Waar baby van 6 weken laten slapen?

12-07-2020 22:01 29 berichten
Alle reacties Link kopieren
Goedenavond allemaal,

Wij hebben een baby van 6 weken, hij doet het supergoed maar toch heb ik een vraag.

Waar leggen jullie je baby overdag te slapen?

Snachts slaapt hij op zijn eigen kamer en dit gaat goed! Hij komt 1x per nacht en vannacht zelfs na 7.5 uur pas! We hebben een vast ritueel, gordijntjes dicht, slaapzak aan en knuffel met geluid aan. We leggen hem savonds in bed na zijn fles tussen 22:00 en 00:00.

Tot zo ver erg tevreden over de nachten. Overdag ligt hij eigenlijk altijd in zij nestje op de bank bij ons. Hij slaapt hier in en is af en toe wakker. Ook slaapt hij in z’n wagen als we gaan wandelen, ik laat hem hier in liggen als we thuis komen en hij in slaap is gevallen.

Nu is wel eens de vraag gesteld waarom wij hem overdag niet in bed leggen. Is dit beter? Ik kan overdag niet goed inschatten wanneer hij moe genoeg is om naar bed te gaan. We doen nu eigenlijk maar wat. Flesje, luier en als hij wakker blijft wat spelen. Uiteindelijk valt hij vanzelf weer in slaap in z’n nestje. Ook is hij niet veel wakker op een dag en heeft hij nog niet echt een ritme. Hij zou dan wel erg veel boven liggen als ik hem overdag in z’n bedje laat slapen.

Zie dat het een erg lang verhaal is geworden maar hoop jullie ervaringen te horen betreft het overdag slapen:)

Bedankt alvast!
Mijn ervaring is dat het vanzelf opeens een goed idee lijkt. Dus als het slapen in het nestje nog zo fijn en gemakkelijk is, dan doe je het gewoon goed :). Mijn kinderen sliepen overdag in de box, tot ik merkte dat ze wakker bleven door mijn gerommel in huis of als ik praatte, dan gingen ze naar hun kamer. Nooit problemen mee gehad (3 kinderen). Succes!
Alle reacties Link kopieren
Het maakt niet zoveel uit waar een baby van 6 weken slaapt. Bij jullie in de buurt lijkt mij handig.
Heerlijk dat het zo kan toch. Even geleden maar ik ben volgens mij na 2 maanden ongeveer in de ochtend kind boven gaan leggen en de rest van de dag gewoon hoe het uitkwam. Toen er duidelijk 3 slaapjes waren deed kind de 2 lange slaapjes boven en eind vd middag nog een tukkie beneden maar toen was kind al een stukje ouder.
Alle reacties Link kopieren
Ik deed het ook zo, behalve dat mijn kind vooral graag op mijn schoot sliep. Ik weet nog dat iemand vroeg ‘wanneer slaapt ze?’ en ik alleen maar kon antwoorden ‘eh, als ze haar ogen dicht doet?’. Dat werd vanzelf minder, en na verloop van tijd sliep ze overdag in de box beneden, en op de opvang in een bedje, en uiteindelijk ook thuis in haar bedje.
Mijn dochter sliep ook goed in de nacht, en ik had geen enkele behoefte om daar iets aan te veranderen omdat ze per se overdag in bed zou moeten slapen.

Dus zolang iedereen het zo prima vindt, is het toch goed (wel bij nestje er bij blijven trouwens, die zijn niet heel veilig om in te slapen).
Alle reacties Link kopieren
nausicaa schreef:
12-07-2020 22:07
Ik deed het ook zo, behalve dat mijn kind vooral graag op mijn schoot sliep. Ik weet nog dat iemand vroeg ‘wanneer slaapt ze?’ en ik alleen maar kon antwoorden ‘eh, als ze haar ogen dicht doet?’. Dat werd vanzelf minder, en na verloop van tijd sliep ze overdag in de box beneden, en op de opvang in een bedje, en uiteindelijk ook thuis in haar bedje.
Mijn dochter sliep ook goed in de nacht, en ik had geen enkele behoefte om daar iets aan te veranderen omdat ze per se overdag in bed zou moeten slapen.

Dus zolang iedereen het zo prima vindt, is het toch goed (wel bij nestje er bij blijven trouwens, die zijn niet heel veilig om in te slapen).
Haha het deel met wanneer slaapt hij is heel herkenbaar. Gelukkig ben ik niet de enige!
Alle reacties Link kopieren
Ik vond het heel bijzonder om te merken dat er mensen waren die enorm voorstander waren van minstens zes maanden samen slapen in de nacht, co-sleepers en de hele boel (onder het motto belangrijk dat kind je kan horen etc), maar die dan vervolgens wel vonden dat ze overdag toch echt in haar bedje zou moeten liggen. Het is me nooit duidelijk geworden waarom ze overdag dan blijkbaar mijn nabijheid ineens niet nodig had.
Die mensen heb ik dus maar genegeerd :proud: .
nausicaa wijzigde dit bericht op 12-07-2020 22:22
0.64% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Wat heerlijk dat je zo een ontspannen baby hebt. Geniet ervan.
Als de baby wat ouder werd ga je merken dat ze op geluid gaan reageren dan ga je hem vanzelf boven leggen
where ever you go, go with your heart
Alle reacties Link kopieren
Kerstboompje345 schreef:
12-07-2020 22:09
Haha het deel met wanneer slaapt hij is heel herkenbaar. Gelukkig ben ik niet de enige!
Als je net zo’n slaper houdt als de mijne, mag je je enorm in je handjes knijpen. Dus leidt je vooral niet bang maken door ‘kind moet in bed’, kind moet na zoveel tijd zo lang wakker zijn (de mijne kok blijkbaar geen klokkijken met 6 weken), kind moet vaste slaap tijden etc. Als jullie allemaal tevreden zijn, is het goed.
Alle reacties Link kopieren
Gaat toch prima zo? Er komt vanzelf ritme
in.
Alle reacties Link kopieren
Een babynestje geeft wel verhoogd risico op oververhitting, goed in de gaten blijven houden als ze slaapt (of liever in de box zonder nestje)

Mijn dochter heeft maanden bovenop me geslapen overdag.
Alle reacties Link kopieren
Vanaf ongeveer 6-8 weken sliep mijn dochter niet meer zolang ze in de woonkamer was. Te nieuwsgierig naar alles om haar heen.

Voor die tijd sliep ze ook veel in de box, maar vanaf toen liet ik haar in haar wiegje in de donkere slaapkamer slapen.
Je hoort de vogels weer, je ruikt de regen nog
Alle reacties Link kopieren
nausicaa schreef:
12-07-2020 22:09
Ik vond het heel bijzonder om te merken dat er mensen waren die enorm voorstander waren van minstens zes maanden maand slapen in de nacht, co-sleepers en de hele boel (onder het motto belangrijk dat kind je kan horen etc), maar die dan vervolgens wel vonden dat ze overdag toch echt in haar bedje zou moeten liggen. Het is me nooit duidelijk geworden waarom ze overdag dan blijkbaar mijn nabijheid ineens niet nodig had.
Die mensen heb ik dus maar genegeerd :proud: .
Hier heeft hij 2 weken in de co-sleeper geslapen omdat ze dit inderdaad aanraden tot 6 maanden en wij hier ons braaf aan wilde houden. Wij hadden zelf het idee naast Artis te liggen zoveel geluid kwam er naast ons vandaan en deden geen oog dicht. Na 2 weken zei het cb dat we hem gewoon op z’n eigen kamer konden leggen en dat dit beter was voor iedereen haha.
Alle reacties Link kopieren
Heel fijn, zo'n kleintje dat lekker overal slapen kan. Zolang dat goed gaat, vooral doorgaan met hoe jullie het doen, toch? Don't fix things that aren't broken... Zes weken is nog zo klein, maak je vooral niet druk als daar geen ritme of vastigheid in te ontdekken valt.

Op een gegeven moment, hier na een maand of drie, merk je ineens dat het in slaap vallen overdag en in de vroege avond makkelijker gaat op een rustige, min of meer vaste, eigen plek. Misschien inderdaad met een ritueeltje.
Dat hoeft dan nog niet eens bedje boven te zijn hè, reiswieg in de gang kan ook, als je wilt!
Alle reacties Link kopieren
Bedankt voor alle tips over de babynestjes! Hij ligt er inderdaad alleen in als wij ook in de buurt zijn.
Alle reacties Link kopieren
Mijn baby is bijna 6 weken en ligt nog in de wieg in de huiskamer overdag. Of op mij.
Hij slaapt snachts ook bij mij. Dat gevoel van Artis horen naast je herken ik soms wel helaas, want wat kunnen die kleintjes veel lawaai maken zeg!!
Ik geef b.v dus hij komt s' nachts wel 2 X, net als laat op de avond en heel vroeg in de ochtend. Makkelijk dat ie dan bij me ligt.
Alle reacties Link kopieren
Mijn dochter sliep overdag voornamelijk in wandelwagenbak of box. Alleen middagdut legde we haar in haar eigen wieg op haar slaapkamer. Die kamer konden we verduisteren.

Vanaf 5 weken sliep ze ook snachts op haar eigen kamer omdat zij doorsliep (van 11 tot 5) maar ik om 2 uur wakker werd van haar gesnurk en gesmek :love:
Been there, done that, got the T-shirt.
Met 6 weken sliepen ze eigenlijk nog niet op hun eigen kamer.
Overdag sliepen ze of in de draagdoek, of in mijn armen/op mij, of in hun wiegje in de woonkamer en soms in de wandelwagen.
En s'avonds als wij naar bed gingen dan nam ik ze als baby ook mee en sliepen ze naast mij in de co-sleeper.
Ik gaf wel borstvoeding en op die leeftijd dronken ze veel. En ik had ze overdag meestal in de draagdoek.
Iedereen doet het trouwens op een eigen manier, wat werkt voor jullie en voor je baby natuurlijk.
Hier sliepen ze meestal tot ongeveer 1 jaar op onze kamer. Eerst in de co-sleeper en daarna in het ledikantje op onze kamer.
Rond ongeveer 1 jaar verhuisde we het ledikant naar de babykamer.

Ik ben eigenlijk heel makkelijk met slapen, wat werkt, dat werkt.
Ik maak er ook nooit problemen van als ze bij ons in bed willen slapen
, kinderen hebben soms van die periodes dat ze bij je willen slapen, dat vond ik altijd prima en dat gaat ook vanzelf weer over. En zo heeft iedereen de meeste slaap.
Onze jongste van 4 jaar slaapt regelmatig een paar nachtjes bij ons in bed. En ook onze middelste dochter kruipt s'nachts wel eens bij ons in bed.

Maak het niet te ingewikkeld, kijk naar je baby en luister naar je moedergevoel, doe wat jij denkt dat het beste is en dan kan je niks fout doen. Ieder heeft zijn eigen manier.
Alle reacties Link kopieren
LAgirl82 schreef:
12-07-2020 23:41
Iedereen doet het trouwens op een eigen manier, wat werkt voor jullie en voor je baby natuurlijk.
Hier sliepen ze meestal tot ongeveer 1 jaar op onze kamer. Eerst in de co-sleeper en daarna in het ledikantje op onze kamer.
Rond ongeveer 1 jaar verhuisde we het ledikant naar de babykamer.

Ik ben eigenlijk heel makkelijk met slapen, wat werkt, dat werkt.
Ik maak er ook nooit problemen van als ze bij ons in bed willen slapen
, kinderen hebben soms van die periodes dat ze bij je willen slapen, dat vond ik altijd prima en dat gaat ook vanzelf weer over. En zo heeft iedereen de meeste slaap.
Onze jongste van 4 jaar slaapt regelmatig een paar nachtjes bij ons in bed. En ook onze middelste dochter kruipt s'nachts wel eens bij ons in bed.

Maak het niet te ingewikkeld, kijk naar je baby en luister naar je moedergevoel, doe wat jij denkt dat het beste is en dan kan je niks fout doen. Ieder heeft zijn eigen manier.
Eens. Geniet er gewoon lekker van zolang het kan. Hebben ook vele scheve gezichten gekregen toen ze vroegen waar ze sliep. Eerste 3 weken bij ons in bed met voedingskussen om haar heen als bescherming en soms ook op mij. Tja het is soms niet anders. En overdag ook in nestje,armen of in de box. Bij 12 weken naar eigen bedje gegaan snachts. We sliepen beide beter maar vond het wel een ding. En fijn om je eigen kamer terug te hebben.
Ze heeft weken vol gehouden in de box slapen tot dat ze nieuwschieriger werd en door gerommel niet kon slapen.
En ze sliep heel snel van 8 tot 7, zo zie je. Het zegt niets en elk kind is anders.


Ik merk wel veel scheve gezichten van 'ouderen' ze zijn gewoonweg anders opgevoegd. Ik zei zelfs soms wat ze wilde horen omdat ik zo moe werd van het geoordeel. Dat kostte me het minst moeite dan te gaan 'discussiëren'.
Nu zeg ik: o oke.. beetje ongeïnteresseerd. (Helpt echt goed)
Ik heb ook wel commentaar gehad van oudere familieleden omdat ik mijn baby ‘de hele dag’ bij me had. Hij sliep her en der, op schoot, in de box, in de kinderwagen. Maar net hoe het uitkwam. Ik weet niet meer vanaf welke leeftijd, maar op een gegeven moment ging hij meer dutjes doen in z’n eigen bed omdat hij overprikkeld werd van omgevingsgeluiden uit de woonkamer.
Alle reacties Link kopieren
Mijn zoon sliep vooral bovenop mij toen hij nog een baby was, of in de box, zolang hij mij maar hoorde.
Wat een commentaar ik gehad heb in die tijd, dat hij maar in zijn eigen bed moest gaan liggen en we hem maar gewoon moesten laten huilen.

Na een paar maanden kwam er meer ritme en ging hij als vanzelf in zijn eigen bed slapen overdag.
Je voelt het vanzelf aan wanneer ze daar aan toe zijn.
Voor nu gewoon lekker aanmoeken joh, het komt allemaal vanzelf wel.
Alle reacties Link kopieren
Slimmekip schreef:
13-07-2020 06:34
Ik heb ook wel commentaar gehad van oudere familieleden omdat ik mijn baby ‘de hele dag’ bij me had. Hij sliep her en der, op schoot, in de box, in de kinderwagen. Maar net hoe het uitkwam. Ik weet niet meer vanaf welke leeftijd, maar op een gegeven moment ging hij meer dutjes doen in z’n eigen bed omdat hij overprikkeld werd van omgevingsgeluiden uit de woonkamer.
Heel herkenbaar inderdaad, het commentaar van oudere familieleden ( waaronder de moeders van man en mijzelf).
Toen ik vroeg hoe mijn schoonmoeder dat dan had gedaan, zei ze dat ze het niet meer wist, maar vast niet zoals wij.
En mijn moeder gaf aan dat wij gewoon op gezette tijden in bed werden gelegd, er geen babyfoons aan stonden en dat wat huilen er nu eenmaal bij hoorde, dat was ook het advies.
Tijden veranderen en advies is maar advies. Beide dochters hebben de eerste 6 weken geleefd op mijn arm, om gek van te worden. Ik was dus dolblij met een babynestje waar ze beiden wel in wilden liggen, zo lang het maar naast me op de bank was.
Wel sliepen ze beiden goed in hun wiegje in de nacht. Oudste ging met 2,5 maanden naar haar eigen kamer, jongste met 3 maanden. Oudste sliep vanaf dat moment de nacht door, jongste niet. Overdag werd het slapen in bed beter na een week of 12 en ik denk dat de opvang daar ook wel wat aan bijgedragen heeft.
Toen werd het ook te onrustig beneden en gingen beiden vaker in hun eigen bedje boven slapen.

Ik was met oudste wel meer bezig met het 'straks raakt ze ergens aan gewend/ verpest ik het'etc. Bij jongste niet, ik wist dat het hoe dan ook wel goed zou komen en tot een maand of 9 heeft ze geregeld bij ons in bed geslapen. Ze is nu 1 en slaapt prima in haar eigen bed en vaak de nacht door.

Slaap is slaap, daar groeien en bloeien baby's van. Het kan vreselijk heftig zijn, maar weet ook dat het over een paar maanden vast beter gaat.

Mooie is wel dat mijn moeder en schoonmoeder op hun woorden terugkwamen en zagen dat mijn baby's het prima deden op de wijze waarop we het aanpakten. En laten huilen? De oma's van mijn meiden staan bij de eerste kik al klaar om ze op te pakken ;-)
chantilly21_2 wijzigde dit bericht op 13-07-2020 08:49
8.51% gewijzigd
Onze kinderen hebben altijd in bed geslapen. Dat deden ze goed en ik heb het gevoel dat ze dan rustiger slapen dan in de huiskamer. Maar als jouw baby goed slaapt op deze manier dan is het goed. Zeker als ze uitgerust wakker wordt.
Inderdaad, tijden en adviezen veranderen. Het grootste verschil is denk ik dat alles vroeger meer op schema liep en nu vaak wordt aangeraden om naar de behoeften van je baby te kijken. Kwestie van uitproberen en doen wat werkt

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven