Waarom is abortus taboe?

07-04-2013 13:52 1458 berichten
Is het echt zo dat je, ook al is de zwangerschap ongewenst, nog jarenlang trauma's overhoudt van een abortus? Waarom? Zou je er minder trauma'a aan overhouden als je er nuchter over nadenkt?



Waarom wordt er niet zo traumatisch gedaan over een morning after pil? Hier is namelijk ook kans dat een perfect bevrucht eitje het innestelen onmogelijk wordt gemaakt. Hier wordt ook een 'mens' vernietigd.



En waarom wordt een klompje cellen een wondertje genoemd? Een wonder is lopen over water. Een wonder is water veranderen in wijn of 10.000 toeschouwers te eten geven met slechts één brood en een stukje vis. Dat klompje cellen heeft wellicht een kloppend hartje, maar dat heeft de eerste de beste fruitvlieg ook. En elke seconde wordt er een kind geboren c.q. gemaakt...





Drie vragen naar aanleiding van het ongewenst zwanger topic.
quote:juniper213 schreef op 08 april 2013 @ 10:12:

Ik zou niet weten hoe een wet op die manier aangepast kan worden. Een man verwekt een kind, maar wil daar legaal vanaf komen. Daar gaat geen tweede en eerste kamer ooit achter staan. Je kunt beginnen door de probleemstelling aan te passen. Het is niet de man die een kind verwekt. Nee, de man én vrouw hebben seks voor hun beider plezier, echter door een foutje van waarschijnlijk de vrouw (pil vergeten bijvoorbeeld), raakt de vrouw ongepland zwanger. Dat is al een realistischere weergave van de situatie.quote:Je kunt die wet al helemaal niet dicht timmeren met termijnen, wat als een vrouw pas later dan de door kadanz voorgestelde 8 weken erachter komt dat ze zwanger is?Daar komen we wel overheen. Ik heb 8 weken gekozen omdat je tot die periode nog met een abortuspil de zwangerschap kun afbreken. Daarna wordt het zeker een medische ingreep en daar zie ik grotere ethische bezwaren in opkomen.. Je kunt een ander niet 'dwingen' om onder het mes te gaan.
quote:elninjoo schreef op 08 april 2013 @ 10:17:

[...]



De termijn is 24 weken en dan is de kans groot dat je er wel op tijd achterkomt, enkele extreme uitzonderingen daargelaten.



Er zullen bij zo'n wet echter wel vrouwen komen die hun zwangerschap geheim houden om 'n man er in te luizen, dat dan weer wel.



Eigenlijk zou je als man 'n codicil bij je moeten dragen wat door de vrouw getekend wordt als ze een seksuele band met elkaar aangaan, zodat de vrouw de man nooit aansprakelijk kan stellen voor het zelf willen houden van 'n ongelukje.Eerder andersom, een man moet ondertekenen dat hij weet wat er met zijn zaadjes en het eitje van de vrouw kan gebeuren. En dat hij indien hij erin schiet, daar ook verantwoordelijkheid voor draagt. Zijn DNA, zijn kind, zijn verantwoordelijkheid.
Alle reacties Link kopieren
quote:kadanz schreef op 08 april 2013 @ 10:20:

[...]



Je kunt beginnen door de probleemstelling aan te passen. Het is niet de man die een kind verwekt. Nee, de man én vrouw hebben seks voor hun beider plezier, echter door een foutje van waarschijnlijk de vrouw (pil vergeten bijvoorbeeld), raakt de vrouw ongepland zwanger. Dat is al een realistischere weergave van de situatie.



[...]



Daar komen we wel overheen. Ik heb 8 weken gekozen omdat je tot die periode nog met een abortuspil de zwangerschap kun afbreken. Daarna wordt het zeker een medische ingreep en daar zie ik grotere ethische bezwaren in opkomen.. Je kunt een ander niet 'dwingen' om onder het mes te gaan. waarom leg je de schuld bij de vrouw?
I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best
Alle reacties Link kopieren
quote:kadanz schreef op 08 april 2013 @ 10:12:

[...]



Voor de conceptie is hij vooral overgeleverd aan de acties van de vrouw: weet zij om te gaan met de pil?



Zoals ik eerder aangaf, 90% van de vrouwen hier vindt het zwaar overdreven om double dutch te neuken in een relatie. Een condoom én de pil, zoals ik altijd adviseer als je geen kinderen wilt, vindt men haast lachwekkend. Waarom wil je de man dan toch houden aan dat ene keuzemoment voor de seks, als het de normaalste zaak is om te vertrouwen op de pil alleen?

Als ik een man was zou ik dezelfde criteria aanleggen voor sex als ik nu als vrouw heb: Geen sex tenzij ik serieuse bedoelingen met een relatie heb en zelf de verantwoordelijkheid nemen voor anticonceptie.

Naast condooms gebruiken kun je als man overigens ook een partner kiezen die aangeeft niet zwanger te willen worden en daar in het verleden ook naar heeft geleefd .
óu sont les neiges d'antan

quote:elninjoo schreef op 08 april 2013 @ 10:17:

Eigenlijk zou je als man 'n codicil bij je moeten dragen wat door de vrouw getekend wordt als ze een seksuele band met elkaar aangaan, zodat de vrouw de man nooit aansprakelijk kan stellen voor het zelf willen houden van 'n ongelukje.

Goed idee. Ik denk dat iedereen die codicil wel zou tekenen. Immers, geen enkele viva-vrouw moet er aan denken dat haar one-night-stand ook daadwerkelijk een deel uit gaat maken van haar leven!



Top
quote:kadanz schreef op 08 april 2013 @ 10:20:

[...]

Je kunt beginnen door de probleemstelling aan te passen. Het is niet de man die een kind verwekt. Nee, de man én vrouw hebben seks voor hun beider plezier, echter door een foutje van waarschijnlijk de vrouw (pil vergeten bijvoorbeeld), raakt de vrouw ongepland zwanger. Dat is al een realistischere weergave van de situatie.

Je kunt wel denken dat je sex hebt om het plezier, maar van sex kunnen nou eenmaal zwangerschappen komen. Je hebt geen keuze menu dat je aanvinkt: plezier, en wegstreept: zwangerschap. Nu begin je ineens de verantwoordelijkheid wederom op de vrouw af te schuiven vanwege de pil. De man is ook verantwoordelijk voor de anti conceptie. Condooms! Heeft hij zelf controle over de situatie. En mocht er toch een kind verwekt worden, dan wist hij van tevoren: sex is niet alleen plezier, van sex kunnen bevruchtingen komen.



quote:Daar komen we wel overheen. Ik heb 8 weken gekozen omdat je tot die periode nog met een abortuspil de zwangerschap kun afbreken. Daarna wordt het zeker een medische ingreep en daar zie ik grotere ethische bezwaren in opkomen.. Je kunt een ander niet 'dwingen' om onder het mes te gaan.Voor jouw maakt de methode uit, maar het komt op hetzelfde neer: afbreken zwangerschap. En het bestaan van die mogelijkheid met welke methode dan ook, maakt een vrouw nog steeds niet solo verantwoordelijk voor de zwangerschap. Ze heeft hem samen met die man verwerkt, niet zij alleen. Zodra vrouwen alleen zwangerschappen kunnen verwekken, dan zijn ze ook solo verantwoordelijk. Tot die tijd is het een verantwoordelijkheid van beide, en geen keuze van de vrouw alleen. Je kunt er niet voor kiezen, alleen maar samen verwekken.
Alle reacties Link kopieren
Jullie blijven het eigen recht van het kind vergeten. De vrouw stelt de man niet aansprakelijk: Dat doet het kind via de wet.
óu sont les neiges d'antan

Alle reacties Link kopieren
quote:kadanz schreef op 08 april 2013 @ 10:20:

[...]



Je kunt beginnen door de probleemstelling aan te passen. Het is niet de man die een kind verwekt. Nee, de man én vrouw hebben seks voor hun beider plezier, echter door een foutje van waarschijnlijk de vrouw (pil vergeten bijvoorbeeld), raakt de vrouw ongepland zwanger. Dat is al een realistischere weergave van de situatie.



[...]



Daar komen we wel overheen. Ik heb 8 weken gekozen omdat je tot die periode nog met een abortuspil de zwangerschap kun afbreken. Daarna wordt het zeker een medische ingreep en daar zie ik grotere ethische bezwaren in opkomen.. Je kunt een ander niet 'dwingen' om onder het mes te gaan.Sorry maar ik heb een abortus ondergaan met acht weken en daar was toch ECHT een medische ingreep voor nodig hoor.
quote:rosanna08 schreef op 08 april 2013 @ 10:22:

[...]



waarom leg je de schuld bij de vrouw?

Ten eerste als reactie op de stelling dat 'hij zijn pik er maar niet in moet stoppen'. Ten tweede omdat de vrouw er zelf ook bij is en heel goed weet wat ze moet doen om niet zwanger te raken.



Ik leg de schuld dus niet zo zeer bij de vrouw, maar ik wijs toch echt op haar eigen verantwoordelijkheid. Vergelijk dat dan met het gebrek aan inspraak van de man als het ongewenst fout gaat.
quote:flutzel schreef op 08 april 2013 @ 10:27:

[...]





Sorry maar ik heb een abortus ondergaan met acht weken en daar was toch ECHT een medische ingreep voor nodig hoor.http://keuzebijabortus.nl/abortuspil
quote:merano schreef op 08 april 2013 @ 10:26:

Jullie blijven het eigen recht van het kind vergeten. De vrouw stelt de man niet aansprakelijk: Dat doet het kind via de wet.Helemaal waar, dat is een belangrijk punt in dit verhaal. Het gaat niet alleen maar om man-vrouw, maar juist om het kind!
quote:juniper213 schreef op 08 april 2013 @ 10:20:

[...]



Eerder andersom, een man moet ondertekenen dat hij weet wat er met zijn zaadjes en het eitje van de vrouw kan gebeuren. En dat hij indien hij erin schiet, daar ook verantwoordelijkheid voor draagt. Zijn DNA, zijn kind, zijn verantwoordelijkheid.Omgekeerde wereld. Ze neuken tenslotte niet voor 'n kind, maar voor het plezier. Dus ongelukjes moeten gewoon ongedaan gemaakt worden, aangezien daar de mogelijkheid voor is.
quote:kadanz schreef op 08 april 2013 @ 10:28:

[...]

http://keuzebijabortus.nl/abortuspilHet is niet zo dat iedereen bij dit termijn kiest voor die pil, de meeste vrouwen krijgen een curettage.
quote:kadanz schreef op 08 april 2013 @ 10:07:

[...]



Precies. Ik heb het idee dat sommigen nog steeds redeneren vanuit het 'ouderwetse' standpunt dat abortus eigenlijk 'not done' is, een groot drama kan worden en dat een vrouw toch eigenlijk het slachtoffer is van de man die per sé zonder condoom wilde neuken. In dat opzicht begrijp ik dat ze de vrouw die keuzevrijheid gunnen.



Ik denk persoonlijk dat we nu een stuk verder zijn. Abortus is, zoals velen hier zeggen, geen taboe meer. Een ongedwongen weloverwogen abortus is dan ook geen hel. Als je die ongewenste zwangerschap ondanks alles toch wil doorzetten, dan is dat jouw vrije keuze. Sleep die jongen er dan niet ongewild in mee.





Rozenstruikje, het klinkt misschien een beetje als doordrammen, maar door deze discussie met juniper zie ik het probleem toch steeds helderder voor me. Ik respecteer haar mening en ik leer van haar standpunt, ook al sterkt het me in mijn overtuiging Gunnen?? Wie gunt wat? Het zelfbeschikkingsrecht van de vrouw is bij wet vastgelegd. Gunnen klinkt als iets filantropisch. Goh laten we de vrouw nu ook eens inspraak geven.
quote:merano schreef op 08 april 2013 @ 10:26:

Jullie blijven het eigen recht van het kind vergeten. De vrouw stelt de man niet aansprakelijk: Dat doet het kind via de wet.Die hoort geen rechten te hebben zolang je nog binnen de abortustermijn valt, want 't heeft geen bewustzijn en mag gewoon nog geaborteerd worden en het IS dan nog niet eens 'n kind, maar 'n foetus die niet levensvatbaar is buiten de baarmoeder.
Precies dezelfde discussie werd trouwens ook al een keer in 2008 gevoerd: Kind houden/abortus, rechten van de vader???? met dezelfde standpunten van dezelfde forummers.
Alle reacties Link kopieren
quote:kadanz schreef op 08 april 2013 @ 10:28:

[...]

http://keuzebijabortus.nl/abortuspilSorry maar waarom kom je met een link af als mijn eigen ervaring daarin duidelijk anders is? Met acht weken heb ik de medische ingreep ervoor gehad hoor, geen sprake van de mogelijkheid van een abortuspil in de abortuskliniek hoor. En daar heb ik wel achter gevraagd gezien ik eigenlijk als de dood ben voor klinieken en operaties enz.
quote:elninjoo schreef op 08 april 2013 @ 10:29:

[...]

Omgekeerde wereld. Ze neuken tenslotte niet voor 'n kind, maar voor het plezier. Dus ongelukjes moeten gewoon ongedaan gemaakt worden, aangezien daar de mogelijkheid voor is.Elninjoo, ik heb dit nou al 100x uitgelegd. Van neuken kunnen kinderen komen, dat weet iedereen. Dan maak je een gigantische denkfout door te zeggen: ja maar, ik deed het om de geilheid en niet om een kind te verwekken! Je gaat toch niet juist datgene doen waaruit kinderen voort komen, als je dat perse niet wilt. Dan moet je het ook niet doen. Nogmaals, sex is geen keuzemenuutje waarbij je plezier aanvinkt en zwangerschap wegstreept. Zwangerschap is ALTIJD een mogelijk gevolg van sex, je kunt naar beste vermogen anti conceptie gebruiken, maar mocht het toch niet voldoende beschermen tegen zwangerschap dan sta je toch echt voor een voldongen feit.
Alle reacties Link kopieren
quote:kadanz schreef op 08 april 2013 @ 10:27:

[...]



Ten eerste als reactie op de stelling dat 'hij zijn pik er maar niet in moet stoppen'. Ten tweede omdat de vrouw er zelf ook bij is en heel goed weet wat ze moet doen om niet zwanger te raken.



Ik leg de schuld dus niet zo zeer bij de vrouw, maar ik wijs toch echt op haar eigen verantwoordelijkheid. Vergelijk dat dan met het gebrek aan inspraak van de man als het ongewenst fout gaat. het is niet of/of, maar en/en. Beiden zijn verantwoordelijk voor het voorkomen van een zwangerschap, jij zegt alleen dat als het fout gaat het waarschijnlijk aan de vrouw ligt.
I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best
Alle reacties Link kopieren
quote:liubi schreef op 08 april 2013 @ 10:31:

Precies dezelfde discussie werd trouwens ook al een keer in 2008 gevoerd: Kind houden/abortus, rechten van de vader???? met dezelfde standpunten van dezelfde forummers. men blijft iig consequent
I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best
quote:elninjoo schreef op 08 april 2013 @ 10:29:

[...]



Omgekeerde wereld. Ze neuken tenslotte niet voor 'n kind, maar voor het plezier. Dus ongelukjes moeten gewoon ongedaan gemaakt worden, aangezien daar de mogelijkheid voor is.Maar om een variant van jouw eigen voorbeeld aan te halen. Als je met de auto rijdt en je rijdt tegen iemand aan, dan ga je toch ook niet zeggen dat je rijdt om van a naar b te komen? Je reed niet om iemand aan te rijden en dat sluit jou uit van alle verantwoordelijkheid?
Alle reacties Link kopieren
maar goed, ik moet ff weg, ik lees straks wel weer bij
I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best
quote:liubi schreef op 08 april 2013 @ 10:31:

Precies dezelfde discussie werd trouwens ook al een keer in 2008 gevoerd: Kind houden/abortus, rechten van de vader???? met dezelfde standpunten van dezelfde forummers.Grappig, ook daar idd dezelfde standpunten. Was nog geen forummer destijds, maar had de discussie gevoerd kunnen hebben!
quote:Pompiedoe schreef op 08 april 2013 @ 10:34:

[...]





Maar om een variant van jouw eigen voorbeeld aan te halen. Als je met de auto rijdt en je rijdt tegen iemand aan, dan ga je toch ook niet zeggen dat je rijdt om van a naar b te komen? Je reed niet om iemand aan te rijden en dat sluit jou uit van alle verantwoordelijkheid?Exact het voorbeeld wat ik gaf over door rood rijden
Ik heb altijd erg veel moeite met dat 'samen verantwoordelijk' zijn. Je kunt namelijk alleen maar 'samen' verantwoordelijk zijn voor een situatie wanneer je die allebei, los van elkaar, onder controle hebt of middelen hebt om in te grijpen.



Wanneer het gaat om (ongewenst) zwanger raken, is er geen sprake van gedeelde verantwoordelijkheid. Gedeelde schuld, hoogstens.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven