Welk programma kind leren blindtypen?

03-01-2020 19:37 44 berichten
Wie heeft er ervaring mee?

Zoon is bijna 10: is het nu slim om hem al te leren blind typen, of hebben ze daar pas veel later profijt van (en moet je ze er niet te snel mee plagen?).

Hoe veel tijd zou er in gaan zitten voor het een beetje in de vingers zit?

Welke software is aan te raden? Je hebt reclames voor van die stimulerende systemen waarbij ze aangemoedigd worden als een sport game, maar is een gewoon programma net zo goed als we hem zelf helpen en motiveren?

Zoon is waarschijnlijk dyslectisch hoewel hij nu goed leest voor zijn leeftijd. Hij schrijft wel met enorm veel fouten; een spellingschecker bij zijn werk zou fijn voor hem kunnen zijn dus dat is de aanleiding waarom ik me er in verdiep.

Ik wil wel proberen om het zoveel mogelijk samen te doen en hem er met beloningen doorheen te slepen waar hij echt van gemotiveerd raakt.
anoniem_327275 wijzigde dit bericht op 03-01-2020 19:41
13.71% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Beide kinderen bij mij hebben pica typen gedaan. Zoon al in groep 4, omdat schrijven te lastig was (ondanks langdurige ergotherapie). Typediploma in 4 maanden gehaald. Wel met inspanning en beloning van mij, maar hij was 7 jaar... . hij is nu 10 jaar, typt nog steeds in hoog tempo blind. Heb wel de afdek stickers op de laptop van de kinderen laten zitten. Dus ze typen nog steeds echt blind.
Dochter kreeg het op school aangeboden, maar toen het nieuwtje eraf was heeft het er volgens mij weinig meer aangedaan. Ze typt best redelijk, maar zeker niet blind en met de snelheid waarmee het zou moeten. Als ik het thuis zou doen, zou ik er meer achteraan zitten. Anderzijds heb ik het zelf ook nooit geleerd en heb ik daar nooit echt last van gehad. Ik heb niet het gevoel dat mijn typsnelheid mij belemmert, bedoel ik daar mee.

Scholieren typen vaak voor verslagen en school en vind ik het niet erg als ze iets minder snel typen. Typen, zo snel als je kan denken, is voor verslagen niet altijd een pré.
Ik heb het vroeger met Pica gedaan volgens mij in groep 7. Er was toen ook een dyslexievariant beschikbaar. Ik vond het niet altijd leuk, maar heb er nog steeds veel profijt van.
Mijn oudste en middelste hebben proeflessen online gedaan en toen beide voor Typetopia gekozen. Beide hebben ze nog steeds een hoog tempo en typen echt blind en dat scheelt heel veel tijd bij het maken van opdrachten en werkstukken.
En ja, dat is wel een half jaar 5 keer per week een typetaak doen. Dat wisten ze toen ze er voor kozen en hebben ze netjes gedaan.
Ik heb blind leren typen door de chatrooms :D
De teksten flitsten zo snel dat antwoorden en mee praten onmogelijk was.
Een vriendin gevraagd hoe zij dat deed (administratieve diploma's) en die vertelde van de puntjes en welke vingers waar. Toen gewoon gaan doen. En met chatten ging dat al snel vooruit
Ook kinderen die chatten tijdens gamen kunnen ineens heel snel blind typen :D
Hier krijgen ze de typecursus van de middelbare school waar ze naar toe gaan. Ik moet zeggen dat ze het al aardig onder de knie hebben als ze van de basisschool afkomen, omdat het werken op de laptop gewoon is.
Zoon heeft proeflessen typetopia en ducktypen uitgeprobeerd, en we zijn gestart met Typetopia.

Maar nu lijkt het er op dat de website op spitsmomenten wel heel erg belast is: zoon heeft al 2x gehad (rond 17:30) dat hij letters moest typen, maar dat zijn respons via het toetsenbord niet binnen kwam en hij dus niet meer mee kon doen. Naar gekeken, en het lijkt niet aan toetsenbord of laptop te liggen: wel buffert de website op zo’n moment amper.

Hebben meer mensen deze ervaring?
Nooit last van gehad. Is jullie WiFi in orde?
Ik vraag me altijd af of dat nou echt nodig is, zo’n typecursus.
Zelf bijv. nooit gedaan, maar ik type toch echt erg snel, blind en met 10 vingers.
Zou je er tegenwoordig tijdens je studie veel last van hebben als je geen cursus hebt gedaan?
Gatinmijnsok schreef:
19-02-2020 21:43
Nooit last van gehad. Is jullie WiFi in orde?
Er is verschil tussen dat er bijna geen netwerk is en dat een website maar heel traag buffert terwijl het netwerk het verder wel doet (bijvoorbeeld omdat er heel veel verkeer naar die website gaat). Bij ons leek het meer op de tweede categorie. Maar dan zouden meer mensen dat moeten hebben...
Fijn jullie ervaringen.
Ik heb nooit typcursus gehad en loop daar dagelijks tegenaan in mijn werk.
Lijkt me heerlijk om snel en vrijwel foutloos te kunnen typen en ook nog eens iemand aan te kunnen kijken.
Zo gênant hoe dat bij mij gaat.
Mijn kinderen gaan zeker op typcursus tzt
karnemelk schreef:
19-02-2020 23:24
Fijn jullie ervaringen.
Lijkt me heerlijk om snel en vrijwel foutloos te kunnen typen en ook nog eens iemand aan te kunnen kijken.
Ah kijk.... daarom dus.... blijkbaar is het niet vanzelfsprekend dat je zoiets jezelf aanleert.
Nu ben ik zelf nogal autodidactisch en mijn kinderen ook. Dus ik blijf wat twijfelachtig over de noodzaak.
karnemelk schreef:
Fijn jullie ervaringen.
Je kan het alsnog gaan doen he. Mijn oude collega typte alles met 2 vingers en na 10 weken ging het al heel aardig. Scheelde veel en ze schaamt zich niet meer. Ook wat waard!
blijmetmij schreef:
19-02-2020 22:00
Er is verschil tussen dat er bijna geen netwerk is en dat een website maar heel traag buffert terwijl het netwerk het verder wel doet (bijvoorbeeld omdat er heel veel verkeer naar die website gaat). Bij ons leek het meer op de tweede categorie. Maar dan zouden meer mensen dat moeten hebben...
Ik zou even contact opnemen met TypeTopia.
karnemelk schreef:
Fijn jullie ervaringen.
Je kunt zelf gewoon een typecursus gaan doen: dan kun je in mum van tijd ook zelf blind typen.
Ik weet niet of je er nog iets aan hebt maar ik heb in groep 8 (bijna 20 jaar geleden..) geleerd te typen met Pica. Zie nu dat ze ook een dyslexie variant hebben. Ik heb er veel profijt van gehad, zeker in mijn HBO-studie met aantekeningen typen tijdens de les. Als 11 jarige in groep 8 was ik ook niet altijd even enthousiast om het thuis te oefenen, maar ik heb een tent gekregen toen ik mn diploma gehaald had.
Intussen woon ik in België en typ ik (blind) op een azerty, dat heb ik mezelf aangeleerd door veel te gebruiken tijdens stage/werk.
Ik werk in de IT dus zit een hele dag met een laptop voor mn neus. Zou het zeker alle kinderen aanraden voor ze op de middelbare school beginnen om een typcursus te volgen.
Gatinmijnsok schreef:
20-02-2020 07:23
Ik zou even contact opnemen met TypeTopia.
Gedaan maar ik hoopte vast te horen of anderen dit herkennen.
Alecta schreef:
20-02-2020 07:30
Je kunt zelf gewoon een typecursus gaan doen: dan kun je in mum van tijd ook zelf blind typen.
Psies: ik heb het zelf ooit opgepakt met een gratis programma en goed geleerd toen ik 32 was ofzo. Alleen voor kinderen zijn de toeters en bellen van deze aanbieders nodig om ze er met extra stimulatie doorheen te slepen. Ze kunnen nog niet overzien hoeveel profijt het ze oplevert dus ze moeten hun motivatie ergens anders uit halen.
Ik heb het met typemachine geleerd toen ik tien was. En het was niet leuk om as as as as 15 keer te typen, op 10 regels, elke dag. Maar nu, honderd jaar later, heb ik er nog steeds profijt van. Vroeger bij vakantiebaantjes (snel kunnen typen zorgde ervoor dat ik op kantoor kon werken ipv asperges rapen), later ook tijdens studie en werk.

Dus toen kinderen de 10 jarige leeftijd bereikten, hebben ze ook typen geleerd. Ene Loi, andere typtopia. En hoewel de instituten het leuk brengen, is typen leren niet leuk. Want je leert het alleen door veel te oefenen en dat moet soms terwijl je eigenlijk wilde netflixen/skaten/bank hangen.

Allebei uiteindelijk wel gehaald. En nu enorm profijt ervan bij het maken van werkstukken, verslagen en chatten en mailen.

Dus; wel doen, ergens in groep 6-7-8. Maar voorbereid zijn op gez.k en gemopper, dat oefenen nou net niet uitkomt. En juichen als het af is;)

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven