Waarom "moeten" kinderen tegenwoordig allemaal dur

11-02-2018 14:05 349 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik zie het om me heen heel veel.. ouders die de duurste en gekste dingen voor hun kroost kopen. niet omdat de kinderen nou zulke dure dingen nodig hebben, maar omdat ouders die zelf het allerleukste lijken te vinden. Ook op internet en pintrest valt het me op dat de dingen er gelijk heel mooi en lux uit moeten zien. Zo zocht ik naar wat inspiratie om voor de kids een leuk winkeltje in elkaar te zetten. Maar op internet kom ik eigenlijk alleen maar luxer winkeltjes meestal gemaakt van steigerhout tegen. Terwijl ik dit niet zocht. ik zocht meer in de richting van kartnonendozen , een tafeltje met daarop een kassa. met wat zelf geprinte briefjes en muntjes geld en lege verpakkingen. ik vind het ook gewoon veel leuker om samen creatief aan de gang te gaan. en met weinig/geen geld iets leuks in elkaar te maken waar ze dan een paar weken lol van hebben. en dat je daarna (wanneer ze erop uit gekeken zijn) weer iets nieuws kan aanbieden. ik zou niet weten wat ik met zo'n mooi lux winkeltje moet zodra ze erop uit gekeken zijn. onze opberg ruimte is niet oneindig! alleen ben ik gek genoeg binnen onze omgeving/vriendenkring de enige die er zo over denkt..

wat is er mis met ouderwets tenten bouwen en een poppenkast van achter de bank? waarom moet tegenwoordig alles lux zodra men daar ook maar een beetje het geld voor heeft?

Mijn moeder kocht vroeger ook niet allemaal luxe dingen voor ons. en ik kan me ook niet herinneren dat vriendjes en vriendinnetjes het wel allemaal hadden en wij niet. in dat opzichten zijn mijn kids nog verwend met hun bergen speelgoed + een abennoment op de speel-o-theek.
Toen ik mijn moeder laatst vroeg hoeveel geld zij vroeger aan verjaardag cadeautjes uitgaf zat ik nog verbaast te kijken. ongeveer 25 gulden per kind. wij geven dan toch al wel 60 euro per kind uit.. en binnen vrienden kring gaan ze allemaal over de 100 euro uit voor verjaardag cadeautjes aan eigen kinderen. en toch waren mijn ouders vroeger echt niet arm.. sterker nog mijn vader verdiende een stuk meer dan gemiddeld. maar hun spaarde gewoon meer. het inkomen van mij en mijn partner is samen modaal. wij proberen ook altijd goed te sparen. ook voor de kids voor later.. maar goed ik merk dat ik afdwaal. ik ben vooral heel benieuwd hoe andere ouders dit zien en ervaren? en of dit inderdaad aan andere tijden ligt? want zoals mijn oma altijd zegt hebben die kinderen van tegenwoordig alles al ;)

*toevoeging: wellicht heb ik in het bovenstaande iets verkeerd geformuleerd. waardoor het anders over komt dan bedoeld is. Iedereen mag voor zich weten wat hij zij koopt voor zijn kinderen. Alleen word er binnen mijn omgeving echt enorme bedragen uitgegeven aan speelgoed voor kleine kinderen. Dat is hun keuze. Vind ik helemaal prima. Maar het valt me gewoon op. En omdat wij dat niet doen terwijl we het wel zouden kunnen betalen, vroeg ik me even af of dat nou zo gek is. of dat meerdere mensen er zo over denken/doen. Ik lees gelukkig dat ik niet de enige ben. en ik mijn kinderen dus niet tekort doe als ik ze niet wil overladen met bergen dure cadeau's.
anoniem_362890 wijzigde dit bericht op 11-02-2018 15:22
12.06% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Star² schreef:
11-02-2018 14:54
Jouw.

Misschien kan je daar dan iets mee.

Overigens kom je allesbehalve nieuwsgierig over met al je posts in dit topic. Ik ben er nog niet uit of het jaloezie of kijk mij het eens beter doen is.
wellicht heb ik het verkeerd geformuleerd in het topic waardoor het anders overkomt dan bedoeld. En veder heb ik niet gevraagd om spellingscontrole ;) laten we het alsjeblieft gezellig houden.
Alle reacties Link kopieren
viva020 schreef:
11-02-2018 14:34
Precies dit. natuurlijk mag ieder voor zich weten wat ze kopen voor hun kinderen. en wat ze doen met hun geld. Maar ik zie binnen onze vrienden kring eigenlijk niet anders dan dure kleding en duur speelgoed. vaak kijken de kids er 2x naar om en beland het dure stuk speelgoed vervolgens ergens onderin de overvolle speelgoed bak. Wij doen dit als enige binnen omgeving anders. waardoor ik me bijna schuldig ga voelen tegenover mijn kinderen.. terwijl ik veder wel achter die keuze sta hoor. Ik vind dat mijn kinderen ook gewoon lekker buiten moeten kunnen spelen zonder zorgen te moeten maken om dure kleding dat kapot kan gaan.. wij hebben wel wat merk kleding maar dit is dan altijd met 50 tot 70% korting en nooit de nieuwste collectie. veder ook gewoon heel veel van de Zeeman/Wibra/Hema/H&M.
Je eerste zin klopt niet. Want als iedereen zelf mag weten wat ze kopen en hoe duur is het dan kwam er niet een enorme lap veroordelende tekst na de 'maar'.
Twee dingen zijn oneindig: het universum, en menselijke domheid. Maar van het universum weet ik het nog niet helemaal zeker..
-Albert Einstein-
fashionvictim schreef:
11-02-2018 15:05
Of gewoon gekocht door papa of mama bij de Bijenkorf of Zalando.

Dat rare gedoe hier op het forum altijd dat je alleen merkkleding mag kopen op Marktplaats of in de uitverkoop of cadeau mag krijgen. Iemand zal de nieuwe voorraad voor Marktplaats moeten kopen.

:worship: :thumbsup:
anoniem_65b93a10517d3 wijzigde dit bericht op 11-02-2018 15:10
3.49% gewijzigd
Meestal koop je toch niet uit alle speelgoedcategorieën? Dus dat wij tig Carsauto's hebben van 7,99 per stuk zegt dan niet zoveel, omdat we van een heleboel andere thema's helemaal niets hebben.
Ik neem aan dat dit voor de meeste mensen opgaat.
SallySpectra schreef:
11-02-2018 15:09
Ik koop ook veel teveel dure dingen voor mijn kinderen. Heerlijk.

Ik krijg altijd zo'n drang om direct te gaan shoppen door dit soort topics.
Alle reacties Link kopieren
O, het moet over speelgoed gaan? Ook dat koop ik eigenlijk altijd gewoon heel saai nieuw en in de winkel. Tweedehands speelgoed vind ik misschien nog wel vieziger dan tweedehands kleding. Ik heb heus wel eens Duplo of Playmobil ofzo op MP gekocht maar ik merk dat het dan toch een beetje als tweederangs in een kast belandt. Goedkoop is bij mij vaak duurkoop omdat het niet gedragen of gebruikt wordt.
Am Yisrael Chai!
viva020 schreef:
11-02-2018 15:09
wellicht heb ik het verkeerd geformuleerd in het topic waardoor het anders overkomt dan bedoeld. En veder heb ik niet gevraagd om spellingscontrole ;) laten we het alsjeblieft gezellig houden.
Je hebt toch zelf hopelijk wel door hoe veroordelend en zuur je je posts formuleert?
Speelgoed koop ik ook duur (ja, zo'n duur winkeltje en keukentje dus) omdat ik een schurfthekel aan plastic meuk en de Action heb.
viva020 schreef:
11-02-2018 15:09
wellicht heb ik het verkeerd geformuleerd in het topic waardoor het anders overkomt dan bedoeld. En veder heb ik niet gevraagd om spellingscontrole ;) laten we het alsjeblieft gezellig houden.

Die krijg je er hier GRATIS bij.
Alle reacties Link kopieren
Mijn dreumes heeft inderdaad ook een duur winkeltje en keukentje. Die van Ikea vond ik zelfs te min voor haar, dus ze heeft een nog luxere. En de komende verjaardag krijgt ze van datzelfde merk een 100-delige trein, een poppenhuis en een hobbelpaard. Gewoon omdat het kan en omdat ik ze zelf mooi vind.
Am Yisrael Chai!
Alle reacties Link kopieren
viva020 schreef:
11-02-2018 14:48
Ik ben gelukkig dus niet de enige die er zo overdenkt
Nee natuurlijk niet.
Ik verbaas me er af en toe over als ik dure dingen bij kinderen van vrienden zie maar goed hun kind, hun geld. Mij boeit het verder niet.
Madeliefjees schreef:
11-02-2018 14:31
Hier echt geen dure kado's, en gerust een tweedehands fiets voor de verjaardag.
Wij kijken ook niet naar anderen. Buren 2 huizen verder waarvan ik weet dat hij een heel gewone baan heeft opeens een nieuwe auto. Fijn voor hun, wellicht betaald met een lening of private lease. Wij hebben nu een tweedehands van 12 jaar oud, maar wel cash betaald.
Speelgoed vaak van marktplaats of de vrijmarkt.
"Wij kijken niet naar anderen" :rofl:
Alle reacties Link kopieren
Ik vind het ook een beetje een non-discussie hoor. Ik vind Lego altijd extreem duur dus mijn kinderen hebben dat eigenlijk nooit echt gehad, maar bij anderen zie ik vaak hele kratten vol. Idem voor Playmobil.

Maar daarvan zeggen mensen dan weer nooit "waar doen ze het van?!"
Am Yisrael Chai!
fashionvictim schreef:
11-02-2018 15:18
Ik vind het ook een beetje een non-discussie hoor. Ik vind Lego altijd extreem duur dus mijn kinderen hebben dat eigenlijk nooit echt gehad, maar bij anderen zie ik vaak hele kratten vol. Idem voor Playmobil.

Maar daarvan zeggen mensen dan weer nooit "waar doen ze het van?!"
Terwijl daar idd wel veel kosten in zitten. Hier wel veel playmobil, lego, duplo, houten treinbaan plus onderdelen, marklin treinbaan met diverse treinen en veel spellen. Als ik optel hoeveel ik per verjaardag/sint/kerst/zomaar uitgeef dan is dat bedrag fors. En toch denk ik niet dat iemand die bij ons in de speelgoedkast rondkijkt echt denkt: kanonnen, wat een decadentie en wat duur en extreem, dit...
Alle reacties Link kopieren
NYC schreef:
11-02-2018 15:28
Terwijl daar idd wel veel kosten in zitten. Hier wel veel playmobil, lego, duplo, houten treinbaan plus onderdelen, marklin treinbaan met diverse treinen en veel spellen. Als ik optel hoeveel ik per verjaardag/sint/kerst/zomaar uitgeef dan is dat bedrag fors. En toch denk ik niet dat iemand die bij ons in de speelgoedkast rondkijkt echt denkt: kanonnen, wat een decadentie en wat duur en extreem, dit...
Ja, dat bedoel ik. Lego wordt eigenlijk pas leuk als je een verzameling met een flinke waarde hebt. Playmobil eigenlijk ook. Toen mijn oudste klein was had ik daar het geld niet voor dus Lego is nooit echt in ons huis doorgedrongen maar ook nu weer denk ik "tja, om nu voor dat ene kind voor honderden euro's aan Lego te kopen met het risico dat ze bouwen helemaal niet leuk vindt...." Dan koop ik liever voor hetzelfde bedrag en een keukentje en een winkeltje en een poppenhuis.
Am Yisrael Chai!
viva020 schreef:
11-02-2018 15:06
dit topic ging over speelgoed. schoenen en scheerapparaten staan daar los van. En Ik vind daar veder helemaal niks van.. ;) maar ben gewoon benieuwd naar de mening van andere wat betreft duur speelgoed kopen voor de kinderen. vroeg me af of het iets van deze tijd was. of dat er toch meer mensen zijn die mijn kijk hierop delen. en zo te lezen zijn die er gelukkig ook. Trouwens mijn kinderen zijn 2 en 5. die hebben nog helemaal niet de leeftijd waarop ze een jaar op schoenen lopen of dingen zoals een scheerapperaat nodig hebben.
Waarom is de prijs van iets nuttigs niet van belang dan?
Maar okay speelgoed. Zoon heeft ook pas een nieuwe telefoon. Niet de allerduurste maar wel een vrij nieuw model en ook niet refurbished.
En vorig jaar hebben we de nieuwste playstation gekocht. De Pro en niet het goedkopere oudere model. Waarom? Omdat die beter is.
Ik wil zelf ook een bepaalde kwaliteit , waarom zou ik dat mijn kinderen niet gunnen?
Ik werk er hard genoeg voor, dan ga ik geen genoegen nemen met goedkope troep.
Vroeger ook al niet. Ik kocht dan wel tweedehands een houten keuken ipv te klooien met karton.
En waarom 'gelukkig delen mensen mijn mening'?

Nieuw en duur kopen is niet goed? Hoezo niet?

Ik koop liever kwaliteit (vaak duur) dan goedkoop dat je na een maand stuk weg kan gooien.
Saoghail schreef:
11-02-2018 15:39
En waarom 'gelukkig delen mensen mijn mening'?
Och ik snap dat ergens wel. Er zijn altijd mensen die denken dat ze aardiger/hoger/? worden gevonden met dure spullen, of iets dergelijks, en als TO daarvan nou toevallig een paar in haar omgeving heeft.... het opscheppertype.
Alle reacties Link kopieren
Lacuba schreef:
11-02-2018 15:16
"Wij kijken niet naar anderen" :rofl:
Goed hè! En de volgende zin begint gelijk met 'buren 2 huizen verder'. Heerlijk! :proud:
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
2koffie schreef:
11-02-2018 15:49
Och ik snap dat ergens wel. Er zijn altijd mensen die denken dat ze aardiger/hoger/? worden gevonden met dure spullen, of iets dergelijks, en als TO daarvan nou toevallig een paar in haar omgeving heeft.... het opscheppertype.
Of zij denkt dat het is om mee op te scheppen.....
anoniem_357023 wijzigde dit bericht op 11-02-2018 15:55
0.00% gewijzigd
Nouschi schreef:
11-02-2018 15:52
Goed hè! En de volgende zin begint gelijk met 'buren 2 huizen verder'. Heerlijk! :proud:
Pure cabaret! Het lijkt Veldhuis en Kemper wel. :)
Alle reacties Link kopieren
2koffie schreef:
11-02-2018 15:49
Och ik snap dat ergens wel. Er zijn altijd mensen die denken dat ze aardiger/hoger/? worden gevonden met dure spullen, of iets dergelijks, en als TO daarvan nou toevallig een paar in haar omgeving heeft.... het opscheppertype.
Hier op het forum is het al sinds jaar en dag juist precies andersom. Hier ben je Viva Correct als je van twee tientjes niet alleen je kinderen in designerkleding gescoord bij de kringloop kunt hullen, maar ook je weekboodschappen kunt doen EN een kinderfeestje kunt organiseren.
Am Yisrael Chai!
Alle reacties Link kopieren
fashionvictim schreef:
11-02-2018 15:55
Hier op het forum is het al sinds jaar en dag juist precies andersom. Hier ben je Viva Correct als je van twee tientjes niet alleen je kinderen in designerkleding gescoord bij de kringloop kunt hullen, maar ook je weekboodschappen kunt doen EN een kinderfeestje kunt organiseren.
Precies. “ kijk mij eens goed bezig zijn”. Ook een vorm van opscheppen en op andere mensen neerkijken. Beetje zoals hoe TO ook doet.
En wat jeukt het jou dat mensen er mee opscheppen? Nou en.
Ik kijk inderdaad niet naar anderen. Geen idee wat voor baan de buurman heeft en hoe oud zijn auto is.
Eigenlijk is het dus heel simpel: ik kan het betalen en koop dus wat ik leuk vind, niet de allergoedkoopste optie.

En soms komt het leukste shirtje bij de Zeeman vandaan, andere keren weer elders. Ik zie het probleem niet zo. Mijn kinderen weten in elk geval niet wat iets gekost heeft, scheppen er niet over op.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven