wat moeten pubers doen...

14-01-2012 20:11 44 berichten
Alle reacties Link kopieren
hay,

ik heb even een vraagje wat moeten jullie kinderen in en om het huishouden doen, en krijgen ze daar ook nog iets voor of niet?

groetjes Fienne
Tafel dekken, vaatwasser in- en uitruimen en het aanrecht schoonmaken. Iedere zaterdag was er ook nog een takenlijst maar dat was geen succes.

Ik kreeg geld als ik mijn vader hielp met de grote klussen (het huis schilderen enzo).

Mijn broertjes kregen vroeger ieder een euro als ze de containers schoonspoten. Broertjes blij, want geld en de mogelijkheid om te kloten met de tuinslang en moeder blij want die hoefde die rotklus niet meer te doen .
Kids hier 8,10 en 12. Voor allemaal: kleding bevindt zich of in de kledingkast of in de wasmand. Elk los gevonden kledingstuk is een boete van 0,25. Dat werkt fantastisch!

Hun kamer moet opgeruimd worden als ik het een troep vind en in het weekend houden we grote schoonmaak. Dat betekent alle speelgoed en schoenen van de vloer en stofzuigen (hele huis).

De oudste heeft door een zeker wangedrag fulltime afwasdienst(incl. aanrecht & eettafel schoon) voor de komende maanden. Voor die tijd wisselden we het af, maar deed ik het meeste.

Badkamer schoonmaken en koken laat ik ze nog niet doen omdat ze dat nog niet zelfstandig kunnen. Maar dat gaat zeker komen. Misschien de oudste vanaf volgend schooljaar een vaste avond laten koken.

Buiten onkruid wieden, vegen en schoonhouden is meer adhoc maar we betalen er niks voor. Hoort gewoon bij het huishouden. Af en toe vragen ze wel eens om geld maar dan vraag ik ze hoeveel ze mij betalen voor hun was, koken, het halen & brengen, etc. en dan is het meteen weer rustig.

Overigens vinden de jongste twee het meeste schoonmaken erg leuk om te doen en vragen ze zelfs vaak of ze mogen helpen. De oudste is wat luier maar bij haar focus ik erg op dat ze toch ooit moet leren haar eigen huishouden te doen als ze het huis uit gaat en dat werkt redelijk.

Ze krijgen verder gewoon zakgeld.
Ik kondig hier ook aan wanneer ik de slaapkamers ga schoonmaken. Ze weten dan dat het voor een bepaalde dag opgeruimd moet zijn. En dat ik alles wat nog rondslingert op de grond zonder pardon in de vuilcontainer gooi. Dat weten ze heel goed, daarom wordt alles altijd goed opgeruimd, ik heb dat dreigement namelijk een keer behoorlijk rücksichtslos uitgevoerd. En uiteraard geen nieuwe spullen voor ze gekocht.
Eigen kamer opruimen, tafel dekken, afwassen of afdrogen, af en toe koken. We konden twee euro extra zakgeld verdienen door de badkamer schoon te maken of zoiets.
Weet je wat pas conflictvermijdend is? Wereldvrede.
Hier kinderen van 17,16,14,12,10 en bijna 8. Allemaal eigen kamers opruimen. (alleen bij de jongste help ik nog en stofzuig ik). Zelf bed afhalen en opdekken (behalve bij de twee jongste doen we het samen)

In de schoolvakantie's om toerbeurt met tweetallen de afwas.

Verder natuurlijk de normale dingen als tafel dekken als je als eerste beneden komt, eigen huisdieren verzorgen, eigen spullen in huis opruimen.

Soms vraag ik wat extra dingen. Bijvoorbeeld voor mijn huisdieren te zorgen als ik weg ben of voor het eten te zorgen als zowel mijn man als ik weg zijn.

En geld geven om hun eigen huishouden draaiende te houden klinkt me heel raar in de ogen. Ik heb ze niet als hulpje maar probeer ze eigen verantwoordelijkheid aan te leren.

Voor bijvoorbeeld oppassen van de groteren op de kleintjes heb ik altijd wel betaald. Maar de zorg voor broertjes en zusjes is ook wat heel anders dan leren voor jezelf (en je huisdieren) te zorgen.
Volgens mijn pubers moeten ze heel veel doen: nl, in en uitruimen vaatwasser en tafel afruimen. Ik kom hier op goeie ideeen, haha.
bij ons thuis : 13,11,10,4

de drie oudste moeten om en om de tafeldekken,afruimen,en de vaatwasser inruimen,

als de oudste zaterdags de badkamer schoonmaakt krijgt hij er 2,50 voor.

en als de 2e oudste de keuken op zaterdag schoonmaakt ook 2,50. wat ze dan moet doen: alle kastjes van de buitenkant schoonmaken, elke keer eentje aan de binnenkant, en het aanrecht zelf

en om en om de dieren verzorgen

en natuurlijk eigen kamer opruimen, als ze dat niet doen gooi ik ook alles weg.

is dit teveel?
Als regel in gewone school weken: eigen zooi

Dus kamer opruimen, zodat ik kan schoonmaken (elke week)

Eigen schone was opruimen

Vuile was in de mand doen

Bed afhalen op maandag morgen vóór schooltijd. Dan ligt het er 's avonds weer op. (doe ik)

Tafeldekken/afruimen/vaatwasser in/uit ruimen

Soms op zaterdag, was draaien en ophangen. Sandtman werkt soms in het weekend en als ik dan iedereen op tijd op het juiste sportveld wil hebben, zullen zij mij moeten helpen met mijn dingen.

In de vakantie's doen we vaak alles wat moet gebeuren een beetje gezamelijk zodat we ook gezamelijk kunnen genieten van de vrije tijd.

Dan moeten ze eigen kamer stoffen en zuigen en soms oud papier en glas even naar de bak brengen. Helpen koken, boodschapjes doen, tuin sproeien etc etc. Daarvoor maken we dan vaak een klusjes pot. De klusjes die gedaan moeten worden gaan op lootjes in de pot en iedereen trekt iets en doet dat, of probeert zijn taak te ruilen.
Heel handig dit topic, voor later

Toen ik puber was, deed ik het volgende (samen met mijn broertje) : eten voorbereiden (aardappels schillen, groente wassen enz), afwassen, stofzuigen, eigen slaapkamer bijhouden en bed verschonen, af en toe een boodschap of brieven posten, af en toe in de tuin helpen (gras maaien, onkruid wieden). Dit allemaal "gratis" (maar ik kreeg wel zak- en later kleedgeld)

Soms mochten we de auto van mijn vader wassen, daar kregen we een gulden voor

Wat ik wel zou willen aanraden, niet alleen maar de kut-klusjes aan je kinderen uitbesteden, maar ook de "leuke" huishoudelijke karweitjes. Ik mocht bijvoorbeeld nooit koken, terwijl ik dat wel leuk vond (alleen het voorbereiden en de afwas), echt motiverend was dat niet

Mijn dochter van 19 maanden helpt me trouwens met de afwasmachine uitladen en haar speelgoed opruimen
quote:leentjedb schreef op 15 januari 2012 @ 00:22:

Ik kondig hier ook aan wanneer ik de slaapkamers ga schoonmaken. Ze weten dan dat het voor een bepaalde dag opgeruimd moet zijn. En dat ik alles wat nog rondslingert op de grond zonder pardon in de vuilcontainer gooi. Dat weten ze heel goed, daarom wordt alles altijd goed opgeruimd, ik heb dat dreigement namelijk een keer behoorlijk rücksichtslos uitgevoerd. En uiteraard geen nieuwe spullen voor ze gekocht. Zo rigoureus was ik niet, ik heb alle rommel in een grote vuilniszak gedaan en die in een hoek neergezet. Met de mededeling; die gaat vrijdag de container in dus alles wat je nog wilt hebben moet je eruit halen en opruimen. Daarna zak weggemikt.
quote:Razzmatazz schreef op 15 januari 2012 @ 12:18:

Heel handig dit topic, voor later

Toen ik puber was, deed ik het volgende (samen met mijn broertje) : eten voorbereiden (aardappels schillen, groente wassen enz), afwassen, stofzuigen, eigen slaapkamer bijhouden en bed verschonen, af en toe een boodschap of brieven posten, af en toe in de tuin helpen (gras maaien, onkruid wieden). Dit allemaal "gratis" (maar ik kreeg wel zak- en later kleedgeld)

Soms mochten we de auto van mijn vader wassen, daar kregen we een gulden voor

Wat ik wel zou willen aanraden, niet alleen maar de kut-klusjes aan je kinderen uitbesteden, maar ook de "leuke" huishoudelijke karweitjes. Ik mocht bijvoorbeeld nooit koken, terwijl ik dat wel leuk vond (alleen het voorbereiden en de afwas), echt motiverend was dat niet

Mijn dochter van 19 maanden helpt me trouwens met de afwasmachine uitladen en haar speelgoed opruimen Vind ik wel een goeie, daarentegen moeten ze hier ook de gevolgen van hun eigen handelen opknappen. Wie met modderschoenen doorloopt naar boven kan zelf dweilen, zuigen en wat nog meer nodig is. Wie lekker op de bank chips zit te verkruimelen pakt de stofzuiger. Dat werkt twee kanten op, je hoeft het zelf niet te doen en na een paar keer doen ze die schoenen op de mat uit/kunnen ze veel netter chips eten.
je merkt ook wel dat als je jonger bent het juist leuk vindt om dingen voor mama te doen, bijv.mijn oudste 13,11,10 zeuren als ze tafel moeten dekken, en komt jongste van 4 erbij en zegt ik doe het wel voor je, best als de jongste helpt maar die ander moet nog steeds gewoon de tafeldekken.
de 3 jongste hebben net met ze 3'n de 2 konijnen hokken leeg,schoon/gevuld gemaakt, de kinderen van 11,10 krijgen 1 euro kind van 4 doet vrijwillig mee. de oudste zit lui te wezen op z'n computer
Eigen kamer opruimen en schoonhouden, was in de badkamer leggen (regel: 'als het op vrijdagavond niet in de mand zit, wordt het die week niet gewassen' werkt perfect), gevouwen was zelf in de kast leggen, afwasmachine leegruimen. Dat zijn de vaste afspraken, verder als het zo uitkomt tafel dekken/ afruimen, boodschapje doen, of koken. As ze oppast op jongere zusjes krijgt ze dat betaald, anders moet ik toch ook 'n oppas regelen en betalen (en als zij het doet, weet ik zeker dat het goed gaat!)
Heb geen kinderen maar vond dit een leuk en interessant topic om te lezen!
Mijne ruimt alleen zijn kamer op al vanaf zijn 4de en verder niets.Hij heeft een bepaalde volgorde in zijn kamer en alles staat op de plaats wat alleen hij weet.
Ik deed de badkamer, de wc, ruimde de vaatwasser in en uit en ik deed de was, van mijn 13e tot ik het huis uit ging. Daarna namen mijn ouders een schoonmaakster
Tafel dekken en afruimen, vaatwasser bij tourbeurten in en uitruimen, kamers netjes houden (opgeruimd) en de eigen was opvouwen en in de kast leggen.
Wat overigens bij de "zaterdagse grote schoonmaak" goed helpt is dat dit de eerste actie na ontbijt en aankleden is. En zolang ik niet tevreden ben met het resultaat gaan we het huis niet uit. En gelukkig zijn ze dol op boodschappen doen of een ritje op de fiets, dus ik heb amper geklaag en we kunnen meestal rond 12 uur de deur uit.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven