niet. En dat is prima zo,
Ik gaf altijd kind geld mee en drukte het op het hart te trakteren (ijsjes ofzo).
En ik zei tegen de ouders altijd welke kosten maken jullie, ik betaal voor eigen kind.
Antwoord was altijd 'nee wij betalen'

Maar het noemen vind ik niet meer dan normaal.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou het wel bespreekbaar maken. Ook omdat jouw kind al verschillende keren meegevraagd is op wat exorbitantere uitstapjes.
Je hebt namelijk nu al te maken met scheefgroei.
Reik niet naar de hemel - maar haal hem naar je toe, Karin Bloemen.
Alle reacties Link kopieren
Ik vind het wel raar als je geld zou vragen. Je wil het vriendinnetje mee voor je dochter, dus je doet het voor jezelf. En bovendien hoef je helemaal niet uit eten, pizza te bestellen, cadeaus uitzoeken in een museumwinkel of meer dure dingen zoals in dit topic geschreven worden door sommigen.
Alle reacties Link kopieren
Over de fietsen: die zijn op zo’n eiland (en gezien de trein-bus-boot-route vermoed ik dat we het over Ameland hebben) wel nodig als je verder geen vervoer hebt. De bus is duur en de meeste dorpjes en het strand/wad liggen (net) te ver van de camping af om te kunnen lopen, zeker voor twee basisschool-meiden. Ook zijn boodschappen duurder op het eiland dan thuis.

TO, als je ouders daar een huisje hebben, is dat wellicht onderdeel van een groter terrein waar de meiden gratis aan wat activiteiten mee kunnen doen? Of waar een zwembad bij zit, in geval van regen? Dat scheelt ook alweer in de kosten.

Je kunt ook zelf kijken of je iets mee kunt nemen in geval van regen: leen een spelletje of een puzzel (iets wat de meiden nog niet kennen), of haal (in geval van een knutselkind) een boekje uit de bieb om armbandjes te knopen of origami te vouwen. Bij de Action haal je de materialen voor bijna niets. Evt nog een puzzelboekje of tijdschrift erbij. Stukken goedkoper dan een kaartje voor het zwembad. Ik heb als kind vele zomers op de wadden doorgebracht, grotendeels zonder zwembad. Ik heb me altijd prima vermaakt.
Alle reacties Link kopieren
nina1966 schreef:
03-05-2019 23:03
Ik vraag me wel af hoe jullie dat doen met boodschappen. Je rekent 65 voor alle vervoer incl fiets en helm. Dus denk je 20 tot 40?? euro voor een week eten? Dat is best veel voor zo'n kind toch?
En als je echt alles zo krap moet doen dat je niet eens een tientje voor zo'n kind bij kunt dragen, ga dan eens niet en laat je dochter met opa en oma mee gaan. Scheelt jullie 2x 70 (jullie reizen niet met railrunner :) ) Als je het zooo krap hebt zou ik die 150 extra niet uitgeven eigenlijk.
Kind lekker met jouw ouders meegeven en zelf een weekje thuis met je man.


Mee eens.

Op vakantie gaan is een luxe, geen basisbehoefte.

En een vriendinnetje meenemen als je je dat niet kunt permitteren vind ik al helemaal buitensporig.

Snap echt niet wat er mis is met logeerpartijtjes van 1 à 2 nachten, uitstapjes in je eigen omgeving...
Voordeel is dat je de kosten ook veel beter kunt verspreiden door de vakantie.
Alle reacties Link kopieren
Ik verbaas me dat mensen over dat bedrag vallen als in dat het teveel zou zijn (TO gaat er heus niet aan verdienen), dat extra’s niet nodig zijn (het is vakantie toch??)
Ik zou de eerlijkheid juist waarderen en graag betalen, het gaat er idd om dat ze een leuke tijd hebben. En ik zou idd ook wat extra’s meegeven zodat kind buiten die 100 euro om ook nog een keer kan trakteren op een terrasje ofzo.

Hoe goed ken je de ouders TO? Dan kun je misschien wel inschatten hoe ze reageren. Je merkt dat er hier ook diverse reacties zijn.
Lievejetje schreef:
04-05-2019 07:28
Ik verbaas me dat mensen over dat bedrag vallen als in dat het teveel zou zijn (TO gaat er heus niet aan verdienen), dat extra’s niet nodig zijn (het is vakantie toch??)
Ik zou de eerlijkheid juist waarderen en graag betalen, het gaat er idd om dat ze een leuke tijd hebben. En ik zou idd ook wat extra’s meegeven zodat kind buiten die 100 euro om ook nog een keer kan trakteren op een terrasje ofzo.

Hoe goed ken je de ouders TO? Dan kun je misschien wel inschatten hoe ze reageren. Je merkt dat er hier ook diverse reacties zijn.
Ik geloof er vrij weinig van dat dit in de praktijk zo gaat. En het is me toch ook wat dat een kind van 9 de rekening van het terras gaat betalen. Nadat er eerst al gevraagd is om haar eigen deel te betalen na een uitnodiging.Wat een armetierig gedoe.
Die vernedering zou ik me besparen als ik to was en een uitje organiseren die wel binnen mijn budget lag.
Alle reacties Link kopieren
Lillybit schreef:
03-05-2019 22:48
Wat vreselijk om stress te hebben over geld, ik hoop dat je zicht hebt op betere tijden TO.
Betreft mee op vakantie vragen zou ik niet doen, lekker alleen met het gezin is juist zo fijn aan vakantie.
Huh?
Alle reacties Link kopieren
Jane Doe schreef:
04-05-2019 08:03
Ik geloof er vrij weinig van dat dit in de praktijk zo gaat. En het is me toch ook wat dat een kind van 9 de rekening van het terras gaat betalen. Nadat er eerst al gevraagd is om haar eigen deel te betalen na een uitnodiging.Wat een armetierig gedoe.
Die vernedering zou ik me besparen als ik to was en een uitje organiseren die wel binnen mijn budget lag.
Ik heb liever dat ze gewoon eerlijk aangeven dat het op geld vastzit en dan betaal ik met liefde voor mijn eigen kind. Wat onaardig om dat als armetierig gedoe te bestempelen. Het is maar geld hoor. Ik kan me voorstellen dat TO dit ook leuk vindt om te doen en als ik dat mogelijk kan maken door een voor ons kleine bijdrage te leveren, voor mijn eigen kind, dan vind ik daar niks armetierig aan. Beetje meer begrip naar elkaar mag best in deze wereld.
Natuurlijk kan ze ook een picknick in de achtertuin organiseren maar dit is toch hartstikke leuk voor die meiden!
Lillybit schreef:
03-05-2019 22:48
Wat vreselijk om stress te hebben over geld, ik hoop dat je zicht hebt op betere tijden TO.
Betreft mee op vakantie vragen zou ik niet doen, lekker alleen met het gezin is juist zo fijn aan vakantie.

Vind jij!
Vinden wij dus niet. Wij spenderen elk jaar een stukje van de vakantie met anderen, vinden wij geweldig. Die anderen zijn niet elk jaar hetzelfde. Kunnen vrienden zijn of familie, vriendje van dochter is een keer een weekje mee geweest, en een alleenstaande vriendin met kind ook. Alleen maar leuke herinneringen van.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou eerst met ouders in contact gaan, en ze voorleggen dat je met dit 'dilemma' zit. En dat je hen de tijd geeft om erover na te denken. Nee heb je, ja kun je krijgen. Nog niks tegen de kinderen zeggen.
En als ik die vraag zou krijgen zou ik begrip hebben voor de situatie en (natuurlijk!) betalen voor het verblijf van mijn dochter. Is alleen maar lief en leuk dat ze mee kan!
Ozo.
Je nodigt iemand uit, dus dan vind ik een bijdrage vragen niet netjes. Ouders kunnen dan hopelijk uit zichzelf een eigen bijdrage leveren, maar dat wordt natuurlijk nooit 100 euro.
S-Meds schreef:
03-05-2019 22:25
en het hoeft ook echt geen 65 euro te kosten. Vervoer ben je wel kwijt, maar als je kookt voor drie kan je er ook met vier van eten. Patat, ijs, terras en fietsen zijn niet noodzakelijk
Dit.
En je kunt ook snoepjes, koekjes en ijsjes om in te vriezen mee nemen. Scheelt ook weer geld.
Gezelschapsspelletjes. Kinderen vermaken zich echt wel zonder alle dure extras.
Ik zou het geen probleem vinden. Zeker 'duidelijke' kosten zoals openbaar vervoer, bootovertocht en fietshuur etc kun je prima aankaarten.

Wel eerst met de ouders overleggen voordat je iets tegen de kinderen zegt!

Ik ben als kind vaak met een ander gezin mee op vakantie geweest. Thuis was het financieel wat krap en bovendien had (heeft...) mijn moeder een uitgesproken hekel aan op vakantie gaan. Daarvoor betaalde mijn moeder altijd een bijdrage in de kosten. Als ik met een ander gezin meeging had mijn moeder alleen de kosten van vervoer plus een bijdrage voor meerkosten van eten en uitjes, alleen voor mij, en niet voor een compleet vakantiehuisje etc als we zelf op vakantie waren gegaan. Ik kreeg ook altijd wat geld mee om hele gezin daar op een ijsje te trakteren. Ik heb er goede herinneringen aan, was altijd gezellig en een prima oplossing. Praten over geld hoeft echt niet altijd ongemakkelijk te zijn.
anoniem_63c8fc15a6c5b wijzigde dit bericht op 04-05-2019 12:10
3.60% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Niet alles gelezen, maar hebben je ouders geen auto? Dan kun je die fietsen achterwege laten en eventueel zelfs regelen dat zij dochter en vriendin ophalen/brengen.

Ik zou of het kind uitnodigen en inventief zijn en die paar extra tientjes ophoesten, of het gewoon niet doen. Als je zo krap zit kun je inderdaad beter dochter naar opa en oma sturen en sparen. Leuke uitstapjes met dat vriendinnetje kun je ook in de buurt maken in combinatie met logeerpartijtje.
Andersom schreef:
04-05-2019 08:23
Vind jij!
Vinden wij dus niet. Wij spenderen elk jaar een stukje van de vakantie met anderen, vinden wij geweldig. Die anderen zijn niet elk jaar hetzelfde. Kunnen vrienden zijn of familie, vriendje van dochter is een keer een weekje mee geweest, en een alleenstaande vriendin met kind ook. Alleen maar leuke herinneringen van.
Natuurlijk vind ik dat, anders schrijf ik dat niet.
Wij zijn altijd druk met aanloop van de kinderen dat we de vakantie juist heerlijk vinden om ons even af te zonderen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven