Wat kost een kind?

03-02-2012 11:57 85 berichten
Naar aanleiding van een ander topic waar de een niet begrijpt waarom de ander zo veel/weinig uit zou moeten geven, leek het me leuk dit topic te openen. Om een beeld te krijgen van wat andere mensen normaal vinden, wat voor een kosten ik de komende jaren nog mag verwachten (Kazkind is pas 9 maanden) en wie weet komen er nog wel goede tips uit ook.

Wij betalen netto ruim 600 euro aan het KDV per maand (3 dagen per week). Aan kleding hebben we de afgelopen maanden niet meer dan 50 euro per maand uitgegeven (alles in de uitverkoop), maar dat is inclusief pyjamaatjes en slaapzakjes en dergelijke. Luiers kopen we altijd in de aanbieding (maar wel Pampers ), dat is zo'n 30 euro per maand gok ik.

Ik denk dus dat we op dit moment 700 euro per maand zeker kwijt zijn, maar dan reken ik niet de incidentele grote uitgaven mee, zoals alle kosten van ledikantje/wandelwagen etc van vóór de geboorte en vorige maand zowel een fiets- als een autostoeltje, een traphekje etc.

Wie volgt?
quote:queenfan25 schreef op 03 februari 2012 @ 12:37:

635?? dat is wel voor 2 a 3 kinderen mag ik hopen?Dat is voor 1 jochie van 5 maanden. Hij kan er drie dagen in de week van half acht 's morgens tot 6 uur 's avonds terecht, luiers, fruithap en nutrilon zijn inclusief. Maar hij krijgt nog bv.
Tis voor drie dagen, 11 uur per dag (al halen wij hem altijd een uur eerder al op, maar ja, om alleen daarom een ander KDV te gaan zoeken...). Bruto betalen we 935 euro geloof ik.
2 kindjes van 3 en 4:

- schoolgeld 30 euro per maand

- peuterspeelzaal 75 euro per maand

- luiers 35 euro per maand (aanbiedingen!!)

- kleertjes 25 euro per maand (aanbiedingen!!)

- speelgoed ca. 10 euro per maand

- zwemmen 40 euro per maand

- extra water en licht: geen idee

Totaal dus ca. 250 euro per maand voor 2 kindjes. Dat is iets minder dan toen ze 2 dagen naar het kdv gingen, dat kostte ons ca. 175 euro, nu 100 euro voor school en psz.
Alle reacties Link kopieren
Wij krijgen ook bijna niks terug voor kdv, eten en luiers daar in inclusief. Terugval in inkomsten van mijn werk is net als bij vl43inder het grootst eigenlijk.

Verder wat meer energieverbruik, kleding varieert. Was eerst veel meer dan nu ze zo'n 2 jaar is en veel langer met de kleding doet.

trotse opa's en oma's kopen ook graag leuke dingen voor haar.

Over de slapeloze nachten, geduld ed maar niet te spreken

Maar met liefde.
Computer says nooooo
Dochtertje gaat vanaf 7 tot half 6 (net zo lang dus) krijg ook eten (warm en brood en fruit hap, koekje en sap/melk) luiers en evt in badje doen (ontlasting ongelukjes of op aanvraag als je savond ergens heen moet bijvoorbeeld)
queenfan, de kosten voor kdv's bruto zullen niet zoveel uiteen lopen, alleen de netto kosten wel, aangezien de verdiensten per persoon erg kunnen verschillen.
Computer says nooooo
Orgineel: je hebt geen BSO?
Summer: bruto is bij ons idd net zo hoog als bij jullie.
Hier kind van 6. Geen luiers meer, maar wel in een gemiddelde maand:

Zwemles ¤70

Ponyles ¤40

BSO ¤100 netto (1 middag/wk)

Kleding ¤45

Daar komt deze maand dan nog een hoop bij voor kadootjes voor 'dr verjaardag.

Ben wel benieuwd of grote kinderen duurder zijn dan baby's. Tegen de tijd dat ze zakgeld krijgen, uit gaan en dure merkkleding willen wellicht. Maar ik heb de indruk dat de basisschoolperiode die we nu ingaan toch redelijk te overzien is kwa kosten. Ze heeft net een nieuwe (2e hands) fiets, die gaat als het goed is wel een jaar of 4 mee.

Maar goed, je kunt het zo gek maken als je wilt. Ik koop kedingvoornamelijk bij de H&M en C&A, af en toe eens iets van een duurder merk in de uitverkoop. Ben wel redelijk makkelijk met kleinigheidjes en kadootjes.
Terugval in inkomsten valt bij mij nog mee. Heb 4u ouderschapsverlof, en dat scheelde me netto maar 24 euro ofzo. Kazman ging 8u minder werken en dat hakte er inderdaad wel in ja. Het goedkoopst zou zijn allebei fulltime werken en kind fulltime naar KDV (maar dat lijkt ons niesoleuk...)
@Kastanjez:Was het niet goedkoper als jij minder ging werken?
quote:Helenita2 schreef op 03 februari 2012 @ 12:51:

Ben wel benieuwd of grote kinderen duurder zijn dan baby's. Tegen de tijd dat ze zakgeld krijgen, uit gaan en dure merkkleding willen wellicht. Maar ik heb de indruk dat de basisschoolperiode die we nu ingaan toch redelijk te overzien is kwa kosten. Ze heeft net een nieuwe (2e hands) fiets, die gaat als het goed is wel een jaar of 4 mee.Da's dan weer het voordeel van nu zo veel kwijt zijn aan het KDV. Ik denk niet dat het voor ons ooit nog veel duurder gaat worden!
Mijn man en ik nemen beide 8 uur ouderschapsverlof per week op, dat is onbetaald verlof. Ik wordt zelfs overal op gekort voor 20%, man niet.
quote:Kastanjez schreef op 03 februari 2012 @ 13:01:

[...]

Da's dan weer het voordeel van nu zo veel kwijt zijn aan het KDV. Ik denk niet dat het voor ons ooit nog veel duurder gaat worden! Haha, dat zeiden man en ik ook laatst tegen elkaar.
Geen KDV hier meer wel school. Zitten op de internationale school en dus prive en dus alles zelf betalen.

Een op de lagere school 9500 per jaar

Twee op 't middelbaar 2 x 11500 per jaar

Een op de uni. 500 per maand aan uitwonen en 3000 per jaar aan studie. Krijgt wel een uitwonende beurs.

Kleedgeld voor de drie oudsten 75/100 euro per maand. Moeten ze alles van doen op de winterjas na.

Jongste krijgt geen kleedgeld maar krijgt gewoon zijn kleding van ons.

Sportclubjes en muziekles komen daar nog bij. Laten we zeggen tussen de 200 en 300 per kind per jaar

En ze vreten de oren van ons hoofd af inmiddels .

Onderwijs maakt het bij ons 'dure kostgangers' omdat we dat nu eenmaal zo willen.

Toen ze nog kleiner waren hadden we geen KDV opvang maar een AuPair (kosten 500,- per maand en kost/inwoning)

Geen achteruitgang in inkomen want we zijn niet minder gaan werken en in de jaren gegroeid in inkomen beiden.

Voor de studie hebben we door de jaren heen gespaard. De oudste 'kost' dus niks meer want stond al opzij. Voor de andere drie is dat ook zo.
Oriane: Allerjesus wat duur allemaal! hoe kunnen jullie dit allemaal betalen.
quote:queenfan25 schreef op 03 februari 2012 @ 12:58:

@Kastanjez:Was het niet goedkoper als jij minder ging werken?

Ik zou niet weten wat er dan precies goedkoper zou moeten worden, maar wij zouden het ook jammer vinden om keuzes alleen maar op basis van financiële argumenten te maken. Ja, Kazman verdient iets meer dan ik, moet hij dan maar fulltime blijven werken en ik drie dagen? Ik dacht het niet. Dat zou betekenen dat hij veel minder kan vaderen dan nu (en dat ik er altijd bij zou zijn, aangezien we samen weekend hebben) en dat ik veel minder leuk werk zou kunnen doen dan nu.

Dus zolang er niet radicaal in ons inkomen verandert waardoor we wel moeten, maken we onze keuzes liever op basis van wat we het liefst wíllen, dan op was financieel het voordeligst is.
@Vlinder, waar wordt je op gekort dan?

@Oriane, wat heerlijk als je de ruimte hebt voor een au pair! Ik zou dat nu, met één kind denk ik (nog) niet willen (we hebben het veels te gezellig met ons 3-en in ons coconnetje... ) maar als er meer kinderen zouden zijn én als we er het huis voor zouden hebben, zou ik het wel weten. Een Spaanstalige aupair, zodat onze kinderen ook nog een andere taal meekrijgen...
Nog even over kosten kinderopvang: als je allebei modaal verdient, dan krijg je vrijwel niets terug en kom je al snel op 600,- per maand voor 3 dagen 'gewone' opvang.
Wauw Oriane,lees ik het goed dat jij en je man ft werken met 4 kinderen? Respect!!
Computer says nooooo
Zodra ze uitgaan kost het je nachtrust.
@Ajuparaplu, fijn dat je dat even noemt, ik begon al te denken dat wij achterlijk veel verdienen ofzo (wat volgens mij echt heus wel meevalt, al is het wel boven modaal).
Ik denk dat juist de tweeverdieners die allebei ongeveer modaal verdienen het wellicht financieel het lastigst hebben: hun inkomen is niet zo hoog dat je alles makkelijk kan betalen, maar wel zo hoog dat je geen enkele toeslag meer krijgt en zo.
Pfff... ik hoop ook nog steeds op een goedkopere periode als de KDV tijd straks voorbij is en de basisschooltijd aanbreekt. Blijf dus even meelezen of dat idee wat ik heb wel op gaat (er vanuit gaande dat we geen BSO nodig hebben).

Dochter is 2 jaar oud.

Netto kosten KDV 2 dagen per week ¤ 200,-

Luiers circa ¤ 20,-

Kleding etc circa ¤ 40,- denk ik (de ene maand meer dan de andere, koop vooraal aanbiedingen)

Sparen ¤ 25,- per maand

Speelgoed/knutselspul circa ¤ 10,- per maand

Totaal dus ¤ 295,- per maand

Over een week of 4 komt daar kindje 2 bij... Waarvoor een hoop kosten dus ook gaan gelden, + nog eens de voeding..

Heb dit nooit eerder op een rijtje gezet maar 'schrik' er toch wel van hoeveel geld er per maand naar zo'n kleintje gaat!

Wij verdienen overigens modaal. Ik denk idd dat het zo is dat wij er niet heel goed vanaf komen. We kunnen eigenlijk alles betalen, maar de toeslagen zijn enorm teruggelopen waardoor we echt wel minder te besteden hebben en keuzes moeten gaan maken.
Oriane: Studerende kinderen & internationale school is pas duur! KDV is er niks bij!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven