Welke mamafiets?
zondag 7 juli 2019 om 07:48
Lieve forummers,
Op dit moment heeft mijn fiets het begeven en ben ik opzoek naar een mamafiets. Aangezien mijn dochter op dit moment 4,5 maand is lijkt het mij over een tijdje geweldig om samen te fietsen.
Alleen de keuze is reuze....welk merk mamafiets hebben jullie? Wat zijn jullie ervaringen en eventuele tips bij het aanschaffen van een mamafiets?
Op dit moment heeft mijn fiets het begeven en ben ik opzoek naar een mamafiets. Aangezien mijn dochter op dit moment 4,5 maand is lijkt het mij over een tijdje geweldig om samen te fietsen.
Alleen de keuze is reuze....welk merk mamafiets hebben jullie? Wat zijn jullie ervaringen en eventuele tips bij het aanschaffen van een mamafiets?
zondag 7 juli 2019 om 09:23
Ik heb ook een Batavus Mambo en ik ervaar dat helemaal niet. De fiets is wel zwaarder dan mijn normale fiets. Maar vind het niet heel veel zwaarder fietsen. Ik race nog steeds de meeste medefietsers voorbij met mijn zoon voorop.streepjessokken schreef: ↑07-07-2019 09:18Ik fiets normaal gesproken altijd iedereen voorbij (nouja, behalve racefietsers dan). Toen ik een MOEDERfiets had, werd ik juist door iedereen ingehaald omdat het veel zwaarder fietst.
Ik was blij met de extra ruimte voor het voorzitje, maar zodra zoon naar het achterzitje verhuisde heb ik mijn moederfiets verkocht. Allemachtig wat een zware fiets.
Ik had een Batavus Mambo.
Zo zie je maar hoe verschillend het voor iedereen is. Je moet zelf ontdekken wat fijn voor je is. De een vind dit fijn of juist niet, en de andere vindt dat juist weer fijn.
Het is beter om een kaars aan te steken, dan de duisternis te vervloeken.
~ In loving memory of AnnA.
~ In loving memory of AnnA.
zondag 7 juli 2019 om 09:27
zondag 7 juli 2019 om 09:28
Mee eens, maar daar zei ik niks over.
Whomi, kan zeker wel maar aangezien veel mensen aangeven dat het een zware fiets is, willen de meesten wellicht snel over naar een lichtere fiets als de kinderen zelf gaan fietsen. Dan is het zonde van je investering geweest natuurlijk. TO kan beste proefritjes gaan maken lijkt me en het zelf ervaren.
zondag 7 juli 2019 om 09:28
Ik heb een Gazelle heavy duty, een normale fiets. Maar deze gewone fiets heeft ook een breder stuur, stuurslot, meer ruimte tussen zadel en stuur, dikkere banden en een dubbele standaard. En er passen prima twee zitjes (van Bobike) op en je kan normaal fietsen zonder je steeds te stoten tegen het voorzitje.
Alles komt goed, het kan alleen even duren
zondag 7 juli 2019 om 09:32
Inmiddels 7 jaar in bezit en met 3 kinderen nog steeds blij mee.
Begonnen met stoeltje aan gewone omafiets maar dat was zwabberen en klem zitten tussen met zwangere buik en stoeltje bij afstappen.
Nu overstappen naar moederfiets lijkt me dus slimme keus.
Voordelen;
Stabieler
Makkelijk kindjes op en af laden
Boodschappen kunnen ook mee
Nadelen;
Zwaarder en dikkere wielen waardoor zwaarder fietsen
Tips;
Zoek lichte fiets evt met dunnere banden (weet niet wat dat met stabiliteit doet)
Elektrische mamafiets lijkt mij fantastisch!
Begonnen met stoeltje aan gewone omafiets maar dat was zwabberen en klem zitten tussen met zwangere buik en stoeltje bij afstappen.
Nu overstappen naar moederfiets lijkt me dus slimme keus.
Voordelen;
Stabieler
Makkelijk kindjes op en af laden
Boodschappen kunnen ook mee
Nadelen;
Zwaarder en dikkere wielen waardoor zwaarder fietsen
Tips;
Zoek lichte fiets evt met dunnere banden (weet niet wat dat met stabiliteit doet)
Elektrische mamafiets lijkt mij fantastisch!
zondag 7 juli 2019 om 09:35
Toen ik zwanger was van mijn nu negenjarige, ging ik naar de plaatselijke fietsenmaker en vroeg om een degelijke fiets waar een zitje voorop kan en tzt een zitje achterop. Aangezien ik geen rijbewijs, laat staan een auto heb, moest hij tegen dagelijks gebruik kunnen. Ik kreeg een oersterke rechttoe rechtaan Gazelle. Geen mammafiets.
Inmiddels is fiets ook negen en doet het prima. 'Werkpaard' noemt de fietsenmaker hem, als ik sporadisch langskom voor een nieuwe buitenband.
Kortom: vraag het je fietsenmaker.
Inmiddels is fiets ook negen en doet het prima. 'Werkpaard' noemt de fietsenmaker hem, als ik sporadisch langskom voor een nieuwe buitenband.
Kortom: vraag het je fietsenmaker.
zondag 7 juli 2019 om 09:37
Mijn fietsenmaker vertelde me dat op elke fiets een zitje kan. Een bakfiets is trouwens ook niet voor iedereen weggelegd. Financieel of qua ruimte in de schuur/garage. En dan zijn er nog legio mensen die zich nooit zullen vertonen in een bakfietsSuperuser2018 schreef: ↑07-07-2019 09:29Koop een gewone damesfiets waar ook een zitje op kan, een fietsenmaker kan je adviseren.
En bewaar het geld voor een bakfiets tzt.
zondag 7 juli 2019 om 09:41
het verschilt wel per fiets hoeveel ruimte je hebt tussen het voorzitje en het zadel dus als je een gewone fiets zou kopen zou ik daar wel op letten.
zondag 7 juli 2019 om 10:07
Hier ook de Cortina roots. Ik vind t heerlijk hoor, echt fijner dan een gewone fiets. Oké hij is wat zwaarder. Maar de ruimte, de dubbele standaard en het stuurslot vind ik absoluut een meerwaarde hebben. Je kan je kind gewoon op de fiets zetten terwijl je de fiets nauwelijks vast hoeft te houden. Ik heb dochter al achterop trouwens en ook dan vind ik het fijn. Ik fiets veel met haar.
zondag 7 juli 2019 om 10:29
Die had ik ook: vreselijk zware rot fiets. Direct weer verkocht via MP. Daarna een gewone fiets en dat was veel beter.
zondag 7 juli 2019 om 10:52
zondag 7 juli 2019 om 11:39
Ik had vorige week een voorzitje op mijn normale fiets gemonteerd. Op en afstappen was echt niet veilig, aangezien ik door de framehoogte niet stevig met mn voeten op de grond kon tijdens stilstaan. Ook was er te weinig ruimte tussen t stuur en het zadel.
Heb een vrij nieuwe moederfiets van marktplaats gehaald voor 275 euro. Met alles erop en eraan (netjes onderhouden.. naafdynamo..standaard in t midden..stuurslot etc. Ideaal dat het stuur niet makkelijk omklapt of je fiets omvalt) wat een verschil!Bagagedrager is ook langer..waardoor ze straks op het achterzitje wat ruimer zit. Kan echt heerlijk fietsen nu met mn kleine dametje.
Kan het echt aanbevelen, maar heb zelf bewust voor een 2ehands gekozen. Vaak zijn ze maar een paar jaartjes gebruikt en wil hem zelf ook niet eeuwig gebruiken, dus dan vind ik een nieuwe wel zonde.
Heb trouwens een sparta
Heb een vrij nieuwe moederfiets van marktplaats gehaald voor 275 euro. Met alles erop en eraan (netjes onderhouden.. naafdynamo..standaard in t midden..stuurslot etc. Ideaal dat het stuur niet makkelijk omklapt of je fiets omvalt) wat een verschil!Bagagedrager is ook langer..waardoor ze straks op het achterzitje wat ruimer zit. Kan echt heerlijk fietsen nu met mn kleine dametje.
Kan het echt aanbevelen, maar heb zelf bewust voor een 2ehands gekozen. Vaak zijn ze maar een paar jaartjes gebruikt en wil hem zelf ook niet eeuwig gebruiken, dus dan vind ik een nieuwe wel zonde.
Heb trouwens een sparta
zondag 7 juli 2019 om 11:46
zondag 7 juli 2019 om 15:28
I know. Ben zelf klein en slank maar zelfs ik vond de ruimte die er tussen zat smal. Ik heb dan ook een moederfiets. Fantastisch. Maar ik reageerde op het feit dat iemand riep dat ze op zoek moest naar een geschikte normale fiets. Dat is niet nodig, want in theorie kan er op elke fiets een zitje worden gemonteerd. Of dat prettig is, moet ieder voor zich uitvogelen.
zondag 7 juli 2019 om 22:29
Ik heb ook de Cortina Roots Transport, heerlijke fiets. Ruimte voor een zitje voorop en achterop, stuurslot, dubbele standaard.Whomi schreef: ↑07-07-2019 08:53Ik had een Cortina roots transport. Ik wilde perce met een krat voorop, omdat ik geen fietstassen meer kwijt kon met het stoeltje achterop. Ik had dus kind achterop en boodschappen vooropik vond het een hele fijne fiets!
Inmiddels is dochter 7 en heb ik een elektrische fiets gekocht. Heb de Batavus xposure e-go. Weer met een krat voorop en achterop kon geen stoeltje meer ivm accu, dus heb een kussentje met voetsteuntjes. Ik ben echt zo blij met deze fiets!! Ik pak nu veel vaker de fiets ipv de auto als ik naar de stad moet hier of 1 stad verderop. Vroeger deed ik dat nooit, omdat ik een hoge brug over moet. Maar dat is nu geen enkel probleem meerik was er ook snel uit welke het werd. Ik wilde een roze e-bike en dit was de enige. Makkelijke keus
![]()
![]()
En nu toevallig ook een batavus e-bike, maar zonder krat. En die mis ik toch enorm! Grappig is dat. Ik gebruik e-bike vooral voor woon-werk dus er zit niet heel vaak een kind achterop en anders hebben we ook nog de fietskar.
zondag 7 juli 2019 om 22:33
oh ja mijn tip is: ga proeffietsen. En dan met een zitje voorop en achterop. Liefst met een kind erin (of twee). Dat kan nog niet met die van jou, dus misschien even lenen
dan merk je pas hoe iets fietst en hoe je goed kan op- en afstappen. Je hoeft geen speciale fiets te kopen maar het maakt het soms wel makkelijker qua fietsen.
En koop tzt een helm voor je kind.
En koop tzt een helm voor je kind.
maandag 8 juli 2019 om 18:36
Ik zou die krat ook heel erg missen! Gebruik hem eigenlijk altijd, want ik gooi mijn tas erin. Verder doe ik er ook de boodschappen mee zo af en toeCOtweepuntnul schreef: ↑07-07-2019 22:29Ik heb ook de Cortina Roots Transport, heerlijke fiets. Ruimte voor een zitje voorop en achterop, stuurslot, dubbele standaard.
En nu toevallig ook een batavus e-bike, maar zonder krat. En die mis ik toch enorm! Grappig is dat. Ik gebruik e-bike vooral voor woon-werk dus er zit niet heel vaak een kind achterop en anders hebben we ook nog de fietskar.
maandag 8 juli 2019 om 19:38
Hier via Marktplaats een Montego mamafiets gevonden die verkocht werd via een fietsenwinkel.Ik kon daar mijn andere fiets ook inruilen voor een mooie prijs.
Ik en partner hebben er erg fijn mee gefietst.
Voordelen voor ons waren de prijs, de extra ruimte bij het stuur zeker omdat mijn partner de fiets ook zou gaan gebruiken en zij wat forser is dan ikzelf, de dubbele standaard, het stuurslot en de fietstassen zodat we toch spullen konden vervoeren.Mijn oude fiets had een krat voorop en dat vond ik enorm handig.
Zodra dochter toe was aan het achterzitje wilde ik graag weer een normale fiets met krat voorop.Niet omdat de mamafiets niet goed fietste maar meer omdat ik een krat fijner vind dan fietstassen.
Bij de fietsenwinkel mijn mamafiets weer ingeruild tegen een mooie prijs dus de periode dat dochter voorop zat heb ik haar voor een klein prijsje kunnen vervoeren.
Ik denk dat beide soorten fietsen voor en nadelen hebben, misschien is een testritje gaan maken?
Ik en partner hebben er erg fijn mee gefietst.
Voordelen voor ons waren de prijs, de extra ruimte bij het stuur zeker omdat mijn partner de fiets ook zou gaan gebruiken en zij wat forser is dan ikzelf, de dubbele standaard, het stuurslot en de fietstassen zodat we toch spullen konden vervoeren.Mijn oude fiets had een krat voorop en dat vond ik enorm handig.
Zodra dochter toe was aan het achterzitje wilde ik graag weer een normale fiets met krat voorop.Niet omdat de mamafiets niet goed fietste maar meer omdat ik een krat fijner vind dan fietstassen.
Bij de fietsenwinkel mijn mamafiets weer ingeruild tegen een mooie prijs dus de periode dat dochter voorop zat heb ik haar voor een klein prijsje kunnen vervoeren.
Ik denk dat beide soorten fietsen voor en nadelen hebben, misschien is een testritje gaan maken?