Welk computerspel kan wel?

26-02-2020 08:32 59 berichten
Alle reacties Link kopieren
Mijn zoon (7) speelt wel eens een computerspel bij een vriendje. Wij hebben dat niet (ook geen iPad) zijn schermtijd bestaat uit Netflix.

Nu zit ik in dubio, moet ik toch voor een van z’n komende (8,9,10) verjaardag iets van een spelcomputer/toestemming om een spel te spelen geven? Of doe ik er verstandig aan om het te verbieden. Ik mocht vroeger zelf weinig tv kijken en ben nu ook een “junk” geworden.

En welk spel is dan nog wel ok?

Er is nog zo weinig onderzoek hiernaar gedaan. Dus mijn vraag: hoe doen jullie dit?
Bladiebladiebla2016 schreef:
26-02-2020 09:39
Ik word gek van de kinderen die thuis weinig mogen gamen. Ze willen maar een ding als ze hier komen spelen. Grote domper voor die van mij want die willen wat anders doen.

Een switch is er leuk voor zijn leeftijd. Inderdaad spelen zoals mario en Minecraft.

Hahaha. Goeie, je zet me aan het denken!
Solomio schreef:
26-02-2020 09:32
Hier idem.

En ja, ze hebben verder weinig interesses, maar dat mag gelukkig als je een autisme-diagnose hebt.
Sterker nog: het is een voorwaarde voor zo'n diagnose.

Zo sneu, al die 'normale' kinderen die zich breed moeten ontwikkelen. :roll:
Lijkt me fijn dat het er is tegenwoordig. Mijn oma stond vroeger hele dagen met haar zoon naast het spoor te wachten op een trein (die in dat gehucht een keer of 2 langs kwam) zodat zoon heel even uit zijn dak kon gaan.
Ook voor 'normale' kinderen heel zinvol om contact te maken. Vriendin van me gamed met haar puber: "Dan wil hij per ongeluk nog wel eens wat vertellen." Aldus vriendin
MrsDuck schreef:
26-02-2020 09:42
Ik heb het opgebouwd. Mijn dochter is 9, enig kind en zit in groep 6. Gamen, (social) media etc. het hoort bij de opvoeding. Dat het er vroeger niet was, wil niet zeggen dat je het nu maar moet negeren. Op school werken ze hier al met Chromebooks. Je houdt het niet tegen.

Als peuter/kleuter keek ze tv en speelde soms op de tablet een memoryspelletje. Diezelfde te oude tablet is nu in haar kamer aangesloten op de stereo voor Spotify en een radioapp. De WiFi/store van die tablet is beveiligd dus ze kan er verder niets mee.

Sinds haar 6e heeft ze een Nintendo DS, waarvan we de WiFi hebben beveiligd. Ze heeft verschillende spellen zoals Mario, Layton Mysteries en Cats& Dogs. Ze gebruikt hem vooral als we niet thuis zijn, denk aan vakanties of als ze mee moet ergens heen waar geen kinderen zijn.

Sinds vorig jaar heeft ze toegang tot de computer met internet, kijkt daar YouTube, speelt Roblux en Minecraft met Spotify op de achtergrond. Ik heb de computer bewust in de woonkamer staan. Zo kan ik horen en zien wat ze doet, hoe lang ze bezig is etc. Ze gebruikt geen koptelefoon. Verder kijkt ze tv; Jeugdjournaal, Klokhuis, Disney Channel maar ook Wie is de Mol en the Voice. Op haar kamer heeft ze geen tv.

Een mobiel heeft ze ook nog niet. Ik vind dat mooi voor groep 7/8 om haar dan te leren om te gaan met de verantwoordelijkheid voor het apparaat, beltegoed, Whatsapp etc.

Ik beperk het schermgebruik vooral in de vakanties en weekenden. Ze mag niet van 08.00 tot 20.00 uur gamen of een tv-marathon wegkijken. Tijdens normale weken heeft ze het druk genoeg met andere dingen dat ik het wat losser laat. Ze fietst bijna dagelijks naar school, zit op sport, is lid van een jeugdactiviteitenclub in het dorp, speelt een muziekinstrument, spreekt af, leest graag, gebruikt ze haar Playmobil nog, danst in haar kamer etc.

Het gaat wat mij betreft om de balans, leren wat wel/niet kan en een controle op wat ze doet. Het is niet dat ik haar niet vertrouw maar de cybergekken en cyberpesters bestaan ook. Ook in het kader van leren zoeken naar informatie, fake/clickbait vs. serieuze bronnen etc. Juist door haar het nu onder toezicht toe te staan, hoop ik haar te leren wat wel en niet ok is. Ik vind dat belangrijk om te sturen en op te bouwen, zodra ze echt gaan puberen en op de middelbare school zitten, ben je wellicht te laat met cyberopvoeding en de controle meer kwijt.
Dank! Je zet me aan het denken
sugarmiss schreef:
26-02-2020 08:42
Computerspellen bevorderen de oog / hand coördinatie en de reactie snelheid.

Al kan je dat ook trainen met balspellen.

Door je kind computerspellen te ontzeggen maak je je kind tot een sociale paria.

Bovendien leven we in een digitaal tijdperk. Je kan je kind dus maar beter leren daar mee om te gaan. Zelf zit je ook op het viva forum.
Sociale paria? Dat hangt er maar vanaf in welke kringen je verkeert. Op vrije scholen hebben heel veel kinderen geen schermpjes.
rumforviva schreef:
26-02-2020 09:51
Sociale paria? Dat hangt er maar vanaf in welke kringen je verkeert. Op vrije scholen hebben heel veel kinderen geen schermpjes.
Juist
rumforviva schreef:
Hoe leren die kinderen dan hun 21e eeuwse vaardigheden die verplicht in het curriculum zitten? Uit een boek?
Tiana_76 schreef:
26-02-2020 09:56
Hoe leren die kinderen dan hun 21e eeuwse vaardigheden die verplicht in het curriculum zitten? Uit een boek?
Wij hebben het toch ook geleerd terwijl we het niet in onze jeugd hadden?

Ik ben zelf niet tegen schermpjes hoor.
rumforviva schreef:
26-02-2020 10:00

Ik had gewoon een pc thuis hoor. En op school stonden er ook ook computers.
Zoon van 9 is hier groot Fortnite fan.
Mindcraft doen ze wel op school.

Verder kijkt ie filmpjes van Fortnite op Twitch en Youtube.

Het is nog steeds een lieve jongen zonder grote mond. Houdt zicht aan regels want houdt niet van ruzie.

Hij heeft een eigen computer met headset. Er zijn na school regels (max 2 uur) en in het weekend zijn we vrijer. Daartegenover staat wel dat ie dan wel 1 of 2 in de week moet gaan vrij zwemmen. Hij sport niet.

Hij heeft verder geen spelcomputers etc.
Mijn dochter van 6 is heel anders. Die kijkt graag vlogjes maar kan ook prima spelen. Die wil straks graag een nintendo switch lite. Is ze voor aan het sparen :) . Die mag ze dan dus ook gewoon kopen van haar gespaarde geld.

Ik vind dat gamen/internet/social media gewoon iets is wat er bij hoort. Je kan het wel verbieden maar ze komen er toch ooit mee in aanraking.

Ik verdiep me wel in het gamen van mijn zoon (merk dat ie dat leuk vind en dan ben ik ook wel cool ;) )
En loop ook wel naar boven in zijn kamer om af en toe een oogje in het zeil te houden. Enigste wat ie doet is fortniten met zijn gamevrienden.
anoniem_391883 wijzigde dit bericht op 26-02-2020 10:08
5.87% gewijzigd
rumforviva schreef:
Ach, ja hier ook zo'n kind in het dorp dat op de vrije school in de stad zit ipv de dorpsschool. Ze zit ook niet bij de dorpse faciliteiten (BSO, voetbal, fanfare, tennis, volleybal of jeugdactiviteitenclub) en het kind hoort er zo niet bij tijdens de algemene dorpsactiviteiten zoals kindervakantieweek, carnaval, kermis etc. Ze staat dan eenzaam toe te kijken, echt zielig. Heeft niets met schermen en gamen te maken en het zal best op haar school sociale contacten hebben en andere hobby's, maar in het dorp is zij (en haar familie) de grote onbekende. Over sociale paria gesproken...
Tiana_76 schreef:
26-02-2020 10:06
Ik had gewoon een pc thuis hoor. En op school stonden er ook ook computers.
Wij hadden dat ook. Maar ik heb niet het idee dat die mij geholpen hebben bij het omgaan met een iPhone.
MrsDuck schreef:
26-02-2020 10:07
Ach, ja hier ook zo'n kind in het dorp dat op de vrije school in de stad zit ipv de dorpsschool. Ze zit ook niet bij de dorpse faciliteiten (BSO, voetbal, fanfare, tennis, volleybal of jeugdactiviteitenclub) en het kind hoort er zo niet bij tijdens de algemene dorpsactiviteiten zoals kindervakantieweek, carnaval, kermis etc. Ze staat dan eenzaam toe te kijken, echt zielig. Heeft niets met schermen en gamen te maken en het zal best op haar school sociale contacten hebben en andere hobby's, maar in het dorp is zij (en haar familie) de grote onbekende. Over sociale paria gesproken...
Dat iemand in z'n eentje ergens naar kijkt maakt iemand nog niet eenzaam of zielig. MIsschien in dat moment, maar zoals je zegt, ze zal vast haar eigen dingen hebben. Als ik echt voorstander was van het vrije school systeem, dan zou ik dat ook niet opgeven zodat mijn kind aan allerhande dorpsactiviteiten kan deelnemen. Maar goed, dat is weer een heel ander topic!
rumforviva schreef:
26-02-2020 10:22
Wij hadden dat ook. Maar ik heb niet het idee dat die mij geholpen hebben bij het omgaan met een iPhone.
Dat is het punt ook niet. Wel dat je leert omgaan met de apparatuur die op dat moment beschikbaar is.
Ik word gek van de kinderen die thuis weinig mogen gamen. Ze willen maar een ding als ze hier komen spelen. Grote domper voor die van mij want die willen wat anders doen.

Een switch is er leuk voor zijn leeftijd. Inderdaad spelen zoals mario en Minecraft.
Een van die van mij mag juist niet onbeperkt gamen omdat hij uit zichzelf anders nooit iets anders gaat doen - oorzaak en gevolg precies omgekeerd dus. Ze beeldschermen nog steeds behoorlijk veel, maar in periodes dat hij echt niet meer zelf ook af en toe iets anders gaan doen, scherpen we de schermtijd aan. Ze worden namelijk niet gezelliger zonder fysieke activiteit én hij geeft achteraf zelf ook aan dat zo’n hele dag op een scherm eigenlijk niet zo prettig is. Alleen beseft hij dat pas achteraf.

TO, bij ons in huis zijn laptops, tablets en een switch aanwezig, en de negenjarige en de oudste hebben ook een telefoon.
Voordeel van een laptop is natuurlijk dat je er ook andere dingen mee kunt doen dan spelletjes. Mijn kinderen programmeren er bijvoorbeeld ook op (scratch is leuk om mee te beginnen) en de oudste gebruikt hem ondertussen ook voor school. Minecraften kan prima op een laptop, maar ook op tablet of een switch.
Het is maar net wat je wilt.
Tiana_76 schreef:
26-02-2020 10:30
Dat is het punt ook niet. Wel dat je leert omgaan met de apparatuur die op dat moment beschikbaar is.
En het gaat ook niet alleen om de elektronica. Wij hadden vroeger een sociaal leven én een computer. Nu hebben ze een sociaal leven ín een computer.
Er gebeuren zoveel dingen online die je als ouder niet in de gaten hebt. Heel belangrijk dus dat je kind vroeg leert hoe internet werkt, hoe serieus je het moet nemen, wat echt is en wat schijnwerkelijkheid, waar de grenzen liggen. Wij hebben de basisschool van onze kinderen uitgezocht op hoe ze met Social media en digitalisering omgaan, omdat ik bij de generatie voor hen (de eind middelbare scholieren/beginnend studenten) zoveel heb mis zien gaan
Tiana_76 schreef:
Nou ja, dan leren ze dat wel op het moment dat ze het echt nodig hebben, zo redeneren sommigen.
rumforviva schreef:
26-02-2020 10:57
Nou ja, dan leren ze dat wel op het moment dat ze het echt nodig hebben, zo redeneren sommigen.
Nou, dat vind ik aardig naïef

Ik werk op een BSO en wij hebben een Wii waar de kinderen zo nu en dan gebruik van mogen maken en heb dezelfde ervaring. Kinderen die thuis niet mogen gamen pik je er zo uit, die vragen dagelijks of ze op de Wii mogen. Sommigen zijn er zelfs obsessief mee. Die haal je uit school en de eerste vraag is of ze mogen gamen.

Overigens hebben wij wel regels bij het gebruik van de Wii. We houden een schema bij wie wanneer is geweest ( in de praktijk komt een kind dan ongeveer eens in de 2 weken aan de beurt), we hebben vooral spellen waarbij bewegen centraal staat ( Just Dance bv) , ze mogen maximaal een kwartier per kind en ze mogen alleen per tweetal op de Wii. En uiteraard alleen spellen die geschikt zijn voor de leeftijd.
TijdvoorTaart schreef:
26-02-2020 11:04
Nou, dat vind ik aardig naïef
Het is meestal natuurlijk ook weer niet zo dat ze op hun 18e voor het eerst met een scherm te maken krijgen.

Maar goed, mijn punt was, er zijn best omgevingen waar weinig schermtijd is, en waar die kinderen daar thuis niet de enigen in zijn.
Waarom vraag je niet aan je kind wat hij graag zou willen?
Anders koop je straks een "verantwoord' spel, maar blijkt hij /zij zeer teleurgesteld omdat de interesse daar niet ligt.
Vaak weten kinderen heel goed welke spellen ze leuk vinden hoor!
Waar je niets aan kan veranderen blijft niet perse hetzelfde.
Mijn zoontje van 8 heeft een Nintendo Switch. Ik ben wel streng in welke spelletjes hij mag spelen. Niks met schieten en vechten.

Dus hij speelt Minecraft, Mario Kart, Sonic racen, Lego. Dat soort.

Dat spel van Mario dat ze zelf een eigen level kunnen bedenken en uploaden is bij hem en zijn vriendjes erg populair.
Stressed is just desserts spelled backwards
rumforviva schreef:
26-02-2020 10:00

Oh ja? Ik ben midden 40 en mijn collega's van dezelfde leeftijd zijn niet echt digivaardig. Tuurlijk, een beetje mailen, bestandjes maken en met hun telefoon spelen lukt wel, maar als het al net effe moeilijker wordt, haken ze af. Van de oudere collega's komt het gros totaal niet mee.

Wij hadden thuis ook een pc omdat mijn broers daar erg mee bezig waren.
Tiana_76 schreef:
En niet bang zijn voor technologie. Want dat zie ik dus. Dan hebben ze zich besturingsysteem x eigen gemaakt en dan gaan we over op y en dan schiet iedereen in de stress.
Ik probeer gewoon alles uit, druk op alle knoppen en duik in de instellingen. En dan is iedereen verbaasd dat ik er zo handig mee ben.
Deze generatie heeft niet te veel, maar wel voldoende schermtijd en ook het gamen nodig om aansluiting te houden bij hun leeftijdsgenoten. Kijk waar de meerwaarde voor jouw kind zit: dat zal per kind / karakter verschillen.

Mijn zoon heeft veel gegamed en verloor op een bepaald moment gewoon zijn interesse. Hij speelt nog hooguit 2 keer in de week een of twee potjes.

Hij zat al jong in internationale skype- en chatgroepen rondom een game en die gasten regelden alles zelf: van het bewaken van de goede sfeer tot het samen spelen tegen andere teams. Ik dacht er eerst het mijne van, maar wow wat ben ik positief verrast geraakt.

Quote van Ken Robinson, expert op het gebied van innovatief onderwijs:

"When my son, James, was doing homework for school, he would have five or six windows open on his computer, Instant Messenger was flashing continuously, his cell phone was constantly ringing, and he was downloading music and watching the TV over his shoulder. I don’t know if he was doing any homework, but he was running an empire as far as I could see, so I didn’t really care."
TijdvoorTaart schreef:
26-02-2020 10:37
En het gaat ook niet alleen om de elektronica. Wij hadden vroeger een sociaal leven én een computer. Nu hebben ze een sociaal leven ín een computer.
Er gebeuren zoveel dingen online die je als ouder niet in de gaten hebt. Heel belangrijk dus dat je kind vroeg leert hoe internet werkt, hoe serieus je het moet nemen, wat echt is en wat schijnwerkelijkheid, waar de grenzen liggen. Wij hebben de basisschool van onze kinderen uitgezocht op hoe ze met Social media en digitalisering omgaan, omdat ik bij de generatie voor hen (de eind middelbare scholieren/beginnend studenten) zoveel heb mis zien gaan
Helemaal mee eens! Mijn zoon (7) heeft nu ook een youtube account. Hij mag er tot nu toe alleen op onder begeleiding van ons. We leren hem op die manier hoe je moet omgaan met internet zodat hij hopelijk in de puber fase niet te veel domme fouten maakt. Want als het eenmaal online staat kan het heel veel werk zijn om het eraf te halen met alle gevolgen van dien. En voorkomen is ook hier beter dan genezen.

Ik merk dat veel ouders, vooral die net even ouder zijn dan ik ben, zelf al veel minder van de hele internet wereld weten. Als ik zie wat vriendjes in de klas al op youtube, instagram of tiktok plaatsen.... ouders die er helemaal geen weet van hebben of alles maar toelaten :facepalm:

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven