Kinderen
alle pijlers
Weekendje weg zonder kinderen
vrijdag 20 december 2024 om 07:25
Ik ben toch eens benieuwd of het normaal is dat je als stel zonder kinderen een weekend weg of vakantie kan.
Wij hebben de pech dat aan beide kanten de grootouders niet willen oppassen (logeren)
Nu hoor ik best regelmatig dat stelletjes met wie we bevriend zijn het ‘geluk’ hebben dat ze een lang weekend of zelfs een hele week weg kunnen.
Wat is jullie ervaring? Ik baal er soms wel van. Lijkt me heerlijk 1 nachtje weg met zn 2en op zijn minst…
Wij hebben de pech dat aan beide kanten de grootouders niet willen oppassen (logeren)
Nu hoor ik best regelmatig dat stelletjes met wie we bevriend zijn het ‘geluk’ hebben dat ze een lang weekend of zelfs een hele week weg kunnen.
Wat is jullie ervaring? Ik baal er soms wel van. Lijkt me heerlijk 1 nachtje weg met zn 2en op zijn minst…
vrijdag 20 december 2024 om 07:30
Dat is voor iedereen verschillend of dat normaal is. Wij deden het pas vanaf dat jongste 10 was. Eerder vond ik het niet fijn om zonder kinderen weg te gaan. Nu nog maar 2 nachten. Dan willen we weer naar huis.
Om me heen is het ook heel wisselend. De een doet het jaarlijks vanaf dat de kinderen klein zijn en een ander doet het nooit.
Jij zou graag met je man weggaan. Zijn er echt geen mogelijkheden? Kunnen ze niet bij vrienden of ooms en tantes blijven?
Om me heen is het ook heel wisselend. De een doet het jaarlijks vanaf dat de kinderen klein zijn en een ander doet het nooit.
Jij zou graag met je man weggaan. Zijn er echt geen mogelijkheden? Kunnen ze niet bij vrienden of ooms en tantes blijven?
vrijdag 20 december 2024 om 07:32
Ook geen broers of zussen? Of goede vrienden?
Ik vind het heel normaal om 1-2 nachten zonder de kinderen te zijn, ook gezond voor je relatie.
Wij hebben het geluk dat we soms ook langer (tot een week) weg kunnen omdat onze ouders wel langer willen oppassen maar ik besef dat dat niet de standaard is.
Waarom willen je ouders niet oppassen?
Ik vind het heel normaal om 1-2 nachten zonder de kinderen te zijn, ook gezond voor je relatie.
Wij hebben het geluk dat we soms ook langer (tot een week) weg kunnen omdat onze ouders wel langer willen oppassen maar ik besef dat dat niet de standaard is.
Waarom willen je ouders niet oppassen?
vrijdag 20 december 2024 om 07:42
Hier ook weinig de mogelijkheid om weekend / nachtje zonder kinderen weg te gaan.
Schoonouders zijn al vanaf de geboorte echt dusdanige op leeftijd, die trekken dat niet. Mijn vader is geen optie, alleen mijn moeder schakelen we in voor oppassen (tegenwoordig aanwezig zijn, kinderen zijn 10 & 12).
Voor ons overigens niet echt een gemis, komt nu langzaam steeds weer meer samentijd tussendoor.
En als we al weekendje weg gaan of op vakantie doen we dat liefst met kinderen, maar wij zijn geen op vakantie gaan mensen wat blijkbaar ook nog weleens als apart wordt ervaren..
Schoonouders zijn al vanaf de geboorte echt dusdanige op leeftijd, die trekken dat niet. Mijn vader is geen optie, alleen mijn moeder schakelen we in voor oppassen (tegenwoordig aanwezig zijn, kinderen zijn 10 & 12).
Voor ons overigens niet echt een gemis, komt nu langzaam steeds weer meer samentijd tussendoor.
En als we al weekendje weg gaan of op vakantie doen we dat liefst met kinderen, maar wij zijn geen op vakantie gaan mensen wat blijkbaar ook nog weleens als apart wordt ervaren..
vrijdag 20 december 2024 om 07:45
Nee, nooit gedaan en willen we ook niet. Wij vragen geen oppas als het niet nodig is. Alleen voor bijvoorbeeld een bruiloft of uitvaart en als dochter wordt uitgenodigd om te komen logeren dan gaan we uit eten en naar de bios samen ofzo. Maar ik vraag zelf niet om 1 of 2 nachten op te passen op kind. En heb het ook nooit gemist. Wij gaan apart van elkaar een paar dagen weg. Ik met een vriendin of mijn broer en man met zijn broertje. Dat werkt prima en inmiddels kan ze in de avond ook wel alleen thuis blijven en zijn we soms een dag weg naar een festival ofzo. Komt vanzelf wel weer dat het kan. En we gaan ook gewoon het liefst met kind op vakantie
vrijdag 20 december 2024 om 07:47
Hier ook weinig mogelijkheden, ouders waren al behoorlijk op leeftijd en niet al te gezond, waardoor het eigenlijk niet kon.
Ik vond dat altijd wel jammer, zeker als ik om me heen hoorde dat opa’s en oma’s heel vaak weekenden oppasten, je hebt dat eigenlijk best wel nodig af en toe, ik in ieder geval wel.
Ik vond dat altijd wel jammer, zeker als ik om me heen hoorde dat opa’s en oma’s heel vaak weekenden oppasten, je hebt dat eigenlijk best wel nodig af en toe, ik in ieder geval wel.
Zullen we proberen het een beetje gezellig te houden?!
vrijdag 20 december 2024 om 07:49
Roomboter 123.
Hier is oudste 7. Wij zijn in totaal 3x 1 nachtje weg geweest. Heel fijn dat dit kon
Maar langer dan 1 nacht zit er niet in.
En ook niet jaarlijks.
Maar de keren dat we konden was heel fijn.
Ik ben soms ook verbaasd over mensen die langere weekenden of zelfs een weekje samen weg kunnen.
Waarom willen bij jullie de opa's en oma 's niet oppassen met een logeerpartij? Hoe oud zijn je kinderen?
Mijn ouders/schoonouders wouden jongste ook niet voordat ze ruim 1 was en toen liever nog niet.
Hier is oudste 7. Wij zijn in totaal 3x 1 nachtje weg geweest. Heel fijn dat dit kon
Maar langer dan 1 nacht zit er niet in.
En ook niet jaarlijks.
Maar de keren dat we konden was heel fijn.
Ik ben soms ook verbaasd over mensen die langere weekenden of zelfs een weekje samen weg kunnen.
Waarom willen bij jullie de opa's en oma 's niet oppassen met een logeerpartij? Hoe oud zijn je kinderen?
Mijn ouders/schoonouders wouden jongste ook niet voordat ze ruim 1 was en toen liever nog niet.
vrijdag 20 december 2024 om 07:51
Ik hoor het bij vriendinnen niet zo veel, maar gelukkig bieden onze ouder en schoonouders regelmatig aan op een nacht of weekendje op te passen. Ik wil er niet te veel gebruik van maken om een weekendje weg te gaan, heb liever dat ik “credits” heb voor als het echt nodig is. MaR het is echt heeeeerlijk om even samen weg te zijn vind ik.
Zijn er ook geen ooms of tantes die willen oppassen? Ik vind het prima om op neefjes of nichtjes te passen zodat zus en broer even nachtje weg kunnen
Zijn er ook geen ooms of tantes die willen oppassen? Ik vind het prima om op neefjes of nichtjes te passen zodat zus en broer even nachtje weg kunnen
vrijdag 20 december 2024 om 07:56
Ik vind het helemaal niet gek dat ouders wegwillen zonder kinderen. Kindvrije hotels in het buitenland zitten vaak vol met ouders die even geen herrie willen horen.
En ik vind het niet gek dat grootouders niet willen of kunnen oppassen. Het is nogal intensief en ouders hebben daar lang niet altijd oog voor.
En ik vind het niet gek dat grootouders niet willen of kunnen oppassen. Het is nogal intensief en ouders hebben daar lang niet altijd oog voor.
vrijdag 20 december 2024 om 08:00
Mijn ouders bieden het zelf aan, zij vinden het fijn als de kleinkinderen komen logeren. In mijn vriendenkring gebeurt het idd vaak dat ouders een weekendje weg kunnen. Maar ook dat grootouders niet op alle kinderen van een gezin tegelijk willen oppassen omdat dat te druk is.
Mijn kinderen zitten op scouting dus tijdens hun kamp kan ik ook zonder hen op reis.
Mijn kinderen zitten op scouting dus tijdens hun kamp kan ik ook zonder hen op reis.
vrijdag 20 december 2024 om 08:04
We zijn toen de kinderen klein waren diverse keren samen een aantal dagen weggeweest, Max. 3 nachten. Heerlijk om even samen te zijn en een stad te ontdekken. Dan kon ook prima, mijn moeder vond het fijn en leuk om op te passen. Nu zijn het pubers en gaan we af en toe een nacht weg, dan blijven ze alleen thuis. En dat vinden zij dan weer heerlijk, als ze het huis voor zichzelf hebben. Maar voor nu is de max wel 1 nacht en niet al te ver zodat we ook makkelijk weer thuis kunnen zijn als er wat zou zijn.
vrijdag 20 december 2024 om 08:11
Ik heb zelf geen kinderen maar mijn moeder ging vaak zonder ons op stap en wij vonden dat prima. Dan logeerden we bij oma of bij mijn oom en tante en dan hadden we de grootste lol.
Mijn moeder was al zonder mij op vakantie toen ik 9 maanden was. Ze is nogal op haar vrijheid gesteld haha.
Meestal gingen we een nachtje of twee bij oma logeren. Soms wat langer. Daar heb ik alleen maar fijne herinneringen aan dus in mijn ogen niets mis mee.
Wel jammer dat de opa's en oma's niet willen oppassen. Is er een reden voor? Zijn je kinderen moeilijke slapers?
Mijn moeder was al zonder mij op vakantie toen ik 9 maanden was. Ze is nogal op haar vrijheid gesteld haha.
Meestal gingen we een nachtje of twee bij oma logeren. Soms wat langer. Daar heb ik alleen maar fijne herinneringen aan dus in mijn ogen niets mis mee.
Wel jammer dat de opa's en oma's niet willen oppassen. Is er een reden voor? Zijn je kinderen moeilijke slapers?
I'm sorry I'm late, I didn't want to come.
vrijdag 20 december 2024 om 08:20
Ik vond het als kind juist ook heel leuk als we een paar nachten uit logeren gingen. We zijn nooit bij opa’s of oma’s geweest maar wel bij een oom of tante, vrienden van m’n ouders, oppas, kamp, buren of bij een vriendinnetje (en dan kwamen die kinderen soms ook een paar nachtjes bij ons slapen). Mijn ouders gingen standaard ieder jaar een lang weekend weg en daarnaast nog wanneer de gelegenheid zich voor deed. Heb er terugdenkend juiste warme herinneringen aan. Voelde speciaal en stoer om een paar nachten zonder ouder te zijn.
vrijdag 20 december 2024 om 08:39
Wij hebben wel de mogelijkheid maar willen zelf niet. Hebben er geen behoefte aan om zonder kind een weekend of week weg te gaan.
Kind is al wel eens blijven slapen bij oma en een keer bij opa en oma. Maar dat was omdat kind zelf aangaf niet mee naar huis te willen en de oma's heel snel aangaven dan blijf je hier slapen.
Als jullie wel samen weg willen misschien eens aan jullie vrienden vragen of de kinderen daar eens kunnen slapen? Ouders van school?
Kind is al wel eens blijven slapen bij oma en een keer bij opa en oma. Maar dat was omdat kind zelf aangaf niet mee naar huis te willen en de oma's heel snel aangaven dan blijf je hier slapen.
Als jullie wel samen weg willen misschien eens aan jullie vrienden vragen of de kinderen daar eens kunnen slapen? Ouders van school?
Time doesn't hear if you ask it to wait.
So own all your tears and just roll with the waves
vrijdag 20 december 2024 om 08:44
Toen mijn moeder en schoonmoeder nog leefden gingen de kinderen regelmatig in het weekend een nachtje bij opa en oma logeren. Zij pasten beiden niet structureel op en vonden het altijd erg leuk als de kleinkinderen kwamen logeren. Mijn man en ik gingen dan lekker uit eten, genoten van de rust thuis en gingen ook wel eens een nachtje weg.
Helaas hebben wij de pech gehad dat beide oma's zijn overleden toen de kinderen nog jong waren dus toen hadden we deze mogelijkheid niet meer. De kinderen bij vriendjes laten logeren zodat wij weg zouden kunnen hebben we nooit gedaan. Voor ons (en de kinderen) voelde dat niet vertrouwd genoeg. Prima dat ze daar wilde logeren maar we voelde altijd wel de noodzaak in de buurt te blijven voor als ze naar huis zouden willen of er iets is.
Nu hebben de kinderen de leeftijd dat ze alleen thuis kunnen blijven. We zijn op een gegeven moment toen weer begonnen met nachtjes weg gaan. Eerst dichtbij en met vrienden in de buurt om een oogje in het zijl te houden en later ook wel verder weg.
Helaas hebben wij de pech gehad dat beide oma's zijn overleden toen de kinderen nog jong waren dus toen hadden we deze mogelijkheid niet meer. De kinderen bij vriendjes laten logeren zodat wij weg zouden kunnen hebben we nooit gedaan. Voor ons (en de kinderen) voelde dat niet vertrouwd genoeg. Prima dat ze daar wilde logeren maar we voelde altijd wel de noodzaak in de buurt te blijven voor als ze naar huis zouden willen of er iets is.
Nu hebben de kinderen de leeftijd dat ze alleen thuis kunnen blijven. We zijn op een gegeven moment toen weer begonnen met nachtjes weg gaan. Eerst dichtbij en met vrienden in de buurt om een oogje in het zijl te houden en later ook wel verder weg.
vrijdag 20 december 2024 om 08:48
Hier hebben we die optie ook niet echt. Oudste is 8 en we zijn ook nooit zonder de kinderen weg geweest hoor. Dit jaar zou t mogelijk kunnen gebeuren dat we een nachtje weg kunnen want mijn schoonzus haar relatie is over en ze heeft nu weer een eigen huis en zij is wel echt een fijne lieve warme tante.
Wel gaan man en ik altijd afzonderlijk van elkaar op een mini vakantie 1 x per jaar
Wel gaan man en ik altijd afzonderlijk van elkaar op een mini vakantie 1 x per jaar
where ever you go, go with your heart
vrijdag 20 december 2024 om 08:49
Ik zie om mij heen heel wisselende situaties. Van mensen die eigenlijk het liefste zonder kinderen op vakantie gaan en in ieder geval één keer per jaar een week met zijn tweeën weg willen. Tot situaties waarbij het kind nooit uit logeren gaat. In mijn omgeving ken ik ook wel wat gescheiden mensen, dan is de situatie weer anders en kan je vaak gemakkelijker een periode weg zonder kinderen.
Zelf vind ik het het leukste om met ons kind weg te gaan. Maar we gaan wel graag uit eten of iets sociaals doen met alleen volwassenen, dan passen onze ouders in de avond op.
Zelf vind ik het het leukste om met ons kind weg te gaan. Maar we gaan wel graag uit eten of iets sociaals doen met alleen volwassenen, dan passen onze ouders in de avond op.
vrijdag 20 december 2024 om 08:53
Als je er behoefte aan hebt zou ik het proberen te regelen. Zo niet, dan is dat ook prima. Toen wij nog geen kinderen hadden hebben wij regelmatig een weekend op de kinderen van vrienden gepast omdat de grootouders niet op drie, later vier, kleintjes wilden of konden passen. Ik heb daar hele goede herinneringen aan en de kinderen in kwestie, inmiddels ruim volwassen, ook. Toen onze eigen kinderen klein waren probeerden we toch een of twee keer per jaar een nachtje of twee weg te gaan. De eerste keer was de jongste negen maanden. Grootouders hadden geen vaste oppasdag en vonden het heerlijk met ze.
vrijdag 20 december 2024 om 08:54
Ik vind het heel normaal dat je het zou willen als ouders zijnde, maar niet normaal dat het ook kan. Wij hebben ook een klein netwerk, waaraan ik het niet zo makkelijk vraag. We zijn nu drie keer een nachtje samen weggeweest, en afgelopen weekend drie nachten (voor het eerst in 7 jaar).
Mij vader is alleen en wil wel eens een nachtje oppassen. Hij komt dan bij ons thuis, zodat de kids lekker hun eigen speelgoed enzo hebben. Als we een nachtje gaan doen we dat expres vaak door de week, en nemen we er vrij voor. We plannen het dan zo dat we de kinderen zelf naar school/opvang brengen, en dat het een bso-dag is, waardoor hij ze pas aan het eind van de dag hoeft op te halen. En dan de avond nacht, en ze daarna gaat een van beide weer naar school. Dan heeft hij maar een van de twee thuis de dag erna. We maken het dus zo makkelijk mogelijk.
Nu we langer weggingen waren ze een nacht met mijn vader op deze manier, en daarna twee nachten bij mijn broer. Maar dit hele weekend oppassen was ons verjaardagscadeau afgelopen jaar
Mij vader is alleen en wil wel eens een nachtje oppassen. Hij komt dan bij ons thuis, zodat de kids lekker hun eigen speelgoed enzo hebben. Als we een nachtje gaan doen we dat expres vaak door de week, en nemen we er vrij voor. We plannen het dan zo dat we de kinderen zelf naar school/opvang brengen, en dat het een bso-dag is, waardoor hij ze pas aan het eind van de dag hoeft op te halen. En dan de avond nacht, en ze daarna gaat een van beide weer naar school. Dan heeft hij maar een van de twee thuis de dag erna. We maken het dus zo makkelijk mogelijk.
Nu we langer weggingen waren ze een nacht met mijn vader op deze manier, en daarna twee nachten bij mijn broer. Maar dit hele weekend oppassen was ons verjaardagscadeau afgelopen jaar
vrijdag 20 december 2024 om 08:58
Dat vind ik niet vroeg hoor, mijn neefje is heel vaak om vier uur al op. Vijf uur is uitslapen zeg maar. En hij is vier. Dus mijn moeder is ook niet zo blij als hij weer eens twee nachtjes blijft slapen want ja, dan ben je dus vroeg wakker. Maar ze doet het wel. Het scheelt dat ze zelf ook vaak al rond die tijd wakker is. Maar dan nog, wat is nou een nachtje om zes uur wakker zijn? Zo'n drama is dat toch niet.Roomboter1234 schreef: ↑20-12-2024 08:54Mijn kinderen zijn 4 en 8 jaar. De reden van niet willen oppassen is dat ze vroeg wakker zijn (rond 6:00u)
Ik zou dat graag voor mijn kind doen hoor, als ik er een had.
I'm sorry I'm late, I didn't want to come.
vrijdag 20 december 2024 om 09:00
Om 6 uur wakker is toch niet vroeg. Half Nederland staat elke dag om die tijd op. De keuze is natuurlijk aan je ouders en schoonouders om op te passen. Als ze geen zin hebben moeten ze het niet doen.Roomboter1234 schreef: ↑20-12-2024 08:54Mijn kinderen zijn 4 en 8 jaar. De reden van niet willen oppassen is dat ze vroeg wakker zijn (rond 6:00u)
Je kan toch een oppasmeisje vragen om een weekendje te blijven. Niet te ver weg gaan zodat je bij een belletje in een half uurtje thuis bent. Vind ik wel kunnen. De jongste is vier jaar. Dan ben je ook niet heel kwetsbaar meer.
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in