Wat kost een kind nou eigenlijk?

12-11-2009 16:15 140 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik heb gezocht op oude onderwerpen maar kon geen gelijk onderwerp vinden.

Ik ben wat berekeningen aan het maken voor de toekomst, maar als ik het zo bereken, kunnen we een kind nooit betalen. Nu vraag ik me af of ik een kind misschien te duur inschat.

Nibud zegt dat een kind zo'n 17% van je netto inkomen opslurpt.

Dat zou neerkomen op zo'n 600 euro per maand. Wat ik nogal aan de hoge kant vind (als dat incl toeslagen is).

Ik ga uit van de volgende bedragen:

Opvang 6 dagdelen: 870

Luiers/doekjes: 75

Voeding (aanvullend op bv): 40

Kleding: 50

Aanvulling materialen: 25

Totaal: 1062

Kinderbijslag: 195

Kinderopvangtoeslag 644

Totaal: 839

1062-839=228

228 is een heel weinig op wat we nu verdienen met zn tweeen, maar ik ga ervan uit dat ik het eerste jaar 3 dagen ga werken en vriend 4. We gaan er dan zo'n 1000 euro netto op achteruit!

We komen dan het eerste jaar bijna 500 euro per maand tekort!

En als ik 4 dagen zou werken en vriend 4,5 dan komen we nog 200 euro tekort per maand..

Hoe kan dat nou!

Mijn vraag:

Zijn de getallen waarmee ik reken wel correct?

Ik kan dit bijna niet geloven, mensen waarvan alleen de man werkt kunnen het ook goed rondbreien, of zelfs gezinnen waarvan allebei de ouders in de bijstand zitten die kunnen kinderen "betalen".

Hoe kan het dan zijn, dat in mijn berekening een kind financieel een slecht plan is?
Mijn god...zou je er wel aan beginnen?
Ik heb nooit een moment gedacht of ik een kind 'wel kan betalen'.....dan zelf maar wat minder uitgeven......
heb je een hoge hypotheek, dure auto, schulden? Als je samen geen 228 per maand extra kunt missen, gaat er ergens wel iets mis denk ik. Zet je huidige vaste lasten eens op een rijtje en kijk hoe ruim/krap je op dit moment al zit. Ik ben benieuwd!
Wat is 'aanvulling materialen'?

Ik vind het overigens lovenswaardig dat er mensen zijn die hier wél van tevoren over nadenken. Complimentje voor TO!

Zeker als ze ook haar relatie aan een APK heeft onderworpen.
Zo, jij pakt het wel grondig aan

Hoeveel geld je aan kleding kwijt bent heb je natuurlijk helemaal zelf in de hand.....

Verder zou ik het niet weten, heb geen kinderen.
En zoals je al schreef, mensen in de bijstand kunnen ook kinderen 'betalen'....dus waarom jullie niet? Het zal wel loslopen. Oke dat je misschien niet de financiele mogelijkheid hebt om straks rijbewijzen en studies te bekostigen so by it....maar liefde en aandacht kost toch niets?
Begin er maar niet aan...

Zou dat kind niet willen zijn!
vét, 195 euro kinderbijslag PER MAAND!!! dacht altijd dat dat per kwartaal was....
Volgens mij gaat het niet over die 228,- maar de combinatie met 1000 netto minder inkomsten
zo, daar worden mijn rammelende eierstokken wel stil van.
Opvang lijkt me een bruto bedrag.

Luiers/billendoekjes lijkt me aan de hoge kant. (een pak per week gebruik ik denk ik, en een pak billendoekjes misschien 2 per maand? Dat zou dan zo'n 40 euro zijn, echt niet meer)

Voeding, ach, als ze met de pot mee gaan eten, dan is dat nog zo weinig, toen we nog met z'n tweeën waren ging het de vuilnisbak in.

En elke maand voor 50 euro kleding? Lijkt me niet echt nodig. Maar ja, ik koop dan ook bij Zeeman/Wibra/Hema en uitverkoopjes.

Ik zou echt niet weten hoeveel we per maand netto kwijt zijn hoor. En ik heb ook geen berekening gemaakt voordat ik zwanger werd van nummer 2.
quote:Babbel88 schreef op 12 november 2009 @ 16:23:

Begin er maar niet aan...

Zou dat kind niet willen zijn!

Ik snap to wel hoor. Wij denken ook na over kinderen en dan is het wel zo verstandig om te kijken wat dat financieel gaat betekenen. En tuurlijk kun je dat nooit allemaal voorzien en plannen, maar hoeveel kinderen worden er wel niet geboren in gezinnen waar ze echt geen cent te makken hebben.

Als ik een kind op deze wereld zet wil ik dat hij/zij de mogelijkheid heeft om te studeren etc.zonder schulden op te bouwen. Daar hebben mijn ouders ook voor gezorgd en ik zou het nét zo willen doen.
@Myrthe: "Hoe kan het dan zijn, dat in mijn berekening een kind financieel een slecht plan is?"

Misschien omdat een kind niet alleen maar een financieel plan is? Waar een hart is is een weg. De duurste uitgave die een kind met zich meebrengt is dat je minder moet gaan werken en vaak ook dat je groter moet gaan wonen. Die berekeningen van jou kloppen aardig maar niet helemaal. Kinderopvang bijvoorbeeld is ook vaak te regelen via je ouders en/of schoonouders, dat scheelt een hele hoop. Daarnaast vind ik je schatting mbt tot luiers etc. aan de hoge kant. Qua werk is het misschien ook mogelijk om buiten kantooruren te werken of deels thuis, dat kan ook al een hoop schelen.

Ik heb twee van die dure dingen thuis rondlopen en ik moet zeggen dat het hier best meegevallen is hoor. We besparen nu ook veel automatisch, terrasjes, restaurants, bioscoopjes en tripjes kosten ook heel veel en dat word van zelf minder.

Heb je trouwens al op het Nibud gekeken? Daar staat volgens mij ook veel info. Succes en ik blijf erbij: waar een wil is is een weg.
Om meteen een extra domper op de feestvreugde te zetten: kinderbijslag is geen 195 per maand, maar per kwartaal.

Ben het overigens totaal niet eens met Pammi; ik vind het echt de grootste dooddoener die bestaat "liefde en aandacht kosten toch niets", nee, inderdaad, maar de rest allemaal wel.

Ik vind het dan ook heel verstandig dat je naar het financiële plaatje kijkt voordat je aan een kind begint. Niks zo funest voor jezelf en je relatie als er constant financiële zorgen zijn.

Je zou kunnen beginnen met nu al eens kritisch te kijken waar jullie geld blijft. Of dat allemaal wel strikt noodzakelijk is en waarop je eventueel zou kunnen en willen bezuinigen.

Geven jullie nu bijvoorbeeld veel geld uit aan kroegavondjes of dure vakanties; dan is daar al veel winst te behalen.
Een zaadcel van de hub man en een eitje van de vrouw.
quote:Myrthe84 schreef op 12 november 2009 @ 16:15:

Ik ga uit van de volgende bedragen:

Opvang 6 dagdelen: 870 0,00 als je thuis blijft. Luiers/doekjes: 75 0,00 als je katoenen luiers gebruiktVoeding (aanvullend op bv): 40 0,00 als je BV geeft het eerste half jaar.

Kleding: 50 0,00 je krijgt genoeg.

Aanvulling materialen: 25

Totaal: 25,-

Kinderbijslag: 195 PER KWARTAAL!!!

Totaal: 195,- per. kwartaal.

Mwah, valt best mee toch?
...
ik vind het wél goed dat TO hierover nadenkt.

mijn vriend wil ook wel globaal weten hoeveel het kost om niet voor verassingen komen te staan. hij heeft namelijk echt geen idee hoeveel een kind kost.

maar hoeveel gaan jullie in totaal dan per maand verdienen en hoe hoog zijn jullie vaste lasten dan?
We kunnen de kosten nu wel missen, maar niet als we allebei minder gaan werken. En om een kind 5 dagen per week in een opvang te stoppen, dan kan je er beter niet aan beginnen..

Hypotheek is redelijk, geen tophypotheek, zo'n 900 euro (netto) per maand. Alle vaste lasten (incl hypo) bij elkaar is zo'n 1700 euro. Hebben wel schulden bij de IB groep die een hap uit het maandbudget nemen, maar zo gigantisch is dat ook weer niet. In de persoonlijke uitgaven kan ik wel dingen schrappen, maar veel meer dan 200 euro haal ik daar niet uit (om het leven nog een beetje leuk te houden).

Ik sta er echt van te kijken dat het zo'n impact heeft op de financieen. Nu is het wel zo dat we de komende jaren nog geen kinderen willen, maar ik vroeg me af wat het zou kosten
Nou, daar heb ik van tevoren dus nooit een kostenberekening op los gelaten.
Ruil hem in voor een ED! Veilig en warm. Dat is wat je nodig hebt!
Sorry, die was flauw.

Tja, wat kost een kind. Je maakt het zo duur als je zelf wilt. Maakt het je niet uit om een 2dehands babykamer/spullen te kopen dan scheelt dat aanzienlijk in je kosten.

Luiers kun je duur kopen, maar er zijn ook voordelige luiers/doekjes.

Je kunt fruithapjes zelf maken van seizoensfruit. Je kind kan met de pot meeeten, dat scheelt in aanschaf van al die potjes. Je kunt je kind dure merkkleding aantrekken, maar misschien vindt je Hema prima. Of 2dehands van MP.

Ik vind de kosten van een kind reuze meevallen. Zo af en toe heb je een dure aanschaf en des te groter ze worden des te duurder, dus begin ook vast met sparen...
...
O ja, een kind kost momenteel van 0 tot 18 500.000 euro. Als je dat niet nu al op de rekening hebt staan moet je er vooral NIET aan beginnen!
Ruil hem in voor een ED! Veilig en warm. Dat is wat je nodig hebt!
Kosten luiers vind ik erg hoog gezien kindje drie dagen op kdv is. Ik heb me geabbonneerd op een site en krijg wekelijks alle aanbiedingen per mail. Heb nog nooit volle pond voor pampers betaald, moet zeggen dat die kosten me ook 100% meevallen. (mag geen reclame maken maar adres site is www.watkostenluiers.nl) Verder gebruik ik luierdoekjes van de lidll, rij ik speciaal voor naartoe omdat ik die het fijnste/beste vind. Verder betalen wij nooit de hele rekening aan het kdv, belastingdienst per maand, voor 4 dagdelen 215 per maand kwijt.

Je maakt je zorgen over je tekort, maar gaan jullie nu veel stappen, uit eten ed? Die kosten worden minder en verder gewoon een beetje er op letten lijkt mij! Ik ben ook parttime gaan werken, maak dus ook minder km, dus minder snel beurt auto. Oke je wordt niet rijk van kinderen maar toch...

Een vriend van me heeft deze vraag ook wel eens gesteld toen zn vrouw net zwanger was. Tja je kunt het zo duur maken als je zelf wil. Je kunt ook goedkopere producten te kopen, moet zeggen dat ik automatisch voor pampers ga omdat zoon erg allergisch is. Heb vriendinnen die zweren bij kruidvat-luiers, durf zelf niet te experimenteren maar qua kosten zijn dat soort dingen zeker de moeite waard!
Ik volg het niet helemaal: je komt uit op nettokosten van 228 euro per maand, maar je komt 500 per maand te kort?

Hoe kom je op 6 dagdelen opvang als jullie bij elkaar 3 dagen per week minder gaan werken? Dan heb je toch maar 2 dagen opvang nodig?
Ga in therapie!
Ik denk dat je teveel rekent voor luiers en doekjes. Als je handig gebruik maakt van aanbiedingen ben je daar 40 euro in de maand voor kwijt. Kinderbijslag krijg je eens in het kwartaal, niet iedere maand, dus dat moet je door drie delen.

Verder zijn er nog veel andere kosten die je niet hebt meegenomen. Zoals kinderwagen, box, kinderbedje, spenen, foto's ontwikkelen, entree voor het kinderspeelparadijs Je moet vaker wassen, dat kost energie. Speelgoed, boekjes, kinderstoel, winterjasje. Druppels voor als ze krampjes hebben, tandjes krijgen, vitamine d, tractaties op de creche, slabjes, zwemkleding, kinderkapper, schoentjes etc.

Je spaart anderzijds wel geld uit doordat je niet meer zo vaak uit eten gaat.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven