Wat als je kind uitvalt op (basis)school?

28-05-2025 10:17 64 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Mijn zoon (4 jaar) heeft verschillende diagnoses. We zijn bezig met de overstap naar speciaal onderwijs, maar dat lukt helaas niet per direct. We hopen heel erg dat hij na de zomervakantie kan starten, maar dat zou ook na de herfstvakantie of pas in 2026 kunnen worden.. Op dit moment zit hij op het regulier onderwijs, waar het helaas helemaal niet goed gaat. Hij zit net een half jaar op school en is al toe aan leerkracht 6 en 7... De klas is 1 groot drama en geen enkele leerkracht houdt het lang vol. Ze kunnen hem totaal niet bieden wat hij nodig heeft omdat ze zo druk zijn met overleven. Voor tips vanuit ouders staan ze niet open, want 'de huidige juffen komen het het SBO dus die weten hoe het moet'. Tja, ik denk daar anders over. Ik zie dat ze dingen doen die mijn zoon ontzettend beschadigen. Hij komt elke middag compleet overprikkeld uit school en is een schim van wie hij ooit was. De juffen kunnen ook niks positiefs over hem zeggen, ze zien hem echt als moeilijk en vervelend kind en gedragen zich ook zo richting hem. Ik ben het helemaal zat om gesprekken te blijven voeren waar niks mee gedaan wordt en wil hem gaan uitschrijven van school.

Maar dan?

Als hij 24/7 thuis zit, zonder uitzicht op wanneer hij weer naar een school kan gaan, hoe moet dat praktisch gezien? Ik ben alleenstaand en kan niet zomaar thuisblijven bij hem. We hebben helaas nauwelijks een sociaal netwerk, niemand die structureel bijvoorbeeld 2 dagen in de week kan oppassen zodat ik kan werken. Zeker omdat hij dus geen gemakkelijk mannetje is maar een immense gebruiksaanwijzing heeft, kan ik hem niet zomaar bij iedereen onderbrengen. Vroeger kende ik iemand in een vergelijkbare situatie, die zichzelf uitbetaalde vanuit het PGB voor haar kind en daarmee een salaris binnenhaalde waar het gezin van kon leven. Dat kon toen nog, maar ik begreep dat dat inmiddels allemaal veranderd is en niet meer zomaar kan.

Hij is gelukkig pas 4 jaar, dus we krijgen in elk geval niet te maken met de leerplicht volgens mij.

Wij zit / zat nog meer in een vergelijkbare situatie? Hoe pak je dat aan?
Wissewis schreef:
28-05-2025 20:45
Is er een andere school in de buurt?

Zowat alles lijkt mij beter dan in deze heksenketel / duiventil te blijven zitten.

Al is het dus maar tijdelijk tot er een écht geschikte school plaats heeft.
Ja ik ga er nog maar eens naar kijken... Hij zit momenteel al niet op de school van onze voorkeur omdat alle andere scholen in de regio vol zaten, maar wie weet dat er nu wel opties zijn nu de situatie wat anders is dan een jaar geleden.
Lijkt me vooral heel erg fijn en wenselijk als speciaal onderwijs gewoon op indicatie blijft.

Daarnaast lijkt het me ook fijn dat kinderen niet meer volgens de wet koste wat kost op het reguliere onderwijs moeten blijven, want dan horen ze er zo fijn bij.
Don’t let anyone ruin your day. It’s your day.
Ruin it yourself.
-Matilda- schreef:
28-05-2025 21:12
Is een medisch kinderdagverblijf /MKD misschien iets? Dat is van 0-7 jaar. Maar goed, daar zul je hem ook niet zomaar hebben.

Lastige situatie, sneu voor t manneke.

En zo snap ik wel hoe we het SO pittig houden! Eerst kinderen de vernieling in helpen voor we ze toelaatbaar verklaren.

En los van dat het kind de vernieling in helpen raken ouders en leerkrachten overbelast, klas onrustig, kind negatieve stempels van omgeving, sibling te weinig aandacht, financiële problemen etc etc etc. Want je zult toch eens een ouder teveel op z'n woord geloven dat SO echt nodig is!
Nou echt he? Het systeem is echt om te janken.. :facepalm:

MKD staat inderdaad op mijn lijstje om eens naar te kijken. Verwacht er eerlijk gezegd weinig van gezien de wachtlijsten overal, maar wie niet waagt... :D
Chamaedorea schreef:
28-05-2025 21:18
Ja ik ga er nog maar eens naar kijken... Hij zit momenteel al niet op de school van onze voorkeur omdat alle andere scholen in de regio vol zaten, maar wie weet dat er nu wel opties zijn nu de situatie wat anders is dan een jaar geleden.
Probeer van déze school, de school waar hij nu op zit, duidelijk op papier te krijgen waar het volgens hun mis loopt.
Dat heb je immers nodig op een plek op het speciaal onderwijs te ‘verdienen’.
Het zou érg zuur zijn als je langer op die plek moet wachten omdat je kind last heeft van zo veel verschillende leerkrachten, omdat jouw kind in een hele moeilijke groep zit. Dat zijn namelijk geen redenen om te verwijzen of toegelaten te worden.

En daar hoef je het allemaal niet mee eens te zijn. Dat jouw kind geen driftbuien krijgt omdat jouw kind niet (…vul verklaring school in..) maar (…vul jouw verklaring in..) kun je later weerleggen en bespreken. Nu gaat het vooral om 1) zo snel mogelijk toegelaten worden en 2) zo min mogelijk schade oplopen in de tijd die jouw kind nogal het reguliere basisonderwijs moet doorbrengen.
Je hebt zo’n 26.000 dagen tussen níets en eeuwigheid, je kunt lachen, je kunt klagen, maar elke dag ben je voor eeuwig kwijt.
Ik roep ook maar wat, maar zou je niet kunnen aansturen op een handelingsverlegenheidsverklaring van school? Ze klinken nou niet alsof ze erg terzake kundig zijn en met zo'n verklaring moeten de andere instanties wel in de benen.
'Denk nou niet: "Ik ben te min, mijn leven heeft geen zin."
Want de kerst-klok luidt ook voor zo'n ei als jij.'
(Herman Finkers)
Lady*Voldemort schreef:
28-05-2025 21:27
Ik roep ook maar wat, maar zou je niet kunnen aansturen op een handelingsverlegenheidsverklaring van school? Ze klinken nou niet alsof ze erg terzake kundig zijn en met zo'n verklaring moeten de andere instanties wel in de benen.
Hij mag gewoon thuisblijven, ook zonder verklaring.
Ruin it yourself.
Moiren schreef:
28-05-2025 21:35
Hij mag gewoon thuisblijven, ook zonder verklaring.

Oh ja, hij is vier.

Maar op een goeie dag wordt ie vijf natuurlijk. Dan is het misschien toch wel handig als die verklaring er vast is.

Kutzooi hoor.
'Denk nou niet: "Ik ben te min, mijn leven heeft geen zin."
Want de kerst-klok luidt ook voor zo'n ei als jij.'
(Herman Finkers)
Ik heb je een pb gestuurd
zonneoog wijzigde dit bericht op 28-05-2025 22:33
Reden: Spelfout
8.00% gewijzigd
Op elk potje past dekseltje, maar als dat niet past dan heb je altijd nog afdekfolie.
feow schreef:
28-05-2025 21:25
Probeer van déze school, de school waar hij nu op zit, duidelijk op papier te krijgen waar het volgens hun mis loopt.
Dat heb je immers nodig op een plek op het speciaal onderwijs te ‘verdienen’.
Het zou érg zuur zijn als je langer op die plek moet wachten omdat je kind last heeft van zo veel verschillende leerkrachten, omdat jouw kind in een hele moeilijke groep zit. Dat zijn namelijk geen redenen om te verwijzen of toegelaten te worden.

En daar hoef je het allemaal niet mee eens te zijn. Dat jouw kind geen driftbuien krijgt omdat jouw kind niet (…vul verklaring school in..) maar (…vul jouw verklaring in..) kun je later weerleggen en bespreken. Nu gaat het vooral om 1) zo snel mogelijk toegelaten worden en 2) zo min mogelijk schade oplopen in de tijd die jouw kind nogal het reguliere basisonderwijs moet doorbrengen.
Het staat al helemaal duidelijk op papier, waarbij het echt gaat om wat HIJ nodig heeft en wat niet haalbaar is binnen het regulier onderwijs (kleine groepjes en een prikkelarme ruimte bijvoorbeeld, dat is op geen enkele reguliere school haalbaar). Dit heeft school goed en duidelijk geformuleerd gelukkig. Aanvraag voor SO is ook al goedgekeurd, het proces is echt al in gang. Hij heeft ook al een 'spoed stempeltje' gekregen, waarmee het in elk geval een optie is dat hij volgend schooljaar nog gaat starten. De reguliere wachtlijst voor de betreffende SO school heeft pas rond 2027 plek....
Tijd om met school om tafel te gaan om te zien wat wel haalbaar is in de tijd dat hij nog naar de reguliere basisschool moet.
Probeer zelf ook te bedenken wat haalbaar zou kunnen zijn.
Zo zou het bijvoorbeeld kunnen dat hij ( een deel van de dag) bij een heel andere groep gaat zitten.
Probeer de deskundigen, school en jezelf weer om tafel te krijgen. Niet voor de verwijzing naar sbo, die is er dus al, maar voor gerichte adviezen voor de te overbruggen tussentijd. Jij (en de school) kunnen beter inschatten wat voor hem en zijn omgeving de prioriteiten zijn. Prikkelarm bij een bepaalde groep, cognitieve uitdaging bij een bepaalde groep enz.

Zo te lezen hebben jouw kind, de school én jij dezelfde belangen. En is het niet de school die tegenwerkt.
Je hebt zo’n 26.000 dagen tussen níets en eeuwigheid, je kunt lachen, je kunt klagen, maar elke dag ben je voor eeuwig kwijt.
Chamaedorea schreef:
29-05-2025 08:50
Het staat al helemaal duidelijk op papier, waarbij het echt gaat om wat HIJ nodig heeft en wat niet haalbaar is binnen het regulier onderwijs (kleine groepjes en een prikkelarme ruimte bijvoorbeeld, dat is op geen enkele reguliere school haalbaar). Dit heeft school goed en duidelijk geformuleerd gelukkig. Aanvraag voor SO is ook al goedgekeurd, het proces is echt al in gang. Hij heeft ook al een 'spoed stempeltje' gekregen, waarmee het in elk geval een optie is dat hij volgend schooljaar nog gaat starten. De reguliere wachtlijst voor de betreffende SO school heeft pas rond 2027 plek....
Nogmaals, is 1 op 1 begeleiding al besproken. Dus iemand die er echt de hele dag voor hem is, van begin van de dag tot einde van de dag, hem mee de klas uit kan nemen op drukke momenten of momenten dat de prikkels te hoog oplopen, nabijheid kan bieden, vertrouwd gezicht is etc. Kan gewoon vanuit het ambulant team van het samenwerkingsverband.
Zij kunnen dan ook de overgang naar een andere school begeleiden.

Dus niet om hem lesjes te leren, maar puur hand in hand begeleiding.
Ruin it yourself.
Als er een TLV is, maar de passende plek heeft een wachtlijst en het kind kan niet meer naar de huidige plek, dan kan het samenwerkingsverband ook een overbruggingsplek financieren. Is er een zorgboerderij, uitvallersgroep, weet ik veel wat die passend zou kunnen zijn? Soms heeft het samenwerkingsverband zelf contacten met dat soort plekken, maar het jeugdteam van de gemeente weet vaak ook wel welke plekken er welke expertise hebben. Die kan je om advies vragen. De bekostiging is dan vanuit de onderwijswetten, niet vanuit de jeugdwet.

Dus: plan een multi disciplinair overleg. Laat school, leerplicht, jeugd en eventuele hulpverlening aansluiten. Maak met elkaar een plan waar kind tot hij op de nieuwe onderwijsplek kan starten het beste tot rust/zijn recht komt.
citrus wijzigde dit bericht op 29-05-2025 15:10
0.06% gewijzigd
Citrus schreef:
29-05-2025 11:59
Als er een TLV is, maar de passend plek heeft een wachtlijst en het kind kan niet meer naar de huidige plek, dan kan het samenwerkingsverband ook een overbruggingsplek financieren. Is er een zorgboerderij, uitvallersgroep, weet ik veel wat die passend zou kunnen zijn? Soms heeft het samenwerkingsverband zelf contacten met dat soort plekken, maar het jeugdteam van de gemeente weet vaak ook wel welke plekken er welke expertise hebben. Die kan je om advies vragen. De bekostiging is dan vanuit de onderwijswetten, niet vanuit de jeugdwet.

Dus: plan een multi disciplinair overleg. Laat school, leerplicht, jeugd en eventuele hulpverlening aansluiten. Maak met elkaar een plan waar kind tot hij op de nieuwe onderwijsplek kan starten het beste tot rust/zijn recht komt.

Geldt dit ook voor een kind wat nog niet onder de leerplicht valt?
Ik ken meerdere gevallen waarbij leerplicht aan is gesloten, ondanks dat het kind nog niet leerplichtig was.

Aanvulling: naast leerplicht, bestaat voor kinderen ook leerrecht. Dus op dat gebied kan een leerplichtambtenaar ook meedenken. Het kan niet zo zijn dat je, wanneer je kind 4 jaar is en zich allemaal problemen voordoen, je overgeleverd bent aan de goden. En dat vanaf de 1e van de maand na de 5e verjaardag van je kind (als officieel de leerplicht ingaat) er opeens een leerplichtambtenaar om de hoek komt gluren.
citrus wijzigde dit bericht op 29-05-2025 13:53
Reden: Aanvulling
65.77% gewijzigd

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven