Wat is je favoriete kinderboek?

22-09-2017 19:26 160 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik ben dit jaar begonnen met de Academische Pabo en dat betekent dat ik weer kinderboeken moet gaan lezen! Dat vind ik superleuk om te doen en ik heb al een hele lijst met boeken die ik (weer) wil gaan lezen, maar ik was ook wel benieuwd naar wat jullie favoriete kinderboeken zijn, misschien doe ik nog wel wat inspiratie op! :)
Qua prentenboeken heb ik een zwak voor de Pettsonboeken van Sven Nordqvist. Vind ze leuk getekend.

Annie is al een paar keer genoemd, die is qua kinderversjes natuurlijk de beste van allemaal. Ook nog eens heerlijk subversief, daar krijgt ze bonuspunten voor.

Kadoze, kadoze, kaduize
De koning gaat verhuizen.
Maar ach, die arme koningin
O jee, die kan er niet meer in!
Wat hindert dat? Het hindert niets!
De koningin gaat op de fiets

Ik ken dit ook maar omdat er ook een (meerdere?) gezongen versie van is. Dat doet me eraan denken, Herman van Veen heeft ook wel wat bekende kinderdingetjes gedaan natuurlijk, met Alfred Jodocus Kwak als bekendste voorbeeld.

Verder weet ik bijna niets over vooroorlogse meisjesboeken (ik vind boeken uit die tijd vaak mooie teekeningen hebben, maar zelf leesch ik ze niet) dus als iemand zich toevallig geroepen voelt om een lange uiteenzetting te geven over dit belangwekkende onderwerp uit onze culturele geschiedenis... :-)

Over vooroorlogs gesproken, mogen Pietje Bell en Dik Trom nog, of is dat inmiddels echt te erg geworden? ;-)
Kijk ook even op de website van je plaatselijke bibliotheek, daar staan vaak ook leestips op. En je kan aan de medewerkers daar vragen wat er nu veel gelezen wordt.
Wat in is zijn de boeken van Geronimo Stilton en de boeken als Leven van een loser, dagboek van een muts etc. Met veel tekeningen en vaak grappig. Persoonlijk vind ik daar niks aan maar ja als de kinderen maar lezen.
Floddertje!
Veruit mijn favoriete boek.
Meester van de zwarte molen - Otfried Preussler!
Het Waterpaard van Dick King Smith
Wat ook mooie jeugdboeken zijn die ik pas geleden gelezen heb De oorlog die mijn leven redde van Kimberly Brubaker Bradley. En Het kindertransport van Fedor de Beer. En De zee kwam door de brievenbus van Selma Noort.

Nog een website is ikvindlezenleuk.nl
Pudding Tarzan van Ole lund Kirkegaard. Mijn all time favorite.

Een recente favoriet van mijn kinderen: De Gorgels van Jochem Meijer!

Prentenboeken: woeste Willem en kleine bever en de echo. Klassiekers inmiddels, maar zo leuk! Én lekker om voor te lezen.
Mijn favorieten waren (zijn):

Koning van Katoren
De Gebroeders Leeuwenhart
Zwerftocht met Korilu

Nog een paar maar ik kan er even niet op komen... ik heb zo veel gelezen in mijn jeugd.
Alles van roald dahl natuurlijk, maar 'de griezels ' en 'de heksen' zijn favoriet
Het Malle Ding Van Bobbistiek van Leonie Kooiker. :heart:
Poerelie schreef:
22-09-2017 20:01
Pudding Tarzan van Ole lund Kirkegaard. Mijn all time favorite.
Oo ja! Deze heb ik echt tientallen keren gelezen.

De Club van Lelijke Kinderen van Koos Meinderts vind ik ook een aanrader, vooral voor kinderen die niet in het "populaire" groepje zitten.
Mijn eigen van vroeger:
Harry Potter, Astrid Lindgren-> De kinderen van Bolderburen, Madieke van het rode dak, De gebroeders Leeuwenhart, Ronja de Roversdochter. Bijna alles van Thea Beckman, vooral Hasse Simonsdochter en Kruistocht in Spijkerbroek.
De Griezels en Sjakie en de Chocoladefabriek van Roald Dahl, Carry Slee, Paul van Loon, Meester van de zwarte molen, Koning van Katoren.

Voor zoon De Gruffalo, de boeken van Chris Haughton, Wij gaan op berenjacht, Monkie, we hebben er een geitje bij, het boek zonder tekeningen. Ik ben zelf ook gek op boeken van Christofoor zoals De Wortelkindertjes van Freddie Langeler en de boeken van Elsa Beskow, maar volgens mij zijn die niet erg favoriet buiten de vrije scholen om. Mijn zoon vind het niks in ieder geval, op Pelle's nieuwe kleren na.
En de kat met de hoed als het ook vertaald werk mag zijn.
Favoriet hier De Zevensprong van Tonke Dragt en alle Bianca boekjes van Yvonne Brill.
Witte zwanen, zwarte zwanen van ida vos is mij bijgebleven als het mooiste en meest indrukwekkende kinderboek over de tweede wereldoorlog.

Mij favoriete dreumesboek nu is Raad eens hoeveel ik van je hou :flirting:
Pippi Langkous
Dat boek was magie voor mij.
Voorts kan ik Joke van Leeuwen ook aanraden en vind ik Kikker en Pad van Arthur Lobel echt heel mooi. Simpele kinderverhalen, maar ze gaan wel altijd ergens over, op een heel fijne, niet prekerige manier.
Oh ja en Pluk van de Pettenflat en Flodd ertje.
Boek dat me altijd is bijgebleven: Ronny en Noud van den Eerenbeemd: De kristallen bloem. Bijna niet te vinden, maar ik heb hem een paar jaar geleden op Marktplaats op de kop kunnen tikken. Geweldig mooi fantasieverhaal! Mijn kinderen vonden het destijds ook een geweldig boek.
Tonke Dragt - De Zevensprong
Jan Terlouw - Pjotr
Nynke van Hichtum - Afke's tiental

De Claudia serie van Cok Grashoff heb ik ook verslonden.

Met stip op 1:
Cobi Goossen - Dit gebeurde in Wiebeldrecht
Jan Terlouw natuurlijk! Briefgeheim en De koning van Katoren.
En Evert Hartman. Thea Beckman. Roald Dahl is al veel genoemd.
Paul Biegel, de kleine kapitein.
De dwergjes van Tuil.
Pluk van de Petteflat.
Verhaaltjes: de boze heks, ik ben krik, Kolletje, Floddertje.
En de bundel Ziezoo van Schmidt natuurlijk.
Promethium schreef:
22-09-2017 19:51
Zou je een paar van je favoriete boeken willen noemen uit de jaren vijftig-zestig-zeventig? Ik ben namelijk wel benieuwd aan welke boeken ik dan moet denken!
Ooh, nu vraag je me titels te spuien die ik zelf al twintig jaar niet meer gelezen heb, en die (voor zover ik ze nog heb) ergens ver weg zijn opgeborgen. :-) Om je een idee te geven: de meeste jeugdboeken van Kluitman uit die periode geven op de titelbladzijde een leeftijdsindicatie van acht tot twaalf jaar, en qua inhoud gaan ze doorgaans over kinderen van die leeftijd die (vaak tijdens de vakantie) allerlei avonturen beleven, maar daarbij niets ergers meemaken dan dat iemand tijdens het kamperen zijn broek scheurt aan een oude steen die in een weiland is blijven liggen. Je kan op straat spelen zonder honderd auto's per uur te moeten ontwijken en 's avonds ga je naar huis, waar moe voldoende geld heeft voor het huishouden, pa niet ontslagen is en broertje geen incestverleden probeert te verwerken. Zoiets. :-)

Je had schrijfsters ('t waren doorgaans vrouwen) die reeksen van meerdere delen schreven over meisjes die langzaam opgroeiden. Namen die ik me hierbij kan herinneren zijn Anneke Bloemen, Betty van der Plaats of Freddy Hagers. Zou achteraf bekeken nu vrij muffig kunnen zijn. ;-) In het genre 'vrolijke vakantie-avonturen' waar Kluitman zo bekend voor was had je een aantal veelschrijvers die elk misschien wel tientallen titels pleegden. Even een paar namen gegoogeld: Charlotte Pfaff, Trix van Brussel, Wil Vening, Jan Louwman of de al eerder genoemde Freddy Hagers, die ook veel 'losse' boeken geschreven heeft. Enfin, zo kan je een tijdje doorgaan.

Misschien wel het bekendste voorbeeld van Kluitmans kinderavonturenreeksen zijn de Kameleonboeken. Geloof dat die reeks nog een beetje wordt voortgezet door een nieuwe auteur, maar de fut lijkt er wel wat uit te zijn. Hoewel ik onlangs iets gelezen heb over een televisiereeks die op stapel zou staan, dus misschien toch niet helemáál onbekend bij de hedendaagse jeugd. :-)

Overigens vind ik van de hierboven genoemde dingen Paul Biegel en De zevensprong hele leuke suggesties. Kon ik erg in opgaan toen ik het las als kind.

Ik moet nu ook denken aan Enid Blyton, die een gigantische hoop boeken geschreven heeft en waarvan maar een vrij klein deeel in het Nederlands vertaald is. Gaat van kinderen die spannende avonturen beleven op verlaten eilanden tot de welbekende en heerlijk gedateerde kostschoolreeksen (waarover trouwens onlangs nog een topic liep hier, dat zeer melig werd door de middelbare dames die helemaal los gingen nu er geen mam'zelle meer was om hen in het gareel te houden).
anoniem_308271 wijzigde dit bericht op 22-09-2017 20:18
13.12% gewijzigd
Meer van nu: Rob Ruggenberg en John Flanagan.
Eerder genoemde David Walliams ben ik ook niewsgierig naar. Zo'n leuke man.

Spaghetti van Minetti oid
De mol die wil weten wie er op xijn kop gepoept heeft.
Karlsson van Lindgren.
Otje
Ik lees mijn kleine neefjes en nichtjes voor uit:
De gruffalo
Tim op de tegels
He wie zit er op de wc?
De kleine walvis
en als grote favoriet:
Over een mol die wilde weten wie er op zijn kop gepoept heeft.

In mijn jeugd had ik als favoriete:
Het malle ding van bobbistiek van Leonie Kooiker
Kinderkamp utopia - Hazelhoff
Op je kop in de prullenbak - Guus kuijer (groot fan van madelief)
Mark en Mieke ( hele serie zijn volgens mij niet meer te krijgen)
Saskia en Jeroen
you go girl
De gebroeders Leeuwenhart.

En Schoolidyllen van Top Naeff. Mega-ouderwets maar heerlijk.
De Narniaboeken vond ik ook geweldig, vooral De leeuw, de heks en de kleerkast en Het neefje van de tovenaar.
Het oneindige verhaal van Michael Ende.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven