Waar ligt de grens tussen incidenten en mishandeling?

30-10-2010 18:44 103 berichten
Alle reacties Link kopieren
Om herkenning te voorkomen heb ik een tweede nick aangemaakt en houd ik dit topic algemeen.



Waar leg je de grens tussen mishandeling en incidenten? De situatie is als volgt: een gezin met problemen, ouders die onder hoge druk staan, een van de ouders kan die druk niet aan en spanning loopt op. In die oplopende spanning gebeurd het bijvoorbeeld dat een kind een pedagogische tik krijgt die (veel) te hard uitvalt, een kind te hardhandig opgepakt wordt, een kind te hardhandig in de hoek gezet wordt (en daardoor het hoofd stoot). Incidenten, die ontstaan uit een te hoge druk/frustratie en die gebeuren voordat de ouder er erg in heeft. Voordat de ouder de oplopende spanning signaleert is het al gebeurd. De ouder heeft zichzelf op dat moment niet in de hand.



Waar leg je als andere ouder de grens? Het moge duidelijk zijn dat dit gedrag niet door de beugel kan. Maar wanneer spreek je van mishandeling en wanneer van incidenten? En als de ouder die dit gebeurd aangeeft niet te weten of hij/zij de volgende keer wel de zelfbeheersing kan bewaren, wat doe je dan? En hoe ga je om met hulpverlening die op de hoogte is van de situatie, maar zegt door wachtlijsten niets te kunnen doen? Hulpverlening die vind dat de andere ouder de ouder die zichzelf niet altijd in de hand heeft moet ontlasten, minder verwachtingen moet hebben etc. terwijl deze ouder in een constante staat van paraatheid verkeert. Constant op de tenen loopt om te proberen incidenten voor te zijn en daardoor naast de al bestaande spanning daardoor extra belast word.
Alle reacties Link kopieren
Alleen jij kan dat beantwoorden. Als het voor jou niet langer kan moet je gewoon opnieuw aan de bel trekken en desnoods de knuppel maar door het hoenderhok gooien. Kan me niet voorstellen dat dit nog 6 maanden vol te houden is. En wat bedoelen ze met ontzien? met zijn allen op je tenen lopen en hopen dat het niet fout gaat? Sta hier echt met mijn oren van te klapperen. Mijn menig? Donder hem eruit! Of ga zelf weg.

Lijkt in jouw geval of de hulpverlening ook met hun handen in hun zakken staan.
quote:BalenAlsEenStekker schreef op 30 oktober 2010 @ 19:33:

Het gaat om meer dan drie kinderen.

tja, je zou voor minder doordraaien...



kon je het na kind 1, 2 of desnoods 3 niet aan zien komen dat je partner die hectiek allemaal niet trok?
Alle reacties Link kopieren
Kort door de bocht:



Hoe serieus nemen de ouders dit?

En dan doel ik op het verschil tussen zeggen dat je het serieus neemt, of handelen waaruit blijkt dat het serieus genomen wordt.



De partner die erbij staat en kijkt zal verantwoording moeten nemen voor zijn/haar aandeel in de situatie.

Dat begint met het doen van aangifte, en zorgen dat de "dader" tijdelijk tot huis uit gezet wordt. Dat kan, kijk hier maar eens



Als de "dader" zich bewust is van zijn/haar gedrag, dan is het belangrijk dat hij/zij ook de verantwoording neemt voor zijn/haar gedrag en de invloed daarvan op kinderen, en ZELF de beslissing neemt om een tas met spullen te pakken en om het huis uit te gaan, zodat de kinderen tot rust kunnen komen.
Vergeet niet, een “Ja, maar..” is eigenlijk een “nee, want...”
Alle reacties Link kopieren
quote:BalenAlsEenStekker schreef op 30 oktober 2010 @ 19:34:

Geweld tegen de partner niet. Rotopmerkingen, kleineren, het afschuiven van verantwoordelijkheden maar wel commentaar over het hoe en wat van die verantwoordelijkheden, geen enkel initiatief/hulp/meednken/etc., isoleren en een allesverlammende invloed wel.desondanks ben jij sterker als je niet (meer) gelooft wat hij over jou zegt.
“I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel.” Maya Angelou.
Alle reacties Link kopieren
quote:elninjoo schreef op 30 oktober 2010 @ 19:37:

[...]



tja, je zou voor minder doordraaien...



kon je het na kind 1, 2 of desnoods 3 niet aan zien komen dat je partner die hectiek allemaal niet trok?Niet een vraag die op dit moment van belang is lijkt me.
“I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel.” Maya Angelou.
Alle reacties Link kopieren
De enige die dit serieus lijkt te nemen is de ouder die erbij staat en met man en macht probeert te voorkomen dat er escalaties zijn. En er wanhopig van wordt dat het niet lukt. Maar de betrokken instanties doen niets, de ouder die veroorzaakt doet niets, de omgeving doet niets. Dus begint de ouder die de boel probeert vlot te houden aan zichzelf te twijfelen.
quote:Enn schreef op 30 oktober 2010 @ 19:40:

[...]



Niet een vraag die op dit moment van belang is lijkt me.

het zegt wel wat over het karakter van TO en niet erg positief: door blijven baren tot het elastiek bij de partner brak ipv gewoon maat weten te houden



met zoveel kinderen komt er ook extra veel druk op de kostwinner te liggen, want die moet 't hele spul nog maar zien te bekostigen



heb opeens toch 'n stuk meer sympathie voor de doorgedraaide partner, al zou die gewoon voor zichzelf moeten kiezen en de boel de boel laten en wegvluchten
Alle reacties Link kopieren
[quote]elninjoo schreef op 30 oktober 2010 @ 19:37:

[...]



tja, je zou voor minder doordraaien...



kon je het na kind 1, 2 of desnoods 3 niet aan zien komen dat je partner die hectiek allemaal niet trok?[/quote]



Beetje mosterd, vind je zelf ook niet?

Denk dat TO niet echt op deze irrelevante opmerkingen zit te wachten trouwens.



Wow, sympathie voor een kindermishandelaar. Blijf me verbazen hier. Heb ook nergens gelezen dat het aantal kinderen de oorzaak van de spanning was. Wat een aanname zeg! En zover ik weet maak je kinderen nog steeds samen. Zie TO ook niet zeggen dat ze niet de verantwoording wil dragen voor de kinderen. Zie alleen maar onzekerheid wat niet vreemd is als je samenleeft met iemand die de boel min of meer terroriseerd.



TO, ik hoop dat je snel de kracht vind om dit probleem te eindigen. Zo kan je niet doorgaan in ieder geval. Kies voor je kinderen en jezelf, en zorg dat je ver uit de buurt van die man komt. Soms voel je niet direct dat je de juiste beslissing neemt, maar luister naar je verstand. Je hart volgt vanzelf.
Alle reacties Link kopieren
quote:BalenAlsEenStekker schreef op 30 oktober 2010 @ 19:43:

De enige die dit serieus lijkt te nemen is de ouder die erbij staat en met man en macht probeert te voorkomen dat er escalaties zijn. En er wanhopig van wordt dat het niet lukt. Maar de betrokken instanties doen niets, de ouder die veroorzaakt doet niets, de omgeving doet niets. Dus begint de ouder die de boel probeert vlot te houden aan zichzelf te twijfelen.





De ouder die erbij staat neemt dit NIET serieus genoeg.

Deed ze dat namelijk wel, dan was ze niet aan het pappen en nathouden, maar had ze al lang aangifte gedaan.
Vergeet niet, een “Ja, maar..” is eigenlijk een “nee, want...”
Alle reacties Link kopieren
TO, heb je wat aan mijn post?



Waar ben je bang voor bij crisisopvang?
Alle reacties Link kopieren
Zo tussen twee haakjes:



Waarom blijft die ouder die erbij staat te kijken, staan kijken? Wat weerhoudt haar om daadwerkelijk actie te ondernemen?
Vergeet niet, een “Ja, maar..” is eigenlijk een “nee, want...”
quote:elninjoo schreef op 30 oktober 2010 @ 19:37:

[...]



tja, je zou voor minder doordraaien...



kon je het na kind 1, 2 of desnoods 3 niet aan zien komen dat je partner die hectiek allemaal niet trok?



Hou toch eens op met je eeuwige stokpaard van stal te trekken EN. Waar slaat dit nu op.

De kinderen zíjn er al.

Of dat aangekomen had moeten zien worden doet toch helemaal niet ter zake nu.
Alle reacties Link kopieren
quote:BalenAlsEenStekker schreef op 30 oktober 2010 @ 19:43:

De enige die dit serieus lijkt te nemen is de ouder die erbij staat en met man en macht probeert te voorkomen dat er escalaties zijn. En er wanhopig van wordt dat het niet lukt. Maar de betrokken instanties doen niets, de ouder die veroorzaakt doet niets, de omgeving doet niets. Dus begint de ouder die de boel probeert vlot te houden aan zichzelf te twijfelen.





ik bedoel het niet lullig, maar dit heb je nu al 6 x gemeld hier.

Wat wil je nou?
Alle reacties Link kopieren
quote:BalenAlsEenStekker schreef op 30 oktober 2010 @ 19:43:

De enige die dit serieus lijkt te nemen is de ouder die erbij staat en met man en macht probeert te voorkomen dat er escalaties zijn. En er wanhopig van wordt dat het niet lukt. Maar de betrokken instanties doen niets, de ouder die veroorzaakt doet niets, de omgeving doet niets. Dus begint de ouder die de boel probeert vlot te houden aan zichzelf te twijfelen.Als je de enige bent dan is het dus aan jou nu er wat aan te veranderen. De kinderen zijn jouw verantwoording aangezien hij en instanties het laten afweten.
“I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel.” Maya Angelou.
Alle reacties Link kopieren
Overigens zou het wel eens kunnen zijn dat de hulpverlening op (jouw) de sterke ouder actie zit te wachten in deze. Waar blijf je TO? " Are you gonna stand up " voor je/deze kinderen?
“I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel.” Maya Angelou.
Alle reacties Link kopieren
quote:BalenAlsEenStekker schreef op 30 oktober 2010 @ 19:43:

De enige die dit serieus lijkt te nemen is de ouder die erbij staat en met man en macht probeert te voorkomen dat er escalaties zijn. En er wanhopig van wordt dat het niet lukt. Maar de betrokken instanties doen niets, de ouder die veroorzaakt doet niets, de omgeving doet niets. Dus begint de ouder die de boel probeert vlot te houden aan zichzelf te twijfelen.Stoppen met twijfelen dus en actie ondernemen. Vindt dat je jezelf wel erg afhankelijk opstelt van je partner en instanties. Je gaat toch zeker niet zitten wachten tot het op een dag echt fout gaat?
Alle reacties Link kopieren
quote:khemam schreef op 30 oktober 2010 @ 19:57:

[...]





Je gaat toch zeker niet zitten wachten tot het op een dag echt fout gaat?Ik sluit hierbij aan met : of zitten wachten op dé dag dat het echt fout gaat?
“I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel.” Maya Angelou.
Eens met Khemam.

Ik begrijp dat je je eigen situatie onhoudbaar vindt en dat je lastig een oplossing kan vinden voor het probleem.

Maar meid, dit is niks zo.



Misschien hier eens naar kijken en bellen?



http://shginfo.nl/
Alle reacties Link kopieren
Een vertrouwensarts inschakelen. Kan zonder of met verwijzing. Ook door buren, bij vermoeden van mishandeling. Of door de school. Ik weet niet of je direct betrokkenne bent. Jij kunt ook bellen.
Alle reacties Link kopieren
quote:elninjoo schreef op 30 oktober 2010 @ 19:44:

[...]



heb opeens toch 'n stuk meer sympathie voor de doorgedraaide partner, al zou die gewoon voor zichzelf moeten kiezen en de boel de boel laten en wegvluchtenBegin me langzaam af te vragen of jij wel goed bij je hoofd bent.
Alle reacties Link kopieren
quote:elninjoo schreef op 30 oktober 2010 @ 19:44:

[...]



het zegt wel wat over het karakter van TO en niet erg positief: door blijven baren tot het elastiek bij de partner brak ipv gewoon maat weten te houden



met zoveel kinderen komt er ook extra veel druk op de kostwinner te liggen, want die moet 't hele spul nog maar zien te bekostigen



heb opeens toch 'n stuk meer sympathie voor de doorgedraaide partner, al zou die gewoon voor zichzelf moeten kiezen en de boel de boel laten en wegvluchten

Doe nou even normaal. We weten nu wel dat je niet van kinderen houdt.



De man in kwestie was er toch zelf bij toen hij zijn kinderen verwekte of niet soms?
Alle reacties Link kopieren
quote:elninjoo schreef op 30 oktober 2010 @ 19:37:

[...]



tja, je zou voor minder doordraaien...



kon je het na kind 1, 2 of desnoods 3 niet aan zien komen dat je partner die hectiek allemaal niet trok?Elninjo, je kinderhaat is werkelijk stuitend. Je bent vast vergeten dat je er zelf ooit eens eentje was....
Alle reacties Link kopieren
Elke klap die je niet voorkomt is er een die je samen uitdeelt.

Na een jeugd te hebben doorgebracht in de volle overtuiging dat mijn beide ouders niet van mij hielden weet ik wat ik zeg.

Sta voor je kinderen en stop dit.
quote:Bronny schreef op 30 oktober 2010 @ 20:30:

Elke klap die je niet voorkomt is er een die je samen uitdeelt.

Na een jeugd te hebben doorgebracht in de volle overtuiging dat mijn beide ouders niet van mij hielden weet ik wat ik zeg.

Sta voor je kinderen en stop dit.



Poeh Bron......

Alle reacties Link kopieren
Wijze woorden (van de meesten dan toch). En veel om over na te denken. En er staat (me) veel te doen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven