wat eet een kind van 9,5 maand oud?

22-04-2009 16:44 42 berichten
Alle reacties Link kopieren
Die van mij krijgt nog borstvoeding op verzoek, zo'n 5 á 6 keer op een dag en dan nog een rijstwafeltje, een boterham of 2 tussen de middag met roonkaas, 's middags fruit, iets van 1,5 of 2 stuks, en 's avonds een prakje: 1 aardappeltje en 2 scheppen groente. Zou dat te weinig zijn? Ze groeit goed en zit steeds iets boven het gemiddelde van de curve.

Ze beweegt nu heel veel en slaapt 's nachts opeens niet meer door, dus heb ik het idee dat ze misschien meer moet eten. Maar ik heb nu al het idee dat ik haar alleen maar constant aan het eten zet. En wat geef je je kind dat wel calorieen bevat maar niet te veel suiker? Van meer groente en fruit gaat ze natuurlijk niet doorslapen, lijkt me. Of sla ik de plank helemaal mis?
Mijn zoontje (wel jonger dan de jouwe, bijna 8 maanden) krijgt borstvoeding op verzoek tussen de 6 en 9 voedingen per 24 uur ong. (inclusief 2 a 3 x 's nachts ) en tussendoor wat partjes fruit en nog geen halve boterham. 's avonds een stukje aardappel en wat groente. Hij eet dus nog niet veel. Maar hij vindt het wel leuk, dus ik heb goeie hoop dat ie op een gegeven moment wel meer gaat eten.
@Morrie: dat is inderdaad een hele goeie tip, maar de laatste tijd is ze niet zo van het drinken uit de fles, ik ben al blij als ze die leegkrijgt. Dus nog meer vocht gaat niet werken ben ik bang.
quote:minirenata schreef op 23 april 2009 @ 09:33:

@Smollie Als ik haar direct na de boterham borstvoeding geef, wat ik altijd doe, zou ik haar dan ook nog ander drinken aan moeten bieden bij haar boterham?

Het gaat niet specifiek om drinken bij de boterham. Het gaat erom dat ze 2 boterhammen eet en dus een ruime hoeveelheid voedingsvezel binnen krijgt en daar dus in totaal over de dag voldoende vocht bij moet binnen krijgen. Met bv is dat moeilijk te meten, natuurlijk. Hoe zijn de plasluiers? Wij geven Mini soms wat slokjes water uit een bekertje. Als ik er niet ben na de boterham, als ik er wel ben krijgt ze dan bv. Meestal voed ik haar, dan krijgt ze een uurtje later of zo een boterham en daarna leg ik nog even aan, gewoon om te kijken of ze nog wat wil drinken.

En wat vandaag betreft, ik zou ook vragen of ze wat water of wat slappe thee aanbieden in de fles voor jouw Mini voor het poepen.
Inad en ik zijn echt twee verschillende personen.
Hallo Minirenata,

Mijn dochter is ook bijna tiem maanden en eet:

7:30 boterham en 200 ml opvolgmelk

11:00 fruit en mini- rijstwafel

12:30 boterham en 200ml opvolgmelk

15:00 diksap of thee 50 ml en soepstengel

17:00 warm eten en yoghurt

18:30 250 ml papfles

Als ik deze hoeveelheden opschrijf lijkt het best heel veel.

Ze is net gaan kruipen en is verder ook superbeweeglijk.

Op de curve is ze net iets onder gemiddeld qua gewicht, lengte op de lijn.

Ze heeft tot 8 maanden bv gehad, toen dronk ze vaker; logisch op verzoek, kleinere beetjes in een keer.

Ze 'savonds meestal 1x wakker en 'snachts een keer, dan geef ik een beetje water. Eerst gaf ik melk, maar merkte ik dat ze 'sochtends slecht at. Water wil ze ook wel gelukkig.

Volgens mij zijn ze op deze leeftijd ook vaak wakker omdat ze dromen en gewoon heel veel te verwerken hebben.

Als ze huilt, haal ik haar er niet meer uit en troost ik haar in bed en geef haar een slokje water.

En ja, niets is meer zoals het was hè met zo'n kleine.

Ik vind het wel heel leuk nu, ze ontdekt zoveel.

Maar ja, het ritme veranderd constant met de weken, ik leun gewoon mee, net zo makkelijk.
Mag ik aan de bv moeders vragen hoe een kind van 9 a 10 maanden "verzoekt" om borstvoeding? Kinderen onder de 6 maanden snap ik, die geven gewoon hongersignalen, en dan leg je aan. Klaar. Maar na 6 maanden gaan ze vast voedsel eten en mijn dochter van 10 maanden heeft nu zoveel vaste eetmomenten per dag, dat ze tussendoor eigenlijk zelden nog huilt of moppert omdat ze honger heeft. En als dat wel zo is dan krijgt ze iets van fruit of een liga met water ofzo, en geen extra melk. Geen aanval hoor, ben gewoon echt benieuwd hoe dat dan gaat en waarom je er dan voor kiest om bv te geven op zo'n moment en niet iets van vast voedsel (zeker als het nog zo vaak is, Smollie, ik las 10 (!) keer bij jou?). De bv moeders die ik ken geven met 10 maanden meestal nog maar een keer of 3 per dag de borst (ochtend, na de boterham en avond, net zo veel als ik flessen melk geef dus).

Ons schema is nu zo:

7.30 papfles 210 ml + 7 scheppen poeder + 4 scheppen pap

10.00 tussendoortje (kan fruit/yoghurt/babykoekje zijn) met een paar slokken water of diksap uit een betertje

12.00 1 a 2 boterhammen met margarine en beleg

13.00 fles melk (drinkt heel wisselend, ergens tussen 100 en 200 ml)

15.00 tussendoortje (zie ochtend)

17.30 warme hap (ze eet een wisselende hoeveelheid, maar de maaltijd bestaat sowieso uit groente/aardappelen of pasta en soms vlees of vis) en toetje van ongeveer 150 ml yoghurt

19.00 fles 120 ml + 4 scheppen

Nog een tip voor harde poep trouwens: pruimen! daar gaat mijn dochter geheid van aan de diarree en die krijgt ze dus ook niet meer...
quote:elska schreef op 23 april 2009 @ 11:54:

Mag ik aan de bv moeders vragen hoe een kind van 9 a 10 maanden "verzoekt" om borstvoeding? Kinderen onder de 6 maanden snap ik, die geven gewoon hongersignalen, en dan leg je aan. Klaar. Maar na 6 maanden gaan ze vast voedsel eten en mijn dochter van 10 maanden heeft nu zoveel vaste eetmomenten per dag, dat ze tussendoor eigenlijk zelden nog huilt of moppert omdat ze honger heeft. En als dat wel zo is dan krijgt ze iets van fruit of een liga met water ofzo, en geen extra melk. Geen aanval hoor, ben gewoon echt benieuwd hoe dat dan gaat en waarom je er dan voor kiest om bv te geven op zo'n moment en niet iets van vast voedsel (zeker als het nog zo vaak is, Smollie, ik las 10 (!) keer bij jou?). De bv moeders die ik ken geven met 10 maanden meestal nog maar een keer of 3 per dag de borst (ochtend, na de boterham en avond, net zo veel als ik flessen melk geef dus).

Ik vind dat wel een goeie vraag!

Als mijn zoontje huilerig, mopperig is of net uit bed komt (of voor het slapen gaan) dan leg ik hem aan. Als hij niet wil drinken dan merk ik dat vanzelf want dan drinkt hij toch niet.

Ik geef altijd eerst de borstvoeding en daartussendoor de andere voedingsmomenten. (brood, fruit, avondeten) Misschien eet ie daardoor wel minder dan hij anders zou doen, maar ik wil nog niet dat de borstvoeding teveel terugloopt (wat ws wel zou gebeuren als ik eerst zou beginnen met brood en fruit ed.)
Mijn dochter van 10 maanden wil sinds ze vast voedel eet echt geen flesvoeding meer.

Op het moment eet ze dit:

rond 9 uur bordje kindermeel aangemaakt met nutramigen ( allergie kindje)

rond 12 uur krijgt ze 2 boterhammetjes met smeerworst en een flesje roosvicee

rond 2 uur liga met een flesje roosvicee

rond 6 uur prakje van aardappels met groenten ( vlees mag ze nog niet)

voor ze gaat slapen nog een flesje drinken en een koekje

Er staat idd geen fruit in de lijst maar mijn dochtertje zit op schema van een diëtiste en mag nog geen fruit hebben omdat ze daar slecht op reageert
Even iets off-topic maar ik ben toch erg benieuwd hoe jullie dat doen. Ik lees dat er toch nog veel bv wordt gegeven bij de kleintjes van een maand of tien. Ons ukje is volgende week een half jaar en ik geef hem ook nog bv. We willen vanaf volgende week beginnen met het uitbreiden van het vaste voedsel maar ik wil ook eigenlijk de bv geen vaarwel zeggen. Op de dagen dat ik thuis ben mag hij wat mij betreft wel vaker drinken bij mij, maar ik ben het kolven op mijn werk beu. Lukt het jullie om op de dagen dat je werkt zonder kolven de dag door te komen?
Nou, ik vind het ook een goeie vraag, want als je de fles geeft dan hou je daar een tijd voor aan, omdat je precies weet wat ze drinkt. Mijn kleine eet met ons mee als wij aan tafel gaan en krijgt op vaste tijden fruit en een wafeltje.

's Morgens als ze wakker wordt en 's nachts als ze wakker wordt geeft ze duidelijk aan dat ze wil drinken bij me, iets anders is echt niet de bedoeling. Verder is het ook een perfect slaapmiddel, dus als ik het tijd vind om te slapen en ze lijkt met wat moe, leg ik haar aan. Da's al niet echt echt op haar maar op mijn verzoek trouwens. Verder krijgt ze de borst als ze huilerig is of mopperig en als ze net uit bed komt. Idd zoals ADl ook al schreef.

Ik snap dat het voor moeders die de fles geven een soort van idioot idee is, steeds dat kind aan de tiet bij een kik. Maar als je niet wil dat de borstvoeding terugloopt, dan moet je het wel zo doen. Ik leg haar trouwens extra vaak aan als ze een regeldag heeft (google het maar) en het is eigenlijk een soort van gokken. Meestal gok ik goed, omdat ik het ook al 10 maanden doe. Je leert de signalen van je kind gewoon erg goed kennen als je borstvoeding geeft. Ik weet trouwens nooit hoeveel ze drinkt bij me hoor, vandaar dat ik haar ook vaak aanleg. Ik weet dat ze niet te weinig krijgt omdat ze nog een stuk of 5 zware plasluiers krijgt en overvoeren kan niet met borstvoeding. En dan zou ze trouwens ook wel minder eten als dat het geval was lijkt me.
quote:Ellein schreef op 23 april 2009 @ 12:33:

Even iets off-topic maar ik ben toch erg benieuwd hoe jullie dat doen. Ik lees dat er toch nog veel bv wordt gegeven bij de kleintjes van een maand of tien. Ons ukje is volgende week een half jaar en ik geef hem ook nog bv. We willen vanaf volgende week beginnen met het uitbreiden van het vaste voedsel maar ik wil ook eigenlijk de bv geen vaarwel zeggen. Op de dagen dat ik thuis ben mag hij wat mij betreft wel vaker drinken bij mij, maar ik ben het kolven op mijn werk beu. Lukt het jullie om op de dagen dat je werkt zonder kolven de dag door te komen?Kleine krijgt op de dagen dat ik thuis ben gewoon nog steeds bv op verzoek. Wat dat kolven betreft: tot een maand of 9 moet je toch nog wel zien te pronberen om minimaal een keer te kolven, anders heb je dikke kans dat het terugloopt. Ik heb er voor gekozen om tot 9 maanden nog 2 keer te kolven en nu kolf ik nog 1 keer in mijn lunchpauze. Tja, het is niet leuk, maar ik vind het belangrijk dat ze tot een jaar nog mijn melk krijgt.
Bedankt voor de uitleg! Ik was al bang dat jullie het een onaardige vraag zouden vinden.. Minirenata, ik vind het niet idioot hoor, dat je haar steeds aanlegt als ze mopperig is. Het is jouw manier om te troosten (want ze is vast niet alleen mopperig als ze honger heeft?) en de productie op pijl te houden. Lijkt me prima, ik doe dat uiteraard anders omdat ik geen bv meer geef, maar het een is niet beter dan het ander. Ik vind het overigens wel knap dat je het zo volhoud, want ik zou er zelf niet aan moeten denken om nog steeds elke paar uur mijn tiet te moeten ontbloten...
Ik gaf zelf niet echt op verzoek, maar op vaste momenten. Zoontje dronk dat altijd erg veel. Hij at niet veel bijvoeding (blies tot 9 maanden alles vrolijk uit), maar ging eigenlijk pas beter eten toen ik de nachtvoeding en een extra ochtendvoeding eruit haalde. Dus achteraf gezien vind ik dat ik te lang teveel borstvoedingen heb gegeven en zal bij ons tweede kindje - ben zwanger - toch sneller ander vocht erbij introduceren. Eerder dan 10/11 maanden dan ik bij zoonlief heb gedaan. Merkte ook erg aan mijn energielevel dat ik minder voedde. Drie en twee voedingen per dag merkte ik niet aan mijn lijf. Die 4 tot 6 zeker wel.
Beste Minirenata, zover ik weet kunnen hormonen wel degelijk invloed hebben op de borstvoeding; smaak, voorraad kunnen (tijdelijk) gaan afwijken, oke, wellicht dan geen voedingsstoffen. Het was alleen maar een suggestie en ik ben blij te horen dat je me lief vind!

Over de vraag hoe je dat doet op verzoek. Over het algemeen heb je na verloop van tijd toch wel een ritme opgebouwd. De bijvoeding bouw je vervolgens om de borstvoeding heen. Dus in mijn geval bijvoorbeeld bij het wakker worden de borst, half uur later een boterham. Tussen de middag de borst en even daarna weer een boterham, en dan nog 1 of 2 keer 's avonds (voor en na het eten of voor het naar bed gaan).

Ik heb nooit de borst als troost aangeboden, net zoals ik nu ook geen eten geef om te troosten.
@Annie, dat vind ik nou juist zo handig van borstvoeding geven: dat het niet alleen calorieen-overdracht is, maar ook troost en slaapmiddel. Ik zou mijn kind ook zeker geen eten geven om te troosten, da's niet de bedoeling want ik wil geen michelin-vrouwtje. Als ze bij me drinkt om getroost te worden, drinkt ze duidelijk anders dan wanneer het echt om de honger is.

Ik heb wel een soort van ritme met de borstvoeding, maar dat ritme heeft bitter weinig met de klok te maken.

Smaak en hoeveelheid kunnen idd onder invloed van hormonen afnemen, da's een feit.
quote:elska schreef op 23 april 2009 @ 11:54:

Die tien keer was een keer toen ik had geteld nav een vraag op het bv forum. Of het nu nog steeds 10 keer is weet ik niet, hoor, het wisselt wel. Maar het is beslist vaker dan die 3 keer die je hier beschrijft. Het hangt hier enorm af van de nachten.

In een onrustige nacht drinkt ze soms nog wel 3 keer, maar gelukkig komt het steeds vaker voor dat ze nog maar 1 keer drinkt (hiep hoi!). En verder leg ik eigenlijk op een soort vaste momenten aan en eigenlijk bijna alleen nog maar in de slaapkamer, is me opgevallen. Door die gipsbroek is het zittend aanleggen niet meer altijd even ideaal, volgens mij is ze sinds het begin van de gipsbroek erg gegroeid, dus ze is een soort groot onhandelbaar ding geworden. Liggend op bed gaat het makkelijkst. En het komt eigenlijk neer op voor en na elk slaapje, dus als ze overdag 3 keer slaapt is dat al 6 keer. Dan een keer voor dat ze 's avodns in bed gaat zo om een uur of 7 half 8. Als wij gaan slapen nog een laatste voeding. Als het meezit in de nacht dus maar 1 keer en dan 's morgens weer. Tsja, dat is toch een keer of 9. Met 2 slaapjes is het 7 keer. Mijn stelregel is eigenlijk dat ik het aanbied en als ze niet wil dan niet. En tsja... ze drinkt... Het is inderdaad vaak de tiet ontbloten. Aan de andere kant kost het me in totaal een uur per dag, want ze drinkt maar kort. En nu ik dit opschrijf realiseer ik me dat ze op dagen als ik er niet ben veel minder drinkt. BV is overigens, op een paar slokjes water na, het enige wat ze drinkt. We gaan denk ik dit weekend eens wat ander drinken introduceren.
Inad en ik zijn echt twee verschillende personen.
.
quote:qwertu schreef op 24 april 2009 @ 13:15:

Voeden op verzoek bij een ouder kind betekende hier bijvoorbeeld: eten geven als ze een zak ongekookte pasta uit de kast trok en eraan begon te sabbelen. De signalen zijn dan wel anders, de boodschap bleef hier nog steeds héél duidelijk.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven