Waar speelt jouw 8 jarige zoon mee?

07-12-2021 11:04 37 berichten
Alle reacties Link kopieren
Met de kerst in aantocht krijg ik van verschillende kanten de vraag wat mijn kinderen willen hebben. En ik heb wat inspiratie nodig.

Ik vind mijn oudste zoon de laatste tijd wat passief. Hij vindt het heel leuk om op de tablet spellen te spelen, daar hebben we afspraken over, maar soms lijkt hij maar wat te hangen totdat hij weer mag.
Hij heeft leuk speelgoed maar pakt het dan niet op. Hij lijkt wat verveeld.

Als ik hem vraag wat hij graag wil hebben, noemt hij Pokémon plaatjes (vindt hij mooi maar doet hij niet superveel mee), lego (is leuk maar er staat hier nog een mooie ongebruikte set dus voelt niet zo logisch om dat nu te vragen) of een game console (dat komt misschien wel een keer, maar is duur en voor nu niet zo geschikt) .

Ik zoek dus inspiratie en vraag me af waar andere 8 jarige jongens mee spelen
Alle reacties Link kopieren
Wbt mijn achtjarige: Vooral gamen, dus op mijn oude telefoon, de 3ds, of op de Wii of op de hagelnieuwe Switch. Voor die laatste ben ik overstag gegaan omdat hij echt geen andere wensen had.
Maar hier is ineens de Playmobil (kasteel) ook weer uit de hoek gehaald, en wordt er ook regelmatig gelegood (Ninjago).
Ik verwacht de komende jaren Harry Potter Lego te moeten aanschaffen, we zijn begonnen die boeken voor te lezen.

Als je geen console wil doen ivm kosten kun je een Wii overwegen. Die kun je vast met wat speurwerk onder de 100 euro krijgen, inclusief wat spellen.
Alle reacties Link kopieren
Bordspellen doet hij ook: Spookslot, Stratego, schaken, pesten bv
Mijn zoon van 8 heeft nooit veel met speelgoed gespeeld, maar sinds een jaar kan hij zich met technisch lego (hij bouwt geen sets, maar verzint zelf constructies met tandwielen en motoren), Gravirax en Spektro goed bezighouden.
Mijn zoon is gezegend met een heel rijke fantasie en speelt regelmatig hele battles na, met dino’s (Jurassic), maar ook bijv. met Schleich Eldrador. Heerlijke afwisseling van de schermpjes die hier ook zeer gewild zijn.
Voor Kerst en Sint geen games, want ik vind het dan weer onhandig om iets cadeau te doen waar ze dan van mij liever niet mee mogen spelen (of zo min mogelijk) :)
Oh en bordspellen vindt hij leuk, dus daar hebben we een hele kast van. Als je zorgt dat je spellen hebt die je zelf ook nog leuk vindt om te doen is het een leuke bezigheid. Wij schaken, backgammon, doolhof, beverbende en met mijn man speelt hij weer andere spellen.
anoniem_65f22b7954008 wijzigde dit bericht op 07-12-2021 11:26
17.11% gewijzigd
Zelf geen kinderen, maar mijn neefje van 8 is niet binnen te houden. Die moet altijd naar buiten, weer of geen weer.

Binnen is het bij hem ook Lego, en hij is dol op spelletjes, maar daar heb je natuurlijk altijd weer anderen voor nodig. Hoewel hij ook hele middagen in zijn eentje zit te yahtzee-en, haha! Hij heeft ook alle soorten dinosauriërs die er bestaan, met batterijen, zonder het maakt niet uit.
Alle reacties Link kopieren
Al een tijd geleden bij ons maar Kapla en Quadrilla, Knex en Lego waren favoriet.
sweetfirefly wijzigde dit bericht op 07-12-2021 12:09
3.85% gewijzigd
Denk aan de egels en eekhoorns in de herfst en winter.
Mijn neefje van bijna 8 was deze Sinterklaas ontzettend blij met een afstand bestuurbaar vliegtuig en een dino-ei (eentje van de action van een tientje, die stop je in een emmer in een paar weken tijd breekt het ei open en komt er een dino uit).
Alle reacties Link kopieren
Hier het allerliefste de hele dag op de tablet of Playstation, maar dat mag natuurlijk niet.
Hij speelt graag spelletjes (nadeel is dat daar bijna altijd iemand anders voor nodig is) of speelt met Playmobil of gaat buiten voetballen (dat doet hij dan weer wel in zijn eentje als er niemand anders is. Bedenkt voor zichzelf hele trainingen en schietuitdagingen).
Alle reacties Link kopieren
Indrukwekkend hoeveel kinderen het allerliefste met de computer spelen. Zo'n impact heeft de telefoon en de tablet dus.
Wat eten we vanavond?
Is niet heel gek toch? Veel volwassenen hebben hetzelfde. Zelf had ik dat vroeger ook, ging het liefst logeren bij die oom die een computer met spellen had.
Wat ik wel vind is als je dat niet wilt bij je kinderen dat het dan onlogisch is om een spelcomputer en/of games cadeau te doen. Denk niet dat de strijd om schermpjes dan minder wordt.
Wij hebben de regel dat er pas na 17:30 op schermpjes gespeeld mag worden. Dan doen ze voor die tijd andere dingen en vind ik het ook prima, ben ook niet roomser dan de paus.
Alle reacties Link kopieren
Gravitrax, bakugan, pokemon spel met kaarten, beyblades en sinds kort tricks leren met een jojo.
Alle reacties Link kopieren
Mijn kind is inmiddels 9, maar wat hier een hit is
Gravitrax
Knex
Bruder (landbouwvoertuigen, maar er zijn ook vrachtauto's van)
de Skelter
een voetbal
lego (Ninjago, technic en ook gewoon zelf creatief zijn met lego)
Playstation/tablet
Alle reacties Link kopieren
Lego, nintendo switch (minecraft, mario odessey), pokemon plaatjes (hij kan uren zoet zijn met uitzoeken en sorteren), tekenen, knutselen, bordspelletjes, buiten spelen, tablet (Roblox)
Alle reacties Link kopieren
Ik heb een meisje van 8, mag dat ook? Lego, knutselen, bordspelletjes, Gravitrax, microscoop (en dan buiten dingen zoeken), schilderen, Playmobil en Dog man lezen.
Hotweels! :heart:
Alle reacties Link kopieren
Mijn zoon is bijna acht. Hij speelt graag met Lego van Harry Potter of Lego van Super Mario. Verder vindt hij zijn radiografisch bestuurbare vliegtuig leuk en twee radiografisch bestuurbare robots die kunnen vechten. In de tuin takken afpellen met een zakmes vindt hij ook erg gaaf.

Ik herken het "hangen" tot de de schermtijd ingaat wel (elke dag van 17.15 tot 18 uur). Maar hier is de aanvullende afspraak "niet meer kunnen spelen = niet meer mogen gamen". Dat helpt hier goed, het gehang is praktisch voorbij. Maar ik kan me voorstellen dat het misschien niet voor iedereen werkt.
Alle reacties Link kopieren
makreel schreef:
07-12-2021 11:51
Indrukwekkend hoeveel kinderen het allerliefste met de computer spelen. Zo'n impact heeft de telefoon en de tablet dus.
Volwassenen ook.
Alle reacties Link kopieren
Vind het niet raar hoor, dat kinderen het leuk vinden achter de tablet te hangen.
Dat had ik eerder met de tv, en zeurden mijn ouders al dat zei eerder aaaaltijd buitenspeelden, en de kinderen van 'tegenwoordig' maar achter de tv hangen.
Ik werd toen ook al vaak genoeg naar buiten gestuurd en wachtte ik tot ik weer naar binnen kon :-D
Onze dochter van net 9 tekent graag, ook wel met de tablet erbij ivm het opzoeken van een afbeelding op internet die ze dan natekent.
Vindt het ook leuk om Lego Friends in elkaar te zetten en dan wat mee te spelen, maar ook de Nerf-gun is al een tijdje een hit, en probeert ze blikjes etc te raken.
Ook vaak samen een spelletje, zoals Mens erger je Niet, of Wie ben ik.
Alle reacties Link kopieren
Mijn zoon vindt buitenspelen (trampoline, step, voetballen) heel leuk.
Om 5 uur mag hij op de switch en hij kan dan inderdaad weleens gaan wachten totdat dat mag. De regel is verder duidelijk dus weinig gezeur. Hij mag zich ook gewoon weleens vervelen.
Hij leest graag donald duck, dogman, waanzinnige boomhut.
Hij vindt spektro leuk, gravitrax (bij anderen, want dat hebben we niet) en bouwt graag met (technisch) lego. Ook doet hij graag samen een spelletje of een puzzel, maar daar hij hij niet superveel geduld nog voor.
Samen met zijn oudere broer speelt hij ook veel met pokemon battle figures.
Als hij zich echt verveelt gaat hij ook weleens stripboeken tekenen.
Alle reacties Link kopieren
makreel schreef:
07-12-2021 11:51
Indrukwekkend hoeveel kinderen het allerliefste met de computer spelen. Zo'n impact heeft de telefoon en de tablet dus.

Heftig hè...
Alle reacties Link kopieren
Toen mijn zoon 8 was:
Nerfs en dan met een bijpassende ding waar je op kan schieten. Petflessrn werkte ook heel goed. (Dit mocht hij overigens ook gewoon binnen doen)
Stuntstep
Alle reacties Link kopieren
makreel schreef:
07-12-2021 11:51
Indrukwekkend hoeveel kinderen het allerliefste met de computer spelen. Zo'n impact heeft de telefoon en de tablet dus.
Was vroeger ook al en is niets vreemd aan.

Hier is mijn net negen jarige gek met Gravitrax, domino, tekenen, (bord)spellen, vooral lego bouwstenen, stuntstep of skeelers.
Alle reacties Link kopieren
Bedankt voor alle reacties tot nu toe!
Fijn om ervaringen te lezen en ik doe toch ook wat ideeën op.
En natuurlijk zijn ook de ideeën van 8 jarige meisjes welkom :-).

Er was een paar keer een afstandsbestuurbaar vliegtuig genoemd. Werken die dingen dan goed? Ik kan me voorstellen dat de batterijen misschien heel snel leeg zijn of dat dat ding op iemand neerstort....
Alle reacties Link kopieren
Hier idd ook gamen, lezen, lego, gravitrax en tekenen. Hij houdt ook erg van gezelschapsspellen.

Ik had voor een 9-jarige een perplexus-doolhofbal gekocht, en omdat dat een grote hit was, ook nog een voor m'n eigen kinderen. Die pakken ze best vaak tijdens 'bankhangen' en verveelt niet snel. Smartgames daarentegen hebben ze nooit interessant gevonden.

Buiten spelen: bestuurbare auto, nerf, step, skeelers.

Ik probeer van het speelgoed af te komen omdat we genoeg hebben en ze er weinig mee doen. Qua cadeaus worden het meer dingen als horloge, fietscomputer, coole sporttas, muziekspeler, leesvoer etc.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven