Welke methode behandeling dyslexie?
maandag 7 oktober 2019 om 12:20
Bij mijn zoon van 8 is enkelvoudige ernstige dyslexie vastgesteld. Hij kan in behandeling bij de praktijk waar hij getest is. Er is echter ook een andere praktijk die mogelijk op school kan komen, maar die heeft een andere methode. Ik heb hier helemaal geen verstand van en ben eigenlijk opzoek naar ervaringen/mensen die hier wel verstand van hebben. Een recent wetenschappelijk review/artikel die verschillende methodes met elkaar vergelijkt kan ik ook niet echt snel vinden.
maandag 7 oktober 2019 om 12:49
Behandelen is niet het juiste woord.
Wij zitten met onze zoon (ook 8) bij het RID, die zitten op school bij onze zoon in een ruimte, en daar gaat hij iedere dinsdag dus heen.
Verder 5 dagen in de week thuis oefenen met CODE, dat gaat grotendeels op de laptop.
Nog niet zo heel lang bezig, maar die methode vind hij (tot nu toe) wel leuk.
Wij zitten met onze zoon (ook 8) bij het RID, die zitten op school bij onze zoon in een ruimte, en daar gaat hij iedere dinsdag dus heen.
Verder 5 dagen in de week thuis oefenen met CODE, dat gaat grotendeels op de laptop.
Nog niet zo heel lang bezig, maar die methode vind hij (tot nu toe) wel leuk.
Gelukkig zijn is het vermogen hebben tevreden te zijn.
maandag 7 oktober 2019 om 13:11
Wij hadden vanuit de gemeente keus uit een aantal bureau's die onder de vergoede zorg vielen. Wij hebben gekozen op voor Opdidakt. Zij kwamen elke week op school en in de vakantie ging het ook gewoon door op een lokatie vlak bij. Een nadeel was dat de les die gemist werd weer op een ander moment gedaan moest worden. Als je kiest voor begeleiding op school kijk dan of de klas op het zelfde moment bijvoorbeeld taal of begrijpend lezen heeft. Zo loop je niet achter de andere lessen aan.
maandag 7 oktober 2019 om 14:10
Ik lees gewoon overal behandeling, ook bij RID, dat neem ik dan gewoon over.
Paulaner, thanks. Ik zal de instelling/methodes eens opzoeken. Dat zoon het ‘leuk’ vindt, is idd ook belangrijk.
Zeilboot, om die reden zijn overwegen wij ook Opdidakt. Ik had nog niet nagedacht over dat er dan een les moet worden ingehaald. Thanks voor de tip!
Paulaner, thanks. Ik zal de instelling/methodes eens opzoeken. Dat zoon het ‘leuk’ vindt, is idd ook belangrijk.
Zeilboot, om die reden zijn overwegen wij ook Opdidakt. Ik had nog niet nagedacht over dat er dan een les moet worden ingehaald. Thanks voor de tip!
dajka wijzigde dit bericht op 07-10-2019 20:48
12.88% gewijzigd
dinsdag 8 oktober 2019 om 17:11
Dat heeft hij dan toch nog steeds of kun je er over heen groeien?aardbeitje8 schreef: ↑07-10-2019 14:30Mijn man had als jong kind ook dyslexie. Hij had veel baat bij een bril speciaal voor mensen met dyslexie.
Frankly my dear, I don"t give a damn
dinsdag 8 oktober 2019 om 21:26
Kijk eens op www.stichtingscope.nl bij Leespraat.
Het is een werkwijze voor Spraak/taal ontwikkelt voor kinderen met Downsyndroom, maar voor kinderen met dyslexie zitten er ook heel veel elementen in die bruikbaar zijn.
Je zou kunnen bellen of mailen of ze iets kunnen betekenen.
Het is een werkwijze voor Spraak/taal ontwikkelt voor kinderen met Downsyndroom, maar voor kinderen met dyslexie zitten er ook heel veel elementen in die bruikbaar zijn.
Je zou kunnen bellen of mailen of ze iets kunnen betekenen.
woensdag 9 oktober 2019 om 21:17
Gelukkig is het inmiddels wel heel normaal hoor om dyslectisch te zijn maar toen ik nog op de basis school zat was het drama.
En het is natuurlijk heel goed om het beste te willen voor je kind . Ik lees nu dat mijn eigen jeugdtrauma lichtelijk de overhand heeft in mijn reactie.
woensdag 9 oktober 2019 om 21:23
donderdag 10 oktober 2019 om 06:41
Die van mij heeft ook een geweldige groei doorgemaakt. Helaas pas wel in groep 7 en 8 ondersteuning gehad, maar daardoor doet ze nu wel havo. Ze heeft namelijk ook training gehad hoe ze met haar dyslexie om moet gaan op de middelbare school en een lading tips and tricks. Dat werp echt z'n vruchten af. Haar dyslexie raakt ze niet kwijt, maar weet wel met de frustratie om te gaan. Ze leest zelfs met plezier boeken. Dat deed ze voor die tijd niet.Cootjecatootje schreef: ↑09-10-2019 21:23Mijn zoon heeft ook behandeling voor dyslexie van opdidakt en het werkt heel goed! Hij is in een halfjaar behandeling een heel jaar in leesniveau omhoog gegaan. En het belangrijkste wat mij betreft is dat hij weer plezier in het lezen heeft.