VSO op VWO-niveau

24-11-2020 21:49 64 berichten
Alle reacties Link kopieren
Wij hebben een zoon in groep 8 van het cluster 4 speciaal onderwijs.
Zijn schooladvies is VWO en aanvullend zal er hoogstwaarschijnlijk Speciaal onderwijs geadviseerd worden. Vanuit zijn klas gaat iedereen naar het vmbo of is in groep 7 al uitgestroomd naar praktijkonderwijs. Het is dus blijkbaar niet heel veel voorkomend dat kinderen naar speciaal VWO gaan, dat merk ik ook aan het hele beperkte aantal scholen waar hij heen kan.

Wie heeft er nog meer een kind op het VSO op havo of VWO niveau en hoe gaat dat? Scholen bezoeken gaat nu niet, open dagen zijn afgezegd. Dus we kunnen wel filmpjes zien en telefonisch informatie vragen, maar ik ben gewoon benieuwd naar ervaringen van anderen. Is de overstap heel moeilijk vanaf de basisschool, hoe zit het als een kind overprikkeld weg wil lopen bijvoorbeeld (nu wordt hij in de houdgreep genomen door de meester als het echt misgaat). En gewoon, algemene ervaringen van ouders. Ik heb namelijk zo weinig beeld van hoe het is op het VSO, qua hulp voor de leerlingen, rust, kennis en begrip, contacten onderling etc.

We hebben amper keuze in scholen, maar de enige school die nog op enigszins redelijke afstand zit (uur met de taxi), heeft als doel de kinderen na 2/3 jaar te laten uitstromen naar regulier onderwijs. Hoe reëel is dat? En heeft iemand daar ervaring mee?

Ben dus gewoon heel benieuwd naar ervaringen van anderen.
Alle reacties Link kopieren
Bedankt voor de reacties over dat salaris, ik hoop dat er snel verandering in komt want ik vind het nergens op slaan eerlijk gezegd.



Lente19251003 schreef:
26-11-2020 19:57
Het gaat om die school inderdaad, waar ze er 7 jaar over doen (ken je die? Ik hoor heel graag ervaringen!). Die ligt dus rond de 50 km van ons huis.

Andere school heeft veel kortere dagen, sowieso meer dan een uur vroeger uit elke dag.

Is dat die vmbo-havo? Ik zou die school niet meteen afschrijven maar echt serieus meenemen in je overwegingen. Is wel een niveau lager en wellicht is dat vanuit verveling al geen optie voor jouw zoon, maar anders zou het net iets minder ver reizen (30km vs 50km) en vooral de veel kortere dagen die eerste jaren misschien wel veel fijner maken.
Moeilijke keuzes!
Alle reacties Link kopieren
Mijn zoon heeft gewoon examen gedaan op het VSO, geen staatsexamen. En hele gewone cijfers gehaald.

Het grote nadeel voor hem was dat hij op het VSO allemaal bevlogen docenten had, stuk voor stuk betrokken en enthousiaste mensen. Hij heeft er nooit geleerd om te gaan met docenten die beter geen docent hadden kunnen worden. Dat was op het HBO anders en dat heeft hem uiteindelijk ook opgebroken.
Ik lees graag mee. Wij lopen een beetje tegen hetzelfde aan maar met het geluk dat zoon in groep 7 zit dus ik heb nog even. Ben je bekend met Helder in Eindhoven?
Alle reacties Link kopieren
perfectday78 schreef:
27-11-2020 22:10
Ik lees graag mee. Wij lopen een beetje tegen hetzelfde aan maar met het geluk dat zoon in groep 7 zit dus ik heb nog even. Ben je bekend met Helder in Eindhoven?
Ja die ken ik. Dat is de enige school die we vorig jaar al bezocht hebben, zonder zoon, maar het voelde daar wel goed. Groot bezwaar vind ik daar echter dat hun doel is dat kinderen toch na 2/3 jaar uitstromen naar regulier onderwijs. Dat betekent weer een schoolwissel en dat vind ik erg moeilijk voor onze zoon.
Ken jij deze school? Hoor heel graag ervaringen!
S-Groot schreef:
26-11-2020 22:29

Is dat die vmbo-havo? Ik zou die school niet meteen afschrijven maar echt serieus meenemen in je overwegingen. Is wel een niveau lager en wellicht is dat vanuit verveling al geen optie voor jouw zoon, maar anders zou het net iets minder ver reizen (30km vs 50km) en vooral de veel kortere dagen die eerste jaren misschien wel veel fijner maken.
Moeilijke keuzes!
Vind ik ook. En bovendien: dat vwo loopt niet weg.
Alle reacties Link kopieren
Het niveau maakt mij voor mezelf niks uit, als ik zeker zou weten dat hij gelukkig zou zijn op het vmbo, dan vind ik dat helemaal prima. Maar hij was in groep 5 al klaar met de basisschool en wordt sindsdien bezig gehouden met wiskunde, Frans, Spaans, techniek, allerlei werkstukken en projecten. Ik ben bang dat hij zich gaat vervelen als hij naar een middelbare school ‘onder zijn niveau’ gaat, want daar gaan ze vast niet zulk maatwerk aanbieden.
Lente19251003 schreef:
28-11-2020 11:24
Het niveau maakt mij voor mezelf niks uit, als ik zeker zou weten dat hij gelukkig zou zijn op het vmbo, dan vind ik dat helemaal prima. Maar hij was in groep 5 al klaar met de basisschool en wordt sindsdien bezig gehouden met wiskunde, Frans, Spaans, techniek, allerlei werkstukken en projecten. Ik ben bang dat hij zich gaat vervelen als hij naar een middelbare school ‘onder zijn niveau’ gaat, want daar gaan ze vast niet zulk maatwerk aanbieden.
Een vwo-opleiding is geen garantie tegen verveling, dus dat probleem zou ik bij de intake sowieso ter sprake brengen welke school het uiteindelijk ook wordt. Op VSO-scholen is vaak best wat mogelijk op het gebied van verbreding, omdat de groepen kleiner zijn en het onderwijs en begeleiding sowieso al wat meer individueel gericht.

Wat vindt je zoon er zelf van?
Alle reacties Link kopieren
Die wil naar het Gymnasium want hij wil Grieks en Latijn. Het is een strebertje ;-)
Alle reacties Link kopieren
thistle schreef:
26-11-2020 22:38
Mijn zoon heeft gewoon examen gedaan op het VSO, geen staatsexamen. En hele gewone cijfers gehaald.

Het grote nadeel voor hem was dat hij op het VSO allemaal bevlogen docenten had, stuk voor stuk betrokken en enthousiaste mensen. Hij heeft er nooit geleerd om te gaan met docenten die beter geen docent hadden kunnen worden. Dat was op het HBO anders en dat heeft hem uiteindelijk ook opgebroken.
Op welke hogeschool heeft hij gezeten dan? Overal kan je mindere docenten treffen. Maar het lijkt mij sterk dat een opleiding vol zit met dit soort mensen.

Daarnaast is dit wel iets waar je vanuit het speciaal onderwijs tegenaan kunt lopen. Reguliere vervolgopleidingen zitten totaal anders in elkaar en zijn niet aangepast aan deze kinderen. Ze verwachten ook veel zelfstandigheid in het hoger onderwijs.
De school van 7 jaar en met anderhalf uur reistijd, ligt die onder Eindhoven? Dan heb ik daar zelf het VWO gedaan (in 2013 behaald) en kan ik het alleen maar heel erg aanraden. Ik kwam van regulier basisonderwijs en voor mij was het echt een verademing, maar heb dus geen ervaring met de overstap van speciaal onderwijs naar speciaal onderwijs. Bij mij in de klas liepen, met name in de onderbouw, ook nog wel eens wat leerlingen weg. Dat werd allemaal prima geregeld. Je bent daar niet zomaar weg. Problematiek die overheerste was wel vooral internaliserend zoals eerder in het topic ook al verwacht werd. Wat uiteraard niet wil zeggen dat er niet wat leerlingen tussen zaten met behoorlijk externaliserende problematiek.

Qua rust, kennis en begrip vond ik het top. Docenten in de bovenbouw waren allemaal bevoegd om de vakken te geven. Maar daar speelt wel inderdaad al jaren het probleem dat het ontzettend moeilijk is om docenten te vinden gezien CAO primair onderwijs geldt. Daarentegen zie je dat docenten er vaak lang blijven en het zelf ook een prettige omgeving vinden om te werken. Met een aantal van mijn oud-docenten heb ik nog af en toe contact en die werken er nog steeds. Doordat ik psychisch in het derde jaar enorm achteruit ging ben ik toen tijdelijk thuis komen te zitten. School heeft daar heel goed op in gespeeld en gezorgd dat ik zowel contact met de klas hield in die tijd als dat mijn leerstof op peil bleef. Mocht je meer specifieke dingen willen weten dan laat het maar weten!
Alle reacties Link kopieren
Ik stuur je een pb!
Alle reacties Link kopieren
Bij Helder is het doel inderdaad om kinderen na een paar jaar door te laten stromen naar regulier onderwijs; ze bieden echter wel 2e fase HAVO/VWO aan, dus als een kind er niet aan toe is over te stappen naar regulier kan kind toch op Helder zijn school afmaken. Ik kom uit de regio en hoor er goede verhalen over.
Lente19251003 schreef:
28-11-2020 19:27
Ik stuur je een pb!
Je hebt er een terug :-)
Alle reacties Link kopieren
evelien2010 schreef:
28-11-2020 17:44
Op welke hogeschool heeft hij gezeten dan? Overal kan je mindere docenten treffen. Maar het lijkt mij sterk dat een opleiding vol zit met dit soort mensen.

Daarnaast is dit wel iets waar je vanuit het speciaal onderwijs tegenaan kunt lopen. Reguliere vervolgopleidingen zitten totaal anders in elkaar en zijn niet aangepast aan deze kinderen. Ze verwachten ook veel zelfstandigheid in het hoger onderwijs.
Het was 1 docent, maar die heeft hem behoorlijk laten afknappen omdat hij die docent twee periodes voor de helft van de tijd had. 'Sorry, jongen, op dit niveau houden we er geen rekening mee dat je autisme hebt. Als je je opdracht niet begrijpt hoor je niet thuis op het HBO'. En vervolgens is zoon volledige genegeerd. Als er geen inleverdatum bij een opdracht stond en hij vroeg wanneer het klaar moest zijn, negeerde de docent hem gewoon, dat soort rotstreken. Alle vakken gehaald, op de vakken van die docent na. Hij had 1 punt tekort voor zijn positief BSA, iedereen wilde hem door laten gaan dat was zelfs al gecommuniceerd naar zoon, deze docent heeft veto uitgesproken. Dus de dag voor zomervakantie kreeg zoon te horen dat hij moest vertrekken. We mochten een klacht indienen, in bezwaar gaan etc. Maar oh ja, na dit telefoontje gaan we dicht, dus dat kan pas na de zomervakantie.
Zoon zat trouwens op een VSO waar ze juist erg zelfstandig moesten werken en ieder zijn eigen route volgde. Daar waren ze erg vooruitstrevend in. Hij moest op het HBO dus juist weer wennen aan ouderwets klassikaal les krijgen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven