VSO op VWO-niveau

24-11-2020 21:49 64 berichten
Alle reacties Link kopieren
Wij hebben een zoon in groep 8 van het cluster 4 speciaal onderwijs.
Zijn schooladvies is VWO en aanvullend zal er hoogstwaarschijnlijk Speciaal onderwijs geadviseerd worden. Vanuit zijn klas gaat iedereen naar het vmbo of is in groep 7 al uitgestroomd naar praktijkonderwijs. Het is dus blijkbaar niet heel veel voorkomend dat kinderen naar speciaal VWO gaan, dat merk ik ook aan het hele beperkte aantal scholen waar hij heen kan.

Wie heeft er nog meer een kind op het VSO op havo of VWO niveau en hoe gaat dat? Scholen bezoeken gaat nu niet, open dagen zijn afgezegd. Dus we kunnen wel filmpjes zien en telefonisch informatie vragen, maar ik ben gewoon benieuwd naar ervaringen van anderen. Is de overstap heel moeilijk vanaf de basisschool, hoe zit het als een kind overprikkeld weg wil lopen bijvoorbeeld (nu wordt hij in de houdgreep genomen door de meester als het echt misgaat). En gewoon, algemene ervaringen van ouders. Ik heb namelijk zo weinig beeld van hoe het is op het VSO, qua hulp voor de leerlingen, rust, kennis en begrip, contacten onderling etc.

We hebben amper keuze in scholen, maar de enige school die nog op enigszins redelijke afstand zit (uur met de taxi), heeft als doel de kinderen na 2/3 jaar te laten uitstromen naar regulier onderwijs. Hoe reëel is dat? En heeft iemand daar ervaring mee?

Ben dus gewoon heel benieuwd naar ervaringen van anderen.
MarvelousMrsMaisel schreef:
25-11-2020 08:08
Wat je zegt klopt niet. Je kunt op t hbo ook een eerstegraads master volgen. Hoef je geen WO voor gedaan te hebben.
Dat klopt, maar in het algemeen doen docenten die het HBO doen de tweedegraads opleiding waarmee je dus alleen in de onderbouw les mag geven. En dan heeft de reageerder wel weer gelijk; dat lukt vaak wel tot 4 VWO, maar daarna niet meer.
Freedom is just another word for nothing left to lose - Janis Joplin
Belle73 schreef:
25-11-2020 08:45
Dat klopt, maar in het algemeen doen docenten die het HBO doen de tweedegraads opleiding waarmee je dus alleen in de onderbouw les mag geven. En dan heeft de reageerder wel weer gelijk; dat lukt vaak wel tot 4 VWO, maar daarna niet meer.

De reageerder zei toch echt een paar keer dat je de bovenbouw alleen mag doen met een WO opleiding. En dat klopt dus niet.
Mocht er een goede VSO zijn die wel havo maar geen vwo geeft zou ik die wel serieus overwegen als die dichterbij zit dan die goede van 1,5u weg. Dan zou hij gedurende de havo minder ver hoeven reizen en als hij wil daarna nog naar die school die zo ver weg zit kunnen voor 5 en 6 vwo. Tegen die tijd is hij ouder en kan hij dat verre reizen wellicht beter aan en is dat maar voor twee jaar (als alles goed gaat).
Er zit één school waar ook havo wordt aangeboden maar dat is een school met 12 vmbo klassen en 1 havo klas. En ook die school is niet dichtbij. Dan moet hij ook elke dag minstens een uur enkele reis in de taxi en fietsen is te ver (meer dan 30 km). Anders zou havo zeker een optie zijn. Maar ik vraag me wel af of het niveau van de kinderen ook uitmaakt voor het gedrag.
MarvelousMrsMaisel schreef:
25-11-2020 08:58
De reageerder zei toch echt een paar keer dat je de bovenbouw alleen mag doen met een WO opleiding. En dat klopt dus niet.
Je hebt gelijk, maar voor TO zijn zulke dingen denk ik niet zó relevant. Waar het mij om gaat is dat er te weinig docenten zijn in het VSO die hoog genoeg zijn opgeleid om 5/6 VWO les te kunnen geven. Want (of het nu WO of HBO master is) ze krijgen niet betaalt voor opleidingsniveau wat ze wel op een reguliere middelbare school zouden krijgen. Dat is voor velen een argument om dus niet in het speciaal onderwijs te gaan werken (snap ik heel goed overigens) Dus kom je in de knel in de bovenbouw.
Dat is dus goed om rekening mee te houden, want wordt vaak bij kennismaking over het hoofd gezien.

Enfin, on topic; TO succes met je zoektocht! Hopelijk vind je iets op redelijke afstand wat past voor je zoon!
Daanstje schreef:
25-11-2020 18:59
Je hebt gelijk, maar voor TO zijn zulke dingen denk ik niet zó relevant. Waar het mij om gaat is dat er te weinig docenten zijn in het VSO die hoog genoeg zijn opgeleid om 5/6 VWO les te kunnen geven. Want (of het nu WO of HBO master is) ze krijgen niet betaalt voor opleidingsniveau wat ze wel op een reguliere middelbare school zouden krijgen. Dat is voor velen een argument om dus niet in het speciaal onderwijs te gaan werken (snap ik heel goed overigens) Dus kom je in de knel in de bovenbouw.
Dat is dus goed om rekening mee te houden, want wordt vaak bij kennismaking over het hoofd gezien.

Enfin, on topic; TO succes met je zoektocht! Hopelijk vind je iets op redelijke afstand wat past voor je zoon!

Als ik het goed begrijp is het wel verplicht om in de bovenbouw docenten met masters te hebben maar worden ze daar niet naar betaald? Is dat omdat zo'n VSO geen budget weet vrij te maken hiervoor? Of is er een aparte CAO waar dat zo geregeld is? Dat is toch eigenlijk van de zotte? Alsof het VSO minderwaardig is?
Hoe het precies zit weet ik niet. Maar volgens mij valt speciaal onderwijs onder de CAO voor primair onderwijs. Terwijl ze qua inhoud gewoon in grotendeels hetzelfde programma examen moeten doen. Dus je hebt idd vakdocenten nodig, bijv. de exacte vakken op VWO 6 niveau, dat is echt pittig, maar helemaal als je geen goede uitleg kunt krijgen..

Daarbij is er sowieso al leraren tekort, dus ik snap wel dat ze dan voor de betere betaalde banen gaan.

En ben het volkomen met je eens dat het van de zotte is!
Lente19251003 schreef:
25-11-2020 06:40
Ben benieuwd in welke regio deze school is.

Stuur me PB!
Hier sta ik, ik kan niet anders (zonder legpuzzels)
Lente19251003 schreef:
25-11-2020 10:23
Er zit één school waar ook havo wordt aangeboden maar dat is een school met 12 vmbo klassen en 1 havo klas. En ook die school is niet dichtbij. Dan moet hij ook elke dag minstens een uur enkele reis in de taxi en fietsen is te ver (meer dan 30 km). Anders zou havo zeker een optie zijn. Maar ik vraag me wel af of het niveau van de kinderen ook uitmaakt voor het gedrag.
Mijn zoon (16) zit op een vergelijkbare VSO-school en doet daar dit jaar eindexamen havo, en afgaande op zijn verhalen over de leerlingpopulatie concludeer ik dat het niveau vrij weinig uitmaakt qua gedrag.

Die taxi went trouwens echt wel. Mijn zoon moest er op zijn zesde al aan geloven maar na een paar weken wist ie al niet beter meer. De laatste jaren gaat ie met het OV en dat gaat ook prima. Voordeel is dat ie bij uitval naar huis kan, terwijl zijn klasgenoten die met de taxi gaan dan nog een paar uur in de opvang moeten.
Daanstje schreef:
25-11-2020 20:14
Hoe het precies zit weet ik niet. Maar volgens mij valt speciaal onderwijs onder de CAO voor primair onderwijs.
Klopt.
Lady*Voldemort schreef:
26-11-2020 10:21
Mijn zoon (16) zit op een vergelijkbare VSO-school en doet daar dit jaar eindexamen havo, en afgaande op zijn verhalen over de leerlingpopulatie concludeer ik dat het niveau vrij weinig uitmaakt qua gedrag.

Die taxi went trouwens echt wel. Mijn zoon moest er op zijn zesde al aan geloven maar na een paar weken wist ie al niet beter meer. De laatste jaren gaat ie met het OV en dat gaat ook prima. Voordeel is dat ie bij uitval naar huis kan, terwijl zijn klasgenoten die met de taxi gaan dan nog een paar uur in de opvang moeten.
Hij is al gewend aan de taxi, dat is prima. Het gaat me meer om de reistijd. Omdat de scholen zo ver weg zijn, en ook tot vrij laat les hebben, zou dat betekenen dat hij eigenlijk nooit meer ‘s middags kan afspreken met vrienden of sporten. Huiswerk moet dan ook allemaal ‘s avonds. Lijkt me heel pittig voor mijn zoon.
Hoeveel kinderen in het voortgezet onderwijs spreken iedere doordeweekse dag af met vrienden? Dat zal toch stukken minder worden. Die vrienden gaan ook naar de middelbare school en hebben huiswerk, bijbaantjes of sport. Vaak verplaatst het zich naar het weekend. En veel vriendschappen verwateren ook.

Ik zou eerder kijken naar de toekomst. Nu heeft hij een speciale school met tal van aanpassingen. Maar hij moet straks naar een reguliere hbo of universiteit. Daar varen ze volledig op zelfstandigheid en vaak is het erg massaal. Hoe gaat hij zich daar redden? Bereiden ze hem daar ook op voor?
Tja, afspreken na schooltijd kan op het VO toch veel minder. Als ik naar mijzelf kijk, ik had vaak tot 15:00 of 16:00, dan ongeveer 3 kwartier naar huis fietsen, dus meestal rond 17 uur thuis. Zo waren er wel meer klasgenoten. Door de weeks ging afspreken gewoon niet. Je zag elkaar op school of op sport en afspreken deed je op vrijdag of in het weekend. Voor degenen die wel dicht bij school woonden, had het ook niet altijd zin. Zij hadden misschien 30 minuten meer of zo om af te spreken.

Sporten gebeurde vaak in de avonden, eventueel plannen dat hij meer in het weekend doet.
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
Lente19251003 schreef:
26-11-2020 14:06
Hij is al gewend aan de taxi, dat is prima. Het gaat me meer om de reistijd. Omdat de scholen zo ver weg zijn, en ook tot vrij laat les hebben, zou dat betekenen dat hij eigenlijk nooit meer ‘s middags kan afspreken met vrienden of sporten. Huiswerk moet dan ook allemaal ‘s avonds. Lijkt me heel pittig voor mijn zoon.
Kan je zoon huiswerk maken of ontspannen (gamen, een boek lezen, een luisterboek luisteren) in de taxi?
Mijn zoon (brugklas) krijgt in de les al tijd om huiswerk te maken. Als hij thuis komt gaat hij eerst een uurtje gamen, dan maakt hij zijn huiswerk af (is bijna nooit langer dan een uurtje) en om 18u30 vertrekt hij naar het sportveld. Afspreken met vrienden doet hij bijna nooit, maar dat deed hij op de basisschool ook niet altijd.
Hier wordt wel veel afgesproken in de middag. Alle vriendjes uit de buurt zitten al in de brugklas maar komen hem gewoon ophalen na 3 uur.
wolkewitje schreef:
26-11-2020 14:52
Kan je zoon huiswerk maken of ontspannen (gamen, een boek lezen, een luisterboek luisteren) in de taxi?
Daar zou ik me niet al te veel van voorstellen. In een bus vol (V)SO-klanten is het meestal niet direct een oase van rust :proud:
Mijn zoon (brugklas) krijgt in de les al tijd om huiswerk te maken. Als hij thuis komt gaat hij eerst een uurtje gamen, dan maakt hij zijn huiswerk af (is bijna nooit langer dan een uurtje) en om 18u30 vertrekt hij naar het sportveld. Afspreken met vrienden doet hij bijna nooit, maar dat deed hij op de basisschool ook niet altijd.
Hier ongeveer hetzelfde ritme. Drie keer in de week is zoon om vier uur thuis en twee keer in de week om half twee. Afspreken met vrienden doet ie in het weekend of ze gaan na schooltijd samen nog even het dorp in en ze spreken elkaar veel via discord. Huiswerk maken gebeurt grotendeels op school. Voor sporten zou nog best tijd over zijn, ware het niet dat zoon zijn krantenwijk iedere morgen al genoeg sport vindt :D
Dat vind ik een prima schema. Hier zou het vier dagen per week zo zijn dat hij pas tegen 5 uur thuis is. En 1 dag rond half 3. En ‘s ochtends voor 7 uur al de deur uit. Dat vind ik echt hele lange dagen voor een jochie van 11/12.
deijscoboer schreef:
24-11-2020 22:09
Oh ja, en verder is mijn beeld ervan dat vaak de wat rustigere type leerling op vso havo/vwo zit, vaak met internaliserende problematiek.
Ha, dan ken je mijn zoon nog niet :rofl:
Lente19251003 schreef:
26-11-2020 15:23
Dat vind ik een prima schema. Hier zou het vier dagen per week zo zijn dat hij pas tegen 5 uur thuis is. En 1 dag rond half 3. En ‘s ochtends voor 7 uur al de deur uit. Dat vind ik echt hele lange dagen voor een jochie van 11/12.
Dat is inderdaad veel. Maar het gaat nu over die school die een 7-jarig vwo biedt toch? Hoe zijn de lestijden op die andere school, die vmbo-havo biedt?

Een uur reizen naar VSO zit je toch meestal wel aan, al is het alleen maar omdat die scholen vaak op de meest onmogelijke plekken zijn neergezet. En vergis je niet, ook op het regulier zijn lange reistijden helemaal niet ongebruikelijk.
Mijn dochter zit op een reguliere school. Niet in de eigen woonplaats en is echt niet de enige, zeker de helft van de klas komt van steden om ons heen.

Veel kinderen hebben een flinke reistijd en kenden geen enkel kind in de klas van een andere school of gezamelijke woonplaats. Dat kom dus ook vaat zat voor bij regulier onderwijs.
Mijn zoon heeft VSO Havo gedaan. Drie uur per dag onderweg met fiets en OV, hij vond dat zoveel fijner dan een taxi oid. Het gaf hem ook veel vrijheid, de niet-taxi kinderen gingen bijna dagelijks met zijn allen bij iemand langs of de stad in. De niet-taxi kinderen gingen ook met Koninginnedag of in de vakanties met zijn allen door Nederland zwerven. Het heeft hem heel zelfstandig gemaakt. Tijdens zijn reistijd zat hij lekker muziek te luisteren of een boek te lezen. Zijn huiswerk maakte hij op school.
Bij hem was de Havo ook zesjarig, het examenjaar was in tweeën geknipt, je deed dus twee jaar examens.
Lady*Voldemort schreef:
26-11-2020 15:32
Dat is inderdaad veel. Maar het gaat nu over die school die een 7-jarig vwo biedt toch? Hoe zijn de lestijden op die andere school, die vmbo-havo biedt?

Een uur reizen naar VSO zit je toch meestal wel aan, al is het alleen maar omdat die scholen vaak op de meest onmogelijke plekken zijn neergezet. En vergis je niet, ook op het regulier zijn lange reistijden helemaal niet ongebruikelijk.
Het gaat om die school inderdaad, waar ze er 7 jaar over doen (ken je die? Ik hoor heel graag ervaringen!). Die ligt dus rond de 50 km van ons huis.

Andere school heeft veel kortere dagen, sowieso meer dan een uur vroeger uit elke dag.
thistle schreef:
26-11-2020 18:14
Mijn zoon heeft VSO Havo gedaan. Drie uur per dag onderweg met fiets en OV, hij vond dat zoveel fijner dan een taxi oid. Het gaf hem ook veel vrijheid, de niet-taxi kinderen gingen bijna dagelijks met zijn allen bij iemand langs of de stad in. De niet-taxi kinderen gingen ook met Koninginnedag of in de vakanties met zijn allen door Nederland zwerven. Het heeft hem heel zelfstandig gemaakt. Tijdens zijn reistijd zat hij lekker muziek te luisteren of een boek te lezen. Zijn huiswerk maakte hij op school.
Bij hem was de Havo ook zesjarig, het examenjaar was in tweeën geknipt, je deed dus twee jaar examens.
Dat klinkt goed! Als er een school zou zijn binnen de +\- 20 km zou hij prima kunnen fietsen.
Lente19251003 schreef:
26-11-2020 19:57
Het gaat om die school inderdaad, waar ze er 7 jaar over doen (ken je die? Ik hoor heel graag ervaringen!). Die ligt dus rond de 50 km van ons huis.

Andere school heeft veel kortere dagen, sowieso meer dan een uur vroeger uit elke dag.
Nee ik ken die school niet. Hier 'in de buurt' was sowieso niks voor externaliserende VSO-vwo klanten toen we voor zoon op zoek moesten, en of het er nu wel is zou ik eerlijk niet weten.
Salarissen in het VSO zijn gelukkig iets omhoog gegaan, maar voor bovenbouw Vwo is er inderdaad een eerstegraads bevoegdheid nodig. En dan is er toch een nadelig salarisverschil met het reguliere VO.
Er is nu een petitie gestart vanuit docenten die staatsexamens afnemen, om dit te veranderen. Zij zien namelijk bij het afnemen van die staatsexamens bijzonder grote verschillen tussen de VSO-scholen.
Daarnaast, vergis je niet in het uur met de taxi. Die taxi is te duur voor 1 leerling, dus moeten er ook altijd anderen opgehaald worden.
Aan de andere kant, is er een mogelijkheid om op een andere school een diploma te halen voor jouw zoon? Wil een andere school jouw zoon hebben?
Misschien houdt het (helaas) snel op qua mogelijkheden...

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven