Waar stopt het 1 en begint het ander?

06-01-2020 15:03 92 berichten
Alle reacties Link kopieren
Vage titel, maar ik kon de zin niet kwijt die ik wilde schrijven:

Waar stopt een 'andere manier van opvoeden' en begint 'verwaarlozing' (of een andere term die beter past)?

Een kind (10) die vrijwel alles mag en ook alles doet.
Deze ouder lacht alles weg, kan pas uren later erachter komen dat het kind toch niet zelf thuisgekomen is, koopt alles wat het kind wil, maar is nauwelijks aanwezig.

Slecht heeft het kind het niet echt...maar goed ook niet.
Wat is jullie visie?
s-a-r-kast schreef:
06-01-2020 16:23
Het kind woont in een mooi huis. Gaat naar school. Heeft kleding en speelgoed en eten. Geen blauwe plekken.
Mag veel (zo niet alles). Wie wil er als 10 jarige nou niet de blits zijn met vuurwerk?
Alle vriendjes/vriendinnetjes mogen altijd naar binnen. Of buiten, ook om 2 uur 's nachts. Film kijken, vreten tot je misselijk bent....
Dit doet mij denken aan een buurjongen van hier.
Hier heeft bemoeizorg ingegrepen niet uit huis gezet maar wel veel hulp in het desbetreffende gezin.
Malinois schreef:
06-01-2020 16:19
Ik de meeste gevallen kun je er niets mee, tenzij het te ernstig is.
Maar hoe kunnen ze nou weten hoe ernstig het is als de eerste reactie is om er niet mee te bemoeien?
Malinois schreef:
06-01-2020 16:25
Hoe weet je dit? En alles wat ik hier lees is niet schokkend. Alleen om 2 uur s nachts naar buiten voor een 10 jarige, daar kun je iets van vinden.
alles bij elkaar klinkt het wel alsof het kind het allemaal maar zelf uit mag zoeken en geen grenzen heeft. Das niet gezond voor een kind.
Eurus schreef:
Je weet helemaal niet of topic openster een buitenstaander is, want ze doet vanwege privacy, terecht, vaag.
Ze schrijft dat er al een deurtje is opengegaan dus dan vind ik het zeker wel raar en al helemaal niet meer aan de orde want als er al een deurtje is opengegaan, dan is er meer aan de hand dan een geval vrije opvoeding of niet.
Maar dan mag een topic toch nog steeds?
Het is een forum. Als je alle info die je elders kunt vinden hier moet schrappen dan is het forum opgedoekt. Is toch ook gewoon een interessant gesprek, wat wel en niet ok is?
Eurus schreef:
Je weet helemaal niet of topic openster een buitenstaander is, want ze doet vanwege privacy, terecht, vaag.
Ze schrijft dat er al een deurtje is opengegaan dus dan vind ik het zeker wel raar en al helemaal niet meer aan de orde want als er al een deurtje is opengegaan, dan is er meer aan de hand dan een geval vrije opvoeding of niet.
Goed, meer info dus. De twijfels zijn (door een mede-twijfelaar) geuit tegen een (bevriende) jeugdwerker. Wederom om te vragen 'zijn wij nou gek?'
whitewolves schreef:
06-01-2020 16:26
Maar hoe kunnen ze nou weten hoe ernstig het is als de eerste reactie is om er niet mee te bemoeien?
Ik vind dat niet raar. Zo hebben we de boel met z’n allen ingericht, je bemoeit je niet met andermans kind en opvoeding en iemand daar normaal op aanspreken is vrijwel onmogelijk. Of dat wenselijk is is een heel ander ding, maar dit is wel hoe we het met z’n allen doen

Daarnaast kom ik in veel gezinnen waar écht geen goed klimaat is voor de kinderen maar ook daar kun je weinig. Eerst een jaar of 2 vrijwillig aanmodderen en als je dan voldoende feiten hebt verzameld gebeurt er vaak nog weinig. Behalve als er echt sprake is van mishandeling en gevaar.
anoniem_391194 wijzigde dit bericht op 06-01-2020 16:30
24.16% gewijzigd
s-a-r-kast schreef:
06-01-2020 16:20
nee, het was neergelegd zodat het kind het af kon steken. Er wonen geen andere kinderen is dat huis.
kindervuurwerk?
Malinois schreef:
06-01-2020 16:27
Maar dan mag een topic toch nog steeds?
Het is een forum. Als je alle info die je elders kunt vinden hier moet schrappen dan is het forum opgedoekt. Is toch ook gewoon een interessant gesprek, wat wel en niet ok is?
Natuurlijk mag dat. Net als dat ik en anderen Veilig Thuis mogen noemen om advies in te winnen zonder dat een topic openster gaat gillen dat Viva dan maar opgeheven moet worden.
Honey, you should see me in a crown
s-a-r-kast schreef:
06-01-2020 16:13
snap ik, dat die optie er is. Ik weet ook dat er al ergens wel een deurtje is opengezet.

Ik wil graag gewoon een beetje sparren over is dit puur een opvoedingsverschil of niet.
maar dan krijgen we een wellus/nietus-verhaal, waar dit kind zeker niks mee opschiet

Ik heb ervaring met bellen van VT, het was heel eng, voelde me rot toen ik belde. Maar het heeft het betreffende gezin hulp gebracht
Bel gewoon eens
*2020* schreef:
Dit doet mij denken aan een buurjongen van hier.
Hier heeft bemoeizorg ingegrepen niet uit huis gezet maar wel veel hulp in het desbetreffende gezin.
Wat een vreemde opmerking.
Malinois schreef:
06-01-2020 16:28
Ik vind dat niet raar. Zo hebben we de boel met z’n allen ingericht, je bemoeit je niet met andermans kind en opvoeding en iemand daar normaal op aanspreken is vrijwel onmogelijk. Of dat wenselijk is is een heel ander ding, maar dit is wel hoe we het met z’n allen doen

Daarnaast kom ik in veel gezinnen waar écht geen goed klimaat is voor de kinderen maar ook daar kun je weinig. Eerst een jaar of 2 vrijwillig aanmodderen en als je dan voldoende feiten hebt verzameld gebeurt er vaak nog weinig. Behalve als er echt sprake is van mishandeling en gevaar.
Dat vind ik geen rede om de andere kant op te kijken. Je kan een expert bellen. Je hoeft geen enkele ouder aan te spreken.
Wat moeten we anders doen, op onze handen gaan zitten wachten tot het (eindelijk) ernstig genoeg is om er wat van te mogen vinden?
anoniem_636406528baf6 wijzigde dit bericht op 08-01-2020 12:36
19.28% gewijzigd
Eurus schreef:
06-01-2020 16:29
Zo heet dat...

Bemoeizorg is in Nederland een vorm van sociaal-psychiatrische hulpverlening.
anoniem_143235 wijzigde dit bericht op 06-01-2020 16:33
36.69% gewijzigd
Eurus schreef:
Het bestaat gewoon hoor, die term. Zo heet dat. ;)
Eurus schreef:
tja ik kan er weinig aan doen er is toen veel zorg voor dat gezin geweest maar ik verwacht dat dit ook niet een goede reactie is.
rosings schreef:
alles bij elkaar klinkt het wel alsof het kind het allemaal maar zelf uit mag zoeken en geen grenzen heeft. Das niet gezond voor een kind.
Dit. Vooral dat ‘kind komt wel alleen naar huis/regelt wel zelf een manier om thuis te komen’ terwijl dat kind er duidelijk niet toe in staat was dit te regelen. Naast de zieligheidsfactor (ik vind dat zielig, zo’n kind bang alleen en dat het nog niet eens in een ouder opkomt om het vervoer te regelen) vind ik het getuigen van slechte kennis van het eigen kind. Of zelfs desinteresse.
whitewolves schreef:
06-01-2020 16:31
Dat vind ik geen rede om de andere kant op te kijken. Je kan een expert bellen. Je hoeft geen enkele ouder aan te spreken.
Wat moeten we anders doen, op onze handen gaan zitten wachten tot het (eindelijk) ernstig genoeg is om er wat van te mogen vinden?
Ik bén de expert in die gezinnen. Maar idd je moet gewoon bellen naar VT als je zorgen hebt, beter te vaak dan te weinig wat mij betreft. Maar verwacht geen wonderen
lemoos2 schreef:
06-01-2020 16:33
Dit. Vooral dat ‘kind komt wel alleen naar huis/regelt wel zelf een manier om thuis te komen’ terwijl dat kind er duidelijk niet toe in staat was dit te regelen. Naast de zieligheidsfactor (ik vind dat zielig, zo’n kind bang alleen en dat het nog niet eens in een ouder opkomt om het vervoer te regelen) vind ik het getuigen van slechte kennis van het eigen kind. Of zelfs desinteresse.
Eens. Ligt er wel aan hoe ver weg en overdag of in de avond wat mij betreft
Malinois schreef:
Hoe weet je dit? En alles wat ik hier lees is niet schokkend. Alleen om 2 uur s nachts naar buiten voor een 10 jarige, daar kun je iets van vinden.
Ik weet dit gewoon.

En daarmee zet je precies de vinger op de zere plek: alles is afzonderlijk niet heel schokkend. Bij alles denk je 'ik zou het zo niet doen, maar oke'. Bij veel denk je 'goh dat is wel een aparte manier van handelen'. Waar de ouder dingen weglacht (haha ik dacht dat kind zelf wel naar huis zou komen) zou ik me heel schuldig voelen.

Een hangt een erg laconieke houding om de opvoeding heen. Een 'ah joh maakt dat nou uit!'.

Is het dan loslaten? Zelfstandig worden? Fouten laten maken?
Bedenkelijk ouderschap, beschadigend ouderschap?
Ik ben benieuwd hoe dat straks gaat worden als hij op de middelbare school zit.
s-a-r-kast schreef:
06-01-2020 16:35
Ik weet dit gewoon.

En daarmee zet je precies de vinger op de zere plek: alles is afzonderlijk niet heel schokkend. Bij alles denk je 'ik zou het zo niet doen, maar oke'. Bij veel denk je 'goh dat is wel een aparte manier van handelen'. Waar de ouder dingen weglacht (haha ik dacht dat kind zelf wel naar huis zou komen) zou ik me heel schuldig voelen.

Een hangt een erg laconieke houding om de opvoeding heen. Een 'ah joh maakt dat nou uit!'.

Bekijk die lijst. Is er continuïteit, is er een basisveiligheid en is er mogelijkheid tot ontplooiing en ontwikkeling. Dat is wel zo’n beetje de basis. De rest is kwestie van invulling en smaak.
Malinois schreef:
Eens. Ligt er wel aan hoe ver weg en overdag of in de avond wat mij betreft
Na bedtijd, in het donker (was vlak voor de jaarwisseling), 10 minuten lopen afstand. Wel een bekende plek, maar kind was min of meer verstijft van angst. Door een andere volwassene naar huis gebracht uiteindelijk.
s-a-r-kast schreef:
06-01-2020 16:37
Na bedtijd, in het donker (was vlak voor de jaarwisseling), 10 minuten lopen afstand. Wel een bekende plek, maar kind was min of meer verstijft van angst. Door een andere volwassene naar huis gebracht uiteindelijk.
Dat is opmerkelijk en idd niet prettig. Heeft de ouder daarna door dat het kind bang is geweest? En doet het daar iets mee?
*2020* schreef:
06-01-2020 16:36
Ik ben benieuwd hoe dat straks gaat worden als hij op de middelbare school zit.
Drugs en alcohol op dienbladen ipv vuurwerk?

En zou dat dan te ver gaan, of is dat dan onder het mom van 'liever onder mijn dak dan ergens anders'?
s-a-r-kast schreef:
Ik weet dit gewoon.

bel nou maar met VT
want, he gaat net om al die kleine voorbeelden, het gaat om jouw beeld, dat er sprake is van verwaarlozing
Herfstblaadje19 schreef:
06-01-2020 16:32
Het bestaat gewoon hoor, die term. Zo heet dat. ;)
Mea culpa. Ik ken het alleen van mensen die instanties als Veilig Thuis bemoeials vinden.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven