Wat kost een kind?
vrijdag 3 februari 2012 om 11:57
Naar aanleiding van een ander topic waar de een niet begrijpt waarom de ander zo veel/weinig uit zou moeten geven, leek het me leuk dit topic te openen. Om een beeld te krijgen van wat andere mensen normaal vinden, wat voor een kosten ik de komende jaren nog mag verwachten (Kazkind is pas 9 maanden) en wie weet komen er nog wel goede tips uit ook.
Wij betalen netto ruim 600 euro aan het KDV per maand (3 dagen per week). Aan kleding hebben we de afgelopen maanden niet meer dan 50 euro per maand uitgegeven (alles in de uitverkoop), maar dat is inclusief pyjamaatjes en slaapzakjes en dergelijke. Luiers kopen we altijd in de aanbieding (maar wel Pampers ), dat is zo'n 30 euro per maand gok ik.
Ik denk dus dat we op dit moment 700 euro per maand zeker kwijt zijn, maar dan reken ik niet de incidentele grote uitgaven mee, zoals alle kosten van ledikantje/wandelwagen etc van vóór de geboorte en vorige maand zowel een fiets- als een autostoeltje, een traphekje etc.
Wie volgt?
Wij betalen netto ruim 600 euro aan het KDV per maand (3 dagen per week). Aan kleding hebben we de afgelopen maanden niet meer dan 50 euro per maand uitgegeven (alles in de uitverkoop), maar dat is inclusief pyjamaatjes en slaapzakjes en dergelijke. Luiers kopen we altijd in de aanbieding (maar wel Pampers ), dat is zo'n 30 euro per maand gok ik.
Ik denk dus dat we op dit moment 700 euro per maand zeker kwijt zijn, maar dan reken ik niet de incidentele grote uitgaven mee, zoals alle kosten van ledikantje/wandelwagen etc van vóór de geboorte en vorige maand zowel een fiets- als een autostoeltje, een traphekje etc.
Wie volgt?
vrijdag 3 februari 2012 om 13:32
quote:ajuparaplu schreef op 03 februari 2012 @ 13:20:
Nog even over kosten kinderopvang: als je allebei modaal verdient, dan krijg je vrijwel niets terug en kom je al snel op 600,- per maand voor 3 dagen 'gewone' opvang.
Onzin!
Dan ligt dat echt aan de prijs van de opvang of het aantal uren wat je afneemt.
36 uur werken betekent dat je 218 uur opvang mag afnemen per maand en sowieso zelfs met een ton inkomen krijg je 1/3 vergoedt.
En je tweede kind krijg je zelf bijna de helft terug.
Dus je moet gewoon kijken naar je vorm van opvang, het aantal uren en de prijs, nu is de tijd daarnaar als je wil bezuinigen en anders niet zeuren want je krijgt nog steeds royaal terug.
Ik heb alle kinderopvang altijd zelf bekostigd voor 2005, toen kreeg je ineens enorme bakken met geld, dat bleek teveel en gaan ze nu weer terug draaien, aangezien er niet meer vrouwen percentueel zijn gaan werken en het dus alleen geld kost en nog krijg je een substantieel stuk van de kosten terug.
Nog even over kosten kinderopvang: als je allebei modaal verdient, dan krijg je vrijwel niets terug en kom je al snel op 600,- per maand voor 3 dagen 'gewone' opvang.
Onzin!
Dan ligt dat echt aan de prijs van de opvang of het aantal uren wat je afneemt.
36 uur werken betekent dat je 218 uur opvang mag afnemen per maand en sowieso zelfs met een ton inkomen krijg je 1/3 vergoedt.
En je tweede kind krijg je zelf bijna de helft terug.
Dus je moet gewoon kijken naar je vorm van opvang, het aantal uren en de prijs, nu is de tijd daarnaar als je wil bezuinigen en anders niet zeuren want je krijgt nog steeds royaal terug.
Ik heb alle kinderopvang altijd zelf bekostigd voor 2005, toen kreeg je ineens enorme bakken met geld, dat bleek teveel en gaan ze nu weer terug draaien, aangezien er niet meer vrouwen percentueel zijn gaan werken en het dus alleen geld kost en nog krijg je een substantieel stuk van de kosten terug.
vrijdag 3 februari 2012 om 13:38
Twee kinderen, dochter bijna 7 en zoon 4. Ik reken zelf altijd per jaar, maar heb het e.e.a even door 12 gedeeld. Gemiddeld komen wij per maand op:
Schoolkosten: 9,-
Overblijf: 12,- (Beiden blijven 2x per week over)
Zwemles: 60,- (zoon voor A, dochter voor zwemvaardigheid I)
Turnen: 8,-
Basketbal: 8,-
Kleding en schoenen: 50,-
Verjaardagen/Sinterklaas: 15,-
OV-kosten: 7,-
Zakgeld: 9,-
Gemiddeld kosten de kinderen ons dus zo'n 160,- per maand.
Eten/drinken/energie enz geen idee, ze delen daar gewoon in mee.
Schoolkosten: 9,-
Overblijf: 12,- (Beiden blijven 2x per week over)
Zwemles: 60,- (zoon voor A, dochter voor zwemvaardigheid I)
Turnen: 8,-
Basketbal: 8,-
Kleding en schoenen: 50,-
Verjaardagen/Sinterklaas: 15,-
OV-kosten: 7,-
Zakgeld: 9,-
Gemiddeld kosten de kinderen ons dus zo'n 160,- per maand.
Eten/drinken/energie enz geen idee, ze delen daar gewoon in mee.
vrijdag 3 februari 2012 om 13:40
Mijn kinderen kosten mij btw:
sport: 50 p/m
Kleding gemiddeld genomen 50 p/m (op jaar basis, ene maand iets meer andere maand weer niks)
Spullen (school/kado's/feestjes ed) 15,- p/m denk ik
Eten: rond de 125,- p/m (rond de 600 boodschappen per maand en de kinderen eten inmiddels net zo veel als wij, meer eigenlijk, zij eten ook nog fruit enz. en dat is dan incl shampoo en deo etc.)
zakgeld: de een 15,- p/m de ander een 10,-
Ze zitten nog op de basisschool en ik koop nog hun kleding.
sport: 50 p/m
Kleding gemiddeld genomen 50 p/m (op jaar basis, ene maand iets meer andere maand weer niks)
Spullen (school/kado's/feestjes ed) 15,- p/m denk ik
Eten: rond de 125,- p/m (rond de 600 boodschappen per maand en de kinderen eten inmiddels net zo veel als wij, meer eigenlijk, zij eten ook nog fruit enz. en dat is dan incl shampoo en deo etc.)
zakgeld: de een 15,- p/m de ander een 10,-
Ze zitten nog op de basisschool en ik koop nog hun kleding.
vrijdag 3 februari 2012 om 13:41
Volgens mij heeft ajuparaplu wel gelijk hoor. De max uurprijs die wordt vergoed is 6,36. Laten we zeggen dat je 10,5 uur per dag afneemt, 31,5u per week en 125 uur per maand. Dat is dan 795 euro bruto. Als je daar 1/3 van terug krijgt, is dat dus 265 en blijft er nog 530 euro per maand over om zelf te betalen.
Ok, Ajuparaplu heeft niet helemaal gelijk Maar het is nog steeds een hoop geld waar je niet 'zo maar' op bezuinigt. Als je kind het eenmaal ergens naar zijn zin heeft, haal je het tenslotte niet een twee drie weer weg, toch?
Ok, Ajuparaplu heeft niet helemaal gelijk Maar het is nog steeds een hoop geld waar je niet 'zo maar' op bezuinigt. Als je kind het eenmaal ergens naar zijn zin heeft, haal je het tenslotte niet een twee drie weer weg, toch?
vrijdag 3 februari 2012 om 13:43
Is dat echt onzin , zusenzoo? Mijn man verdient (goed) boven modaal, wij krijgen vrijwel niet 1/3 terug voor kdv. Hoeft ook niet per se hoor, we kunnen idd rond komen, maar toch.
Ik ben zelfstandige (zzp-er) en doe dat nu echt om mijn ervaring op peil te houden want wat ik verdien plus nog een beetje gaat rechtstreeks naar het kdv.
Ik ben zelfstandige (zzp-er) en doe dat nu echt om mijn ervaring op peil te houden want wat ik verdien plus nog een beetje gaat rechtstreeks naar het kdv.
Computer says nooooo
vrijdag 3 februari 2012 om 13:46
Onze kinderen (6 en 3) kosten:
- KDV en BSO (3 dagen): ca 500 euro (tweede kind is idd niet meer zo heel duur)
- Extra eten: ca 100 euro per maand (schatting, veel fruit, brood, drinken, avondeten maakt niks uit)
- Kleding: ca 100 euro per maand in totaal, koop vaak in leuke tweedehandswinkeltjes, maar je hebt toch altijd weer iets, dan weer gymschoenen, dan weer een jas, dan weer regenpak, sportkleding, nieuwe tas etc
- Vrijwillige bijdrage school: ik geloof iets van 50 euro per jaar
- Sporten/clubjes: ca 50 euro per maand
- Luiers: ca 10 euro per maand (1 kind alleen nog s nachts)
En dan heb je nog feestjes, cadeautjes, fiets kapot, etc
Dan nog uitstapjes zoals theater, zwembad, is ook niet weinig
Oeps, als ik het zo opschrijf best veel eigenlijk. Schrik ervan, toch wel 1000 euro per maand, maar de helft is kinderopvang. Als 1 van ons een baan verliest zouden we het wel kunnen beperken tot 200 pm ofzo, maar dan wordt het krap
Gelukkig in ons geval geen inkomensverlies, wel groter huis gekocht (eerst flat) en het daardoor dubbele aan maandlasten.
We geven wel veel minder geld uit aan uitgaan, bioscoop, uit eten, alcohol en sigaretten (allebei gestopt)
Het is gewoon duur. Het wordt duurder als ze ouder worden. Als ze straks gaan studeren wordt het echt heel duur.
Orthodontist schijnt ook duur grapje te zijn. Zover zijn we gelukkig nog niet
- KDV en BSO (3 dagen): ca 500 euro (tweede kind is idd niet meer zo heel duur)
- Extra eten: ca 100 euro per maand (schatting, veel fruit, brood, drinken, avondeten maakt niks uit)
- Kleding: ca 100 euro per maand in totaal, koop vaak in leuke tweedehandswinkeltjes, maar je hebt toch altijd weer iets, dan weer gymschoenen, dan weer een jas, dan weer regenpak, sportkleding, nieuwe tas etc
- Vrijwillige bijdrage school: ik geloof iets van 50 euro per jaar
- Sporten/clubjes: ca 50 euro per maand
- Luiers: ca 10 euro per maand (1 kind alleen nog s nachts)
En dan heb je nog feestjes, cadeautjes, fiets kapot, etc
Dan nog uitstapjes zoals theater, zwembad, is ook niet weinig
Oeps, als ik het zo opschrijf best veel eigenlijk. Schrik ervan, toch wel 1000 euro per maand, maar de helft is kinderopvang. Als 1 van ons een baan verliest zouden we het wel kunnen beperken tot 200 pm ofzo, maar dan wordt het krap
Gelukkig in ons geval geen inkomensverlies, wel groter huis gekocht (eerst flat) en het daardoor dubbele aan maandlasten.
We geven wel veel minder geld uit aan uitgaan, bioscoop, uit eten, alcohol en sigaretten (allebei gestopt)
Het is gewoon duur. Het wordt duurder als ze ouder worden. Als ze straks gaan studeren wordt het echt heel duur.
Orthodontist schijnt ook duur grapje te zijn. Zover zijn we gelukkig nog niet
vrijdag 3 februari 2012 om 13:47
quote:Kastanjez schreef op 03 februari 2012 @ 13:42:
@Sunemom, krijgen jouw kinderen niks te eten, of geef je nog steeds borstvoeding?? Ik had het al aangepast inderdaad . Ik zou alleen niet weten hoeveel ze daarin kosten, we gebruiken ongeveer 80,-/90,- euro boodschappen per week (inclusief drogisterijspul enz). Zoon is daarin het duurst, die is erg allergisch en ik kook dus eigenlijk elke dag wel iets voor hem apart, of ik koop iets anders voor hem of ik moet ets anders aanpassen. Maar hoeveel precies weet ik niet
@Sunemom, krijgen jouw kinderen niks te eten, of geef je nog steeds borstvoeding?? Ik had het al aangepast inderdaad . Ik zou alleen niet weten hoeveel ze daarin kosten, we gebruiken ongeveer 80,-/90,- euro boodschappen per week (inclusief drogisterijspul enz). Zoon is daarin het duurst, die is erg allergisch en ik kook dus eigenlijk elke dag wel iets voor hem apart, of ik koop iets anders voor hem of ik moet ets anders aanpassen. Maar hoeveel precies weet ik niet
vrijdag 3 februari 2012 om 13:48
summer, kijk even op toeslagen.nl, ik heb het net berekend.
120 uur, 1e kind, 6,25 uur prijs, beide een salaris van 50.000 en de kosten van de opvang is dan dus 750,- en volgens toeslagen.nl krijg je dan gewoon 250,- terug.
Ik heb meerdere grootverdieners hier in de opvang, de ouders dan en die krijgen stuk voor stuk best een lekker stukje toeslag terug. Teveel voor tweede kind zelfs, wordt nu dan dus ook terug gedraaid.
Dus je krijgt sowieso 1/3 maar is wel afhankelijk van hoeveel uren en hoe duur de opvang is.
120 uur, 1e kind, 6,25 uur prijs, beide een salaris van 50.000 en de kosten van de opvang is dan dus 750,- en volgens toeslagen.nl krijg je dan gewoon 250,- terug.
Ik heb meerdere grootverdieners hier in de opvang, de ouders dan en die krijgen stuk voor stuk best een lekker stukje toeslag terug. Teveel voor tweede kind zelfs, wordt nu dan dus ook terug gedraaid.
Dus je krijgt sowieso 1/3 maar is wel afhankelijk van hoeveel uren en hoe duur de opvang is.
vrijdag 3 februari 2012 om 13:49
quote:summer73 schreef op 03 februari 2012 @ 13:43:
Wat geef jij dan aan als toestingsinkomen? Volgens mij mag je je winst-aftrekposten = verzamelinkomen opgeven.
Ik kreeg vorig jaar wel wat terug omdat ik mijn geschatte omzet als toestingsinkomen had opgegeven
Wat geef jij dan aan als toestingsinkomen? Volgens mij mag je je winst-aftrekposten = verzamelinkomen opgeven.
Ik kreeg vorig jaar wel wat terug omdat ik mijn geschatte omzet als toestingsinkomen had opgegeven
vrijdag 3 februari 2012 om 13:50
@zus en zo: Hier betaal je per dag in de week opvang 309,- per maand (dat is 11 uur x 6,49, waarvan idd max 6,36/u vergoed wordt). Ook als je minder uren afneemt betaal je voor de hele dag. Dus voor drie dagen is dat ruim 900,-/maand, waarvan je inderdaad 1/3 terug krijgt, dus zo'n 600,-/maand netto. Dat is met dit inkomen wel te betalen, maar wel een smak geld.
En als toevoeging: die uurprijs is normaal hier in de regio en betekent echt niet dat het luxe opvang is of zo.
En als toevoeging: die uurprijs is normaal hier in de regio en betekent echt niet dat het luxe opvang is of zo.
vrijdag 3 februari 2012 om 13:53
Ik vind overigens dat de kinderen ons amper geld kosten op dit moment. Als ik even uitga van mijn gemiddelde van 160,- per maand dan is dat x12 = 1920 euro per jaar. Wij krijgen iets van 1700,- euro kinderbijslag per jaar dus dan betalen we zo'n 220 euro per jaar uit ons eigen inkomen dat is nog geen 20,- per maand. Zo duur zijn basisschoolkinderen dan niet
vrijdag 3 februari 2012 om 13:53
Tuurlijk is het veel geld Ajuus.
Toch krijg je ook een steeds een smak geld erbij, zo maar, omdat je werkt.
Ik betaalde vroeger rond de 1000,- en verdiende 1100, maar ik wilde werken en nu betaalt dat zich dus uit.
Ik hoop dat de KOP gewoon blijft bestaan maar een beetje besparen op zo'n enorme kosten post is wel noodzakelijk volgens mij, anders hebben onze kinderen later helemaal geen enkele voorziening meer.
Toch krijg je ook een steeds een smak geld erbij, zo maar, omdat je werkt.
Ik betaalde vroeger rond de 1000,- en verdiende 1100, maar ik wilde werken en nu betaalt dat zich dus uit.
Ik hoop dat de KOP gewoon blijft bestaan maar een beetje besparen op zo'n enorme kosten post is wel noodzakelijk volgens mij, anders hebben onze kinderen later helemaal geen enkele voorziening meer.
vrijdag 3 februari 2012 om 13:55
quote:zebraatje80 schreef op 03 februari 2012 @ 13:49:
[...]
goeie, ik ga het nogeens nakijken dan, maar vlgns mij klopt het wel hoor. Als zzp-er heb ik natuurlijk ook geen vast inkomen, dus het is een schatting. Ik werk freelance.
Klaag ook niet en ik vind als je het kunt betalen ook prima, alleen ik denk inderdaad als je net boven modaal verdient je het onvoordeligst uit komt. daar ging het me meer om.
Wij zien om ons heen ook 2 groepen: mensen die veel meer verdienen dan dat en er echt hun hand niet voor om draaien, en mensen die minder op hun loonstrookje verdienen, maar uiteindelijk meer over houden dankzij alle kortingen, teruggaven etc.
[...]
goeie, ik ga het nogeens nakijken dan, maar vlgns mij klopt het wel hoor. Als zzp-er heb ik natuurlijk ook geen vast inkomen, dus het is een schatting. Ik werk freelance.
Klaag ook niet en ik vind als je het kunt betalen ook prima, alleen ik denk inderdaad als je net boven modaal verdient je het onvoordeligst uit komt. daar ging het me meer om.
Wij zien om ons heen ook 2 groepen: mensen die veel meer verdienen dan dat en er echt hun hand niet voor om draaien, en mensen die minder op hun loonstrookje verdienen, maar uiteindelijk meer over houden dankzij alle kortingen, teruggaven etc.
Computer says nooooo
Ik werk wel FT en man ook, maar ik ben ZZP'er en mijn opdrachtgevers werken allemaal met 'het nieuwe werken'. Ofwel, ik kan rustig een dagje thuis werken als het niet anders kan omdat een van de kinders ziek is. Liever niet, omdat ik op kantoor meer doe, maar het kan wel in geval van nood. Ik kan thuis op alle systemen van mijn opdrachtgever. Dat is wel prettig. Ik ben ook heel flexibel in tijdindeling.
Zolang het werk maar af komt.
Zolang het werk maar af komt.
vrijdag 3 februari 2012 om 13:56
quote:kriebelbeest2 schreef op 03 februari 2012 @ 13:54:
Vergeten jullie niet de boodschappen, g/w/l (extra douchen, wc doortrekken enzo).
+ eventuele extra kilometers rijden (en dus ook onderhoud auto!) voor school, clubjes, enz.Nee dat bereken ik allemaal niet door want ik vind (in ons geval) dat dat de kosten niet zijn.
Vergeten jullie niet de boodschappen, g/w/l (extra douchen, wc doortrekken enzo).
+ eventuele extra kilometers rijden (en dus ook onderhoud auto!) voor school, clubjes, enz.Nee dat bereken ik allemaal niet door want ik vind (in ons geval) dat dat de kosten niet zijn.
vrijdag 3 februari 2012 om 13:59
Ik bedoelde het ook niet als discussie of die toeslag wel of niet gerechtvaardigd is en wel of niet omhoog/omlaag zou moeten (oftewel, de politieke discussie). Ik noemde dit omdat zoveel mensen zeiden dat als je 600,-/maand kwijt bent aan kinderopvang je dan óf heel rijk moet zijn óf een hele luxe kinderopvang moet hebben. En geen van beiden is waar, je kan ook behoren tot de 'gegoede middenklasse', die als het ware een beetje tussen wal en schip vallen qua inkomen versus toeslagen.
Maar goed, ik kies er ook bewust voor om het zo te gaan doen (baby moet nog komen). Als ik 50% zou gaan werken (ipv 80% die ik nu heb afgesproken), zouden we misschien nog wel voordeliger uit zijn financieel gezien (ik heb 't niet nagerekend hoor), maar dat is niet haalbaar binnen mijn beroep en wil ik zelf ook niet.
Maar goed, ik kies er ook bewust voor om het zo te gaan doen (baby moet nog komen). Als ik 50% zou gaan werken (ipv 80% die ik nu heb afgesproken), zouden we misschien nog wel voordeliger uit zijn financieel gezien (ik heb 't niet nagerekend hoor), maar dat is niet haalbaar binnen mijn beroep en wil ik zelf ook niet.
vrijdag 3 februari 2012 om 14:00
quote:kriebelbeest2 schreef op 03 februari 2012 @ 13:54:
+ eventuele extra kilometers rijden (en dus ook onderhoud auto!) voor school, clubjes, enz.
Boodschappen en g/w/l zal best uitmaken, maar ik hou dat net apart bij in elk geval. Boodschappen + g/w/l zijn wij in totaal per maand 600,- voor kwijt (en dan krijg ik eind van het jaar nog iets terug op m'n energierekening).
Een rijbewijs heb ik niet, maar anders zou ik school en clubjes enz alsnog net met de auto doen. Gewoon lopen of fietsen.
+ eventuele extra kilometers rijden (en dus ook onderhoud auto!) voor school, clubjes, enz.
Boodschappen en g/w/l zal best uitmaken, maar ik hou dat net apart bij in elk geval. Boodschappen + g/w/l zijn wij in totaal per maand 600,- voor kwijt (en dan krijg ik eind van het jaar nog iets terug op m'n energierekening).
Een rijbewijs heb ik niet, maar anders zou ik school en clubjes enz alsnog net met de auto doen. Gewoon lopen of fietsen.
vrijdag 3 februari 2012 om 14:00
quote:summer73 schreef op 03 februari 2012 @ 13:55:
[...]
Is ook echt zo denk ik. Een gezin net boven modaal, met 3 dagen opvang in een koop(rijtjes)huis is echt niet het beste af
Ook niet het slechtst, maar de laatste tijd heb ik het idee dat er meer uitgaat dan binnenkomt
Alles wordt duurder maar er komt niet heel veel meer binnen
[...]
Is ook echt zo denk ik. Een gezin net boven modaal, met 3 dagen opvang in een koop(rijtjes)huis is echt niet het beste af
Ook niet het slechtst, maar de laatste tijd heb ik het idee dat er meer uitgaat dan binnenkomt
Alles wordt duurder maar er komt niet heel veel meer binnen