We gaan voor de 1e... wie ook?

08-11-2008 15:30 2408 berichten
...
Ik lees al een paar keer iets over foliumzuur... waar is dat precies goed voor? En slik je dat dan in tabletvorm? Hoe belangrijk is dat?

Becky, jullie zijn in inderdaad nog niet zo lang samen, fijn dat het toch al zo goed voelt!
Alle reacties Link kopieren
marriss, foliumzuur is echt belangrijk hoor! dat helpt een open ruggetje bij de baby voorkomen. slik dagelijks 400 a 500 mg. dit haal je niet (genoeg) uit je gewone voeding namelijk! ik slik zelf vitamine b complex, daar zit nl. als een van de weinigen 500 in, de meeste 'zwanger wordt' mulit's zit maar 400 in.

en verder hebben vriend en ik het er niet echt over, hoe wat straks, namen enzo. komt allemaal wel, wil er nu nog niet te veel mee bezig zijn. al ken ik jouw drang wel om dat soort dingen op internet op te zoeken hehehehe.
Hallo!

Gezellig dat er al zoveel meiden meeschrijven! Is het ook een idee dat iemand zo'n handig schema maakt? Met hoe oud iedereen is etc.. of vinden jullie dat niets?

Ik zal ook even wat over mezelf vertellen:

Ik ben 26 jaar en sinds 7 jaar samen met mijn man. We zijn afgelopen augustus getrouwd. We wonen 5 jaar samen. Mijn man is ook 26.

We hebben nog niet naar kaarten of kamers gekeken, maar we hebben het al wel over namen gehad.. dat wordt nog een drama denk ik..haha mijn man en ik hebben allebei echt een heel verschillende smaak..

Mariss: foliumzuur verkleint de kans op een open ruggetje en andere aandoeningen.. Ikzelf slik zwanger worden van de etos, daar zitten ook nog allemaal extra vitamines in. hert wordt aangeraden om daar een paar weken voor je begint met proberen zwanger te worden mee te beginnen.. (niet zo'n nederlandse zin.. haha)

Hebben jullie het al aan mensen verteld? wij alleen aan onze beste vrienden, zodat we iemand hebben met wie we er over kunnen praten.. Mijn man is nogal een flapuit, dan verteld hij het niet gelijk aan de hele wereld.. haha
quote:duveltje82 schreef op 10 november 2008 @ 09:58:

hert wordt aangeraden om daar een paar weken voor je begint met proberen zwanger te worden mee te beginnen.. (niet zo'n nederlandse zin.. haha)

Hebben jullie het al aan mensen verteld? wij alleen aan onze beste vrienden, zodat we iemand hebben met wie we er over kunnen praten.. Mijn man is nogal een flapuit, dan verteld hij het niet gelijk aan de hele wereld.. haha

goede aanvulling duveltje! het duurt inderdaad 4 weken voordat de foliumzuur voorraad in het vrouwenlichaam helemaal goed is aangemaakt, om het zo maar even te zeggen (ben ook geen dokter).

enne, hier weten alleen twee vriendinnen het. geen idee aan wie vriend het heeft verteld hahaha.
Oh jullie hebben al mensen ingelicht! Leuk! Wij niet. Vriend houdt daar ook niet van, vindt dat iets van ons tweeen. Vind ik zelf eigenlijk ook wel een beetje.... denk dat wij het aan niemand gaan vertellen. Daarom vind ik het ook zo fijn dat ik hier dan wel even vrijuit kan praten

Oké, foliumzuur is belangrijk dus *noteert*

Zo'n schema he.... ik ben bang dat ik dat dan moet doen, zodat ie in de openingstekst komt. Toch? Ik wacht er nog even mee, oké? Misschien willen nog meer mensen hier meeschrijven, of misschien haken er alsnog mensen af. Bovendien moet ik eerst uitzoeken hoe je zo'n schema maakt
Even testen...

Hallo

jeetje he

te gek zeg
hmmm... lijkt er nog niet erg op.
grrmmppfff
anoniem_74566 wijzigde dit bericht op 10-11-2008 10:28
Reden: lukt niet!!
% gewijzigd
* gaat op onderzoek uit *
Marriss, ben je handig met internet? ik zie namelijk ook wel veel een plaatje dat het schema bevat, en dat gelinkt is in de openingspost. alleen geen idee hoe je dat plaatje dan maakt zeg maar....
enne, de twee vriendinnen die ik het verteld heb, daar weet ik van dat die ook bezig zijn. vandaar.
Ik heb in een ander topic gevraagd hoe ze het schema gemaakt hebben. Ik kan nog even proberen of je ook kunt kopieren vanuit Word.

Wat voor kopjes willen jullie?

Ik zeg; Naam

What else? Leeftijd?
NaamLeeftijdBezig sindsZwanger??

DJ MomoSpeculaasjeDuveltjeBeckySennJustdebLeonorMarris
Heee, het begint er al op te lijken
NaamLeeftijdBezig sindsZwanger??

DJ Momo

Speculaas

Duveltje

Becky

Senn

Justdeb

Leonor

Marriss

Grrrr!!
He wat leuk, ik kijk even een tijdje niet en er staan ineens een heleboel nieuwe namen tussen. Gezellig!

Hopelijk lukt het met een schemaatje, Marriss, want anders kan ik niet meer bijhouden wie er allemaal meeschrijven hoor! Wel fijn dat we allemaal van die nuchtere types zijn die niet van die kippenvel-opwekkende termen als babydancen enzo houden...

Foliumzuur slik ik ook, erg belangrijk! Ik heb gewoon een pot van 150 stuks bij de Albert Heijn gehaald. Staat ergens bij de vitaminepillen in het schap.

Voor de mensen die net met de pil gestopt zijn of binnenkort gaan stoppen: gaan jullie eerst ook "ontpillen"? Ik bedoel, ga je eerst uitzoeken of je normale cyclus het "nog doet" of gaan jullie gewoon gelijk beginnen?

Ik ben benieuwd hoe lang het gaat duren. Ik ken heel veel stellen bij wie het de eerste keer raak was, maar als ik de statistieken moet geloven is dat toch wel bijzonder.

O ja, ik heb wel aan 2 vriendinnen verteld dat we ermee bezig gaan. Een van beiden is net zwanger en de andere gaat er ook binnenkort voor, dus we zitten wel redelijk in hetzelfde schuitje.

Nou, ik zit op m'n werk, dus eigenlijk kan ik het niet maken om nog meer te typen (schaam schaam). Vanavond kijk ik wel weer wie er gereageerd heeft!

groet,

speculaas78
Hoi!

Mijn man (we zijn getrouwd sinds dit jaar) en ik zijn sinds begin deze maand bezig. Erg spannend!

Slik nu ook ieder morgen bij 't ontbijt foliumzuur

Zijn er nog meer dingen waar je op moet letten???

Groetjes!
Ik zou het niet weten Mexxgirl... seksen zonder voorbehoedsmiddel lijkt me het belangrijkste
Hee Marriss, wat goed van dat schema, ziet er al heel mooi uit voor een begin!

Ik slik ook foliumzuur, schijnt echt belangrijk te zijn nl! Ik zal ff kijken hoeveel gram (*loopt naar de badkamer*) Oh, 1 mg staat erop.... is dat nu te veel of te weinig? Ik snap er even niks meer van, dan zou ik, als ik de post van DJ Momo lees, 400 van die pilletjes per dag moeten slikken. Dus dat klopt niet helemaal.

Even kijken wat Google zegt.

Slik elke dag een tablet met 0,4 of 0,5 milligram foliumzuur.

(bron: slikeerstfoliumzuur.nl) (Marriss misschien wel handig voor je om deze site eens te bekijken, staat veel nuttige info op).

Dus ik slik te veel. Zou dat erg zijn? Heb nog nooit van een overdosis foliumzuur gehoord nl.
Haha, meer kan ik inderdaad ook niet bedenken. Ik geloof niet dat ik speciaal ergens rekening mee hou. Ik drink ook gewoon nog m'n wijntje op z'n tijd hoor. Daar wil ik nog wel even van genieten "nu het nog kan"!
hihihi, 400 pillen zou ik niet nemen. ik loop ook een beetje te klooien met de maateenheden. ik tiepte 500 mg, maar bedoel 500mcg. zollie. ik is blont.

maarre, ik denk niet dat het veel kwaad kan. weet alleen dat vrouwen met verhoogd risico op open ruggetje bij hun ongeboren vrucht, omdat dat bij hen in de familie voorkomt, op recept een veel hogere dosis krijgen, en ik geloof zelfs het tienvoudige van wat jij en ik in principe nodig zouden hebben.
trouwens, de listeria bacterie heeft een lange incubatie tijd, dus zou je nu in principe al rekening met je eten moeten houden, als in geen rauwmelkse kaas. al verkopen de meeste supers in nederland toch al niet.

en nog even van wiki, over een foliumzuur overdosis:

Van een overmaat van in voeding aanwezige folaten zijn nooit negatieve gevolgen vastgesteld kunnen worden. Een groep van wetenschappers (Scientific Committe on Food, SCF) die in opdracht van de EU maxima moet voorstellen voor vitamninen en mineralen kon geen bewijs vinden voor risico's als gevolg van de inname van natuurlijke folaten, waardoor er dan voor folaat in voeding geen veilige maximumgrens vastgesteld kon worden.

[bewerk] Potentiële risico's van foliumzuursuppletie

Van de voor zwangere vrouwen aanbevolen dosis van 400 microgram foliumzuur zijn nooit negatieve gevolgen vastgesteld[29].

Voor pteroylmonoglutaminezuur (=foliumzuur) is door de SCF de bovengrens vastgesteld op 1 mg per dag voor volwassenen, met als belangrijkste reden het gevaar van maskeren van een vitamine B12 deficiëntie[29].

Het belangrijkste risico van foliumzuursuppletie, en dan met name doseringen van 1 mg (1000 µg) en meer, is dat hoge doses foliumzuur het afwijkende bloedbeeld (pernicieuze anemie) als gevolg van een vitamine B12 deficiëntie kunnen maskeren, waardoor de diagnose van vitamine B12 deficiëntie onopgemerkt kan blijven en er permanente neurologische schade kan optreden[29]. Toch zijn veel wetenschappers van mening dat er geen grote schadelijke effecten van foliumzuur zijn te verwachten bij hoge doseringen, mits er aandacht is voor de vitamine B12 voorziening. Er kan bijvoorbeeld gekozen worden voor een voedingssupplement waarin naast foliumzuur ook een significante hoeveelheid vitamine B12 aanwezig is, of voor een vitamine B12 injectie

Daarnaast is ook de beïnvloeding van de werking van medicijnen die op de foliumzuurstofwisseling ingrijpen een belangrijk risico.

In een dosering van 5 mg per dag (10 maal de in Nederland voor zwangeren aangeraden dosis!) is een verband gesuggereerd met een verhoogd risico op borstkanker[30]. Hiervoor is echter nog geen hard bewijs aangedragen[31]. Er is 1 retrospectief onderzoek waarin een niet-significant verschil is gevonden dat zeer goed op toeval zou kunnen berusten[bron?]. Uit een meta-analyse bleek eveneens geen verband met borstkanker[32]. Het Nederlandse advies van de gezondheidsinstanties blijft dan ook voorlopig onveranderd.

Een studie[33] uit 2005 vond een (relatief klein) verhoogd risico op darmkanker bij patiënten met darmpoliepen die 5 mg foliumzuur per dag namen. Foliumzuur werkte vooral averechts bij patiënten die weinig vitamine B2 binnenkregen. Bij mensen die veel vitamine B2 consumeerden was de kans op darmpoliepen juist verminderd. B2 is nodig voor de omzetting van foliumzuur in metabolieten die meewerken aan de celdeling.
wordt al een mooi schema!

Misschien ook leuk om er bij te zetten wanneer iemands NOD dag is?

Na even wat rondvragen ben ik erachter dat dat Niet Ongesteld Dag is ofzo. De dag dat je normaal ongesteld moet worden..

Kunnen we een beetje met iedereen mee leven..

En is het ook handig als we op een bepaald aantal mensen zitten een ledenstop aan te vragen?

dan blijft het een beetje overzichtelijk..

Succes nog even met prutsen!! (met het schema)
Hee DJMomo, bedankt voor de info maar weer. De reden dat ik 1 mg foliumzuur slik, is dat je dit krijgt als ik bij de drogist naar foliumzuur vraag (ik woon niet in NL). Maar goed, ik kan als mijn potje leeg is wel vragen of ze een kleinere dosis hebben. Want als ik dit allemaal zo lees, heb ik nog niet eens de helft nodig, dus is die mg denk ik wel een beetje te veel van het goede, ook al is het misschien niet schadelijk.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven