wanneer inschrijven voortgezet onderwijs?

21-08-2008 07:53 14 berichten
Alle reacties Link kopieren
Mijn zoon is nu 9 jaar dus misschien hoef ik er helemaal nog niet over na te denken maar op welke leeftijd zijn jullie gericht op zoek gegaan naar een school in het voortgezet onderwijs?

Ik kan me nog herinneren dat ik voor de lagere school een brief kreeg (toen was hij net twee jaar ) maar is dat nu ook het geval?

Ik heb nog geen idee wat zijn cito score zal zijn maar is het niet te laat als je daar op wacht.Dat is toch pas eind groep 7 dat ze die toets krijgen?

Misschien ben ik wel veel te vroeg met deze vraag bezig maar ik heb ook geen zin om straks te laat te zijn en niet meer zelf de school te kunnen kiezen.
In groep 7 kan je je wat gaan orienteren op het v.o. Hoeft nog niet.

In groep 8 zal er informatie over komen en zal je meerdere open dagen kunnen bezoeken. Op die open dagen kan je op de scholen een inschrijfformulier krijgen voor je kind.
Dus je hoeft dat echt pas in het laatste jaar te regelen?

Dan heb ik gelukkig nog even.
Poeh een beetje vroeg om je druk te maken over de cito score...dat is en blijft een momentopname en is voor jullie kind wel heel ver weg nog;-)

Ik zou - als jullie kind in groep 7 zit- alvast eens wat VO scholen bezoeken, gewoon ter oriëntatie. Dan doe je dat in groep 8 nogmaals en maak je daarna een overwogen keuze.

Groep 7 kent op veel scholen ook een cito, maar de cito die jij bedoelt, is waarschijnlijk die van groep 8. Die is pas als jullie zoon in groep 8 zit, zo rond februari.

Tot die tijd....gewoon niet al te druk over maken, het komt echt wel in orde.
Precies, de cito is pas in februari in groep 8. Enkele weken daarna krijg je de uitslag en ga je met de leerkracht om de tafel om te bespreken welke vervolgopleiding het beste zal zijn voor je kind. En als het goed is geeft de school je kind dan nog op ook voor die school. Dat was hier tenminste wel zo.

Dus voorlopig hoef je je nog nergens druk om te maken
Mijn zoon zit nu in groep 8 en ik heb nog geen enkele school bezocht.

Hij krijgt dit najaar de NIO-toets, dat is een iets andere toets dan de CITO. Aan de hand van die toets en met zijn studieresultaten geven ze een advies op welk niveau je kind zit. Pas dan ga je gericht zoeken naar een school. Je gaat de scholen bezoeken samen met je kind.

Er zijn speciale dagen waarop je je kind kan gaan aanmelden.

Maak je dus niet druk en wacht gewoon het laatste jaar af. :-)
Hey,

Geen ervaring met eigen kinderen, maar ik werk in het voortgezet onderwijs en regel de inschrijvingen. Het is altijd goed je in groep 7 vast te orienteren, tenzij je in een dorp woont waar je geen keuze hebt uit verschillende scholen. De inschrijvingen gebeuren wanneer de kinderen in groep 8 zitten. Bij ons, regio eindhoven, is het zo dat er een voorinschrijving is voor zorgleerlingen. Dus kinderen die extra hulp nodig hebben in het voortgezet onderwijs. Deze is altijd in november en dan is er dus ook nog geen cito o.i.d. bekend. De reguliere aanmeldingen zijn altijd in maart. Maar goed, nu nog niks om je druk over te maken dus.
Het is een beetje afhankelijk van in welke regio je woont, maar het is in ek geval altijd pas als je kind in groep 8 zit. In sommige regio's kun je op de open dag een inschrijfformulier invullen. In andere regio's wordt op een bepaalde datum de inschrijving opengesteld en kun je vanaf dat moment telefonisch bij de school van je keuze inschrijven. De laatste precedure komt steeds meer voor in drukke (randstad)regio's. En in het laatste geval is het zaak er snel bij te zijn. Veel scholen nemen mara een bepaald aantal aanmeldingen aan en sluiten daarna de inschrijving. Je moet in dat geval op zoek naar een andere school die je nog wel aanneemt. Maa kinderen jonger dan in groep 8 worden zoiezo nergens ingeschreven. Het is niet zoals met basisscholen dat er wachtlijsten zijn.
Swinta: Het lijkt me niet slim om de keuze voor t voortgezet onderwijs helemaal af te laten hangen van de NIO toets. Dat is maar zo'n momentopname, je hebt toch vast al wel een idee waar je kind ongeveer terecht zal komen?

In mijn beleving heb je dat idee al in groep 7 en is het slim om dan alvast met je kind die betreffende scholen te bezoeken. Gewoon ter oriëntatie, je zit dan nog nergens aan vast, maar kunt al wel vast wat indrukken opdoen. Als het dan echt zover is ga je nogmaals kijken en kun je dan ook een weloverwogen keuze maken lijkt me.

Ik zie de CITO en/of de NIO toets eigenlijk alleen nog maar als een soort bevestiging van de keuze die je op dat moment - als het goed is - al zo ongeveer hebt gemaakt.

Ik denk dat je in 8 leerjaren een betere indruk van de leer- en sociale prestaties van je zoon/dochter krijgt, dan in 2 of 3 dagen toetsen.
Ja zo kijkt de school van mijn kinderen ook.Geen Citotoets maar naar de totale 8 jaren.Heb je een kind dat goed leert en die zo zenuwachtig is met de Cititoets en die verknalt.Een momentopname is zo kortzichtig.

Op de open dagen van de middelbare scholen,meestal Februari, kun je je orienteren,opgeven voor school moet je meestal voor April doen.
Ik heb ook een kind in groep 8 maar weet al wel ongeveer wat ze gaat doen.

De open dagen zijn in januari dus dan gaan we overal kijken.

En afhankelijk van de cito maken we onze definitieve keuze.
Wat jullie zeggen over de Cito als momentopname is natuurlijk wel zo, maar het is toch wel een belangrijke graadmeter. Veel scholen kijken toch wel degelijk serieus naar die score bij het al dan niet aannemen en later indelen van hun leerlingen. Natuurlijk valt er met een goed verhaal van basisschool en ouders over het hoe en waarom van een bepaalde score best rekening te houden, maar een kind met een zeer lage citoscore zul je niet op een havo gekletst krijgen, ook niet als ie de jaren daarvoor het volgens de basisschool gewoon goed gedaan heeft. Dan zal een kind toch eerst op een lager niveau moeten laten zien dat het meer kan dan uit de cito (of NIO dat maakt niet zoveel uit) blijkt. En als je een school hebt die geen cito's doet zijn er ook scholen die daar toch niet zo heel blij van worden bij hun aanname. Op mijn oude school (ik ben in mei gestopt met mijn baan in het VO) waren we daar niet happig op. Nu hadden wij door een speciaal profiel ook altijd binnen 24 uur een aannamestop door teveel aanmeldingen en dus echt de leerlingen voor het uitkiezen, maar zonder cito was het ontzettend moeilijk binnenkomen bij ons (toch echt openbaar onderwijs, maar dat werkt toch net wat anders dan in het basisonderwijs wat 'verplichte' aanname betreft).
Op sommige scholen mag je wel een instaptoets doen en dan telt het verhaal van de basisschool zeker wel mee.
Dan wel inderdaad Janneke1, maar bij ons kon dat niet. Hetw as of aangenomen of afgewezen en dara telde de cito behoorlijk sterk in mee in dat oordeel. Lang niet altijd terecht trouwens, maar zo werd er wel geselecteerd.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven