Wanneer van 2x naar 1x slapen overdag?

17-12-2008 11:01 15 berichten
Alle reacties Link kopieren
Mijn zoon van 9 maanden slaapt steeds slechter overdag. Voorheen sliep bij +/_ van 10:00 tot 12:00 en van 15:00 tot 16:00. De laatste weken heeft hij vooral met het ochtendslaapje steeds meer moeite. Hij lijkt gewoon niet moe en valt dus niet in slaap. Nu twijfel ik een beetje wat te doen. Als ik hem later in bed leg, komt hij in de knoei met zijn slaapje 's middags. Misschien is het dus handiger om te kijken of één slaapje genoeg is, maar dat lijkt me weer zo vroeg met negen maanden...

Graag jullie ervaringen/advies...
The time is now
Ik zou zeggen: probeer het gewoon eens. Je komt er snel genoeg achter of het werkt en je kunt t ook altijd terugdraaien dan.

Ik ken genoeg kinderen die al met 9 maanden 1x sliepen. Mijn dochter was dan daarentegen weer wat laat. Zij is pas naar 1x per dag gegaan toen ze ruim anderhalf was. Bereid je wel voor op een soort tussenperiode. Dat ze er precies tussenin zitten. 1x slapen eigenlijk net te weinig (dus gewoon vroeg op bed leggen 's avonds) en 2x teveel.

Ik keek in die periode erg naar mijn dochter en als ik zag dat ze heel erg moe was sliep ze gewoon weer een dagje twee keer.

Succes!
Mijn zoon was ook een maand of 16. Het was bij ons erg duidelijk doordat hij 's morgens gewoon lag te zingen in bed en niet in slaap viel. Toen ben ik hem gaan ophouden tot 11.30 ongeveer. In het begin was het wel wennen dat hij 's morgens een lange ruk moest maken en een enkele keer moest hij nog wel 2x slapen.

Op de crèche duurde het ook langer voor hij 1 slaapje volhield omdat hij het daar gewoon zo druk had.

Nu is hij twee en slapt nog steeds van 12 tot 15. Soms langer.
Ik zou ook zeggen: proberen. Ons meisje is nu 12 maanden, en ze is al een maand of 2 aan het rommelen met haar slaapjes. Soms slaapt ze 2 keer, soms 1 keer. Het wisselt met de dag. Nu is ze altijd al een onregelmatige slaapster geweest, dus wij weten niet beter. Maar uitproberen lijkt me de enige mogelijkheid. Succes
Bedankt voor jullie reacties. Ik weet het, proberen is de beste manier om er achter te komen. Zoon reageert alleen nogal heftig op veranderingen, dus dingen aan zijn ritme veranderen heeft nogal wat voeten in aarde.

Ik heb hem er net iig om 12:00 uur ingelegd en hoop dat ie goed slaapt zodat ie vanmiddag ook nog een beetje te genieten is.

Pfff, wel lastig hoor, dat moederen. Steeds als je het denkt te weten veranderd er wel weer iets
The time is now
En volgens mij blijft dat tot ze 20 zijn of zo......
Hier een meisje van 9 maanden die bijna altijd nog 2 keer slaapt. Leg haar er wel later in dan jou. Ze slaapt van 12 tot 2 als ik geluk heb, en dan smiddags nog een uurtje ergens tussen half vier en vijf.

Zoon van nu bijna 2,5 ging over naar 1 slaapje (slaap) toen hij 1 was. Hij slaapt nu nog steeds tussen de 2 en 3 uur (van 12 tot ergens tussen 2 en 3).
Hier gingen ze alle drie rond de 10 maanden -1 jaar over op 1 slaapje. Je merkt het idd. vanzelf, gewoon uitproberen!
Hier rond de eerste verjaardag, al ging dat wel met wat gerommel gepaard. Eerst wilde ze later op de ochtend pas slapen, maar dan aan het eind van de middag nog een keer, maar daarna hoefde ze nog maar één keer te slapen. Ze slaapt nu normaal van 13u tot 14u of soms tot 14.30u. (Daar gáán mijn vrije uurtjes. ) Heel soms als ze moe is, mik ik haar aan het eind van de middag nog een half uurtje op bed, maar dat is het dan.

Rond dezelfde periode (of eigenlijk: in het verlengde daarvan) is ze ook haar nachten door gaan slapen trouwens.

Tijdens de rommelige periode kon ze wel humeurig zijn, gewoon uit vermoeidheid of uit zichzelf in de weg zitten. Maar dat trekt vanzelf wel weer bij.
Inderdaad gewoon uitproberen. Het scheelt zoveel per kind. Mijn jongste van 10 maanden slaapt nog steeds 2 keer, terwijl mijn middelste vanaf 2 maanden oud nog maar 1 keer per dag 2 uur sliep.
Mijn dochtertje (bijna 1) slaapt sinds ze ongeveer 9 maanden is 1 keer per dag. Dat was een tijd 1,5 uur, toen weer een tijdje 3 kwartier, nu weer anderhalf uur en vandaag zelfs 3 uur! Maar ze is erg verkouden en er komt net een tandje door, dus daar zal het wel door komen.

Dochter slaapt van ongeveer 11:00 tot 12:30. Soms kunnen we het rekken tot na de boterham, maar meestal niet. 's Middags is ze vaak wel moe, maar vermaakt zich wel prima en slapen lukt haar dan niet. Tenzij ik met haar ga wandelen met de kinderwagen... dan slaapt ze vaak nog wel een uurtje.

Op het kinderdagverblijf slaapt ze trouwens vaak nog wel 2 keer, maar daar merken ze nu dat ze zo langzaamaan naar 1 slaapje gaat.
Onze zoon wilde al vanaf een maand of 7 niet meer 2 keer slapen. Wij vonden dat erg vroeg, dus hebben flink wat trucs geprobeerd. Wat vervolgens niet werkte. En op een dag het maar gewoon gelaten bij 1 slaapje en daar doet ie het prima op. Nu 14 maanden slaapt hij wel iets langer smiddags, maar hij beweegt dan ook veel meer. Gewoon uitproberen en kijken wat bij je kind werkt. Bij ons werkte het op een gegeven moment nog even om hem einde van de ochtend te laten slapen, en om 5 uur nog tot zo 18.30. Hij ging dan wel pas tussen 21.00 en 21.30 naar bed. In vakantietijd was dat best handig, konden we lekker uit eten!
Wat een verschil, mijn zoontje van 8 maanden slaapt zelfs nog 3 keer .

Hij wordt wakker rond 7 uur, gaat een uur later weer terug (is dan ook écht weer moe), tot half 10. Om 12 uur gaat hij weer naar bed tot ongeveer half 2 en dan om 4 uur weer voor een uur.

Mijn oudste zoontje ging trouwens ook pas rond de 18 maanden over van 2 naar 1 slaapje, ik heb gewoon slaapkoppen .

Hoe ging het vanmiddag?
Bedankt voor jullie reacties.

Vanmiddag (lief dat je er naar vraagt MIDA) ging het harstikke goed. Hij heeft geslapen van 12 tot kwart over 3! Ik zal voorlopig wel even dag voor dag kijken of hij één of twee keer slaap nodig heeft.
The time is now
Banba, wij zitten nu ook in zo'n tussenperiode. Onze dochter is 11 mnd. De ene dag trekt ze het wel 1x per dag op bed en de andere dag weer niet. Soms gaat ze 1x op bed en dan ligt ze rond 18.00 al weer.

Afgelopen weekend sliep ze opeens weer van 11.30-16.30!! Toen heb ik haar er maar eens uitgehaald!

Deze week zijn het weer twee korte slaapjes. Van 10.30-11.30/12.00 en van 15.00-16.00/17.00

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven