Wat doen jullie? Baby 's nachts klaar wakker, geen honger

30-11-2020 11:19 37 berichten
Hoi,

T is over een paar dagen 7 maanden oud, gecorrigeerd 6 mnd.
Eerst: ze is nooit een fantastische slaper geweest en ik heb me altijd neergelegd bij het nut van nachtelijk spoken en 1 of meerdere voedingen. Daar gaat het niet om.

Ik merk dat ik even niet goed weet hoe ik op hetvolgende moet reageren en dat het deze keer daarom ook wat stress bij mij oproept.

Sinds 2 weken wordt ze vaak rond 4 a 5 uur gewoon wakker. Niet chagrijnig, gewoon wakker. Ik heb een paar keer geprobeerd of een voeding helpt, daar drinkt ze dan nauwelijks van. Een schone luier is het ook niet. Koud heeft ze het niet. Ik dacht eerst tandjes, ze heeft er plotseling 2. Maar het wakkere moment blijft.
Wat doen jullie als dit gebeurt?

Ze ligt naast me in de cosleeper en ik blijf nu dus doen alsof ik slaap, en ik hou haar handje af en toe vast als ze begint te maaien of wat huilerig wordt. Na 1,5 uur ofzo valt ze dan weer in slaap voor nog 30 minuutjes. Ik niet, mijn hart zit in mn keel: please geen extreem vroege vogel?!

Ter illustratie het slaap/eetschema (tijden ongeveer)
6 uur op met een fles 150+5 en een eetlepel papgranen
8.30-9.00 slapen
Fruithap van 1/2 tot heel stuk fruit
Voor slapen gaan fles 150+5
11.30-13.00 a 14.00 slapen (soms even helpen tussendoor)
Broodje met margarine en rond 15 een fles 150+5
16.00-16.30 slapen
17.30 avondhap ongeveer 100 gr
19.00 fles 150+5 en naar bed.
22.30 slapend een fles 150+5

Ze slaapt sinds een maand zonder nachtvoeding, op eigen verzoek. Maar de late avondvoeding weg lukt nog niet. Vaak wordt ze rond die tijd zelf wakker en anders een uur later wel.

Ik snap dat nachtelijk spoken in fases komt. Het gaat me vooral om het idee dat ze wakker is voor.... Tja? Wat? Geen eten, geen kou/pijn/angst... En echt wakker wakker is. Hoe reageer je daarop?
Niet. Daar reageer je niet op.
doen wat je gevoel je ingeeft.

ter gerust stelling mijn dochter heeft die fase ook (lang) gehad.
Ik pakte het ook aan net zo als jou. Leren zelf weer in slaap te komen.

Maar nu ze 6 is slaapt ze rustig uit. Ondanks dat ze heel lang om 5 uur klaar wakker was.
Alle reacties Link kopieren
Zoals je nu reageert lijkt me prima...
Weet je helemaal zeker dat ze geen honger heeft?
Succes! Zwaar die korte nachten.
Een baby heeft geen ritme. Tot een jaar niet. In de serie 'Babies' op Neftlix wordt dat heel duidelijk uitgelegd.

Ik denk dat het gewoon even doorbijten is.
Zou ze misschien klaar zijn om over te gaan naar 2 dutjes ipv 3 overdag? Wellicht kun je eens kijken of je met de dutjes overdag wat kan spelen qua tijd.

En weet je zeker dat het geen kou is? Ik heb begrepen dat rond die tijd de lichaamstemperatuur het laagst is en baby's sneller wakker worden.

Zelf volg ik 'Taking Cara Babies' en Snuggles&Dreams op insta. Zij hebben ook blogs waar veel info op staat.
Cateautje schreef:
30-11-2020 11:21
Niet. Daar reageer je niet op.

Sinds wanneer niet? Als een baby huilt dan reageer je daarop.
Alle reacties Link kopieren
Soms doen baby's dit. Doorslapen komt in fases heb ik gemerkt. Op sommige leeftijden is er ook sprake van slaapregressie. Dan worden ze vaker wakker of willen niet slapen. Dit is heel normaal. Wel vervelend, maar volkomen normaal. Het gaat weer over.
Ik hield het altijd rustig op zo'n moment. Niet praten tegen je baby, geen licht aan. En hopen dat ze verder slapen. Soms lukte dat, vaak niet. Sta je dan met je baby, om 7 uur al in de supermarkt om iets te doen te hebben.
Je reageert prima, denk ik. Ze moet toch leren zelf in slaap te komen dus dit leer je haar nu goed!

4 uur is de nacht, maar realiseer je wel dat 5 uur voor véél kinderen echt géén nacht meer is... Heel erg balen, maar dit zal echt vaker gebeuren de komende jaren, want sommige dreumesen en peuters vinden 5 uur gewoon een prima tijd om op te staan. Dit verandert vaak als ze naar school gaan.

Het beste is doen wat je doet: blijven liggen, in het donker, alles is saai en stil, om haar te leren dat de dag nog niet begonnen is.

En ik denk dat ze aan verandering van schema toe is, eigenlijk : 2 slaapjes overdag...

Schema zou ik zelf zo veranderen:

5.30 opstaan en ontbijten
8.00 slapen (slaapt ze ws iets langer)
10.30 fruithap
13.00 fles en slapen
15.30 broodje met margarine en kleine fles erbij
17.00 avondhap
18.00-18.30 avondfles en naar bed
eventueel avondvoeding

Wie weet heb je er wat aan :)
Een baby heeft nog geen ritme, en het "ritme" kan ook steeds veranderen.
Dit is vrij normaal, dus zorgen maken hoeft niet.
Alleen in slaap leren vallen is ook iets wat baby's nog niet kunnen. Ze voelen zich onveilig, ze hebben er geen besef van dat je in de buurt bent. Ook dit is heel normaal.

Is je baby rustig kan je haar gewoon laten liggen en eventueel een hand op haar leggen of haar handjes vasthouden zoals je nu doet.
Anders als ze gaat huilen even bij je nemen en troosten en als ze rustig is kan je haar weer in de cosleeper leggen en je hand op haar houden.

Het is zwaar, het zijn fases en je kan er weinig aan doen. Maar het gaat ook wel weer over.
En veel baby's en jonge kinderen worden wakker tussen 5 en 6 uur s'ochtends.
Ook dat is heel normaal (helaas).
Alle reacties Link kopieren
Je zou inderdaad naar 2 dutjes kunnen gaan en het 2-3-4 ritme kunnen proberen. Dus ongeveer 2 uur na wakker weer slapen, daarna +/- 3 uur wakker en daarna na 4 uur wakker naar bed voor de nacht. Ook lees ik soms dat wat eerder naar bed brengen 's avonds er juist voor kan zorgen dat ze later wakker worden...
En verder reageren zoals je nu ook doet.
LAgirl82 schreef:
30-11-2020 11:41
Sinds wanneer niet? Als een baby huilt dan reageer je daarop.
Maar de baby huilt niet hè :lightbulb:

OT: Op je vraag ‘hoe reageer je daarop’ is mijn antwoord: balen en hopen dat deze fase snel over gaat. Volgens mij doe je het precies goed nu. Ik zou inderdaad niet te veel gaan sjouwen met de baby, zo weinig mogelijk prikkels, geen lampje aan o.i.d. Zolang het niet huilt, prima. En zo lang je er (redelijk, want het is altijd een beetje gokken) vanuit kunt gaan dat het niet aan pijn, honger of kou ligt, is het volgens mij ook niet erg.. Wel vervelend, dus sterkte.
Alle reacties Link kopieren
Op een eigen kamer laten slapen en niet reageren.
Bovendien voelt ze jouw stress.

Kan best zijn dat ze wakker wordt door geluiden die jullie in je slaap maken.
De term: "help" in caps-lock als topic-titel is over het algemeen omgekeerd evenredig aan de ernst van het betreffende probleem.
Alle reacties Link kopieren
LAgirl82 schreef:
30-11-2020 11:41
Sinds wanneer niet? Als een baby huilt dan reageer je daarop.
Soms huilt een baby gewoon even, je hoeft ze echt niet bij elke kick op te pakken.
De term: "help" in caps-lock als topic-titel is over het algemeen omgekeerd evenredig aan de ernst van het betreffende probleem.
Alle reacties Link kopieren
Bij ons heeft op de eigen kamer slapen inderdaad ook geholpen. Eerst werd het dramatisch slechter maar ineens sliep hij door. Onze baby is ongeveer even oud en slaapt sinds kort op zijn eigen kamer, eerst ook in de co sleeper.
Daarnaast zou ik kijken of je naar 4 flessen van 180+6 kan gaan en de hoeveelheid vaste voeding verhogen. Dat heeft hier ook geholpen denk ik, want doen wij ook nog maar sinds kort. Succes ermee!
Alle reacties Link kopieren
Hij slaapt overigens niet elke nacht door hoor maar wel af en toe. Als hij te veel overdag heeft geslapen, dan merk ik dat hij eerder wakker is s nachts...
Ik reageer even in 1 post op de dingen die ik vaker terug zie komen in de reacties.

Overgang naar 2 slaapjes:
Ik denk wel dat ze daar naartoe aan het werken is. Soms is het derde slaapje lastig of valt ie erg laat, wat zeker effect op de nacht heeft. Maar omdat ze later dan 6 uur vrijwel nooit haalt en haar ochtendslaapje altijd maar 30 minuutjes doet, is een 2-3-4 ritme niet mogelijk. Dan kom je op 3-3-4 uit. Tot nu toe hebben we eigenlijk altijd op haar vermoeidheidssignalen gelet. En dan is dat zeker nog wel veel gevraagd van haar. Ik denk dus dat het nog wat vroeg is om naar 2 slaapjes over te gaan. Of ben ik dan te betuttelend?

Ritme:
Snap ik. Ik volg altijd haar. En er is altijd wel iets van ritme of routine te herkennen. Eerst was dat slapen, voeden, slapen etc. En toen 4 a 5 korte slaapjes met 1 a 1,5 uur wakkertijd. En sinds 2 maanden 3 slaapjes waarvan een lang middagslaapje. Dit groeide gewoon natuurlijk. En hetzelfde voor de nachtvoeding. Eerst waren dat er 2, toen 1 en sinds een maand niet. Dat is allemaal zo gegroeid en geeft ze zelf aan. Ik weet niet eens het moment aan te stippen, of hoe ze dat doet, gewoon dat het ineens zo uit komt.
Ik verwacht dat dat ook met de avondvoeding en 2 slaapjes zal gebeuren.

Voeding:
Ze drinkt zelden meer dan 150+5. Ze heeft een KMA en een refluxgeschiedenis. Dus zal daar misschien mee te maken hebben? Sinds een maand is fles 6 eraf. En dat heb ik opgelost met meer vaste voeding, ipv ophogen van andere flessen. Maar misschien is het afbouwen van de avondfles een optie? Daar heb ik aan zitten denken. Zodat ik haar met een paar weekjes gewoon eens kan laten slapen. Nu werkt dat niet omdat ze wakker wordt voor die fles als je haar die niet al geeft. Maar misschien lukt het als je het rustiger afbouwt. Ik heb veel verhalen gehoord over kindjes die op een gegeven moment beter slapen als ze gewoon kunnen blijven liggen. Maargoed, ik heb geen last van nachtvoedingen. Meer van dat er nu niks is dat ik eraan kan doen. Kon ik er maar een fles in doen en weer verder slapen haha!

De dag starten:
Starten jullie dan echt wel eens de dag rond 4 a 5 uur al? Werkt dat niet enorm door op de slaapjes overdag en langere wakkertijden die dan nodig zijn?

Kou/pijn:
Ik heb gedacht aan tandjes. Maar overdag is ze gewoon vrolijk. En als ze snachts wakker wordt is het ook niet chagrijnig of met huilen. Ze gaat wel huilen als je haar helemaal negeert, vandaar af en toe toch even een handje of de speen. Maar in principe wordt ze gewoon vrolijk wakker.
De tandjes zijn er inmiddels, maar nog steeds gebeurt dit.
Kou denk ik niet, want ze heeft gewoon een warm hoofdje en lekker warme handjes en beentjes.
Maar je kunt het inderdaad niet altijd makkelijk herkennen.

Zo ben ik uitgekomen op dan maar doen alsof ik slaap en hopen dat ze voor 6 uur toch nog even slaapt zodat ik haar ritme overdag kan volgen. Nu nog zelf rustig blijven :P
Meikindje schreef:
30-11-2020 12:26
Bij ons heeft op de eigen kamer slapen inderdaad ook geholpen. Eerst werd het dramatisch slechter maar ineens sliep hij door. Onze baby is ongeveer even oud en slaapt sinds kort op zijn eigen kamer, eerst ook in de co sleeper.
Daarnaast zou ik kijken of je naar 4 flessen van 180+6 kan gaan en de hoeveelheid vaste voeding verhogen. Dat heeft hier ook geholpen denk ik, want doen wij ook nog maar sinds kort. Succes ermee!
Hoe hebben jullie het aangepakt?
Ik heb het een maand geleden 3 nachten geprobeerd omdat ze door ging slapen. Maar ze werd echt elk uur wakker. Dan ben ik dus die zwakkeling die voor eigen nachtrust kiest en gewoon lekker weer de cosleeper gebruikt. Overdag slaapt ze overigens wel heel goed in haar eigen bedje.
Zelf vind ik het ook wel erg knus en gezellig hoor... Dat speelt zeker mee.

4 flessen, is dat incl 22.30 fles? Dus 3 flessen overdag? Ik dacht eigenlijk meer, als de 22.30 fles vervalt, meer vaste voeding. En dan 1 van de 2 overdagflessen weg voor een snack met drinken tzt.
Alle reacties Link kopieren
Is het probleem dat je baby wakker is, of is het probleem dat je zelf wakker bent?

Je kind is 's nachts wakker, huilt niet, en valt na een tijdje weer in slaap. 's Ochtends wordt ze vrolijk wakker. Dat klinkt voor mij niet echt als een probleem. Misschien wel een indicatie dat je schema kan veranderen, maar het probleem is geloof ik dat jij niet slaapt. Dus misschien moet je dat probleem oplossen. (Bijvoorbeeld door kind in eigen kamer te leggen of jezelf aan te leren door te slapen als kind wakker wordt zonder huilen.)

Hoe wij dat deden: kind lag op die leeftijd in eigen kamer en ik zou niet weten of ze 's nachts wel eens wakker werd. Nu zijn ze ouder, maar ik leer ze dat als ze 's nachts wakker worden, ze rustig moeten blijven liggen en proberen weer te slapen, zo rust je ook uit. Doe ik zelf ook. Als ze overdag maar uitgerust zijn.
Alle reacties Link kopieren
Bij ons werd hij eerst ook steeds wakker dus in het begin nog halverwege de nacht weer in de co sleeper gedaan maar eigenlijk werkte dat ook niet, want hij past er niet meer goed in.. Daardoor toch maar doorgezet met de hele nacht in eigen kamer en na 1,5 week ofzo, sliep hij dus ineens een keertje door.

Wij gaven inderdaad eerst ook nog de fles om 23.00 maar nu geven we alle flessen overdag en kan hij dan ook in een diepere slaap komen denk ik. We rekken het wel een beetje in de avond zodat hij rond 1930 naar bed gaat, dat helpt ook wel. Hij doet dan rond 16u nog wel een slaapje anders trekt hij het echt niet.
aliana schreef:
30-11-2020 13:26
Is het probleem dat je baby wakker is, of is het probleem dat je zelf wakker bent?

Je kind is 's nachts wakker, huilt niet, en valt na een tijdje weer in slaap. 's Ochtends wordt ze vrolijk wakker. Dat klinkt voor mij niet echt als een probleem. Misschien wel een indicatie dat je schema kan veranderen, maar het probleem is geloof ik dat jij niet slaapt. Dus misschien moet je dat probleem oplossen. (Bijvoorbeeld door kind in eigen kamer te leggen of jezelf aan te leren door te slapen als kind wakker wordt zonder huilen.)

Hoe wij dat deden: kind lag op die leeftijd in eigen kamer en ik zou niet weten of ze 's nachts wel eens wakker werd. Nu zijn ze ouder, maar ik leer ze dat als ze 's nachts wakker worden, ze rustig moeten blijven liggen en proberen weer te slapen, zo rust je ook uit. Doe ik zelf ook. Als ze overdag maar uitgerust zijn.
Mwah dat is niet helemaal waar. Als je haar lang genoeg negeert gaat ze vanzelf huilen omdat ze aandacht wil. En opnieuw in slaap vallen lukt soms wel met wat hulp. Leren zelf in slaap vallen kost tijd. Een baby van 7 maanden snapt er niks van als ik zeg dat ze gewoon rustig moet blijven liggen.
Verder: ja ik word er nerveus van, zal ze weer in slaap vallen? Of moet ik deze keer echt om 4 uur de dag starten?
Meikindje schreef:
30-11-2020 13:27
Bij ons werd hij eerst ook steeds wakker dus in het begin nog halverwege de nacht weer in de co sleeper gedaan maar eigenlijk werkte dat ook niet, want hij past er niet meer goed in.. Daardoor toch maar doorgezet met de hele nacht in eigen kamer en na 1,5 week ofzo, sliep hij dus ineens een keertje door.

Wij gaven inderdaad eerst ook nog de fles om 23.00 maar nu geven we alle flessen overdag en kan hij dan ook in een diepere slaap komen denk ik. We rekken het wel een beetje in de avond zodat hij rond 1930 naar bed gaat, dat helpt ook wel. Hij doet dan rond 16u nog wel een slaapje anders trekt hij het echt niet.
Jullie hebben dus ook nog wel een derde slaapje erin? Hier is het ook tussen 19 en 19.30 bedtijd. Daarvoor ben je gewoon echt langer bezig met in slaap krijgen, terwijl ze iets later gewoon vrijwel direct vertrokken is. Past beter ofzo.
Ik ga er eens over nadenken of we eigen kamertje weer gaan proberen.
Het kind is te vroeg geboren lees ik. En op een eigen kamer slapen hoeft niet te betekenen dat het beter slaapt. Bij vroeggeboortes is het ook niet aan te raden.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven