Wanneer en hoe vertel je het de (stief)kids

21-09-2008 19:59 9 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik heb sinds kort een relatie met een man die 2 kinderen heeft (1 van 3 en 1 van 11).

We hebben het vaak erover wanneer en hoe hij/we het de kinderen zullen vertellen, maar komen er niet echt uit.

Hebben jullie tips, ideeen? We willen dit proberen zo soepel mogelijk te laten verlopen en het vooral niet te gehaast te doen. Vooral omdat de oudste al 11 is...
Perfectionisme is niet perfect...
Is een beetje moeilijk om dit zo te beoordelen hoe je het zou moeten doen. Hangt van veel dingen af als: kennen de kinderen jou al of niet? Hoe lang zijn jullie samen? Hebben de kinderen net een scheiding achter de rug of is het al even geleden? etc.

Tip van een stiefmoeder in elk geval: wacht tot je elkaar in elk geval goed kent en 'zeker' (voor zover je heel zeker kan zijn) weet dat je met elkaar verder wil.

Succes!
Hey Dummels,

Thnks voor je snelle reactie.

Even wat meer achtergrond dan:

We hebben nu ongeveer 3 maanden een relatie en gaan zo'n jaar met elkaar om. (we kennen elkaar wel al veel langer..). De kinderen kennen mij niet. En hun ouders hebben jarenlang een zeer onstabiele relatie gehad. (dan kon het 2 weken goed gaan, dan woonde hij weer even ergens anders, ging weer terug naar huis etc.) Nu zijn ze definitief een jaar uit elkaar.

Thnks voor de tip. We willen zeker met elkaar verder...daar zijn we al wel uit.
Ik denk dat het antwoord ook wel een beetje afhangt van hoe jij je eigen rol ziet in dit geheel.

Wil je vooral zijn vriendin zijn en zie je de kinderen als een stukje ballast uit zijn verleden? Of is het een hele serieuze relatie en ga je ook een band met zijn kinderen opbouwen?
Laura,

Ik zie zijn kinderen zeker niet als een ballast uit zijn verleden. Ik wil ze heel graag leren kennen, omdat ze een deel van hem zijn en hij zoveel van ze houdt. Dus ja, ik wil het liefst ook een band met ze opbouwen.
Toevallig was gister een soortgelijk topic geopend...daar had ik ook gereageerd, en heb het even gekopieerd en hieronder geplakt voor je...

Ik heb een een vriend met kinderen, en we hebben het in het begin heeeeel erg rustig aan gedaan...Hij heeft ze pas verteld dat ie een nieuwe vriendin had toen hij (en ik) heel erg zeker ervan waren dat dit wel een lange relatie zou worden...de kinderen vonden het in eerste instantie helemaal niet leuk, maar na een tijdje werden ze toch wel nieuwsgierig naar me....gingen af en toe dingetjes over mij vragen enzo, wilden een foto zien enz....

Na een tijdje (iets van 8 maanden) vroegen ze zelf wanneer ze mij eens zouden zien, en pas toen hebben we met zijn allen wat leuks gedaan...

In het begin zag ik ze meestal maar zo'n 1x per maand, en langzaam is dat opgebouwd naar nu een paar keer per week...

Niet alleen voor die kinderen, maar ook voor mezelf een prettige aanpak, want ik moest er ook aan wennen....Je ziet je vriend ineens in een andere ''rol'' (als vader) en je moet hem en zijn aandacht toch ineens ''delen'' zeg maar....
'Tell people there's an invisible man in the sky who created the universe, and the vast majority will believe you. Tell them the paint is wet, and they have to touch it to be sure.' -George Carlin
met zulke kleine kindjes zou ik het ook niet te groot maken, vaak hebben ze nog weinig besef van hoe relaties in mekaar zitten en zou je als gewoon een vriendin geintroduceerd kunnen worden zonder dat ze het daar erg moeilijk mee zullen hebben. Als het voor jullie vanzelfsprekend is (met de wetenschap dat het goed zit en jullie met elkaar verder willen gaan) zul je dat ook op de kindjes overbrengen. (is hun moeder wel op de hoogte of heb ik dat gemist?)
oeps, ik las 1 van 3 en 1 van 1.. maar er staat 1 van 11 jaar.. dan gaat het niet op wat ik hierboven heb getypt..
@ Vlammendetroela

Die topic heb ik dan helemaal over het hoofd gezien. Ik ga nogmaals op zoek erna dan!

Thnks voor je reactie. Is idd een goed idee dat vader het ze wel verteld, zodat ze aan het idee kunnen wennen. En dat later pas een ontmoeting volgt!

@ Shyte

Thnks voor je reactie. Gaat idd niet echt op bij een kind van 11

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven