wakker wijffie.... baby slaapt heeel erg weinig!

06-05-2007 22:07 31 berichten
Alle reacties Link kopieren
Mijn dochter (bijna 20 weken oud) slaapt erg weinig. Gemiddeld komt ze krap aan de 12 uur per etmaal. Gelukkig slaapt ze redelijk goed door 's nachts wat wel zo fijn is voor onze eigen nachtrust, maar overdag slaapt ze niet of nauwelijks.

Nu heb ik me er al bij neergelegd dat ze een wakkere tante is, maar ik kan me niet voorstellen dat zooo weinig slaap gezond is voor zo'n kleintje.



Haar ritme is nu ongeveer zo: van 22:30-6:30 slaapt ze, dan wordt ze wakker voor een voeding, om 7:00 leg ik haar terug en dan slaapt ze nog door tot ongeveer 9:00. (Ze slaapt 's nachts nog bij ons op de kamer)

Met een beetje mazzel doet ze rond 11:00 een tukje van ongeveer een half uurtje (box of wipstoel), helaas komt dat steeds minder voor....

Dan leg ik haar rond 13:30 in bed (op haar eigen kamer). Een tijdje terug sliep ze dan vlot 2 tot 3 uur. Nu is het meestal na 45 minuten alweer gedaan en begint ze te huilen. Ik laat haar dan vaak nog liggen maar het gaat steeds harder en harder en ze valt dan ook echt niet meer in slaap.

Ze blijft dan de rest van de dag klaarwakker tot ong. 19:30 en dan doet ze nog een hazeslaapje van ong 20 minuten (meestal in de box) tot het weer bedtijd is rond half elf...



Op zich is ze een vrolijk meisje, dus ik heb niet de indruk dat ze lijdt onder het weinig slapen (ik wel een beetje, kom haast niet aan mezelf en mn huishouden toe ). Wat me wel een beetje zorgen baart is dat ze steeds maar zo kort slaapt en in een soort paniek-toestand wakker wordt. Net of ze wakker schrikt maar nog niet helemaal wakker is. Ze is dan heel moeilijk te kalmeren. Ik heb al geprobeerd haar te laten liggen, haar laten liggen en haar "speeldoosje" weer aan te zetten, haar uit bed te halen en haar te troosten en dan weer terugleggen, gewoon er uit halen (weer aankleden) en dan afleiden/troosten... maar nix lijkt echt te helpen.

Overigens heb ik haar vanaf haar geboorte al zelf in slaap laten vallen (leg haar dus bij de eerste *gaap* al (wakker) in bed). Ook kan ze zich zelf verbazingwekkend goed alleen vermaken.



Het lijkt er wel op dat mn hummel overal bij wil zijn. Ze wil alles volgen en meemaken. Erg gezellig hoor, maar ze komt zo dus slecht aan haar rust toe.

Maak ik me druk om niets? Of zijn we een probleem aan het ontwikkelen? Dan los ik het natuurlijk liever nu op dan tegen de tijd dat ze een peuter is :?...

Ze slaapt trouwens 's nachts nog bij ons omdat haar kamer erg ver van onze slaapkamer is en ik nog bv geef (en niet zo mobiel ben ivm bekkenpijn). Overdag leg ik haar wel op haar eigen kamer zodat ze kan wennen en de overgang strax niet te groot zal zijn).

Zou ik haar hazenslaapjes ook meteen naar haar bed moeten brengen? Moet ik haar dan in haar slaapzak hijsen (= duidelijk ritueel?) ook al is het maar voor een kwartier?



Sorry voor het lange verhaal, maar ik ben echt bang dat er misschien een probleem aan het onstaan is. sja... nieuwbakken mama he :P
Alle reacties Link kopieren
Hoi,



Zou het een sprongetje in de ontwikkeling kunnen zijn? Hier, mannetje is 22 weken, werd ook goed geslapen overdag, maar de laatste 2 weken wordt hij steeds na een uurtje wakker. 'snachts overigens geen probleem. Als ze een sprongetje in de ontwikkeling maken ziet hun wereld er opeens heel anders uit. hierdoor kunnen ze minder goed slapen, zijn ze at onrustiger. Mijn mannetje wordt ook regelmatig paniekerig wakker, terwijl hij dat eerder nooit had.



Het boek 'oei ik groei' schrijft over deze ontwikkelingen. Ik geloof er niet helemaal in hoor, maar herken wel regelmatig het één en ander uit het boek.



Verder nog een ideetje. Zou het helpen om hem na de fles van 7.00 wakker te houden en hem pas later in bed te leggen. Hier gaat hij meestal om 9.00 er weer in. Is dan zo moe dat hij vaak wel 2 uur slaapt. Ze hebbene r natuurlijk al een hele nacht opzitten.



hopelijk heb je wat aan de tips.



groetjes en succes
Alle reacties Link kopieren
sorry, ik schreef hij, maar zie dat je een meidje hebt.......
Alle reacties Link kopieren
Hier ook zo´n wakker mannetje. Max slaapt alleen ´s nachts van ongeveer 23.00 uur tot 06.00/06.30 uur. overdag slaapt hij eigenlijk niet. Maar hij groeit als kool, doet het prima, huilt niet veel etc. Zolang je meisje het verder goed doet, niet teveel zorgen maken en een heel erg vermakelijk boxkleed kopen. Dan heeft zij iets te doen ne jij even je handen vrij.
Alle reacties Link kopieren
Sorry dat ik het zeg, en ik wil niet lomp zijn, maar ik vind wel dat je een probleem hebt... Zo weinig slaap is niet goed voor een baby. Een ideaal slaapritme voor een baby van 20 weken is ongeveer 's avonds van een uur of half 8/8 uur tot de volgende ochtend minstens 6 uur (evt. onderbroken door voeding) ' sochtends 2 uur slaap en 's middags 2 tot 4 uur slaap.

Natuurlijk zijn er baby's die overdag minder slapen of 's ochtends om half 9 nog niet wakker zijn, of die juist 's avonds heel alert zijn en niet willen slapen.

Daar is natuurlijk niets mis mee, maar als ik lees dat jouw meisje nog geen 12 uur per dag slaapt, dan zou ik me dus wel zorgen maken. Vooral als het steeds minder wordt.

Ik zou toch eens overleggen met het CB. Ja ik weet het, velen hier op het forum vinden het nutteloos (het CB dan), maar mss hebben zij een gouden tip.

Ik zou er in elk geval niet zelf mee rond blijven tobben.



Mamarleen
Hoii À1mee,



Nova sliep ook altijd kort, maar sinds ik haar met alle tekenen van moe naar bed breng, is het al een stuk beter!

Ik doe dus ook bij ieder slaapje haar pacco aan, en steeds hetzelfde ritueel.

Tijd om te slapen dus.



Misschien wordt ze zo overstuur wakker omdat ze dus nog moe is en niet meer lang in wipper of box kan slapen.



Ik zou haar na zo'n twee en een half uur wakker steeds naar bed brengen. Bij Nova doe ik dat ook, soms lijkt ze al eerder moe dan gaat ze eerder en anders is die 2 1/2 uur de max. En ook al denk ik dan van nouuu die gaat niet slapen, omdat ze nog zo wakker lijkt. Ze ligt in bed muziekje aan en ik ben nog niet van de trap en ze slaapt al. Soms is dat maar een uurtje en soms 2 of 3 uur. Kan ik iig even het huis doen of wat voor mezelf doen.

Die kleine baby's hebben hun rust nodig. Want oververmoeide baby's slapen weinig, terwijl ze dit dus wel heel hard nodig hebben om de prikkels te verwerken.



Succes meis!



x
Alle reacties Link kopieren
Hai A1mee,



Hier ook van piepjong af aan een wakkere griet. Rond de leeftijd van jouw meisje nu ben ik begonnen met heel duidelijke structuur. Bij het eerste gaapje naar bed. Altijd in bed! Na het slapen, hoe kort ook, even knuffelen (soms eerst voeden als ze honger heeft) en dan lekker zelf spelen. Inmiddels slaapt mijn griet, nu we drie maand verder zijn, 's ochtends een uurtje en 's middags ook. Soms anderhalf. Ze rolt tegen 18u/18.30u doodmoe haar bedje in en is 's ochtends ook tegen 6u weer wakker. (Onderbroken door af en toe een voeding. Maar doorslapen begint ze te leren)



Tuurlijk lukt het me ook niet altijd zo goed. Af en toe zijn we 's middags na haar slaap lekker de hort op en valt ze me op de terugweg in de kinderwagen of maxi cosi in slaap. Die pikken we dan mooi mee.



Kortom: meer structuur en (meestal) in bed slapen ookal is het maar drie kwartier, heeft ons geholpen. (Het CB kwam met het Ria Blom-advies maar dat was ons, omdat ze al een half jaar was, te strak. Dan zou ik haar veel vaker moeten voeden dan ze zelf trek had.)



Sommigen zweren ook bij een lekkere draagdoek waar hun kindje met veel huidhonger in kan slapen.



Succes.



Anouk



ps. wakker worden na 45 minuten komt veelal doordat de eerste lichte slaap dan eindigt (en normaliter over moet gaan in diepe slaap).
Alle reacties Link kopieren
A1mee, heb even het topic "Vanaf wanneer wordt het allemaal wat 'makkelijker' ?" voor je ge-upped. Soortgelijk probleem, misschien heb je er wat aan!!
Alle reacties Link kopieren
Lijkt me erg ongezond. Mijn zoon van 2,5 slaapt meer dan 12 uur per etmaal!



Ik heb zelf het boek van Ria Blom gelezen en het toegepast en ik vind het echt ideaal. Mijn oudste zoon (nu 2.5) heeft het er fantastisch op gedaan en mijn jongste zoon (morgen drie weken oud) zit nu al in een ritme. Dat ritme gaat er niet om dat je de hele dag op je horloge loopt te kijken, of perse een aantal voedingen per dag moet geven. Het gaat er wel om dat je een vaste volgorde van dingen aanhoudt, zodat het leven zo overzichtelijk mogelijk is voor je kind. (en dat mijn zoon met een horloge om geboren is, en zelf elke 4 uur komt is alleen maar mooi meegenomen!)



Deze volgorde is: slapen, ontwaken, voeden, knuffelen, spelen in de box en weer slapen. Als je kind 20 weken is, zou ze ongeveer 1,5 uur wakker zijn en daarna weer een tijdje slapen.



Ik kan het boek echt van harte aanbevelen. Het brengt zoveel rust... Als je het toe gaat passen moet je even een tijdje rustig aan doen en kun je weinig weg enzo, maar als je kindje eenmaal het ritme te pakken heeft kun je daar gerust wel eens van afwijken. (wij gaan ook wel eens een dagje weg....)



Als je meer wilt weten, vraag gerust. Succes!
Alle reacties Link kopieren
By the way, wij houden ons hier ook aan de "slaapje om de twee uur" regel. Soms slaapt hij dan een uurtje, soms maar een half uurtje. Maar hij is zo wel een veel blijere baby. Ze hebben op deze leeftijd minstens 15 uur slaap nodig.
Alle reacties Link kopieren
By the way, wij houden ons hier ook aan de "slaapje om de twee uur" regel. Soms slaapt hij dan een uurtje, soms maar een half uurtje. Maar hij is zo wel een veel blijere baby. Ze hebben op deze leeftijd minstens 15 uur slaap nodig.
Alle reacties Link kopieren


Kortom: meer structuur en (meestal) in bed slapen ookal is het maar drie kwartier, heeft ons geholpen. (Het CB kwam met het Ria Blom-advies maar dat was ons, omdat ze al een half jaar was, te strak. Dan zou ik haar veel vaker moeten voeden dan ze zelf trek had.)





Gaf jij bij zes maanden minder dan 4 voedingen per 24 uur dan?
.
Alle reacties Link kopieren
Hallo A1mee,

ik ben moeder van 3 kinderen en mijn oudste sliep vanaf dat hij pasgeboren was ook zeer weinig, ongeveer 6 uur per 24 uur. Hij is inmiddels bijna 11 en ik ben er nog moe van, haha (ja, inmiddels kan ik er om lachen, maar toen niet hoor...). Even een paar opmerkingen van mijn kant.



Wat bij mijn zoon meespeelde is zijn karakter, hij was en is nu nog steeds zeer gevoelig voor indrukken. Hij droomde daarom vaak en sliep onrustig. Ook bleek hij enige allergiën te hebben, daar ben ik pas later achter gekomen, toen was men daar nog niet zo alert op als nu. Die hadden bij hem geen uitwerking op zijn huid maar op zijn darmen, waardoor hij vaak wat last had van zijn buik.



Die regel van je kind na 2 uur in bed leggen, lijkt me op zich het proberen waard, als het werkt is het mooi natuurlijk. Maar leg de ''schuld'' niet te veel bij jezelf. Na mijn oudste heb ik nog twee kinderen gekregen, die allebei geheel zonder slaapproblemen hun babytijd zijn doorgerold. Terwijl ik toch echt nog steeds dezelfde moeder ben.



En daarbij, dat het ongezond zou zijn, zoals sommige moeders zeggen, dat geloof ik niet. Mijn zoon was ongeveer 18 maand toen er enig ritme begon te komen in zijn slaappatroon, toen sliep hij ongeveer 1 tot 2 uur overdag en 8 uur 's nachts. Maar daarvoor sliep hij dus echt beduidend minder, vooral overdag sliep hij niet of bijna niet. Hij is gewoon een gezond kind en doet het prima op school etc. Dus maak je niet meer zorgen dan nodig is, er komen hoe dan ook vast rustiger tijden (mijn zoon maakt de laatste jaren nachten van ongeveer 10 tot 11 uur, poe, wat een rust...).



Succes er mee!
Alle reacties Link kopieren
bedankt voor alle reakties tot nu toe :). Ik heb haar net in bed gelegd en het is nog steeds stil. Gelukkig heeft ze sinds gisteren het duimen helemaal ontdekt.

Vind ik wel fijn want dan kan ze zichzelf in slaap sabbelen.



Ik heb nav alle tips en verhalen nog eens goed nagedacht maar het lijkt er ook op dat ze weinig ik-heb-slaap-signalen af geeft. Ik leg haar echt bij elke gaap in bed en ik let goed op dingen als met het hoofd "nee" schudden, in de ogen wrijven enzo maar die zie ik alleen rond de middag en later op de avond een keer voorbij komen. Ik denk dat ik zometeen eens naar het CB bel om een afspraak te maken.(ik woon overigens in Belgie en daar heet het Kind en Gezin, ik heb er tot nu toe redelijk goede ervaring mee)



Ik weet niet meer wie het schreef maar iemand had het er over dat ze dus wakker schrikt op het moment dat ze eigenlijk in een diepere slaap zou moeten komen. Is daar wat aan te doen? Moet ik haar dan wel of niet troosten, wel of niet uit bed halen, wel of niet terugleggen? Wel of niet speeldoos weer aanzetten.... pffff... ik vind het maar lastig hoor.

En dat terwijl slapen zooo fijn is! :P
Alle reacties Link kopieren
Jeetje Lemmy! 6 uur op 24! Dat is wel heel erg weinig (voel me ineens een zeurkous...) Fijn om te lezen dat het zich allemaal heeft opgelost en dat je zoon gewoon verder gezond is opgegroeid!



En nog een aanvulling op mijn vorige verhaal. Als ik Kaya haar ochtendvoeding geef (ik geef dus borstvoeding!) dan valt ze tijdens het voeden vaak alweer in slaap. Daarom leg ik haar weer terug in bed en ze slaapt dan doorgaans tot een uur of 9 door. Ik twijfel of ik haar dan wakker moet houden, ik denk dat ze niet voor niets weer in slaap sukkelt!
Alle reacties Link kopieren
Gaf jij bij zes maanden minder dan 4 voedingen per 24 uur dan?




Nee, dat had ik er even bij moeten zeggen. Mijn dochter was op dat moment een oververmoeide huilbaby. Toen we begonnen met de Blom-regelmaat ging ze soms na een half uur weer naar bed omdat ze in haar ogen begon te wrijven/gapen/jammeren. Dat duurde dik twee weken. Ze sliep dus veel vaker dan 4 keer.

Daarna ging het beter.
Alle reacties Link kopieren
A1mee,



Mijn griet werd altijd redelijk overstuur wakker na drie kwartier. Ik ging er daarom naar toe om haar te kalmeren, in de hoop dat ze daarna weer in slaap kon vallen. Dat deed ze echter nooit. Dus of mijn aanpak de juiste is?? Ik voel me er in ieder geval goed onder en mijn griet vindt het fijn dat als ze overstuurd wakker wordt, haar mama komt om te troosten.

Inmiddels wordt ze rustiger wakker.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou me geen zorgen maken. Baby's hebben een slaapritme ven 3 kwartier per keer en worden dan even wakker en slapen dan door. Soms huilen ze daarbij even. Eenbaby van 4 maanden slaapt 's nachts ca 10 uur en overdag 2x 2 a 3 uur. Mijn baby sliep heel slecht overdag en nadat ik een babyconsulent heb laten langskomen slaapt ze stukken beter. soms enekel uren achter elkaar soms een paar slaapjes van 3 kwartier. De hoofdzaak is dat ze een blije baby is. Dat was ze niet door slaap tekort, maar nu wel.



Ik ben begonnen met eerst overdag haar in haar kamer te leggen te slapen en ook vaak even voor of na het verschonen in haar eigenbedje. zodat ze er aan gewend raakte. Nu slaapt ze een maand in haar bed, zonderproblemen. Overdag laat ik de deur soms open als ze moelijk slaapt en dat helpt goed.
Alle reacties Link kopieren
Hoi A1mee,



Mijn dochtertje van 7,5 maand slaapt ook heel weinig. Ze slaapt nu overdag 3 x een half uur. Nadat ze 2 uur wakker is leg ik haar op bed om te slapen. Ik wist niet dat dit een regel was. Soms slaapt ze binnen 5 minuten, soms na een kwartiertje piepen. Vanaf dat ze 2 maanden is, hou ik me hier aan.



Ze gaat s avonds tussen 19 en 20 uur slapen, tot de volgende dag. Dan wordt ze meestal om 8 uur. Ze is 's nachts regelmatig wakker ;s nachts.

Ze komt ongeveer aan de 13,5 uur per etmaal. Ik heb het vorige week op het consultatiebureau besproken. Als ze verder een gelukkige baby is (en dat is ze) is het verder geen probleem...



Voor de moeder is het erg druk... ik weet het... Ik ben al lang blij dat ze nu 's avonds voor 20 uur slaapt. Nu heb ik weer een avond. In het begin (0 tot 3 mnd) sliep ze pas om 23 uur...met uitschieters naar 1 uur 's nachts. Dan was ze vanaf 17 wakker...



groetjes
Alle reacties Link kopieren
Ik verbaas me over hoe stellig sommige mensen beweren dat het veel te weinig is, dat er een probleem is, dat het niet gezond is, dat een baby van 4 maanden zus hoort te slapen of een baby van 20 weken zo..

Geen kind is hetzelfde en wat voor de één een ideaal ritme is hoeft dat voor de ander echt niet te zijn. Hetzelfde geldt voor het aantal uur slaap wat ze nodig hebben.

Mijn oudste en jongste sliepen/slapen rond de 4 maanden zo'n 14 uur per etmaal, de middelste haalde amper de 12 uur, sliep meestal 11-12 uur per etmaal. Dat deed ze al vanaf haar geboorte en dat doet ze nu, 2.5 jaar later, nog steeds.



Als je nou het idee hebt dat je kind overprikkeld of oververmoeid is oké, dan moet je er wat aan doen. Maar als je een gezond gezellig prima groeiend en functionerend kind hebt wat toevallig weinig slaapt zou ik geen probleem gaan maken waar dat er helemaal niet is.
Alle reacties Link kopieren
Ik weet niet of je anti-speen bent. Maar zo niet, dan zou ik als ze wakker schrikt, stilletjes een speen geven. Wss valt ze dan zo weer in slaap (mijn zoontje wel).



En wat een ge(piep), dat baby's altijd zoveel slaap nodig hebben. Toen mijn zoontje aan het begin, toen ie 1,5/ 2 maanden was, zo lang wakker bleef, stopte ik hem maar na een paar uur wakker te zijn geweest in bed, want "dat stond in de boekjes". Zoon boos, was nog helemaal niet moe! Nu dus elke keer 3 a 4 uur wakker. Hij slaapt 1 x 2 a 2,5 uur en 1 x 0,5 a 1 uur overdag. In totaal slaapt hij dus zo'n 13 uur. Hij is trouwens ruim 5 maanden. Ik let trouwens wel heel goed op zijn moe-signalen. Bij het kleinste teken neem ik hem al in de armen en dan gaan we rustig aan naar zijn kamertje toe. Je merkt ook dat hij gewend is om lekker te slapen als hij moe is. Hij slaapt meestal vlot in.



Op het KDV en bij zijn oma slaapt ie trouwens meestal maar een half uur (gelukkig halve dagen), maar dat komt omdat ie er graag bij is. En daar is het interessanter dan thuis natuurlijk!:D Hij is zelden chagrijnig en haast nooit overprikkeld. Dat komt omdat zijn ouders hem, voor zijn doen, op tijd naar bed brengen.



Wij (zijn ouders dus) waren trouwens ook beide wakkere baby's. Dus ik kijk er ook niet van op. Het zij zo. Het ene kind is nu eenmaal meer wakker dan het andere.



Oh, daar hoor ik mijn zoon pruttelen. Net ontwaakt na 2,5 uur slapen ;).



Groetjes,

Pink Lady
Alle reacties Link kopieren
Ha Mille, we kunnen elkaar de hand schudden.

En nu ga ik echt naar mijn zoontje toe!
Alle reacties Link kopieren
a1mee, ik heb niet alles gelezen, want geen tijd, maar wil wel even reageren. wij hebben namelijk ook een heel erg wakker meisje, en daar lang mee getobt. ik had heel sterk het idee dat dat anders zou moeten en was continu bezig op zoek naar mogelijkheden om haar meer te laten slapen en er meer ritme in te krijgen en weet ik wat meer.

maaaaaar gezien het feit dat ze eigenlijk heel vrolijk is, niet jengelig of vervelend, hebben we (inmiddels alweer een tijd geleden hoor) besloten het erbij te laten zitten. Als ze moe is (lijkt) dan proberen we of ze wil slapen en doet ze dat, dan is het goed. Doet ze dat niet, dan niet. Soms slaapt ze om wat voor reden dan ook maar tien minuten (buren gaan boren -grrrr- of er wordt verderop geheid) en dan is ze dus echt met geen stok meer in slaap te krijgen.

En dan is ze dus gewoon wakker.



Ze slaapt dus ook een uur of 12-14 per dag, met een enkele uitschieter soms. Het grootste deel doet ze in de nacht (11-12 uur) en de rest, ach dat zien we dan wel. Ze ontwikkelt zich als een gek, is een lief en vrolijk meisje, dus ik geloof het allemaal wel.



Overigens zijn we er ook achter gekomen dat ze simpelweg op ons lijkt: zowel mijn man als ik sliepen voor ons eerste jaar nog maar 1 keer per dag (meestal) en vooral manlief was niet in bed te krijgen. Tsja, sommige mensen zijn wakkere mensen, andere niet...
Alle reacties Link kopieren


Ik verbaas me over hoe stellig sommige mensen beweren dat het veel te weinig is, dat er een probleem is, dat het niet gezond is, dat een baby van 4 maanden zus hoort te slapen of een baby van 20 weken zo..

Geen kind is hetzelfde en wat voor de één een ideaal ritme is hoeft dat voor de ander echt niet te zijn. Hetzelfde geldt voor het aantal uur slaap wat ze nodig hebben.

Mijn oudste en jongste sliepen/slapen rond de 4 maanden zo'n 14 uur per etmaal, de middelste haalde amper de 12 uur, sliep meestal 11-12 uur per etmaal. Dat deed ze al vanaf haar geboorte en dat doet ze nu, 2.5 jaar later, nog steeds.



Als je nou het idee hebt dat je kind overprikkeld of oververmoeid is oké, dan moet je er wat aan doen. Maar als je een gezond gezellig prima groeiend en functionerend kind hebt wat toevallig weinig slaapt zou ik geen probleem gaan maken waar dat er helemaal niet is.
Slaap is voor een kind net zo belangrijk als bijv. voeding, aandacht, veiligheid etc.

en natuurlijk zitten er verschillen tussen kinderen. De een maakt van slapen z'n hobby, de ander wil het liefst de hele dag wakker zijn.

ik zou het wel verontrustend vinden als een baby van 4 a 5 maanden nauwlijks 12 uur slaapt per dag (las hier zelfs 6 uur!), maar goed, mijn kinders slapen altijd goed, dus mss spiegel ik het te veel daar aan.

Mijn zoontje (de 1e) leek ook zo vreselijk wakker als baby. Vond alles leuk en gezellig, tot we erachter kwamen dat hij zichzelf wakker hield en zich niet los kon maken van alle prikkels die wij hem gaven. Niets nieuwschierigheid of er graag bij willen zijn, hij was oververmoeid! Na 2 maanden de boel flink omgegeooid, zonder inbakeren, maar wel met Ria Blom en het werd een heel ander kind! Sindsdien nooit meer 'problemen' gehad.

ik vond het ook heel normaal dat hij zo wakker was. Kon het ten slotte nergens mee vergelijken. Nu ken ik beide kanten, en ik moet eerlijk bekennen dat ik het nu veel prettiger vindt (hij is inmiddels 2 en heeft nog steeds een top-ritme!)



Mamarleen

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven