wat moeten pubers doen...

14-01-2012 20:11 44 berichten
Alle reacties Link kopieren
hay,

ik heb even een vraagje wat moeten jullie kinderen in en om het huishouden doen, en krijgen ze daar ook nog iets voor of niet?

groetjes Fienne
Alles wat ik aan ze vraag en niks.
Die van ons (19 en 16) moeten om beurten de vaatwasser uitruimen. Verder moeten ze (omdat man en ik ver weg werken) elk 2 keer per week koken. Dit doen ze sinds hun 12e, ook ter voorbereiding op het zelfstandig wonen. Verder moeten ze hun kamer opruimen en bijhouden. Ook moeten ze ervoor zorgen dat hun spullen in de wasmand komen. Ligt er niets van ze in de wasmand dan mogen ze zelf hun wasje draaien. Verder vraag ik af en toe of ze een boodschapje willen doen als ik iets vergeten ben. Voor de rest hebben ze vrij . Ze krijgen hier niets extra's voor. Ze krijgen beide kleed- en zakgeld en natuurlijk kost en inwoning
Maar waar zijn dan de oren van het konijn? Die zitten nog in mijn potlood opa (vrij naar Herman van Veen)
Kinderen betalen om mee te helpen in het huishouden? Is dat nieuw?
Jorina, ken je dat niet? Grasmaaien voor een euro bijvoorbeeld? Is redelijk normaal in ieder geval.
Tafel dekken en afruimen. Vaatwasser uithalen. Eigen was opvouwen, eigen kamer poetsen en opruimen en ieder 1 keer in de week koken en de daarbij behorende boodschappen doen.

In de zomer gras maaien.

Zij krijgen gewoon zak- en kleedgeld. Zij maken deel uit van ons gezin dus maken zij ook deel uit van het huishouden.

Zij kunnen wel wat extra's verdienen met auto wassen, kozijnen schuren etc.
Als puber moest ik na school de hond 1 of 2 keer uitlaten en vast wat groente/aardappels schillen/snijden op dagen dat mijn moeder werkte. Daarnaast hing ik vrijwillig wel eens de was op of vouwde die op als ik vroeg thuis was. Verder de standaard dingen zoals je eigen spullen opruimen, kamer netjes houden en vaatwasser uitruimen of eens stofzuigen.

Edit:

Hier kreeg ik geen geld voor. Ik kreeg zakgeld en kleding en dat was prima. Ik heb wel eens geld gekregen toen ik bij ziekte van 1 van mijn ouders (toen de ander tijdelijk afwezig was) adequaat en goed heb gehandeld. Ik vond het toen wel een beetje vreemd dat ik geld kreeg, maar als puber was ik er wel blij mee
quote:loulouise schreef op 14 januari 2012 @ 20:20:

Jorina, ken je dat niet? Grasmaaien voor een euro bijvoorbeeld? Is redelijk normaal in ieder geval.Vind ik niet normaal, vind het wel heel normaal om gewoon bij te dragen in het huishouden.
Voordat ik op kamers ging wonen, moesten mijn broertjes (2) en ik iedere week op voor zondag 12 uur een 'taak' doen. Dat ging met een wisselschema: badkamer (die deelde wij mt zn drieën), alle kamers van de bovenverdieping stofzuigen+trap dweilen en de wc boven&beneden schoonmaken.

Daar kregen wij niks voor, en als we het niet op tijd af hadden moesten we het alsnog doen + een extra taak. Deden we het dan alsnog niet / niet goed. Moest het opnieuw en was er een straf (niet stappen, een geschrapt uitje, een boete)

Leuk was het niet, maar achteraf als ik vergelijk met vrienden om mij heen - die niks hoefden doen- vind ik echt dat het niet zo'n slechte regel was. Ik wist tenminste hoe ik iets moet schoonmaken, en wij maakte er gebruik van dus op zich niks verkeerds aan. En ik vind het zeer redelijk dat wij allemaal mee moesten helpen.
Hier 4 pubers.

Het huishouden doen we met z'n zessen. Dat verloopt heel soepel en eigenlijk zonder gezeur. Ja, soms heeft er wel eens 1 geen zin om wat te doen, dan maak je maar zin. Voordeel van 4 pubers, ze corrigeren elkaar.

Niemand heeft vaste taken, al helemaal niet op vaste tijdstippen, brrr.

Minicard is wel leading.

Kinderen ruimen uiteraard eigen kamer op en hun rommel door de rest van het huis... Boodschappen doen, was opvouwen, helpen in de tuin, helpen met koken, ze weten niet beter.

En nee, ze verdienen er geen cent mee, man en ik ook niet.
quote:Jorina schreef op 14 januari 2012 @ 20:22:

[...]

Vind ik niet normaal, vind het wel heel normaal om gewoon bij te dragen in het huishouden.Voor een keer de auto wassen vind ik het wel kunnen om je puber er een (paar) euro voor te geven. Maar niet voor een vaatwasser in- of uitruimen.
Ik ´moest´ vaak koffie zetten voor mijn ouders rond 20,00 uur. Verder hielp ik mijn moeder weleens bij het koken of heel af en toe kookte ik de hele maaltijd zelf. Dat was het wel zo´n beetje afgezien van eigen rommel opruimen en was in de wasmand deponeren. Verder vroeg mijn moeder me alleen voor klusjes als ze ziek was of druk met iets, eigenlijk deed ik het dan ook altijd gewoon zonder zeuren omdat ik ook wel snapte dat ik niet veel hoefde.
if we all light up, we can scare away the dark...
Wij moesten van jongs af aan (toen nog met hulp) onze kamer opruimen (of niet, mocht ook, maar dan deed mijn moeder het ook echt niet). Daarnaast vanaf 13 een taak (zelf kiezen, van een lijst met huishoudelijke taken die mijn moeder had opgesteld)... ik heb jaren de wassen van het gezin gedraaid en opgevouwen. Vanaf 15 moesten we 1 dag in de week koken en daar zelf boodschappen voor doen. Vanaf 16 zelf strijken als je iets gestreken wilde hebben...

Verder konden wij vroeger ook iets verdienen met klusjes doen... de auto wassen, bladeren vegen, etc.
Ik denk dat ik mijn kinderen later wel ga vragen om eea te doen in het huis. Ik heb thuis nooit wat hoeven te doen. Echt nooit en je wordt er niet echt beter van. Ik ben nog steeds lui in het huishouden en van koken heb ik al helemaal geen verstand. De basis natuurlijk wel, maar echt lekker koken niet. Toen mijn schoonmoeder kwam helpen met schoonmaken (tijdens verhuizing) heb ik wat praktische tips gekregen.
Als ik tegenwoordig bij mijn ouders ben, (woon daar nu 3,5 jaar niet meer) help ik trouwens nog steeds wel mee. Even een wasje aanzetten, de hond uitlaten of koken. Maar mijn moeder is dan ook chronisch ziek dus ik vind het fijn om haar iets uit handen te kunnen nemen.
Mijn kids zijn 5 en 3 en die probeer ik ook wel kleine dingetjes zelf te laten doen. Vieze was in de wasmand, schoenen uitdoen en gelijk opruimen, jas ophangen als je binnen komt.

Vind er helemaal niets mis mee om ze te laten meehelpen met "klusjes" die bij hun leeftijd passen.

Overigens zou ik ze niet voor betalen. Wellicht voor een keer de auto wassen, maar voor gewone routine klusjes niet.
Ik hoefde vroeger niet heel veel te doen in het huishouden. Mijn eigen kamer opruimen, 's middags afwassen, stofzuigen en de hond uitlaten, soms een boodschapje, af en toe koken, maar dat laatste was meer om het te leren, niet zozeer als klusje. Ik kreeg daar geen geld voor, soms als mijn vader een heleboel typewerk had kon ik er wel iets mee verdienen als ik dat voor hem deed.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Ik kreeg 'vroeger' 5 gulden per gekookte maaltijd, en 10 gulden per uur als ik mijn vader hielp. Daarnaast ruimde ik standaard mijn eigen troep op. Natuurlijk.
Mijn oudste (17) moet elke dag de vaatwasser in/uitruimen, gasfornuis schoonmaken na het eten. Elk weekend de badkamer schoonmaken en zorgen dat zijn kamer elk weekend opgeruimd, afgestoft en gestofzuigd is..

Helpen in de tuin (onkruid e.d).

Af en toe wanneer man en ik niet kunnen de jongste van de BSO halen. en heel soms 's een boodschap.
Wij moesten vroeger met toerbeurten afwassen. Verder eigen kamer opruimen en af en toe een boodschap doen. Ik kan me nog herinneren dat ik vaak stofzuigde, maar of dat een taak was of dat ik zelf zo gek was om het vrijwillig te doen weet ik niet. Ramen lappen en in de tuin werken deed ik thuis ook regelmatig.
wie als eerste thuis was moest even met een doekje de woonkamer door en stofzuigen (huisdieren, haarden uit) en met de hond een stukje lopen -ouder deed s'avonds lang uitlaten-.

in het weekend kamers opgeruimd hebben (anders geen zakgeld)

om en om afwassen.. we hadden een vaatwasser dus wat geen probleem haha..
quote:Nova78 schreef op 14 januari 2012 @ 20:39:

[...]

Voor een keer de auto wassen vind ik het wel kunnen om je puber er een (paar) euro voor te geven. Maar niet voor een vaatwasser in- of uitruimen.Bedoel idd de normale huishoudelijke taken, zoals stofzuigen of afwassen
Dochter (bijna 12) moet eigen rommel opruimen en krijgt elke zaterdag een lijstje taken.

Dat houdt in dat ze de ene keer de hele bovenverdieping moet stofzuigen, caviakooi moet verschonen en vaatwasser leegruimen, een andere keer glas naar de container brengen, kattenbakken verschonen en (eigen) schone was inruimen. Ik kijk dus echt naar wat er die dag gedaan moet worden. Als ik in de week ervoor 3 dagen vrij heb gehad heeft ze mazzel, dan is het meeste gedaan.

Als ze naast de opgedragen taken iets extra´s doet kan ze daar een paar euro extra mee verdienen. De auto wassen bijvoorbeeld. Maar dat is ook omdat ze spaart om in de vakantie op kamp te kunnen gaan.
Dochter 16 moet om de dag afwassen en iedere dag even vegen. Daarnaast in het weekend de badkamer schoonmaken. En te pas en te onpas naar de winkel om de hoek om snel even iets te kopen.

Alleen voor dingen als de auto wassen of klusjes in de tuin krijgt ze iets extra's. Alhoewel daar laat ze zich grof voor betalen. Autowassen vraagt ze gewoon een tientje voor en tuinieren vaak het dubbele. Onder het mom van een profesional is duurder en als je naar de wasstraat gaat kost het je ook benzine.
Dochter van 14 helpt zusje van 6 's ochtends met aankleden, haar doen (staartjes, vlechtjes e.d.), ruimt haar eigen bord/bestek en glazen/bekers zelf op (andere kinderen ook op baby na). Ze ruimt soms uit zichzelf de vaatwasser uit als dat zo uitkomt, ze kan aardig koken dus dat doet ze ook weleens maar puur omdat ze het leuk vindt, niet omdat het moet. En ze past af en toe een uurtje op haar broertjes en zusjes zodat ik even heen en weer kan naar het dorp voor het één of ander. En al mijn kinderen, op jongste na (want baby), moeten zelf hun kleding 's avonds nakijken of ze het nog een keer aan kunnen of dat het in de wasmand moet. Oudste helpt ook wel uit zichzelf met was vouwen als ze mij daar mee bezig ziet, en is net zo gek als ik want de handdoeken worden allemaal even groot opgevouwen zodat je er bij wijze van spreken een liniaal naast kunt houden. Ik vind het ook wel makkelijk dat als ik iets huishoudelijks doe, dat oudste dan haar broertjes en zusjes bezig houdt. op ze let, drinken inschenkt, jongste haar flesje geeft en zo. Dat hoef ik ook niet te vragen, doet ze uit zichzelf.

Verder niks. Echt huishoudelijke klussen vind ik niet nodig. Ze kan en moet nog haar hele leven poetsen. Laat mijn kinderen maar lekker kind zijn. Bovendien heb ik helemaal geen hekel aan opruimen of schoonmaken en als ik het zelf doe gebeurt het precies zoals ik het hebben wil. Ik ben nogal van spik en span. Wat niet altijd even makkelijk is met 5 kinderen. Maar wel te doen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven