Waarom "moeten" kinderen tegenwoordig allemaal dur

11-02-2018 14:05 349 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik zie het om me heen heel veel.. ouders die de duurste en gekste dingen voor hun kroost kopen. niet omdat de kinderen nou zulke dure dingen nodig hebben, maar omdat ouders die zelf het allerleukste lijken te vinden. Ook op internet en pintrest valt het me op dat de dingen er gelijk heel mooi en lux uit moeten zien. Zo zocht ik naar wat inspiratie om voor de kids een leuk winkeltje in elkaar te zetten. Maar op internet kom ik eigenlijk alleen maar luxer winkeltjes meestal gemaakt van steigerhout tegen. Terwijl ik dit niet zocht. ik zocht meer in de richting van kartnonendozen , een tafeltje met daarop een kassa. met wat zelf geprinte briefjes en muntjes geld en lege verpakkingen. ik vind het ook gewoon veel leuker om samen creatief aan de gang te gaan. en met weinig/geen geld iets leuks in elkaar te maken waar ze dan een paar weken lol van hebben. en dat je daarna (wanneer ze erop uit gekeken zijn) weer iets nieuws kan aanbieden. ik zou niet weten wat ik met zo'n mooi lux winkeltje moet zodra ze erop uit gekeken zijn. onze opberg ruimte is niet oneindig! alleen ben ik gek genoeg binnen onze omgeving/vriendenkring de enige die er zo over denkt..

wat is er mis met ouderwets tenten bouwen en een poppenkast van achter de bank? waarom moet tegenwoordig alles lux zodra men daar ook maar een beetje het geld voor heeft?

Mijn moeder kocht vroeger ook niet allemaal luxe dingen voor ons. en ik kan me ook niet herinneren dat vriendjes en vriendinnetjes het wel allemaal hadden en wij niet. in dat opzichten zijn mijn kids nog verwend met hun bergen speelgoed + een abennoment op de speel-o-theek.
Toen ik mijn moeder laatst vroeg hoeveel geld zij vroeger aan verjaardag cadeautjes uitgaf zat ik nog verbaast te kijken. ongeveer 25 gulden per kind. wij geven dan toch al wel 60 euro per kind uit.. en binnen vrienden kring gaan ze allemaal over de 100 euro uit voor verjaardag cadeautjes aan eigen kinderen. en toch waren mijn ouders vroeger echt niet arm.. sterker nog mijn vader verdiende een stuk meer dan gemiddeld. maar hun spaarde gewoon meer. het inkomen van mij en mijn partner is samen modaal. wij proberen ook altijd goed te sparen. ook voor de kids voor later.. maar goed ik merk dat ik afdwaal. ik ben vooral heel benieuwd hoe andere ouders dit zien en ervaren? en of dit inderdaad aan andere tijden ligt? want zoals mijn oma altijd zegt hebben die kinderen van tegenwoordig alles al ;)

*toevoeging: wellicht heb ik in het bovenstaande iets verkeerd geformuleerd. waardoor het anders over komt dan bedoeld is. Iedereen mag voor zich weten wat hij zij koopt voor zijn kinderen. Alleen word er binnen mijn omgeving echt enorme bedragen uitgegeven aan speelgoed voor kleine kinderen. Dat is hun keuze. Vind ik helemaal prima. Maar het valt me gewoon op. En omdat wij dat niet doen terwijl we het wel zouden kunnen betalen, vroeg ik me even af of dat nou zo gek is. of dat meerdere mensen er zo over denken/doen. Ik lees gelukkig dat ik niet de enige ben. en ik mijn kinderen dus niet tekort doe als ik ze niet wil overladen met bergen dure cadeau's.
anoniem_362890 wijzigde dit bericht op 11-02-2018 15:22
12.06% gewijzigd
In mijn omgeving zijn mensen dol op multivlaai terwijl ik het niet lekker vind en duur. Ik heb veel liever een Hema taart, veel smaakvoller.

Ik heb liever een klein stukje taart en dat er daarna wat anders lekkers geserveerd wordt.
sleeping_sun schreef:
12-02-2018 21:10
Ik heb liever een klein stukje taart en dat er daarna wat anders lekkers geserveerd wordt.
Ik ook. :-)
Wat gek trouwens, verschillende taarten voor kinderen en volwassenen, heb ik nog nooit van gehoord en het is nog nooit in mij opgekomen om iets goedkopers voor kinderen te kopen. En al helemaal niet dat kinderen het verschil niet zouden proeven, kinderen hebben juist een meer 'verfijnde' smaak en lusten daarom juist minder dan volwassenen. Wij kopen gewoon taarten die wij lekker vinden, rekening houdend met iedereen in het gezin.

Wb Hema taart heb ik het afgelopen week mee mogen maken: traktatie op het werk, prima taart maar minder lekker dan ik gewend was (vergeleken met Jumbo of AH denk ik). Bleek een Hema taart :-)
ElizabethThatcher schreef:
12-02-2018 21:05
Maar die fout maak je toch niet jaren achter elkaar? Op een kinderfeestje kun je het incalculeren en een alternatief bedenken. Op de echte verjaardag ken je alle kinderen. Dan snijd je toch kleinere stukjes af als ze het niet opkrijgen?

Tuurlijk, dat deed ik. Doe ik nog, onze kinderen zijn echter de oudsten in onze kring, dus regelmatig nieuwe taarteters erbij. Het eerste jaar gooi je een stukje weg, en dat bouwt op.
ElizabethThatcher schreef:
12-02-2018 21:07
Oh god, die vlaaien, ja.

Als ik iets vies vind, dan is het wel vlaai. Bodem smaakt nergens naar en dan zit je dus een mond vol jam weg te kauwen. :sick:

Eens.
Alle reacties Link kopieren
NYC schreef:
12-02-2018 20:53
Maar waarom zijn mensen dan zo bezig je in een hokje te plaatsen? Of benieuwd naar een financiële situatie en of de ene keuze wel strookt met de andere keuze? Waar is dat interessant/relevant voor?

Of is het eerder raar dat ik alleen maar "oh" denk als een (waarschijnlijk) weinig vermogend persoon iets duurs koopt of een (waarschijnlijk) vermogend persoon geen behoefte lijkt te hebben aan het uitgeven aan wat dan ook.

Het lijkt me overigens dan wel weer fijn om een persoon te zijn die geen enkele behoefte heeft aan welke uitgave dan ook. Maar helaas. Die persoon ben ik waarschijnlijk niet. Ergens in mij leeft het idee dat ik een kluizenaar zou willen zijn die geen idee heeft wat er te koop is en met een verward hoofd concludeert dat er al acht jaar niks meer is gekocht. Wat zegt u? Oh al veertien jaar niet...

Ja, maar jij hebt ook echt een hele schizofrene band met je eigen koopgedrag :) . Dat vind ik ook zo fascinerend aan je, hahaha.

ik ben zelf volgens mij niet snel bezig met mensen in hokjes te plaatsen, of liever: ik heb er geen oordeel bij. Ik herken eigenlijk in 1 oogopslag wel in welk hokje men zit, en dat is eigenlijk inderdaad aan de kleding, maar wat voor inkomen daar bij hoort interesseert me echt niet. En niemand hoeft aan mij te verantwoorden "waar ie het toch van doet".

Ik zal de laatste zijn die ooit zal zeggen dat geld niet belangrijk is want dat is het zeker wel, maar uiteindelijk zijn we vrijwel allemaal natuurlijk 1 tragedie verwijderd van de afgrond dus om mensen nu te veroordelen vanwege het hebben of juist niet hebben van geld is een beetje onzinnig.
Am Yisrael Chai!
En nog verder doorgevoerd vind ik taart juist iets voor kinderen, het heeft ook iets kinderlijks toch? Volgens mij ben ik ook pas weer taart gaan kopen sinds mijn zoontje, daarvoor vierde ik mijn verjaardag voornamelijk (ook) met ander lekkers.
Alle reacties Link kopieren
ik ben helemaal niet zo'n enorme snoeper maar ik ben dus dol op taart en cake. En vlaai vind ik ook lekker. Tompoucen, ook goddelijk. Slagroomsoesjes, ook heerlijk. Er is iets aan de structuur van cake en taart in combinatie met het vloeibare van slagroom en vulling enzo wat ik echt zo lekker vind. Ik ben bijvoorbeeld niet dol op chocola, doe me dan liever een stuk vlaai of nog lekkerder; een slagroomtaartje.
Am Yisrael Chai!
fashionvictim schreef:
12-02-2018 21:15
Ja, maar jij hebt ook echt een hele schizofrene band met je eigen koopgedrag :) . Dat vind ik ook zo fascinerend aan je, hahaha.
Echt, ik snap er zelf vaak meestal ook helemaal niets van. Nicole123 heeft het ooit wel mooi verwoord, dat de wereldverbeteraar en de Bourgondiër allebei in mij aanwezig zijn en af en toe een innerlijk gevecht aangaan.a weet ik niet zeker of het echt de wereldverbeteraar is die tot mij spreekt. Het is meer een verlangen een persoon te zijn die met iets als kleding/interieur echt jaaaaaren niet bezig is. Niet eens om milieuvriendelijk te zijn maar gewoon om zo te zijn.

Het is iets heel vaags want juist door die gedachten bén ik er mee bezig. En ermee bezig zijn is ook weer niet iets waar ik een hekel aan heb (kinderkleding, interieur kopen).

Echt ZO raar.
Alle reacties Link kopieren
NYC schreef:
12-02-2018 21:23
Echt, ik snap er zelf vaak meestal ook helemaal niets van. Nicole123 heeft het ooit wel mooi verwoord, dat de wereldverbeteraar en de Bourgondiër allebei in mij aanwezig zijn en af en toe een innerlijk gevecht aangaan.a weet ik niet zeker of het echt de wereldverbeteraar is die tot mij spreekt. Het is meer een verlangen een persoon te zijn die met iets als kleding/interieur echt jaaaaaren niet bezig is. Niet eens om milieuvriendelijk te zijn maar gewoon om zo te zijn.

Het is iets heel vaags want juist door die gedachten bén ik er mee bezig. En ermee bezig zijn is ook weer niet iets waar ik een hekel aan heb (kinderkleding, interieur kopen).

Echt ZO raar.

Ik denk dat je - misschien van je ouders? of iemand anders in je jeugd? - ooit hebt meegekregen dat kleding en interieur en dergelijke "oppervlakkig" zijn en als ik je zo lees door de jaren heen kom je een beetje uit een milieu van linkse glutenvrije biologische studenten en zichzelf nogal intellectueel vindende Volkskrant en NRC lezers. Of juist een beetje degelijke pianospelende en CDA stemmende Trouw-lezers, dat kan ook. En daar past ordinair van schreeuwerige merken houden niet bij.

Dus ik denk dat je een beetje in gevecht bent met wie je denkt dat je moet zijn en wie je werkelijk bent.
Am Yisrael Chai!
NYC schreef:
12-02-2018 21:23
Echt, ik snap er zelf vaak meestal ook helemaal niets van. Nicole123 heeft het ooit wel mooi verwoord, dat de wereldverbeteraar en de Bourgondiër allebei in mij aanwezig zijn en af en toe een innerlijk gevecht aangaan.a weet ik niet zeker of het echt de wereldverbeteraar is die tot mij spreekt. Het is meer een verlangen een persoon te zijn die met iets als kleding/interieur echt jaaaaaren niet bezig is. Niet eens om milieuvriendelijk te zijn maar gewoon om zo te zijn.

Het is iets heel vaags want juist door die gedachten bén ik er mee bezig. En ermee bezig zijn is ook weer niet iets waar ik een hekel aan heb (kinderkleding, interieur kopen).

Echt ZO raar.
Het meest rare vond ik de periode (volgens mij voor je zelf kinderen had) dat je andere mensen van repliek diende om hun shopgedrag.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb altijd kindertaarten. Kind zoekt een taart bij de Hema uit, zo'n mierzoet ding en ik koop nog 1 of 2 andere voor de volwassenen. Meestal appeltaartje en cheesecake/kersen van de AH. Vind ik lekker.
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
Alle reacties Link kopieren
Elk mens heeft tegenstrijdigheden, al is het maar dat je wel papier en glas apart wegbrengt voor het milieu en dan wel naar Thailand vliegt wat enorm slecht is voor het milieu. Vaak hangt het ook af van het humeur welke kant er sterker is. (voor)oordelen hebben we ook allemaal, hokjesdenken zit in mensen, het helpt ons informatie te verwerken. Dat je iemand in eerste instantie in een hokje indeelt is niet zo erg als je verder maar open blijft staan voor die persoon. Als ik iemand in eerste instantie eruit vind zien als een tokkie (dom, onverzorgd, aso enz horen daarbij) wil dat niet zeggen dat ik als ik in gesprek ga niet merk dat iemand wel intelligent is bijvoorbeeld en op dat niveau communiceer. Dat gaat niet om die eerste indruk maar vooral wat je daarmee doet.

Ik haalde nooit bepaalde dingen die alleen voor kinderen of volwassene waren. Ik haal wel worstjes omdat vooral de kinderen dat lekker vinden maar als een volwassenen een broodje worst wil is dat ook prima en als een kind een broodje zalmsalade wil ook. Ik ben weleens op een feestje geweest waar dat echt gescheiden was, vrij bijzonder vind ik dat.
Difficulty is inevitable, drama is a choice.
Alle reacties Link kopieren
fashionvictim schreef:
12-02-2018 21:28
Ik denk dat je - misschien van je ouders? of iemand anders in je jeugd? - ooit hebt meegekregen dat kleding en interieur en dergelijke "oppervlakkig" zijn en als ik je zo lees door de jaren heen kom je een beetje uit een milieu van linkse glutenvrije biologische studenten en zichzelf nogal intellectueel vindende Volkskrant en NRC lezers. Of juist een beetje degelijke pianospelende en CDA stemmende Trouw-lezers, dat kan ook. En daar past ordinair van schreeuwerige merken houden niet bij.

Een quote van iemand die om 21:15 nog zei "ik ben zelf volgens mij niet snel bezig met mensen in hokjes te plaatsen"

Hilarisch dit!
Alle reacties Link kopieren
permis schreef:
12-02-2018 22:07
Een quote van iemand die om 21:15 nog zei "ik ben zelf volgens mij niet snel bezig met mensen in hokjes te plaatsen"

Hilarisch dit!
Jezus, lees eens wat beter. In diezelfde post corrigeer ik namelijk mezelf en zeg 1 zin later dat ik mensen WEL in hokjes plaats, maar geen waardeoordeel verbind aan het wel of niet hebben van geld.

Je mag me best stalken, maar heb dan op zijn minst het fatsoen om ook te lezen wat ik schrijf.
Am Yisrael Chai!
Alle reacties Link kopieren
Bij de Hema vind ik de tompoezen lekker, de rest niet.
Appeltaart haal ik uit de koeling bij de Lidl, niet die uit de diepvries.
Slagroomsoesjes uit de diepvries van Lidl.
En dan heeft de visite keuze genoeg. :)

We hebben in het dorp wel een warme bakker, maar ik vind zijn gebak niet lekker. Mierzoet, je vullingen knallen eruit. Ik koop er alleen suikervrij gebak voor mijn schoonmoeder. En bakkerszout + tarwegluten, ik bak mijn brood altijd zelf.
Betty White: "Once you go blackberry... Hmmmmmhmmmm"
ElizabethThatcher schreef:
12-02-2018 21:07
Oh god, die vlaaien, ja.

Als ik iets vies vind, dan is het wel vlaai. Bodem smaakt nergens naar en dan zit je dus een mond vol jam weg te kauwen. :sick:
Ik houd ook niet van vlaai, vooral abrikozenvlaai vind ik brrr, maar laatst trakteerde een collega op vlaai van Dudok. Die was geweldig! Zulke goede taart proef je niet vaak.
Alle reacties Link kopieren
Ik bak de taart hier zelf maar dat kost me meer dan een van de banketbakker geloof ik :facepalm: Ik ben een idioot die dus dan een vorm koopt van de leeftijd van het kind (bij 1 jaar een 1 enzovoorts) en dat kost alleen al bijna 29 euro.. oeps.. dan nog marsepein, kleurstof, cakemix, slagroom, klopfix, versiering...
Toch denk ik niet dat de gasten denken dat ik er zoveel aan uitgegeven heb omdat hij zelfgemaakt is.

NYC ik vind je altijd zo leuk om te lezen! Ik zie die merken trouwens wel echt als merken. Het gaat bij mijn van C&A/Hema/H&M naar merken zoals Tumble 'n dry/Z8/Vingino/Bennett/twinlife naar toch veel te duur voor mij dus geen idee hoe ze allemaal heten :$ overigens associeer ik het niet echt ergens mee. Hooguit herken ik iets omdat mijn kind dat ook heeft/ik er over getwijfeld heb voor mijn kind. En ik hou van jou speelgoedsmaak, geeft inspiratie! Ik had laatst bijna dat container schip gekocht waar je ooit zo'n plaatje van had laten zien. Zo mooi, maar zo niet nodig en geen idee waar ik hem zou moeten laten dus toch niet gedaan.
Alle reacties Link kopieren
Mag je hier ook gewoon toegeven dat je je kinderen wel "dure" dingen geeft?

Ik heb bijna altijd merkkledij gekocht voor onze jongens. Wel heel vaak in de sales (vond het altijd leuk om een goed koopje te vinden), en als ze klein waren ging het drie zonen mee.
Ik heb altijd moeite gehad om iets bij c&a, wibra of zeeman te kopen. Dit lukte me enkel als het kleding was voor op kamp met de scouts te gaan. Ik kocht zelfs daarvoor apart ondergoed, t-shirts voor de oudste (want nog geen afgedragen kleding om mee te geven), pyjama's ... vaak vond ik die kleding lelijk, wij drukken dat uit als "de goedkoop druipt eraf"...
Ondertussen studeert de oudste ( is doordeweeks op kot), en hebben we twee grote tieners. En eigenlijk is niemand van hen echt veeleisend. Ik moet ze zelfs aanmoedigen om schoenen of kleren te kopen ( probeer hen wel bewust van de koopjes te maken, Haha).
Ze gedragen zich dus niet als verwende, veeleisende nesten.

Ook hadden ze veel speelgoed, met sommige dingen is er heel veel gespeeld (dieren van schleich bijvoorbeeld, daarvan hadden ze er bakken vol, opgeteld wellicht een heel bedrag), maar daar hebben ze uren en uren mee gespeeld.

Mijn ouders zeggen dat mijn kinderen zijn opgegroeid als koningskinderen (ze vergelijken met hun de eigen kindertijd), maar toch gedragen ze zich gelukkig niet als verwende nesten.
In tegenstelling tot velen hier, hebben wij geen verre reizen met hen gemaakt. Ik vind "ervaringen", zeker in de kindertijd vaak heel vluchtig. Wij proberen ook zo weinig mogelijk te vliegen, moeten daarnaast voor het werk heel veel de auto gebruiken.
Op school zaten/zitten ze in een heel elitaire omgeving, in vergelijking met heel veel van die ouders zijn wij arme luizen...tja. Dit levert gespreksstof op aan tafel, ook omdat wij (man en ik) een redelijk "politieke" job hebben. Discussies over (on)gelijkheid, rechts-links, belastingen,....

Iedereen maakt keuzes in zijn leven zeker.
fashionvictim schreef:
12-02-2018 20:49
Oh, dit vind ik zo erg, als mensen dat doen! Waarom nu weer een 'mindere' taart voor de kinderen? En dan ook nog op HUN verjaardag?

Ik ben altijd van de stelregel geweest dat mijn kinderen in principe hetzelfde mogen eten en drinken als ik zelf. Als ik een snoepje mag, dan zij ook. Eet ik een koekje bij de thee, dan mogen zij er ook 1. En eet ik lekkere taart, dan zij uiteraard ook.
Ik heb al in twee of drie reacties geschreven dat de Hema taarten juist speciaal voor de kinderen leuk zijn. Je kan ‘m namelijk zelf ontwerpen, de lievelingsfiguur (My Little Pony, Cars, etc) van kind erop laten drukken bijvoorbeeld. Leuker dan een foto van het kind vind ik. Maar goed, erg bizar om te suggereren dat een Hema taart een mindere taart is. Op de verjaardagen van mijn nichtje en neefje is die taart juist het snelst op. En ook echt op. In tegenstelling tot de enorme stukken marsepein/fondant die meestal op kinder bordjes blijven liggen op de andere verjaardagen. De kinderen in mijn omgeving -ja óók de kinderen die zelf een fondant taart twv €100 krijgen- vinden Hema taart gewoon super lekker.

Mijn kinderen zouden overigens helemaal niet automatisch hetzelfde mogen als ik. Kinderen mogen ook geen alcohol, laat opblijven, seks, etc. Maar goed, een stuk taart van de banketbakker mag hier heus wel hoor. Als ze daarom vragen. Dat is echter nog nooit gebeurd.

Toch zijn er -ook irl- altijd mensen die graag willen geloven dat hun kinderen fijnproevertjes zijn. Die geen genoegen nemen met een Hema taart en er hun neus voor zouden optrekken. Tuurlijk. Dan heb je echt goed je best gedaan om er een mini snob van te maken. :hihi:
Alle reacties Link kopieren
Ik durf wel toe te geven dat ik bakken geld uitgeef aan speelgoed, simpelweg omdat ik dat zelf leuk vind. Qua kleding valt het wel mee, ik koop gewoon wat ik leuk vind of dat nu van de h&m, z8 of zeeman is. Maar speelgoed...hij is pas 1, dus vraagt er zelf niet om, maar hij heeft bijna alles van toet toet, een zooi duplo, een werkbankje, winkeltje, keukentje, ballenbak, zandtafel, watertafel, springkussen en dan nog 2 kleine ikea boekenkastjes waar de manden vol van zitten. Hij speelt ook gewoon met alles en kinderen leren door te spelen. Dus dat vind ik belangrijk.
fashionvictim schreef:
12-02-2018 21:19
ik ben helemaal niet zo'n enorme snoeper maar ik ben dus dol op taart en cake. En vlaai vind ik ook lekker. Tompoucen, ook goddelijk. Slagroomsoesjes, ook heerlijk. Er is iets aan de structuur van cake en taart in combinatie met het vloeibare van slagroom en vulling enzo wat ik echt zo lekker vind. Ik ben bijvoorbeeld niet dol op chocola, doe me dan liever een stuk vlaai of nog lekkerder; een slagroomtaartje.
Dit kon ik geschreven hebben. :lol:

Mijn beste vriendin is patissier, die maakt voor de kinderen de taarten en komt ze altijd met trots afleveren :heart: . Eerder altijd met fondant. Ben ik zelf niet zo'n fan van, maar het bezoek die het niet lekker vindt, en ik, halen dat er vanaf. Daaronder zit altijd een heerlijke cake die iedereen met plezier eet, nooit klachten dus.

Hoewel ik nu de trend zie dat de fondant op de achtergrond verdwijnt. Heb dan nu voor mijn jongste komende maand voor het eerst een taart zonder fondant om de taart. Alleen een Jokie van fondant erbovenop. :)
Alle reacties Link kopieren
Niks moet, maar het kan tegenwoordig omdat in de meeste gezinnen beide ouders werken en dit vroeger niet het geval was. Mss ook wel een stukje schuldgevoel omdat ouders hierdoor minder tijd met hun kroost kunnen doorbrengen? Dat zie ik om ons heen wel gebeuren.
ElizabethThatcher schreef:
12-02-2018 21:32
Het meest rare vond ik de periode (volgens mij voor je zelf kinderen had) dat je andere mensen van repliek diende om hun shopgedrag.
Moet ik nog steeds voor uitkijken dat ik dat niet doe :facepalm: maar heb ik dat ook over kinderkleding en speelgoed gezegd? Ik herinner me wel commentaar op (sport)auto's, horloges, tassen etc maar denk dat dat te maken heeft/had met mijn desinteresse daarvoor. Heb dat ook al even niet meer gedaan hoor. Maar toegegeven, dat was niet leuk van mij.
Alle reacties Link kopieren
Nouschi schreef:
12-02-2018 21:39
Ik heb altijd kindertaarten. Kind zoekt een taart bij de Hema uit, zo'n mierzoet ding en ik koop nog 1 of 2 andere voor de volwassenen. Meestal appeltaartje en cheesecake/kersen van de AH. Vind ik lekker.
Doe ik ook. De jarige mag de taart uitzoeken (mierzoet en vooral hysterisch qua toppings) en dan koop ik er verschillende vlaaien en gebakjes bij. Zijn soms ook volwassenen die van die mierzoete taart eten of kinderen die liever vlaai hebben. Het is idd bij ons niet 'exclusief' voor groep A of B.
Nee heb je, ja kun je krijgen

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven