Weg met die fopspeen!
dinsdag 22 september 2009 om 14:58
Komende vrijdag laten wij de fopspeen van onze zoon van net 3 wegvliegen met een heliumballon. Hoewel ik er helemaal achter sta, vind ik het ook reuze spannend en zie ik wel op tegen evt. drama's 's nachts. Hij heeft hem alleen in bed, maar is er wel verknocht aan. Natuurlijk bereiden we hem voor en weet hij wat er gaat gebeuren, maar hoe zal het gaan?
Ik ben heel benieuwd naar jullie methodes voor het weghalen van de speen en naar jullie ervaringen met hoe het ging in de nachten en evt. middagslaapjes erna...
Ik ben heel benieuwd naar jullie methodes voor het weghalen van de speen en naar jullie ervaringen met hoe het ging in de nachten en evt. middagslaapjes erna...
dinsdag 22 september 2009 om 15:02
dochter heeft haar speentje een paar jaar geleden aan zwarte piet gegeven, voor de babypietjes in Spanje!
Dame had het meteen geacepteerd en niet meer ernaar gevraagd, totdat dagen na sinterklaas we het hadden over verlanglijstjes. Ze zei:"bij mij staat er een speen op".
hahahaha niet gekregen tuurlijk!
Dame had het meteen geacepteerd en niet meer ernaar gevraagd, totdat dagen na sinterklaas we het hadden over verlanglijstjes. Ze zei:"bij mij staat er een speen op".
hahahaha niet gekregen tuurlijk!

dinsdag 22 september 2009 om 15:06
Oudste hier; slechts enkele dagen (in de kraamtijd nog) een speen gehad, spuugde het ding zelf uit. Daarna nooit meer gegeven.
Jongste; vanaf begin tot 10 maanden speen gehad. Eerst met 8 maanden alleen in bed met de slaapjes. En toen ze 10/11 maanden was ook uit bed gelaten. Slapen deed ze toch al niet, dus dat maakte voor ons geen verschil
Overigens; hoe moeilijker je het zelf maakt, hoe meer drama's er komen. Gewoon uitleggen dat spenen voor baby's zijn, dat snapt ie vast.
Jongste; vanaf begin tot 10 maanden speen gehad. Eerst met 8 maanden alleen in bed met de slaapjes. En toen ze 10/11 maanden was ook uit bed gelaten. Slapen deed ze toch al niet, dus dat maakte voor ons geen verschil
Overigens; hoe moeilijker je het zelf maakt, hoe meer drama's er komen. Gewoon uitleggen dat spenen voor baby's zijn, dat snapt ie vast.
dinsdag 22 september 2009 om 15:10
Bij mij raakten ze steeds kwijt. Omdat ik het zat werd (ze hadden ze alleen in bed) heb ik op een gegeven moment gezegd dat ze geen ieuwe meer zouden krijgen als hij weer kwijt was of stuk gebeten. Werkte prima. Allebei speen kwijt en geen gepiep gehad.
Ruil hem in voor een ED! Veilig en warm. Dat is wat je nodig hebt!
dinsdag 22 september 2009 om 15:26
Haha, ik kreeg laaang geleden met Sinterklaas m'n laatste..
De oude had ik nog - nu nog trouwens, als herinnering - maar daar zat een gat in, beetje link..
Er zat een heel gedicht bij waarvan de inhoud me ontgaan is, maar het kwam er dus op neer dat het de allerlaatste speen ever zou zijn.
Ik was ehh.. 8 toen.
Had 'm btw alleen 's nachts.
De oude had ik nog - nu nog trouwens, als herinnering - maar daar zat een gat in, beetje link..
Er zat een heel gedicht bij waarvan de inhoud me ontgaan is, maar het kwam er dus op neer dat het de allerlaatste speen ever zou zijn.
Ik was ehh.. 8 toen.
Had 'm btw alleen 's nachts.
dinsdag 22 september 2009 om 15:28
Ik heb de de spenen van mijn dochter (nu 10) weggegooid op de dag van haar 4e verjaardag. Gezegd dat ze nu echt een grote meid was, want ze mocht naar school. En dat op school geen speen meer hoort. Ik heb dat natuurlijk al flink van te voren voorbereid, het kwam niet als een verrassing zeg maar
Begreep ze allemaal heel erg goed en we hebben toen samen haar spenen 'ceremonieel' weggegooid.
Ze heeft vervolgens twee nachten een beetje lopen piepen en jammeren, maar daarna was het helemaal over.
Bij mijn zoon van 3 en een half ga ik het ook zo doen. Ik heb hem al uitgelegd dat als hij 4 wordt, zijn spenen weg gaan. Tot die tijd laat ik hem er nog lekker van genieten..
Begreep ze allemaal heel erg goed en we hebben toen samen haar spenen 'ceremonieel' weggegooid.
Ze heeft vervolgens twee nachten een beetje lopen piepen en jammeren, maar daarna was het helemaal over.
Bij mijn zoon van 3 en een half ga ik het ook zo doen. Ik heb hem al uitgelegd dat als hij 4 wordt, zijn spenen weg gaan. Tot die tijd laat ik hem er nog lekker van genieten..
I`ve learned so much from my mistakes.. I`m thinking of making a few more.
dinsdag 22 september 2009 om 15:31
Sorry, iedereen zijn eigen keus, maar waarom, La Vie loopt je zoon en je dochter nog met bijna 4 jaar met een speen, wat is hiervan de toegevoegde waarde, behalve dat ze ervan genieten.
Ik snap het nietzo, nou heb ik beide spenen hier met een jaar ongeveer zonder drama weg kunnen gooien dus misschien mis ik ook wel iets.
No offence hoor La vie, ik snap het echt niet.
Ik snap het nietzo, nou heb ik beide spenen hier met een jaar ongeveer zonder drama weg kunnen gooien dus misschien mis ik ook wel iets.
No offence hoor La vie, ik snap het echt niet.
dinsdag 22 september 2009 om 15:34
dinsdag 22 september 2009 om 15:36
Je hoeft het ook niet te snappen hoor
Ze liepen niet rond met een speen. Mijn dochter heeft hem al lang niet meer natuurlijk en mijn zoontje alleen in bed, als hij slaapt.
Ik zie er totaal geen problemen in. Echt helemaal niets. Hij vindt het fijn en lekker, voelt zich geborgen. En dat mag van mij.
De grens van 4 jaar heb ik zelf getrokken en daar heb ik me toen bij mijn dochter zo aan gehouden en dan ga ik bij mijn zoontje ook zo doen.
Qua tanden: (want dat is meestal het tegen argument)
ik heb het met mijn tandarts besproken en hij zei dat de tanden wonderbaarlijk snel weer recht gaan staan. En dat was ook zo, bij mijn dochter stonden haar tandjes na een maand of twee weer kaarsrecht en was haar 'speenbekkie' verdwenen.
Bij mijn zoon verwacht ik hetzelfde.
Dus tja.. dat dus.
Ze liepen niet rond met een speen. Mijn dochter heeft hem al lang niet meer natuurlijk en mijn zoontje alleen in bed, als hij slaapt.
Ik zie er totaal geen problemen in. Echt helemaal niets. Hij vindt het fijn en lekker, voelt zich geborgen. En dat mag van mij.
De grens van 4 jaar heb ik zelf getrokken en daar heb ik me toen bij mijn dochter zo aan gehouden en dan ga ik bij mijn zoontje ook zo doen.
Qua tanden: (want dat is meestal het tegen argument)
ik heb het met mijn tandarts besproken en hij zei dat de tanden wonderbaarlijk snel weer recht gaan staan. En dat was ook zo, bij mijn dochter stonden haar tandjes na een maand of twee weer kaarsrecht en was haar 'speenbekkie' verdwenen.
Bij mijn zoon verwacht ik hetzelfde.
Dus tja.. dat dus.
I`ve learned so much from my mistakes.. I`m thinking of making a few more.
dinsdag 22 september 2009 om 15:39
Mijn zoon heeft ook tot 4 spenen gehad.
Ik was er niet aan gewend want andere kids hadden ze nooit.
Maar zoon was er erg aangehecht.
Baalde wel dat hij ze nog steeds had.
Op advies van de tandarts kon ik er dan maar beter mee stoppen als hij 5 of 6 was en verder zoveel mogelijk beperken.
Dit omdat anders de kans zou ontstaan dat de duim de vervanger kon worden .
En dit is nog lastiger af te wennen .
Ik zag er als een berg tegenop om de spenen af te gaan wennen.
En toen ging het ineens vanzelf!
Sliep een keer en nacht zonder spenen omdat ik het in de haast vergeten was.
Toen dacht ik....hmmm...dat gaan we doorzetten.
Niets over gezegd maar gewoon niet gegeven en na een paar dagen merkte ik nonchelant op dat hij al een paar nachten zonder speen sliep.
Vond ie wel stoer!! en ik ook!
En zo waren de spenen uit beeld,slechts 1 keer na gevraagd.
Maar een kado krijgen was een betere optie!
Ik was er niet aan gewend want andere kids hadden ze nooit.
Maar zoon was er erg aangehecht.
Baalde wel dat hij ze nog steeds had.
Op advies van de tandarts kon ik er dan maar beter mee stoppen als hij 5 of 6 was en verder zoveel mogelijk beperken.
Dit omdat anders de kans zou ontstaan dat de duim de vervanger kon worden .
En dit is nog lastiger af te wennen .
Ik zag er als een berg tegenop om de spenen af te gaan wennen.
En toen ging het ineens vanzelf!
Sliep een keer en nacht zonder spenen omdat ik het in de haast vergeten was.
Toen dacht ik....hmmm...dat gaan we doorzetten.
Niets over gezegd maar gewoon niet gegeven en na een paar dagen merkte ik nonchelant op dat hij al een paar nachten zonder speen sliep.
Vond ie wel stoer!! en ik ook!
En zo waren de spenen uit beeld,slechts 1 keer na gevraagd.
Maar een kado krijgen was een betere optie!
dinsdag 22 september 2009 om 15:39
Toen de tandarts zei dat het met het oog op de tandjes toch wel verstandig was als onze zoontjes zouden stoppen met spenen, gaf dat de doorslag. Oudste was toen al vier en jongste bijna drie. Ze waren erg gehecht aan de speen in bed, oudste zeg maar gerust verslaafd en jongste eigenlijk ook.
We kregen van de tandarts een boekje genaamd 'Bobbie en het spenenmonster', geschreven door Edwin de Vries. Er zat een cassettebandje bij waarop het verhaal stond, ingesproken door Monique van de Ven. Twee weken lang hebben we uit dat boekje gelezen, toelevend naar de datum dat ook bij ons - net zoals bij Bobbie - de spenen in het vuur zouden worden gegooid. Op de bewuste dag opa en de oma's uitgenodigd en mijn zus om er een echt ritueel van te maken. In de tuin het Mexicaanse oventje aangestoken en daar ging de spenenverzameling, hups het vuur in. De jongens vonden het allemaal prachtig. Oudste heeft nooit meer om de speen gevraagd, de jongste misschien twee keer. Ik stond er versteld van. Het heeft dus perfect gewerkt!
xx lisa.
We kregen van de tandarts een boekje genaamd 'Bobbie en het spenenmonster', geschreven door Edwin de Vries. Er zat een cassettebandje bij waarop het verhaal stond, ingesproken door Monique van de Ven. Twee weken lang hebben we uit dat boekje gelezen, toelevend naar de datum dat ook bij ons - net zoals bij Bobbie - de spenen in het vuur zouden worden gegooid. Op de bewuste dag opa en de oma's uitgenodigd en mijn zus om er een echt ritueel van te maken. In de tuin het Mexicaanse oventje aangestoken en daar ging de spenenverzameling, hups het vuur in. De jongens vonden het allemaal prachtig. Oudste heeft nooit meer om de speen gevraagd, de jongste misschien twee keer. Ik stond er versteld van. Het heeft dus perfect gewerkt!
xx lisa.
dinsdag 22 september 2009 om 15:42
dinsdag 22 september 2009 om 15:46
Het is slecht voor de kaakstand zus.
Beter is het voor het jaar af te leren...maarja daar was ik ruim te laat mee.
Maar sowieso voor het wisselen was het sterke advies,en dus ook weer niet te vroeg(als je dus al te laat bent,hmm..dat klinkt krom)
Moet zeggen dat het verbazingwekkend snel gaat hoe de tanden weer in normale stand terugkomen,binnen een paar weken geen spenenbekkie meer.
Beter is het voor het jaar af te leren...maarja daar was ik ruim te laat mee.
Maar sowieso voor het wisselen was het sterke advies,en dus ook weer niet te vroeg(als je dus al te laat bent,hmm..dat klinkt krom)
Moet zeggen dat het verbazingwekkend snel gaat hoe de tanden weer in normale stand terugkomen,binnen een paar weken geen spenenbekkie meer.
dinsdag 22 september 2009 om 15:51
dinsdag 22 september 2009 om 16:00