Welk computerspel kan wel?

26-02-2020 08:32 59 berichten
Alle reacties Link kopieren
Mijn zoon (7) speelt wel eens een computerspel bij een vriendje. Wij hebben dat niet (ook geen iPad) zijn schermtijd bestaat uit Netflix.

Nu zit ik in dubio, moet ik toch voor een van z’n komende (8,9,10) verjaardag iets van een spelcomputer/toestemming om een spel te spelen geven? Of doe ik er verstandig aan om het te verbieden. Ik mocht vroeger zelf weinig tv kijken en ben nu ook een “junk” geworden.

En welk spel is dan nog wel ok?

Er is nog zo weinig onderzoek hiernaar gedaan. Dus mijn vraag: hoe doen jullie dit?
Mijn kinderen kregen daar nooit restricties voor. Resultaat: 2 pubers die graag gamen en netflixen maar niet verslaafd zijn.
Alle reacties Link kopieren
Wat vindt hij leuk om te spelen?

Wii/ just dance om bij te bewegen en samen te doen.

Tablet kunnen allerlei spelletjes op. Dochter van bijna 7 speelt vanalles: squla, puzzelspellen, engels leren, playmobil manege om paardjes te verzorgen.
Alle reacties Link kopieren
-Darkside- schreef:
26-02-2020 08:39
Mijn kinderen kregen daar nooit restricties voor. Resultaat: 2 pubers die graag gamen en netflixen maar niet verslaafd zijn.
Dit.

En ze zijn ook niet moordlustig geworden van schietspellen.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Alle reacties Link kopieren
Computerspellen bevorderen de oog / hand coördinatie en de reactie snelheid.

Al kan je dat ook trainen met balspellen.

Door je kind computerspellen te ontzeggen maak je je kind tot een sociale paria.

Bovendien leven we in een digitaal tijdperk. Je kan je kind dus maar beter leren daar mee om te gaan. Zelf zit je ook op het viva forum.
Alle reacties Link kopieren
-Darkside- schreef:
26-02-2020 08:39
Mijn kinderen kregen daar nooit restricties voor. Resultaat: 2 pubers die graag gamen en netflixen maar niet verslaafd zijn.
Ik zou dit ook graag willen maar als ik zoon van 9 laat gaan dan doet hij werkelijk niets anders meer en geen contact meer mee te maken :(. Dus hier wel afspraken over schermtijd. Ik vind het trouwens leuker als hij lekker zit te bouwen in mindcraft dan dat hij laveloos voor lorenzo knol hangt. Dus hier team spelcomputer
Alle reacties Link kopieren
Ik maakte me in eerste instantie nog zorgen dat ze een raar beeld van leven en dood zouden krijgen, omdat ze bijv 5 levens hadden in een spel.
Maar dan neem je een kat (cavia/konijn/hamster/goudvis) en leren ze dat er irl maar 1 leven is.
Ook weer opgelost.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Alle reacties Link kopieren
De Mario-spellen zijn altijd leuk, voor jong en oud. De Switch is een fijne spelcomputer. Dus daar zou ik voor gaan.
Alle reacties Link kopieren
Saartjepoes2 schreef:
26-02-2020 08:45
Ik zou dit ook graag willen maar als ik zoon van 9 laat gaan dan doet hij werkelijk niets anders meer en geen contact meer mee te maken :(. Dus hier wel afspraken over schermtijd. Ik vind het trouwens leuker als hij lekker zit te bouwen in mindcraft dan dat hij laveloos voor lorenzo knol hangt. Dus hier team spelcomputer
Ik zou het feit dat mijn zoon van 9 laveloos was een stuk problematischer vinden dan het feit dat hij Enzo Knol kijkt :proud: .


TO, ik vind je keuze een beetje raar. Waarom moet je het of verbieden, of meteen zelf een spelcomputer kopen? Wat is er mis met zoon bij vriendjes laten spelen zoals hij nu ook doet?
Je houdt het toch niet tegen, de kinderen van nu groeien op in een hele andere wereld wat dat betreft dan wij. Generaties lang stond er een schoolbord in de klas, nu is dat een Digibord. Kinderen komen sowieso veel in contact met media en schermen, dan kun je ze beter leren om daar mee om te gaan.
Solomio schreef:
26-02-2020 08:47
Ik maakte me in eerste instantie nog zorgen dat ze een raar beeld van leven en dood zouden krijgen, omdat ze bijv 5 levens hadden in een spel.
Maar dan neem je een kat (cavia/konijn/hamster/goudvis) en leren ze dat er irl maar 1 leven is.
Ook weer opgelost.
:lol:

TO, een 2e hands Wii heb je nu voor een prikkie. Dan kun je mooi voor weinig geld testen of het iets voor jullie is. Nintendo heeft hele leuke spellen voor kinderen. Bijv Mario Kart, Wii Sports, Kirby, Donkey Kong, etc
Mijn man is zelf opgegroeid met Nintendo's dus hij kan niet wachten tot de kinderen oud genoeg zijn. Karten mogen ze hier al af en toe na school (4jr)
Alle reacties Link kopieren
Solomio schreef:
26-02-2020 08:47
Ik maakte me in eerste instantie nog zorgen dat ze een raar beeld van leven en dood zouden krijgen, omdat ze bijv 5 levens hadden in een spel.
Maar dan neem je een kat (cavia/konijn/hamster/goudvis) en leren ze dat er irl maar 1 leven is.
Ook weer opgelost.
:HA:
Alle reacties Link kopieren
TijdvoorTaart schreef:
26-02-2020 08:54
:lol:

TO, een 2e hands Wii heb je nu voor een prikkie. Dan kun je mooi voor weinig geld testen of het iets voor jullie is. Nintendo heeft hele leuke spellen voor kinderen. Bijv Mario Kart, Wii Sports, Kirby, Donkey Kong, etc
Mijn man is zelf opgegroeid met Nintendo's dus hij kan niet wachten tot de kinderen oud genoeg zijn. Karten mogen ze hier al af en toe na school (4jr)
Mijn zoon van 5 regelde de Wii al alleen op zijn 3e... kan zichzelf helemaal redden met alle spellen en ook met bijv Roblox op de pc. Misschien komt het omdat hij 2 oudere broers heeft van 11 en 12.
Alle reacties Link kopieren
Verbieden is nooit goed juist hem helpen ermee leren omgaan en wat gezond game gedrag is. Ik mocht zelden snoep als kind van twee biologisch dynamische ouders. Toen ik uit huis ging had ik geen grens op wat ik kon kopen in de supermarkt snoep koek chips frisdrank ik kwam kilo’s aan
where ever you go, go with your heart
Alle reacties Link kopieren
Wij hebben een Wii waar niet meer naar omgekeken wordt, en een Xbox waar alle jongens nog steeds mee spelen. Minecraft en Just Dance zijn leuke spellen waar ze lekker actief en creatief mee bezig zijn.
Alle reacties Link kopieren
Onze kinderen mogen niet op de tablet. Ik zie bij veel gezinnen dat de kinderen in zo'n ding zitten gevouwen en niemand echt meekijkt en ziet wat een kind precies doet.

Mijn oudste zoon (7) heeft gespaard voor een Nintendo switch. Hij had hem bij een kennis gezien en wilde er meteen zelf ook een. Met verjaardagsgeld erbij heeft hij deze zelf gekocht met een game van Mario. Hij is weer druk aan het sparen voor nieuwe games.
Wij hebben zelf een ps4 en daar mag hij alleen voor zijn leeftijd geschikte games spelen. Zo speelt hij Minecraft, Rayman, Lego games... Maar vind de Nintendo toch wel het meest geschikt voor zijn leeftijd.

Ik vind gamen verbieden, zeker in deze tijd, niet de oplossing. Helemaal wanneer ze het leuk vinden.
Wij hebben wel duidelijke regels rondom gamen. Zo mag hij echt geen games spelen die niet geschikt zijn voor zijn leeftijd (zo mag hij als enige van zijn vriendjes geen Fortnite spelen), zetten we een timer en mag hij niet elke dag op dat ding.
Alle reacties Link kopieren
Mijn zoon van 7 heeft zowel een tablet als een playstation en een wii tot zijn bewchikking. De wii is hier al heel lang niet aangeraakt en op de ps en de tablet doet hij op dit moment alleen maar fifa20, voetbal dus. Opzich een prima spel. Hij koopt spelers, verkoopt spelers, maakt voetbalteams en speelt er vervolgens mee. Met die wedstrijden verdien je dan weer munten en kun je duurdere spelers kopen, aldus zoon. Het gaat uiteraard wel allemaal om ficitief geld.
Hij mag dit echter niet onbeperkt maar er zijn ook geen regels qua tijdsduur. De ene keer mag het langer dan de andere keer. Nu vakantie, slecht weer, wat meer. Op schooldagen gaat hij eigenlijk helemaal niet aan.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou voor de Switch gaan; hier een Playstation 4 en een Switch (na eerst de Wii en Wii U gehad te hebben) en de Switch vind ik persoonlijk veel leuker; veel leuke spellen die je met het hele gezin kan doen, zoals Mario Party, Mario Kart, Mario Bros.
Ook hier geen restricties en ze zijn nu 11 en 12 en echt niet verslaafd. Doordeweeks gamen ze nog geen uur per dag; soms ook helemaal niet. In de vakanties gamen ze soms echt een hele dag maar dat vind ik niet erg. Vooral de eerste dag van de vakantie doen ze dat; even lekker chillen zoals ze het zelf zeggen.
Saartjepoes2 schreef:
26-02-2020 08:45
Ik zou dit ook graag willen maar als ik zoon van 9 laat gaan dan doet hij werkelijk niets anders meer en geen contact meer mee te maken :(. Dus hier wel afspraken over schermtijd. Ik vind het trouwens leuker als hij lekker zit te bouwen in mindcraft dan dat hij laveloos voor lorenzo knol hangt. Dus hier team spelcomputer
Mijn oudste heeft autisme en via games heeft hij juist contact met mensen. Gamen met klasgenoten, zijn nichtje van 6 helpen met computerdingen, online gamen met mensen over de hele wereld. Hij heeft zichzelf ook behoorlijk engels leren spreken dankzij games.
Alle reacties Link kopieren
Mijn kinderen zijn 8 en 10 en gebruiken al een tijdje tablets en sinds kort hebben we een playstation. Er zijn genoeg (gratis) spellen/apps die leuk zijn zonder dat er gelijk geweld bij te pas komt. Ik heb de tablet sowieso zo ingesteld dat ik altijd toestemming moet geven als ze een app gaan installeren voor de eerste keer. Dus op die manier heb ik controle over wat er op komt (schietspellen en oorlogsspellen mogen niet, verder bijna alles). Eerst had ik vaste schermtijd, maar nu met de PS vind ik dat lastiger, dus ik heb het er voor de tablets ook afgehaald. Even aankijken hoe het gaat. Wel heb ik bedtijd ingesteld (ze mogen niets tussen 18.30 's avonds en 7.00 's morgens, in het weekend wel wat later). Met de vaste schermtijd (1,5 uur per dag, in het weekend wat langer) was ik ook niet heel rigide, als het prutweer was kregen ze heus wel eens extra tijd en ook als je ziek bent zette ik die limiet er af.

Hier inderdaad net de vakantie achter de rug met prutweer. We hebben ook wat uitstapjes gemaakt, maar op de dagen dat we thuis waren gewoon lekker op de tablet/ps. Verder heb ik de restrictie dat je niet met echt geld ingame dingen mag kopen. Die hebben wij als volwassenen ook trouwens (ik heb geen betaalmogelijkheid ingesteld op de tablet, dus per ongeluk kan ook niet)
Hier mag ook alles, mits geschikt voor de leeftijd.

Kinderen spelen onder andere Fifa, Minecraft, Disney Infinity, Lego en Mario. Er staan hier een Xbox en een Nintendo.

En in de zomer zitten ze er bijna niet (hebben een speelzolder met gamehoek). Dan wordt er vooral gefietst en buiten gespeeld.
Alle reacties Link kopieren
-Darkside- schreef:
26-02-2020 09:28
Mijn oudste heeft autisme en via games heeft hij juist contact met mensen. Gamen met klasgenoten, zijn nichtje van 6 helpen met computerdingen, online gamen met mensen over de hele wereld. Hij heeft zichzelf ook behoorlijk engels leren spreken dankzij games.
Hier idem.

En ja, ze hebben verder weinig interesses, maar dat mag gelukkig als je een autisme-diagnose hebt.
Sterker nog: het is een voorwaarde voor zo'n diagnose.

Zo sneu, al die 'normale' kinderen die zich breed moeten ontwikkelen. :roll:
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Alle reacties Link kopieren
Ik word gek van de kinderen die thuis weinig mogen gamen. Ze willen maar een ding als ze hier komen spelen. Grote domper voor die van mij want die willen wat anders doen.

Een switch is er leuk voor zijn leeftijd. Inderdaad spelen zoals mario en Minecraft.
Alle reacties Link kopieren
Er is nog zo weinig onderzoek hiernaar gedaan

Huh? Naar gamen bedoel je? Meer dan genoeg over te vinden.
Honey, you should see me in a crown
Alle reacties Link kopieren
Ik heb het opgebouwd. Mijn dochter is 9, enig kind en zit in groep 6. Gamen, (social) media etc. het hoort bij de opvoeding. Dat het er vroeger niet was, wil niet zeggen dat je het nu maar moet negeren. Op school werken ze hier al met Chromebooks. Je houdt het niet tegen.

Als peuter/kleuter keek ze tv en speelde soms op de tablet een memoryspelletje. Diezelfde te oude tablet is nu in haar kamer aangesloten op de stereo voor Spotify en een radioapp. De WiFi/store van die tablet is beveiligd dus ze kan er verder niets mee.

Sinds haar 6e heeft ze een Nintendo DS, waarvan we de WiFi hebben beveiligd. Ze heeft verschillende spellen zoals Mario, Layton Mysteries en Cats& Dogs. Ze gebruikt hem vooral als we niet thuis zijn, denk aan vakanties of als ze mee moet ergens heen waar geen kinderen zijn.

Sinds vorig jaar heeft ze toegang tot de computer met internet, kijkt daar YouTube, speelt Roblux en Minecraft met Spotify op de achtergrond. Ik heb de computer bewust in de woonkamer staan. Zo kan ik horen en zien wat ze doet, hoe lang ze bezig is etc. Ze gebruikt geen koptelefoon. Verder kijkt ze tv; Jeugdjournaal, Klokhuis, Disney Channel maar ook Wie is de Mol en the Voice. Op haar kamer heeft ze geen tv.

Een mobiel heeft ze ook nog niet. Ik vind dat mooi voor groep 7/8 om haar dan te leren om te gaan met de verantwoordelijkheid voor het apparaat, beltegoed, Whatsapp etc.

Ik beperk het schermgebruik vooral in de vakanties en weekenden. Ze mag niet van 08.00 tot 20.00 uur gamen of een tv-marathon wegkijken. Tijdens normale weken heeft ze het druk genoeg met andere dingen dat ik het wat losser laat. Ze fietst bijna dagelijks naar school, zit op sport, is lid van een jeugdactiviteitenclub in het dorp, speelt een muziekinstrument, spreekt af, leest graag, gebruikt ze haar Playmobil nog, danst in haar kamer etc.

Het gaat wat mij betreft om de balans, leren wat wel/niet kan en een controle op wat ze doet. Het is niet dat ik haar niet vertrouw maar de cybergekken en cyberpesters bestaan ook. Ook in het kader van leren zoeken naar informatie, fake/clickbait vs. serieuze bronnen etc. Juist door haar het nu onder toezicht toe te staan, hoop ik haar te leren wat wel en niet ok is. Ik vind dat belangrijk om te sturen en op te bouwen, zodra ze echt gaan puberen en op de middelbare school zitten, ben je wellicht te laat met cyberopvoeding en de controle meer kwijt.
Alle reacties Link kopieren
nausicaa schreef:
26-02-2020 08:54
Ik zou het feit dat mijn zoon van 9 laveloos was een stuk problematischer vinden dan het feit dat hij Enzo Knol kijkt :proud: .


TO, ik vind je keuze een beetje raar. Waarom moet je het of verbieden, of meteen zelf een spelcomputer kopen? Wat is er mis met zoon bij vriendjes laten spelen zoals hij nu ook doet?
Je houdt het toch niet tegen, de kinderen van nu groeien op in een hele andere wereld wat dat betreft dan wij. Generaties lang stond er een schoolbord in de klas, nu is dat een Digibord. Kinderen komen sowieso veel in contact met media en schermen, dan kun je ze beter leren om daar mee om te gaan.

Misschien is verbieden niet goed gekozen. Het is de keus tussen wel of geen spelcomputer thuis (waarom wel waarom niet en met welke restricties en mogelijke risico’s)

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven