Weekendje weg zonder kinderen

20-12-2024 07:25 127 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik ben toch eens benieuwd of het normaal is dat je als stel zonder kinderen een weekend weg of vakantie kan.

Wij hebben de pech dat aan beide kanten de grootouders niet willen oppassen (logeren)

Nu hoor ik best regelmatig dat stelletjes met wie we bevriend zijn het ‘geluk’ hebben dat ze een lang weekend of zelfs een hele week weg kunnen.

Wat is jullie ervaring? Ik baal er soms wel van. Lijkt me heerlijk 1 nachtje weg met zn 2en op zijn minst…
Presto schreef:
20-12-2024 23:49
En heel eerlijk: ik zou nu ook niet helemaal zitten te wachten op kleine kinderen die komen logeren. Ik zou qua leeftijd oma kunnen zijn, maar ik heb gewoon minder energie, ben druk met werk en mantelzorg en heb nog een deel van de kinderen thuiswonen. Misschien is het anders als je echt kleinkinderen hebt, maar dat duurt hier nog wel even of gaat misschien nooit gebeuren (mijn kinderen hebben geen van allen enige interesse in kinderen). In noodgevallen zou ik het meteen doen, maar voor een weekeindje weg zou ik misschien wel een excuus verzinnen.
Dat is dus ook mijn dilemma. Ik heb hele beperkte energie door lichamelijke klachten en ook nog ASS dus een klein kind vind ik gewoon echt heel vermoeiend om om me heen te hebben. Hoe gezellig ik mijn neefje ook vind, ik heb hem pas een keer te logeren gehad omdat ik het gewoon niet trek. Dat mijn moeder het soms een heel weekend doet vind ik echt knap van haar. Zelf vind ze dat ook enorm zwaar trouwens en telt ze ook de uren weer af dat het weer voorbij is. Kleine kinderen zuigen nou eenmaal veel energie. Het is erg leuk maar ik vind het ook flink vermoeiend en overprikkelend.
Soms voel ik me wel schuldig dat ik niet vaker oppas, dat hij niet vaker hier logeert maar het is niet anders. Binnenkort neem ik hem weer een nachtje maar ik zal het leuker en minder zwaar vinden als hij wat ouder is. Ik kijk daar naar uit in elk geval. :biggrin:
I'm sorry I'm late, I didn't want to come.
oKathyo schreef:
20-12-2024 10:51
Dat weet ik niet, maar ik zou als kindzijnde wel doorvragen om uit te sluiten dat er geen onderliggende reden is. Wat de persoon hiervoor ook oppert. Het lijkt mij dat je toch met elkaar kunt praten als de band goed is?
Waarom zeg je dan hier dat dat niet de reden is en dat het een verzinsel is om gewoon niet te willen? Dat mensen die dat als reden opgeven niet eerlijk zijn?
oKathyo schreef:
20-12-2024 10:37
Nou precies, zeg dan gewoon dat je niet wil... dat kan ook, maar niet: de kinderen zijn zo vroeg wakker. Dat is namelijk van alles verzinnen omdat je eigenlijk niet wil. Ik heb liever dat mensen gewoon eerlijk zijn.
Presto schreef:
20-12-2024 23:49
En heel eerlijk: ik zou nu ook niet helemaal zitten te wachten op kleine kinderen die komen logeren. Ik zou qua leeftijd oma kunnen zijn, maar ik heb gewoon minder energie, ben druk met werk en mantelzorg en heb nog een deel van de kinderen thuiswonen. Misschien is het anders als je echt kleinkinderen hebt, maar dat duurt hier nog wel even of gaat misschien nooit gebeuren (mijn kinderen hebben geen van allen enige interesse in kinderen). In noodgevallen zou ik het meteen doen, maar voor een weekeindje weg zou ik misschien wel een excuus verzinnen.
Ik heb niet eens de leeftijd om oma te zijn (al had het gekund als we beide erg vroeg waren), maar ik heb er meestal gewoon geen zin in. Vind veel kinderen van anderen ook niet zo heel leuk. Zeker jongere kinderen trek ik minder goed. Te druk, te weinig zelfstandigheid, niet te verstaan soms. Ik zit op kraamvisite ook nooit met de baby op schoot. Ons eigen kind was gelukkig heel rustig, sprak met net 2 al held zinnen en we hebben er maar 1 dus ik ben gewend aan veel rust en stilte in huis. Als ik dan ineens moet oppassen op een klein kind dat nog veel aandacht en zorg nodig heeft, vind ik dat al snel te veel en te druk. Noodsituaties sta ik meteen klaar en dat is ook wel eens voor gekomen, en als ze ouder zijn dan vind ik het ook helemaal goed. Maar tot een jaar of 8 liever niet. Puberkind krijgt nu wel eens logeetjes, daar heb ik totaal geen moeite mee en vind ik zelf gezellig. Maar daar kan je ook gewoon een gesprek mee voeren en die breken de tent niet meer af :mrgreen:
Irregular_Choice schreef:
21-12-2024 07:20
Ik heb niet eens de leeftijd om oma te zijn (al had het gekund als we beide erg vroeg waren), maar ik heb er meestal gewoon geen zin in. Vind veel kinderen van anderen ook niet zo heel leuk. Zeker jongere kinderen trek ik minder goed. Te druk, te weinig zelfstandigheid, niet te verstaan soms. Ik zit op kraamvisite ook nooit met de baby op schoot. Ons eigen kind was gelukkig heel rustig, sprak met net 2 al held zinnen en we hebben er maar 1 dus ik ben gewend aan veel rust en stilte in huis. Als ik dan ineens moet oppassen op een klein kind dat nog veel aandacht en zorg nodig heeft, vind ik dat al snel te veel en te druk. Noodsituaties sta ik meteen klaar en dat is ook wel eens voor gekomen, en als ze ouder zijn dan vind ik het ook helemaal goed. Maar tot een jaar of 8 liever niet. Puberkind krijgt nu wel eens logeetjes, daar heb ik totaal geen moeite mee en vind ik zelf gezellig. Maar daar kan je ook gewoon een gesprek mee voeren en die breken de tent niet meer af :mrgreen:

Dit. Er zullen ongetwijfeld opa's en oma's zijn die een weekendje oppassen het einde vinden, maar er zijn er zat die dat niet vinden. Ouders staan er vaak niet bij stil hoe intensief het is. En ik vraag me af hoeveel van de grootouders het werkelijk durft te zeggen dat ze niet willen oppassen. Ik hoor wel eens eerlijke verhalen hierover. Maar goed, het hangt af van de personen.

Het zou goed zijn als je ze vraagt, om goed te checken of ze het werkelijk willen en het niet te veel is.
Klopt, Sierlijk. Mijn eigen opa en oma vonden er ook niks aan als we kwamen logeren, mijn oom en tante trouwens ook niet. Ze deden het wel hoor, maar vonden ze het leuk, neuh. Dat hebben we niet gemerkt maar achteraf kwam dat wel naar boven.
Mijn moeder's vriendin heeft zeven kleinkinderen en heeft er eigenlijk niets mee, kinderen. Ze past dus ook zelden meer dan een middagje op. Mijn moeder is ook geen mega kindermens maar ze doet wel altijd heel leuk met ze en kan uren spelen met mijn neefje. Maar vind ze dat leuk? Nee. Ze kijkt er ook naar uit dat hij ouder is en we andere dingen met hem kunnen gaan doen ipv spoorbanen bouwen en zo.
Ze past ook niet structureel op en andere oma ook niet.
Ik vind kinderen van anderen ook 10x zo vermoeiend dan mijn eigen kinderen.

Ik heb het moeten leren, maar ik bescherm opa en oma nu tegen zichzelf. Ze bieden enthousiast oppas aan, maar ik zie nu dat ze langer dan een dag gewoon niet trekken.

Anders krijg ik afgepeigerde grootouders en compleet overprikkelde kinderen terug.

Bezoekjes aan opa en oma moeten voor alle betrokkenen alleen maar leuk zijn.
Ik deel het dat ik liever ook niet op neefjes en nichtjes pas, of hooguit voor een middag. Liever geen nachtje ofzo.
En dan heb ik het niet over noodsituaties, dan zijn ze (of bij wijze van buurkinderen) gewoon welkom.

Je eigen kinderen ken je, die zijn bij jou opgegroeid, je bent jezelf bij elkaar. Neefjes / nichtjes waar je oppast kosten je meer energie en de verantwoordelijkheid voelt ook groot.
De leeftijd die mijn kinderen nu hebben, 10&12, als neefjes / nichtjes die leeftijd hebben dan vind ik eerder prima. Dat is al zoveel makkelijker.
En nu heb ik een bv een neefje met autisme en nog paar etiketjes, dan is oppassen ook minder makkelijk.

Mijn kinderen zijn ook niet zo van het logeren, oudste vind het wel leuk om ergens anders te slapen, voetbalkamp/ schoolkamp allemaal leuk. Jongste vind voetbalkamp en daar slapen minder, dus die doet dat nog niet.
En het aanleren wat hier gezegd wordt van jongs af aan, ook daar ken ik verhalen van dat dat bij kinderen niet gewerkt heeft 😉
Dat ze toch op een gegeven moment hadden, ik wil niet meer.
Ik vind het per kind zo verschillend. Ik heb neefjes en nichtjes waarvan ik alleen in uiterste nood ze nogmaals een keer hier zou laten logeren. Terwijl er hier ook regelmatig vriendjes en vriendinnetjes van de kinderen logeren en ik daar totaal geen problemen mee heb.

Voordat ik zelf kinderen had paste ik regelmatig op mijn nichtje en dat vond ik altijd ontzettend vermoeiend. Ik was het niet gewend om constant mijn aandacht op een kind te moeten richten en voelde mij enorm verantwoordelijk voor haar. Dat soort verantwoordelijkheid over een kind was ook nieuw voor mij toen. Vanaf dat ze de basisschoolleeftijd had begon ik het eigenlijk pas zelf leuk te vinden.
Ik vind het per kind verschillend hoe lang ik het leuk vind, maar omdat ik een vrij sterk traditioneel familiebesef heb, is dat soms helemaal niet relevant.
Of ik neefje X nou leuk of niet leuk vindt, als er gedoe is en hij moet hier een week logeren, dan gebeurt dat gewoon.
Ook al woon je in een krot, met de huisdeur kapot. Je weet toch dat ik van je hou.
Nana_Mouskouri schreef:
21-12-2024 08:26
Ik vind het per kind verschillend hoe lang ik het leuk vind, maar omdat ik een vrij sterk traditioneel familiebesef heb, is dat soms helemaal niet relevant.
Of ik neefje X nou leuk of niet leuk vindt, als er gedoe is en hij moet hier een week logeren, dan gebeurt dat gewoon.
Maar gedoe is anders dan papa en mama die 2 nachten samen weg willen. Als hier iets is met neefjes, nichtjes, kinderen van vrienden of klasgenoten van kind dan is het geen enkel probleem en doe ik het met liefde. Maar voor iets wat niet perce noodzakelijk is doe ik het liever niet bij jongere kinderen.
21-12-2024 09:04
Maar gedoe is anders dan papa en mama die 2 nachten samen weg willen. Als hier iets is met neefjes, nichtjes, kinderen van vrienden of klasgenoten van kind dan is het geen enkel probleem en doe ik het met liefde. Maar voor iets wat niet perce noodzakelijk is doe ik het liever niet bij jongere kinderen.
Mijn neefje is al vier jaar een bizar slechte slaper dus broer en schoonzus zaten er geregeld helemaal doorheen. Die sprongen een gat in de lucht als mijn moeder hem een a twee ker per maand een nachtje nam. Konden ze even bijtanken.
Een kind wat elke nacht spookt is echt geen lolletje. Daarom voelde ik me nog extra schuldig dat ik hem niet af en toe te logeren nam. Maar zelf slaap ik ook al slecht dus ik zag dat echt niet zitten.
21-12-2024 09:04
Precies dat, voor de leuk zoeken ze maar iemand die het graag doet. Voor nood staat de deur echt wel open, ook voor langere tijd indien nodig.

En hoe ouder ze worden, hoe makkelijker opvangen denk ik is. Al is het voor de pubers dan vast wel weer lastiger 😉 ook die hebben steeds meer een eigen leven uiteraard.
Jujubee schreef:
21-12-2024 09:09
Mijn neefje is al vier jaar een bizar slechte slaper dus broer en schoonzus zaten er geregeld helemaal doorheen. Die sprongen een gat in de lucht als mijn moeder hem een a twee ker per maand een nachtje nam. Konden ze even bijtanken.
Een kind wat elke nacht spookt is echt geen lolletje. Daarom voelde ik me nog extra schuldig dat ik hem niet af en toe te logeren nam. Maar zelf slaap ik ook al slecht dus ik zag dat echt niet zitten.
Ik heb 1,5 jaar lang elke nacht tussen de 3-10 keer per nacht naast het bed van kind gestaan. Het is echt slopend inderdaad. Hier bood helaas niemand het aan, ik was echt doodop. Maar ook dat is gelukkig wel goed gekomen. Nu ligt de puber het liefst de hele dag in bed :mrgreen:
oKathyo schreef:
20-12-2024 10:43
Niet willen is toch juist eerlijk... dan hoef je geen smoesjes te bedenken. We willen niet. Punt. Lijkt me een duidelijke boodschap. Volgens mij bedoelen we gewoon hetzelfde.

Mijn band met m'n schoonouders en ouders is heel goed, en ze zouden mij wel een reden geven en gewoon eerlijk zijn over bijv het feit dat het te zwaar zou zijn. Dus als ze tegen mij zouden zeggen: wij willen niet, en daar verder geen uitleg aan geven, zou ik dat wel vreemd vinden. Maar goed, het is een reden, en het is eerlijk. Het is inderdaad geen verplichting.
Dus het is eerlijk als je zegt dat je het niet wilt, maar als je de reden erbij geeft waaróm je het niet wilt is het ineens niet meer eerlijk?

Wat een bijzondere gedachtengang. Een tikje aanmatigend ook, om te menen dat al die redenen niet valide zijn. Zeker bij mensen die je helemaal niet kent.

Het leest alsof je vindt dat er überhaupt geen valide redenen zijn voor wie dan ook om een logeerpartijtje te weigeren, behalve dan botweg geen zin hebben. Dat lijkt me niet helemaal realistisch.
makiko schreef:
21-12-2024 01:52
Van baby af aan, ze wisten niet beter. Dus ik denk het wel.
En ik prijs me ook gelukkig dat opa en oma enthousiast waren. De band die zo is ontstaan is ook geweldig. Dat vonden we fijner dan een voor- en naschoolse opvang.
We werkten late, nachten en vroege diensten. Een collega van me haalde haar kinderen uit bed om 5:45 uur, bracht ze naar een oppas en ze sliepen daar nog even verder.
En als er iets was, wisten we dat de kids iig op hun plek waren.
We hebben ooit brand gehad, waardoor we tijdelijk uit ons huis moesten bijvoorbeeld.
Ze gingen ook graag daar logeren, als we gewoon thuis waren.
Mijn kinderen waar ik het over had wilden als baby al niet logeren. Dat was echt voor niemand leuk (baby die niet te troosten is) ook kdv ging helemaal niet goed (daar voel mij achteraf schuldig over). Na een jaar of 8 was het geen probleem meer.
Nana_Mouskouri schreef:
21-12-2024 08:26
Als het moet, dan is het geen issue. Maar weekeindje weg vind ik geen "moeten". In de vakanties ben ik makkelijker, mits ik zelf vrij ben.
21-12-2024 07:20
Klopt, logerende vrienden van de puberkinderen vind ik geen probleem, die zijn zelfredzaam en hoeven niet vermaakt te worden.
Jujubee schreef:
21-12-2024 09:09
Mijn kinderen sliepen het eerste jaar ook enorm slecht, maar dat wilde ik een ander echt niet aandoen. Dan laat je een kind logeren en weet je dat die ander de hele nacht in touw is. Het is ons wel aangeboden, maar daar trokken we zelf de lijn.
Ik ging pas een weekend weg toen de oudste 18 jr was en verantwoordelijker was. Ik geniet ook enorm van ff weg van huis en de dagelijkse sleur en alleen met man dingen ondernemen. Toen ze jonger waren heb ik dit niet gedaan. Omdat ik niemand wil opzadelen met 4 kinderen en mijn moeder overleed toen de kinderen heel jong waren. Heb wel eens 2 kinderen bij schoonfamilie laten logeren ivm een bruiloft bijvoorbeeld. Maar ik zou zeggen als het kan...doen
Toen dochter peuter was sliep ze een tijdje tot 5 a 6 uur in de ochtend. Wij hadden een feestje van een groep vrienden die samen hun 35e verjaardag gingen vieren. Zaaltje en bandje dus eigenlijk wel heel veel zin in. Schoonmoeder zei dan duik ik in de middag wel weer mijn bed in. Ik vind het niet erg en ga maar. Echt het is goed.
Natuurlijk sliep dochter daar tot 8.30 uit en stuurde schoonmoeder een berichtje dat we haar pas einde middag op mochten halen en samen maar wat leuks moesten doen.
Vergeet ik nooit meer dat ik om 8 uur wakker werd en appje stuurde hoe het gegaan was en je een smiley krijgt met ze slaapt nog.
Zelf geen kinderen hier, maar een enthousiaste peetmoeder voor het kind van mijn beste vriendin. Kind kwam zo graag bij mij logeren dat beste vriendin en haar man niet eens altijd een weekend weggingen als kind bij mij was.

En ja, hij was vroeg wakker.
En ja, hij was een moeilijke eter.
En ja, hij was moeilijk te vermaken.
En ja, ik had er niet altijd zin in.

Maar nu hij bijna puber-af is komt hij nog steeds graag een weekendje bij mij, lekker rustig zonder het gezeur van zijn ouders als hij dan zelf zegt. En is de band tussen ons nog net zo sterk als toen hij schoolkind was. Waardeert hij ook mijn mening over zijn toekomstplannen en vertelt hij nog steeds zijn zorgen en problemen ook aan mij.

Dan is (het als oppas) al die keren luiers verschonen, gehuil aanhoren als de fles niet snel genoeg klaar was en vroeg opstaan en proberen er eten in de stoppen het toch wel waard geweest.❤️

Ik snap dat niet iedereen zo iemand in de omgeving heeft, maar als je niet vraagt zal er nooit iemand ja zeggen.
Ikje schreef:
21-12-2024 10:52
Zelf geen kinderen hier, maar een enthousiaste peetmoeder voor het kind van mijn beste vriendin. Kind kwam zo graag bij mij logeren dat beste vriendin en haar man niet eens altijd een weekend weggingen als kind bij mij was.

En ja, hij was vroeg wakker.
En ja, hij was een moeilijke eter.
En ja, hij was moeilijk te vermaken.
En ja, ik had er niet altijd zin in.

Maar nu hij bijna puber-af is komt hij nog steeds graag een weekendje bij mij, lekker rustig zonder het gezeur van zijn ouders als hij dan zelf zegt. En is de band tussen ons nog net zo sterk als toen hij schoolkind was. Waardeert hij ook mijn mening over zijn toekomstplannen en vertelt hij nog steeds zijn zorgen en problemen ook aan mij.

Dan is (het als oppas) al die keren luiers verschonen, gehuil aanhoren als de fles niet snel genoeg klaar was en vroeg opstaan en proberen er eten in de stoppen het toch wel waard geweest.❤️

Ik snap dat niet iedereen zo iemand in de omgeving heeft, maar als je niet vraagt zal er nooit iemand ja zeggen.
Makkelijk gezegd ☺️alle vriendinnen hebben kleine kinderen. En onze kinderen kennen onze vrienden daar te slecht voor helaas 🫣 ooms en tantes hebben ook kleine kinderen.
apppie schreef:
20-12-2024 23:20
Oh, daar ben ik wel altijd "streng" in geweest. Onze jongste vond logeren in het begin ook spannend en daarom helemaal niet leuk, maar hij moest er toch echt aan geloven. Wel eerst een paar keer alleen een nachtje, om een beetje te wennen, en dan haalden we hem 's ochtends meteen weer op. Inmiddels is het geen probleem meer - al is hij nog steeds veel meer een huismus dan zijn broer.
Tja. Ik zie niet in waarom ik er streng in zou moeten zijn. Maakt het voor niemand leuk en wij kiezen ervoor om daarin naar onze kinderen te luisteren. Er komt vanzelf een moment dat ze wel ergens anders willen slapen.
makiko schreef:
21-12-2024 01:52
Van baby af aan, ze wisten niet beter. Dus ik denk het wel.
En ik prijs me ook gelukkig dat opa en oma enthousiast waren. De band die zo is ontstaan is ook geweldig. Dat vonden we fijner dan een voor- en naschoolse opvang.
Mijn neefje en nichtje logeerden vanaf baby veel bij opa en oma maar willen nu al een paar jaar niet meer logeren. Jong beginnen is geen garantie.
Mangogo schreef:
21-12-2024 19:13
Tja. Ik zie niet in waarom ik er streng in zou moeten zijn. Maakt het voor niemand leuk en wij kiezen ervoor om daarin naar onze kinderen te luisteren. Er komt vanzelf een moment dat ze wel ergens anders willen slapen.
Ik zeg ook niet dat jij dat moet zijn, ik reageer op "je kunt een kind niet dwingen iets leuk te vinden" (werd niet alleen door jou geschreven). Ik vond dat dus niet zo belangrijk, die paar keer per jaar. Dan vinden ze het maar niet zo leuk. We doen alles voor de kinderen, maar die paar nachten per jaar kiezen we voor onszelf.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven