Welk programma kind leren blindtypen?

03-01-2020 19:37 44 berichten
Wie heeft er ervaring mee?

Zoon is bijna 10: is het nu slim om hem al te leren blind typen, of hebben ze daar pas veel later profijt van (en moet je ze er niet te snel mee plagen?).

Hoe veel tijd zou er in gaan zitten voor het een beetje in de vingers zit?

Welke software is aan te raden? Je hebt reclames voor van die stimulerende systemen waarbij ze aangemoedigd worden als een sport game, maar is een gewoon programma net zo goed als we hem zelf helpen en motiveren?

Zoon is waarschijnlijk dyslectisch hoewel hij nu goed leest voor zijn leeftijd. Hij schrijft wel met enorm veel fouten; een spellingschecker bij zijn werk zou fijn voor hem kunnen zijn dus dat is de aanleiding waarom ik me er in verdiep.

Ik wil wel proberen om het zoveel mogelijk samen te doen en hem er met beloningen doorheen te slepen waar hij echt van gemotiveerd raakt.
anoniem_327275 wijzigde dit bericht op 03-01-2020 19:41
13.71% gewijzigd
Mijn zoon heeft het via Ducktypen geleerd.
Bij onze basisschool kunnen ze dat op school leren met Ticken. Geen idee of dat ook geschikt is bij dyslexie.
Felidaes schreef:
03-01-2020 19:39
Mijn zoon heeft het via Ducktypen geleerd.
Hoe oud was hij en hoe lang heeft het geduurd? Moest je zelf veel meehelpen/stimuleren?
Alle reacties Link kopieren
Ik heb ze het in groep 6 laten doen
Een met ducktypen en een met typetopia

Ze hebben gewoon van alle aanbieders een proefles gedaan en de leukste gekozen
Alle reacties Link kopieren
Er was een systeem wat speciaal voor dyslecten werd aangeraden. Maar ik weet niet meer hoe het heet. Het werdt 10 jaar geleden aangeboden. Misschien is het nog steeds beschikbaar.
Als je niks doet, gebeurt er ook niks!
Informeer bij DOC in Doetinchem. Zoons in groep 7 van BO hebben hier blind leren typen. Is een cursus die van uit DOC op de ‘eigen’ basisschool wordt gegeven na de les. Hier was dat op een donderdag.
Kost wat, ik geloof 350 euro. Maar daarna -en nog steeds- 200 aanslagen blind per minuut.
Lekker chatten zo
En werkstukken typen 😉
absor schreef:
03-01-2020 19:40
Ik heb ze het in groep 6 laten doen
Een met ducktypen en een met typetopia

Ze hebben gewoon van alle aanbieders een proefles gedaan en de leukste gekozen
Deden ze dat dan na schooltijd thuis? En had je daar afspraken met ze over, of waren ze uit zichzelf gemotiveerd?
Alle reacties Link kopieren
Dochter (toen 8) deed het met een typecursus van de LOI. Ze oefende alleen te weinig.

Ducktypen schijnt ook heel leuk en goed te zijn.
De term: "help" in caps-lock als topic-titel is over het algemeen omgekeerd evenredig aan de ernst van het betreffende probleem.
blijmetmij schreef:
03-01-2020 19:40
Hoe oud was hij en hoe lang heeft het geduurd? Moest je zelf veel meehelpen/stimuleren?
Nee hij deed het zelf.
Hij was er wel op een gegeven moment klaar mee, maar toen had hij de basis al onder de knie en ging het typen al vrij vlot.

Bij ducktypen gaat het spelenderwijs, de kinderen vinden het meestal leuk genoeg om zelf elke dag even achter de computer te kruipen.
Hier een dochter die Ducktypen heeft gedaan.
Blind leren typen is saai. Hoe leuk ze het ook maken. Wij hebben dochter flink moeten motiveren. Ik hoor veel kinderen in mijn omgeving die de cursus niet afmaken. Bij ons was opgeven geen optie. Ze hebben er zoveel aan.
Wij hebben wij Ducktypen gewacht op een aanbieding. Die kwam aan het begin van het schooljaar.
Dochter heeft de cursus in groep 8 gedaan.
suzyqfive schreef:
03-01-2020 19:46
Dochter (toen 8) deed het met een typecursus van de LOI. Ze oefende alleen te weinig.

Ducktypen schijnt ook heel leuk en goed te zijn.
8 jaar lijkt me ook te jong voor zo'n cursus.
Ik heb t op die leeftijd geleerd bij Scheidegger. Op echte typemachines.
Alle reacties Link kopieren
Mmm wat hebben ze er precies aan?
Alle reacties Link kopieren
Zonen hier met 9 en 7 Typetopia.
Oudste kon het qua leeftijd (zeer goede lezer en speller) goed aan en qua aard lukt het ook wel met 9 (gr 5). Maar dat zal niet voor iedereen gelden. Groep 7/8 lijkt mij meest passend.
Jongste heeft het noodgedwongen vroeg gedaan (de dyslexieversie van Typetopia) omdat hij qua motoriek zoveel frustratie had van schrijven. Ook de typecursus was een hele klus voor hem (en ons), maar hij heeft er nog alle dagen (groep 6 nu) profijt van! We hebben hem alleen de letters blind leren typen en zijn toen gestopt. Hij weet wel heel veel sneltoetsen waardoor hij op school heel vaardig is met de laptop op school.
staafmixer schreef:
03-01-2020 19:59
Mmm wat hebben ze er precies aan?
Kan je dat echt niet bedenken?
staafmixer schreef:
03-01-2020 19:59
Mmm wat hebben ze er precies aan?

Het vlot kunnen typen zonder letters te hoeven zoeken zorgt voor een hoog tempo wat het maken van werkstukken ten goede komt.

Als je net zo snel kunt typen als dat je kunt denken ben je niet bang om wat meer tekst in je werkstuk te gebruiken.

Mijn kinderen hebben een cursus bij een typjuf gedaan. Plaatselijk zeer goed bekend. Zij hadden meestal de hoogste snelheid van de klas en laagste foutmarge. Bij groepswerk werd vaak gevraagd of zij wilden typen.

Goed typen in goede houding is arbotechnisch gezien ook een goede keus.
Alle reacties Link kopieren
blijmetmij schreef:
03-01-2020 19:43
Deden ze dat dan na schooltijd thuis? En had je daar afspraken met ze over, of waren ze uit zichzelf gemotiveerd?
Ja zeker dat deden ze thuis natuurlijk
En ja de afspraak was dat ze om de dag 20 minuten moesten typen
Dus deden ze dat
Maar het zijn wel twee vrij makkelijke meiden dus misschien scheelt dat. Je komt bij typeles altijd op een rotpunt dat je moet doorzetten omdat het moeilijk is, en dan moet je ook blijven oefenen en dat kan erg frustrerend zijn. Maar ze leren makkelijk dus dan is af en toe eens iets frustrerends niet verkeerd
blijmetmij schreef:
03-01-2020 19:37
Ik wil wel proberen om het zoveel mogelijk samen te doen en hem er met beloningen doorheen te slepen waar hij echt van gemotiveerd raakt.

Door dit van te voren uit te spreken geef je al aan dat het niet leuk zal gaan zijn. Juist dat demotiveert dan al.

Bied het aan als iets leuks en zeer nuttigs voor de rest van zijn schoolcarrière of zelfs de rest van zijn leven. Het diploma is de beloning voor zijn inspanning.
Alle reacties Link kopieren
Mijn zonen zijn net voor de kerstvakantie geslaagd. Vanuit school werd dit georganiseerd, ze zitten in groep 6.

Ze vonden het saai, stom etc. En toch deden ze het. En zagen ze dat ze vooruit gingen door gewoon te oefenen en te oefenen.
De ene haalde zijn proefexamen wel, de andere niet. Dat was klote. We waren een beetje bang dat de ene het examen ook niet zou halen. Bang als in, dat is niet leuk als ze allebei de cursus volgen zeg maar

Maar ze bleven oefenen en toen haalden ze het allebei. Ze waren vooral zelf zo trots!!! 😃
Oefenen loont, dat hebben ze zelf echt geleerd. En ze kunnen nu echt goed typen, blind.

Wij hebben afgesproken dat ze na de vakantie, 1x per week blijven typen, en dat vinden ze goed.

Het waren een paar pittige maanden, kost ook wel wat, maar voor nu heel blij dat ze het hebben. Ik denk dat ze er veel plezier aan gaan beleven in de toekomst.
DTEEZ!
Alle reacties Link kopieren
blijmetmij schreef:
03-01-2020 19:43
Deden ze dat dan na schooltijd thuis? En had je daar afspraken met ze over, of waren ze uit zichzelf gemotiveerd?
Hier ook 5/6 dagen per week oefenen, een half uur. Dat was zeker strijd af en toe, maar ze mochten van mij zelf een planning maken wanneer wel en niet, dan moesten ze zich er wel aan houden, anders moeten ze iedere dag. 😃 😂
DTEEZ!
Alle reacties Link kopieren
Ze hebben wel een beloning gehad toen ze hun typediploma hadden (naar de film ofzo) maar tussentijds niet hoor
Andersom schreef:
03-01-2020 20:14
Door dit van te voren uit te spreken geef je al aan dat het niet leuk zal gaan zijn. Juist dat demotiveert dan al.

Bied het aan als iets leuks en zeer nuttigs voor de rest van zijn schoolcarrière of zelfs de rest van zijn leven. Het diploma is de beloning voor zijn inspanning.
Nou mijn zoon heeft ook nog ADD en we zijn al paar maanden bezig met medicijnen, maar tot nu toe had hij na een schooldag vol dingen “moeten” nergens meer puf voor. Hij moet zich zo hard inspannen om gefocust te blijven op gewone, saaie dingen dat alleen nog hele leuke prikkels hem motiveren om dan nog iets extra’s vol te houden. En ik weet dat typen deels gewoon saai is...

Pluspunt is dat het hem wel wat lijkt, maar vaak is iets meteen niet leuk meer als het nieuwe er af is...
Alle reacties Link kopieren
Ik werd het via school gegeven. Op woensdagmiddag uurtje les. Verder huiswerk thuis. Is ook stom om te doen, maar wel super als je het kan. Ik zou het in groep 8 aanbieden aan je kind. In het 2e halfjaar doen ze toch weinig meer en hebben ze er tijd voor. Voordeel is ook dat het er dan nog vers inzit voordat ze naar de middelbare gaan. Daar hebben ze het echt nodig.

Met mijn oudste al in groep 6 gedaan. Daarna amper echt stukken moeten typen en dus alweer een hoop verleerd. Achteraf gezien spijt dat ik het zo jong heb gedaan.
Alle reacties Link kopieren
Mijn dochter kreeg het gratis aangeboden van de middelbare school waar ze heen ging. . Ik denk wel dat je kind gemotiveerd moet zijn anders werkt het niet . Mijn dochter vond hert verschrikkelijk maar omdat ze nu alleen nog maar op computer werkt gaat het eigenlijk vanzelf.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven