Wat doe jij ‘s avonds met kinderen, (bijna) tieners

26-09-2021 19:16 78 berichten
Alle reacties Link kopieren
Nu het ‘s avonds weer wat sneller donker wordt merk ik dat er minder buiten gespeeld wordt door vriendjes en vriendinnen van mijn kinderen. Mijn kinderen zijn 9 en 12 en kunnen zich thuis niet geweldig vermaken. Ik wil niet dat ze ‘s avonds op schermen gaan omdat de oudste met ADHD daar echt last van heeft met slapen gaan. Ze gaan ‘s avonds wel naar buiten maar komen steeds vaker snel terug omdat niemand kan/mag spelen (of ‘hangen’ in het geval van de oudste). Ze sporten allebei ook nog 2 avonden maar de andere 5 avonden zijn ze dus thuis.

En dan zijn ze thuis en vragen ze veel aandacht. En duurt de avond van 18.30 tot 20.30. Wat doen andere mensen in die tijd? Elke avond samen tv kijken? Spelletjes doen? Wij hebben net mijn schoonvader gecremeerd na een kort maar heftig ziekbed. We hebben al een maand geen seconde rust gehad. We zijn op allebei. En vanavond vliegt het me zo aan. Ik wil altijd van alles met ze ondernemen, kletsen, wandelen, stukje fietsen, skeeleren, spelletjes, whatever. Maar niet elke avond en nu gewoon even niet. Ik gaf na het eten aan even heel moe te zijn en ging even in bed liggen. Ze liggen dus nu alletwee ‘gezellig’ naast me tegen me aan te beppen en van alles te vragen. Ik heb ze net gevraagd om naar beneden te gaan.

Maar even los van de moeheid nu waardoor ik echt even niks wil, ben ik sowieso wel benieuwd wat andere gezinnen dan doen elke avond.
Alle reacties Link kopieren
Hier vermaakte ze zichzelf op die leeftijd. Playmobiel en lego waren favoriet. Soms keken we samen een film of serie, knutselde wat of deden een spel.
Het samen knutselen, tv kijken of spelletjes doen, doen we nu nog steeds in het weekend.

Maar als jullie er zelf even doorheen zitten dan maar even wel schermpjes....
Alle reacties Link kopieren
Ik zou jouw grenzen naar je kinderen wat duidelijker aangeven, door ze niet bij je te laten liggen op bed bv. Jij mag toch ook gewoon een uurtje voor jezelf? Spreek dat uit: 'ik ga nu even een uurtje op bed liggen en ik wil dat jullie niet bij me op de kamer komen'.
Ze hebben echt geen leeftijd meer om de hele avond ge-entertaind te moeten worden.
Hoe kan het dat zoveel mensen ontevreden zijn over hun lijf en zo weinig mensen tevreden zijn over hun verstand? - EB
Alle reacties Link kopieren
Schermpjes zijn geen optie want ADHD. Dan heb je idd de nachtstand maar als zoon van TO juist last krijgt van wat hij kijkt dan is dat niet handig. En dat kan niet ieder kind van 13 zelfstandig reguleren.
Hoe kan het dat zoveel mensen ontevreden zijn over hun lijf en zo weinig mensen tevreden zijn over hun verstand? - EB
Alle reacties Link kopieren
Oh een avondwandeling doen wij trouwens ook nog weleens, lekker even wandelingetje door het park hier. Kind vind dat erg gezellig en kan mooi steppen en wij kunnen even kletsen 😊
Alle reacties Link kopieren
Hier een 9 en 11 jarige. Zij kijken savonds vaak het Jeugdjournaal, daarna nog even Donald Ducken of tekenen o.i.d.
Bij mooi weer spelen ze soms met buurtkinderen, of anders in hun eentje een skeeler rondje. Of in onze tuin op de trampoline.
Ik verzorg doordeweeks verder geen animatie programma, een beetje verveling slapen ze prima op.
Mijn kinderen hadden dezelfde leeftijd toen ze onverwachts oma (mijn moeder) verloren en in die tijd kwamen ze ook vaker bij ons zitten of bij ons in bed liggen. Ik vond dat alleen maar fijn en de kinderen hadden er toen ook gewoon meer behoefte aan.
Maar als jij dat niet wil dan zou ik ze een film laten kijken ofzoiets.

Los van deze periode deden wij vaak een paar spelletjes en dan onder de douche. Om 19.00-19.30 gingen ze wel onder de douche.
Alle reacties Link kopieren
nieuwsbrief schreef:
26-09-2021 21:44
Oh een avondwandeling doen wij trouwens ook nog weleens, lekker even wandelingetje door het park hier. Kind vind dat erg gezellig en kan mooi steppen en wij kunnen even kletsen 😊
Dit doen wij ook regelmatig hoor, hondje erbij, is altijd gezellig.
Alle reacties Link kopieren
aardbeienslof schreef:
26-09-2021 22:11
Mijn kinderen hadden dezelfde leeftijd toen ze onverwachts oma (mijn moeder) verloren en in die tijd kwamen ze ook vaker bij ons zitten of bij ons in bed liggen. Ik vond dat alleen maar fijn en de kinderen hadden er toen ook gewoon meer behoefte aan.
Maar als jij dat niet wil dan zou ik ze een film laten kijken ofzoiets.

Los van deze periode deden wij vaak een paar spelletjes en dan onder de douche. Om 19.00-19.30 gingen ze wel onder de douche.
Dat is wel een punt… ik voel me ook schuldig want zij zijn natuurlijk ook van slag door het overlijden van opa, en juist nu kan ik het niet altijd opbrengen om extra aandacht aan ze te geven. En ik voel me ook wel schuldig dat we de afgelopen maand heel veel weg zijn geweest, elke avond was of mijn man of ik weg vanwege ziekenhuisbezoek. En de laatste week om te waken en toen om de crematie te regelen.

Aan de andere kant heb ik ze ook wel verwend de laatste tijd, vaker speciale dingen gedaan (omdat ik me dus schuldig voel over de afwezigheid) dus ik heb het ook zelf een beetje verpest voor mezelf. Nu is het tijd om de teugels weer een beetje aan te trekken maar grenzen stellen en aan mezelf denken is lastig voor me.
Alle reacties Link kopieren
Uurtje na het eten op zijn scherm, maar dan geen schietspelletjes, daarna nog even afkicken, lezen of iets rustigs voor jezelf doen, bouwen met lego, puzzelen of.. weet ik veel wat. En dan slapen.
Ik lees bij veel van je antwoorden dat dat foch echt niet kan want..maar je maakt het jezelf ook wel erg moeilijk. Als ze verdriet hebben lekker samen onder een dekentje. En misschien slaapt je oudste beter als je wat later gaat slapen, niet iedereen heeft hetzelfde bioritme.
Alle reacties Link kopieren
Wij eten rond 19 uur. Daarna mag er nog even geschermd worden (hier heb je dus niets aan ;)). Bij het naar bed gaan soms voorlezen. Daarna mag hij nog even luisterboek luisteren. Is Storytel niets voor jullie?
Alle reacties Link kopieren
Lente19251003 schreef:
26-09-2021 19:16
En vanavond vliegt het me zo aan. Ik wil altijd van alles met ze ondernemen, kletsen, wandelen, stukje fietsen, skeeleren, spelletjes, whatever. Maar niet elke avond en nu gewoon even niet. Ik gaf na het eten aan even heel moe te zijn en ging even in bed liggen. Ze liggen dus nu alletwee ‘gezellig’ naast me tegen me aan te beppen en van alles te vragen. Ik heb ze net gevraagd om naar beneden te gaan.

Ik wordt al moe als ik je lees. Heb je zelf adhd-kenmerken?
Ik geloof eerder dat kinderen 's avonds rust nodig hebben en dat ze zeker niet zo vermaakt hoeven worden. Dat heb je ze zelf aangewend, dus dan wordt het tijd om ze dat af te wennen. Met wat uitleg erbij.

Waarom niet lekker op de bank, kopje thee, dekentje en een leuk programma kijken en ze daarna naar bed doen?
En de jongste kan je natuurlijk prima vertellen dat ze knutselen mag, maar dat jij niet telkens meeknutselt.
Alle reacties Link kopieren
Hier is eigenlijk wel een strak schema. En kinderen die veel voetballen.

Ma: man vrij, kinderen beide 14.30u thuis en gaan dan vaak buiten spelen/spreken met vriendjes af. Als ik om 17.00 klaar ben dan ga ik koken en eten we om 17.30u (kinderen moeten om 17.30 thuis zijn. 18.00-18.15u klaar en tafel afruimen/vaatwasser inruimen en dan gaat de oudste van 12 omkleden. Die fietst om 18.45 weg (19.00-20.00 voetbal) en tussen 20.15/20.30 thuis, douchen en om 21.00 naar bed
Jongste (8) en wijzelf lopen samen met de honden een grote ronde van ongeveer 30- 45min en hij heeft dan nog een half uur- uur om iets zelf te doen en gaat om 20.00u naar bed.

Di: 17.00 u eten, afruimen jongste omkleden en brengen we naar voetbal om 18.30u. Man en ik lopen met de honden tot de jongste klaar is om 19.30. Oudste van 12 blijft thuis en speelt dan vaak online games met vrienden van 18.30-20.30 of maakt/leert huiswerk als ie dat heeft. Laatste half uurtje kletsen we vaak/leest ie nog wat.
Jongste gaat na de voetbal douchen en leest nog wat tot het 20.00u is.

Woe hetzelfde als maandag. Alleen ben ik dan vrij ipv man. En de Kids zijn al om 12.30 uit.

Donderdag hetzelfde als dinsdag.

Vrijdag is onze filmavond dus lopen we vaak voor het eten gezamenlijk een rondje met de honden in de polder. Eten we later rond 18.00u en als alles opgeruimd is etc dan pyjama's aan en mogen de kinderen een film kiezen die we met z'n allen kijken incl wat lekkers. Film duurt meestal 1,5u dus rond 20.30 klaar. Dan gaat de jongste naar bed en de oudste om 21.30. Dat laatste uurtje leest hij/puzzelt hij mee (man en ik maken graag die van 1000 stukjes)/soms speelt hij een spelletje op zn telefoon/switch/tekent hij/speelt hij nog met de honden.

Zaterdag is het altijd een drukke dag met voetbalwedstrijden etc. In de avond spelen we vaak diverse bordspelletjes/verjaardagen/visite

Zondagavond zitten ze wel altijd eigenlijk op een scherm/tv/switch/telefoon/tablet/laptop maar soms alleen om muziek te luisteren of te bellen met vrienden. We gaan overdag vaak naar het strand of bos met de honden. Maar verder bemoei ik mij die dag niet met evt schermen. Soms doen ze een kaartspelletje met elkaar of maken ze huiswerk.
Jongste 20.00u naar bed. Oudste 21.00u.

Ik hanteer geen schermtijden, maar een half uur voordat ze naar bed gaan moeten ze m wegleggen. Eigenlijk reguleert het zichzelf wel. Soms zit de oudste 2 dagen te gamen in de avond en zo 3 avonden niet.
Bezighouden doe ik niet echt, we doen een filmavond/spelletjesavond omdat we het gezellig vinden. Tiener vind het ook nog leuk dus we houden t erin tot de behoeftes veranderen. Zomers wil hij nog wel eens buiten voetballen na het eten met vrienden of een rondje fietsten, maar rondhangen vind ik niet nodig. Ik weet wat er hangt (zelf 5 jaar jongerenwerker/straathoekwerker geweest in mijn eigen stad).
Not my circus, not my monkeys
Alle reacties Link kopieren
Leuk topic om te lezen is het geworden! Hier een net 11 jarige die geen buurtkinderen heeft en een zusje dat (door verstandelijke beperking) nogal de aandacht opeist savonds. Maw: ze moet zichzelf wel vaak vermaken. 18h30 is eten klaar. 2 avonden sport ze. Dus dan eten zij en mijn man wat later. 2 avonden eten we met familie, dan is het al gauw 19h30 voor die weg zijn. Dus zoveel entertainment is niet nodig. Om 20h30 gaat ze naar boven en uitgebreid in bad en tuttelen. Om 21h15 ga ik naar boven en kletsen we (terwijl zij in bed ligt) de dag door. Dat is altijd haar moment van volle aandacht en tot rust komen.
In de verloren uurtjes zit ze op schermen, lakt nagels, knutselt, maakt huiswerk, belt met vrienden, wandelt rondje mee met de hond, hockeyed in de tuin, kijken we samen wat op tv of spelen we een spelletje als jongste op tijd slaapt. Eigenlijk niet heel anders dan anderen als ik het zo lees. Stelt me ook wel gerust, want voel me ook wel eens schuldig dat ze niet altijd veel aandacht krijgt. Boeken lezen krijg ik trouwens echt niet van de grond hier. Alle boeken en biebbezoekjes en pogingen schermpje te beperken ten spijt...
Alle reacties Link kopieren
Lente19251003 schreef:
26-09-2021 22:24
ik voel me ook schuldig want zij zijn natuurlijk ook van slag door het overlijden van opa, en juist nu kan ik het niet altijd opbrengen om extra aandacht aan ze te geven. En ik voel me ook wel schuldig dat we de afgelopen maand heel veel weg zijn geweest, elke avond was of mijn man of ik weg vanwege ziekenhuisbezoek. En de laatste week om te waken en toen om de crematie te regelen.
Het klinkt mij alsof je je kinderen misschien ook wel teveel in het middelpunt wil zetten. Het lijkt mij heel goed voor ze om te zien dat familie en vrienden belangrijk zijn (incl. zijzelf), maar dat dat dus ook betekent dat jullie aandacht verschuift naar een ander als dat moet (zoals bijv. bij ziekte en het regelen van een crematie). Hoe kom je aan dat schuldgevoel? Geven zij dat je, of geef je dat jezelf?
Alle reacties Link kopieren
Laat ze (strip)boeken lezen die ze gratis mogen lenen uit de bibliotheek.
Laat de kinderen zelf bordspellen spelen.

Met chocolademelk die ze zelf mogen maken voor zichzelf en voor de ouders.
I was reminded that my bloodtype is B positive.
Alle reacties Link kopieren
ippy schreef:
26-09-2021 20:35
Van die moeders die ‘anti-scherm’ zijn maar wel zelf op zondagavond om kwart voor 8 op Viva forum zitten… dat bericht zal wel met de postduif verzonden zijn…(niet aan TO gericht hoor, dat begrijp ik prima).
Dank voor de sneer, ik voel 'm.

Mijn dochter van 9 lag gisteravond al om 19 uur te slapen. School vergt veel van haar energie en de eerste weken school is ze altijd flink overprikkeld. We eten dan om 17 uur, gaan langzaam naar boven, veel voorlezen en veiligheid bieden en supervroeg slapen. Heeft ze nodig.

Vandaar mijn anti-scherm beleid. Schermpje brengt mijn kind in zombie-stand, maar voor haar rust, bijkomen, opladen doet het niets. Ik heb ook geen smartphone (radicaal anti-scherm) maar wel een ipad, waar gisteravond dan even op het forum rondstruinde.
Alle reacties Link kopieren
Lente19251003 schreef:
26-09-2021 22:24
Dat is wel een punt… ik voel me ook schuldig want zij zijn natuurlijk ook van slag door het overlijden van opa, en juist nu kan ik het niet altijd opbrengen om extra aandacht aan ze te geven. En ik voel me ook wel schuldig dat we de afgelopen maand heel veel weg zijn geweest, elke avond was of mijn man of ik weg vanwege ziekenhuisbezoek. En de laatste week om te waken en toen om de crematie te regelen.

Aan de andere kant heb ik ze ook wel verwend de laatste tijd, vaker speciale dingen gedaan (omdat ik me dus schuldig voel over de afwezigheid) dus ik heb het ook zelf een beetje verpest voor mezelf. Nu is het tijd om de teugels weer een beetje aan te trekken maar grenzen stellen en aan mezelf denken is lastig voor me.
Ik denk dat je gewoon even moet wachten met de teugels aantrekken. Je moet nog bijkomen, zo te lezen, dus zou ik ze maar even laten doen wat ze willen, zo lang ze jou er maar niet mee lastig vallen. Mijn kinderen hebben dezelfde leeftijd, maar bij ons is het de jongste die moeite heeft met rust pakken en slapen. De oudste kan slapen wanneer hij wil en regelt dat ook zelf, dus mijn aandacht gaat 's avonds naar de jongste. Als ik er de puf voor heb gaan we samen naar het park (ik ga ook vaak alleen, want ik laad juist op van een wandelingetje na het eten), een ijsje halen of doen we een spelletje. Hij kijkt een half uur voordat hij moet slapen tv vanuit zijn bed. Daarna zetten we een luisterboek aan met een timer en daarbij valt hij in slaap. Heel gek, maar de tv op zijn kamer heeft juist voor meer rust gezorgd.
Alle reacties Link kopieren
TO, jij hebt behoefte aan rust, zij hebben behoefte aan jou. Is er een manier waarop je aan beiden tegemoet kunt komen, zonder jezelf wederom opzij te zetten? Bijvoorbeeld met zijn drieën in het grote bed knuffelen, met beide kinders koptelefoon met muziek / luisterboek op?
Alle reacties Link kopieren
Friezin71 schreef:
27-09-2021 11:33
TO, jij hebt behoefte aan rust, zij hebben behoefte aan jou. Is er een manier waarop je aan beiden tegemoet kunt komen, zonder jezelf wederom opzij te zetten? Bijvoorbeeld met zijn drieën in het grote bed knuffelen, met beide kinders koptelefoon met muziek / luisterboek op?
Dat is het precies, zij hebben behoefte aan mij en ik aan rust. En dat wringt. Dat is iets om voor nu iets mee te doen. Op de langere termijn wel werken aan meer zichzelf vermaken. Maar nu hebben ze mij nodig. Dus naast het lezen weer even een boost geven, moet ik idd iets vinden waar ze bij me kunnen zijn waar ik ook bij kan ontspannen.
Alle reacties Link kopieren
Hier is het heel wisselend, maar wat iedereen in huis eigenlijk wel leuk vind, zijn legpuzzels (vooral die van WasGij?). Als iemand loopt te vervelen, trek ik die onder de bank vandaan en mag er (als dan niet gezamenlijk) gepuzzeld worden.

we doen ook vaak een kort spel, zoals Sushi go, Beverbende of het dobbelspel van Catan ofzo. Dan doe ik vaak 1 potje mee en daarna gaan de kinderen onderling verder.

of een wandelingetje (evt met skatebord/step/springtouw)

Oja, 1 kind is erg fan van smartgames, en die pakt dat er graag bij.

Ander kind knutselt heel graag, alhoewel ik dan wel actief de spullen voor haar klaar moet zetten en regelmatig mee moet kijken. Bij pipo's hebben ze echt heel erg leuke dingen (soort ministek, fimoklei, schilderen op nummer, dat soort dingen).

maar we belanden ook wel vaak voor de TV.
Lente19251003 schreef:
27-09-2021 11:42
Dat is het precies, zij hebben behoefte aan mij en ik aan rust. En dat wringt. Dat is iets om voor nu iets mee te doen. Op de langere termijn wel werken aan meer zichzelf vermaken. Maar nu hebben ze mij nodig. Dus naast het lezen weer even een boost geven, moet ik idd iets vinden waar ze bij me kunnen zijn waar ik ook bij kan ontspannen.
Ik zou echt overwegen om toch even wat minder streng te zijn met een scherm of tv. Als je merkt dat je oudste echt niet slaapt, kun je het na een proefperiode weer terug te draaien.
Ik neem aan dat hij volgend jaar naar het vo gaat en dan hebben ze hun telefoon voor heel veel zaken nodig (mijn pubers doen alles op laptop/telefoon).

Uiteindelijk is niemand er bij gebaat als jij niet op tijd je rust pakt.
Ik doe niks bijzonders, ze mogen wat voor zichzelf doen.
Alle reacties Link kopieren
Misschien lees ik eroverheen, maar heb je al met je kinderen gepraat over hoe je je voelt, wat jouw behoeftes zijn, en hoe zij zich voelen en hun behoeftes? Hoe zij denken dat ze de avonden willen invullen?
Ik snap je vraag om hoe anderen het doen, maar ik denk dat praten met je kinderen (en partner) hier echt essentieel is.
Alle reacties Link kopieren
Ze spelen of een spelletje, samen. Of ze zitten op hun eigen kamer en kijken ze tv. En soms zitten ze gezellig bij ons. Maar ook ik heb daar niet altijd zin in. Wil ook wel eens samen zitten.
Ik vind het geen probleem als ze 's avonds tv kijken op hun kamer. Ze mogen niet op hun telefoon of spelletjes doen op hun telefoon.
Alle reacties Link kopieren
Lente19251003 schreef:
27-09-2021 11:42
Dat is het precies, zij hebben behoefte aan mij en ik aan rust. En dat wringt. Dat is iets om voor nu iets mee te doen. Op de langere termijn wel werken aan meer zichzelf vermaken. Maar nu hebben ze mij nodig. Dus naast het lezen weer even een boost geven, moet ik idd iets vinden waar ze bij me kunnen zijn waar ik ook bij kan ontspannen.

Je hebt toch ook nog een man (en dat is hun vader neem ik even aan)? Ik begrijp niet dat jullie het niet verdelen. Als jij het even niet meer trekt en je boven wil terugtrekken zeg je dat tegen man en kinderen en een andere keer doet man dat. Waarom helpen jullie elkaar daar niet in?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven