Wat doe jij ‘s avonds met kinderen, (bijna) tieners

26-09-2021 19:16 78 berichten
Alle reacties Link kopieren
Nu het ‘s avonds weer wat sneller donker wordt merk ik dat er minder buiten gespeeld wordt door vriendjes en vriendinnen van mijn kinderen. Mijn kinderen zijn 9 en 12 en kunnen zich thuis niet geweldig vermaken. Ik wil niet dat ze ‘s avonds op schermen gaan omdat de oudste met ADHD daar echt last van heeft met slapen gaan. Ze gaan ‘s avonds wel naar buiten maar komen steeds vaker snel terug omdat niemand kan/mag spelen (of ‘hangen’ in het geval van de oudste). Ze sporten allebei ook nog 2 avonden maar de andere 5 avonden zijn ze dus thuis.

En dan zijn ze thuis en vragen ze veel aandacht. En duurt de avond van 18.30 tot 20.30. Wat doen andere mensen in die tijd? Elke avond samen tv kijken? Spelletjes doen? Wij hebben net mijn schoonvader gecremeerd na een kort maar heftig ziekbed. We hebben al een maand geen seconde rust gehad. We zijn op allebei. En vanavond vliegt het me zo aan. Ik wil altijd van alles met ze ondernemen, kletsen, wandelen, stukje fietsen, skeeleren, spelletjes, whatever. Maar niet elke avond en nu gewoon even niet. Ik gaf na het eten aan even heel moe te zijn en ging even in bed liggen. Ze liggen dus nu alletwee ‘gezellig’ naast me tegen me aan te beppen en van alles te vragen. Ik heb ze net gevraagd om naar beneden te gaan.

Maar even los van de moeheid nu waardoor ik echt even niks wil, ben ik sowieso wel benieuwd wat andere gezinnen dan doen elke avond.
Alle reacties Link kopieren
Het later eten en ze weer eens naar de bieb sturen zijn tips die ik zeker ga gebruiken!
Alle reacties Link kopieren
Hier ook in avond nog uurtje buiten bal gooien..huiswerk, tv kijken, laptop en telefoon. Ik heb geen moeite met te veel scherm kijken. Denk dat ik meer op mijn scherm zit dan kids :hihi:..heb namelijk een kantoorbaan ook
Misschien een beetje gek anno 2021, maar die van mij lezen een boek......
MajaDB schreef:
26-09-2021 19:57
Misschien een beetje gek anno 2021, maar die van mij lezen een boek......
Daarom gaan zoveel reacties ook over kinderen die lezen en gaat TO met ze naar de bieb eerdaags. :roll:
Alle reacties Link kopieren
Mijn kinderen mogen onbeperkt schermen, dus dat doen ze s avonds veel.
Spelletjes doen we bij vlagen.

De kinderen van mijn vriendin houden ook van puzzelen en van die kleurplaten voor volwassenen.
Bij knutselen zou je ook een project in kunnen zetten waarbij je wilt laten verrassen door het eindresultaat.
Je zou ook bij codekinderen ( https://maken.wikiwijs.nl/100525/CodeKinderen ) en dan unplugged kunnen kijken.
Je hebt zo’n 26.000 dagen tussen níets en eeuwigheid, je kunt lachen, je kunt klagen, maar elke dag ben je voor eeuwig kwijt.
Alle reacties Link kopieren
MajaDB schreef:
26-09-2021 19:57
Misschien een beetje gek anno 2021, maar die van mij lezen een boek......


Heel gek, je bent écht de enige :D
Alle reacties Link kopieren
Op de avonden dat er geen sport of andere verplichtingen zijn netflixen wij samen met de kinderen. Ze zijn hier al wat ouder, maar dat doen we al jaren eigenlijk. We zoeken een serie uit die ons allemaal aanspreekt en daarvan kijken we een uurtje. Zo zitten ze nu nog boven te gamen/huiswerk te maken, maar komen zo rond 21 uur naar beneden om nog even een uurtje serie te kijken. Toen ze wat jonger waren was dat uiteraard wat vroeger op de avond en gingen ze daarna nog wat lezen in bed.
Friezin71 schreef:
26-09-2021 20:01
Heel gek, je bent écht de enige :D
Vind het vooral bijzonder dat TO dit niet kan bedenken..... boeken bestaan al sinds de een "paar jaar" en lezen kan altijd en overal.......
Scherm, op de telefoon of tv, waarbij we regelmatig samen iets kijken. Gamen/spelletjes mag hij niet meer na het eten, daar raakt hij te 'aroused' van. Wij zijn meestal rond 19.00-1930 klaar met eten, rond 20.30 moet hij naar bed.
anoniem_65f406179499f wijzigde dit bericht op 26-09-2021 20:13
0.43% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Uiteraard kan ik ‘lezen’ best bedenken maar mijn ADHD-stuiterbal gaat echt niet elke avond rustig 2 uur zitten lezen. En de jongste is het na een half uurtje ook weer zat.
Je kan ze toch ook gewoon uitleggen waarom je moe bent of niet elke avond hun kan vermaken?

Je bent iets verdrietigs aan het verwerken, wees daar eerlijk over.

En eerlijk ?
Geef ze gewoon een scherm. Voor hun is dat ook relaxtijd.
Alle reacties Link kopieren
Spelletjes als ze willen, leuke film op een van de streaming diensten en anders niets
Alle reacties Link kopieren
Mijn dochter is 11. We eten meestal rond half 6, oefent op haar muziekinstrument, doet haar huiswerk en daarna mag ze lezen/YouTube/tv tot bedtijd (half 9). Vroeger keken we toch ook tv. Ik zie er niet zoveel verschil in. Het echte gamen doet ze voor het eten.
Alle reacties Link kopieren
Van die moeders die ‘anti-scherm’ zijn maar wel zelf op zondagavond om kwart voor 8 op Viva forum zitten… dat bericht zal wel met de postduif verzonden zijn…(niet aan TO gericht hoor, dat begrijp ik prima).

Anyway, to. Je kunt ook na het eten een rondje lopen: de -imaginaire- hond uitlaten. Of steppen, skaten… kom jij ook aan je buitentijd en beweging. Samen iets leren kan ook, zoals yoga, mediteren.

Maar dit is wel een gevolg van zelf toch altijd beschikbaar zijn. Hier ook hoor. Kind hier kan geen 5 minuten alleen, tot het door overmacht opeens duidelijk is dat het moet. Dan kan ze zo een hele tijd alleen spelen. Die van jou zijn oud genoeg om grenzen te stellen: Tussen 7-8 uur moeten jullie jezelf vermaken, inclusief douchen (ofzo) en om 8 uur is er thee.
Alle reacties Link kopieren
Hometrainer met ingebouwd racespel?

Uurtje op scherm en dan in bed nog even muziek luisteren?
Alle reacties Link kopieren
Hier spelen ze video games, kijken netflix/tv, lezen, tekenen, oefenen muziek instrument, maken huiswerk, hond uit laten, en verder soms sporten. Zelfde dus als de meesten hier. Ze zijn overigens wel wat ouder dan jouw kinderen (15) maar toen ze die leeftijd hadden deden ze ongeveer hetzelfde als nu, behalve dat ze toen ook nog veel met lego speelden/bouwden.

Spelletjes samen spelen doen we 1 of 2 avonden per week. Ik vind het ook heel gezellig en hou zelf erg van spelletjes maar ik heb er ook niet elke avond zin in. Ik heb ook nog twee kleine kinderen en nadat die in bed liggen en het huis is opgeruimd ben ik ook vaak gewoon moe. Iets samen op televisie kijken wil dan nog wel maar echt iets actiefs doen zoals een spelletje minder.

Af en toe doen we echt iets 's avonds en laat ik mijn man op de kleintjes oppassen. Dan gaan we samen naar de bioscoop, bowlen of ergens een ijsje eten. Maar dat is natuurlijk niet zo vaak. Wel altijd gezellig en ik merk zelfs als ik moe ben dat ik ook wel weer energie krijg van een avond iets doen.

Andere avonden moeten ze toch vooral zichzelf entertainen. Schermen is niet zo'n punt voor ons maar toen ze jongeren waren moesten die op een gegeven moment inderdaad uit want dan konden ze moeilijker slapen. Dan gingen ze vaak lezen, tekenen of samen een spel doen.
Alle reacties Link kopieren
Een paar jaar terug was er ook een vriendje dat vaak na het avondeten kwam om nog even samen een spel te spelen of iets doen. Kan natuurlijk alleen als ze dicht in de buurt wonen. Nu komen er ook regelmatig vrienden 's avonds maar nu zijn ze ouder en mogen later alleen naar huis dus dat lig ook anders. Dat vriendje dat een paar jaar terug vaak kwam woonde echt aan de overkant van de straat.
Alle reacties Link kopieren
Staat er "bezigheidstherapeute" op je voorhoofd?
ik geef mn bek ook maar een douw
Alle reacties Link kopieren
Lente19251003 schreef:
26-09-2021 20:12
Uiteraard kan ik ‘lezen’ best bedenken maar mijn ADHD-stuiterbal gaat echt niet elke avond rustig 2 uur zitten lezen. En de jongste is het na een half uurtje ook weer zat.
En dat is dan dus zijn probleem. Dan gaat ie zelf maar wat anders bedenken.
En de ander met het knutselen, helemaal leuk! Maar wel zelf. Voor het naar bed gaan even interesse in wat ze heeft gemaakt moet zat zijn toch. Kom jij ook nog eens aan je boek toe ;-)
Alle reacties Link kopieren
Ze zoeken het maar lekker uit
Destijds aten we redelijk vroeg. Na het eten gingen ze óf sporten óf douchen/huiswerk maken etc. En dan mocht er ook nog best even een scherm aan te pas komen.

Vervolgens was er thee/koffie bij het achtuurjournaal en daarna was de dag om. Tussen eten en journaal was er standaard geen entertainment vanuit ons als ouders. Wij ruimden op na het eten, moesten misschien nog kind halen of brengen, zelf sporten, even een wasje binnenhalen.

Toen ze ouder werden werd dat douchen verplaats naar ná het journaal en bleven ze daarna boven. Vaak gingen ze nog even wat leren of zo. Vanaf 21:00 uur was de huiskamer nog een uurtje voor de ouders. Dan gingen wij ook douchen etc.

Nu ze jongvolwassenen zijn, verzamelt iedereen rond 22:00 uur vaak nog even in de huiskamer. Na sport of bijbaan. Nu gaan wij als ouders voor 21:00 uur onder de douche want anders komen we er niet meer tussen. 😉
Friezin71 schreef:
26-09-2021 19:48
Fake dat de afwasmachine kapot is en ga gezellig samen afwassen. Of laat hen samen de afwas doen :idee:

Doe maar niet. De onze is al een week stuk. Iedere avond weten ze allemaal dringende dingen te doen.

Hij was 'gemaakt' maar deed het slechts één keer. Wachten nu op onderdeel.....
Alle reacties Link kopieren
Hier ook vaak rond 18.30 klaar met eten. Om 18.45 dan samen klokhuis en jeugdjournaal kijken en dan gaat de jongste (8) naar boven en de oudste gaat even schermen en daarna typecursus oefenen of huiswerk doen ofzo. Om 20.30 lezen we samen en daarna mag ze nog even alleen lezen in bed tot 21.30.
Alle reacties Link kopieren
Ik denk sowieso dat je wat beter je grenzen aan moet geven. Ook jij en je partner hebben behoefte aan rust en tijd voor jullie zelf.
Kinderen moeten ook zichzelf kunnen vermaken en dan verveelt een kind zich maar even. Meestal verzinnen ze dan wel wat.
En als je tegen scherm bent ivm adhd, kun je evt een luisterboek opzetten? Ik zet wel eens een kinder meditatie op, wel op youtube maar heel rustig.
En ik vind 1,5 uur na het eten best meevallen hoe lang dat duurt? Na het helpen afruimen etc een halfuurtje tv of scherm, dan lekker in bad of douchen, en dan nog half uurtje lezen of spelen?
Ik zeg regelmatig: het is nu even papa en mama tijd. Klaar. Ze zijn op een leeftijd dat dit echt moet kunnen hoor.
Je bent geen entertainmentsysteem van je kinderen: je hoeft ze dus ook niet te vermaken. Op zijn avond als vanavond kun je kinderen gewoon zeggen dat je moe bent en rust nodig hebt. Gewoon de kamer uitsturen dus. Zij zijn verantwoordelijk voor hun eigen vermaak, niet jullie als ouders.

Hier in de avond vooral schermen, maar mijn kinderen zijn al wat ouder.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven