Wij willen vanaf 1/1/ 2009 gaan starten, wanneer foliumzuur?

19-09-2008 14:43 15 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo allemaal,

Mijn vriend en ik willen graag vanaf 1/1/2009 proberen zwanger te gaan worden. Omdat ik een mogelijk erfelijke aandoening heb die voorkomen kan worden met het vooraf gebruik van foliumzuur heb ik wat potjes in huis gehaald. Mijn vraag is wanneer jullie zijn gestart met het slikken hiervan. Is 3 maanden nog te ver weg?

Grtls!
Hoi Bollo

Zelf ben ik gestart gelijk toen ik met de pil stopte. Dat geven ze ook aan als je gaat proberen zwanger te worden. Het beste is het te nemen vanaf het moment van bevruchting tot de 10e week van de zwangerschap.

Ik weet niet of het in jouw geval anders is, dat kun je misschien het beste navragen bij je huisarts.

Heel veel succes met zwanger worden!
Het is niet schadelijk om foliumzuur lange tijd te slikken. Je plast eventueel extra foliumzuur uit. Je zou dus al kunnen gaan slikken, dan heb je zeker genoeg foliumzuur in je lijf. Staat het niet op de potjes vanaf wanneer je kunt beginnen? Vast niet, anders had je dat vast zelf wel gezien.

Ik ben pas begonnen met slikken toen ik zwanger was.
Ik ben sinds vorige week gestopt met de pil, maar slik al zeker sinds eind juli. Geeft een fijn gevoel. In die tijd ben ik ook gaan afkicken van wijntjes en ben (nog) gezonder gaan eten. Lijkt me niet dat dat schadelijk is!
Slik al sinds eind juli foliumzuur, bedoel ik ;)
Nog iets anders, voor vrouwen met verhoogde kans op een baby met open ruggetje raden ze zelfs een dubbele dosis foliumzuur aan ipv. de dosis voor vrouwen die geen verhoogde kans hebben. Dus idd. misschien is even contact op nemen met de huisarts over de dosis het beste voor jou.
He meiden,

Bedankt! Ik heb inderdaad advies gekregen om een dubbele dosis te gebruiken (wegens schisis), maar de artsen spreken elkaar ontzettend tegen vanaf wanneer ik moet starten. In ieder geval op tijd/ vooraf.

Nu wil ik best starten, maar ik ben idd bang dat het schadelijk zou zijn. Dat is dus niet zo?
Volgens mij zou het niet eens kwaad kunnen als je de rest van je leven foliumzuur zou slikken.

Het is "gewoon" en vitamine
wij willen ergens begin volgend jaar "beginnen", ik heb al wel foliumzuur in huis maar ben nog niet begonnen. Weet eigenlijk ook niet zo goed wanneer we precies beginnen dus om al een half jaar van te voren foliumzuur te gaan slikken is ook zoiets.
Advies apotheek.nl:

Tijdens de zwangerschap heeft u extra foliumzuur nodig. Als u normaal gezond en gevarieerd eet, krijgt u toch nog onvoldoende foliumzuur binnen. U zou dan minstens dertig volkoren boterhammen of bergen spruitjes per dag moeten eten. Daarom is het verstandig om foliumzuur te slikken als u zwanger wilt worden. Het kan een aantal weken duren voor de hoeveelheid foliumzuur in uw bloed voldoende is. Het is daarom nodig om minstens vier weken voor de `verwachte` bevruchting met slikken te beginnen.

Op welke bijwerkingen moet ik letten?

Foliumzuur is een natuurlijke voedingsstof en heeft geen bijwerkingen. U kunt het dus met een gerust hart gebruiken, eventueel jarenlang. Het kan geen kwaad om het naast eventueel foliumzuurrijk voedsel gebruiken.

Bron: http://www.apotheek.nl/Me...uur.aspx?mId=10704&rId=73

Google is your best, best friend

Succes!
Aanvullig: als je meer dan 15mg per dag gaat gebruiken, kun je wel nasty bijwerkingen gaan krijgen. Even een waarschuwing voor de echte fanatiekelingen onder jullie
[quote]bollo schreef op 19 september 2008 @ 14:43:

Hallo allemaal,

Mijn vriend en ik willen graag vanaf 1/1/2009 proberen zwanger te gaan worden. Denk dat het voor je vriend wat moeilijker zal gaan verlopen, maar jij loopt toch wel een goeie kans van slagen hoor l je bent er goed op gebouwd.

als ik bij biologie goed heb opgelet.
4 weken van te voren heb ik ook altijd begrepen.
Toen wij de knoop hadden doorgehakt moesten we langs de gynaecoloog vanwege mijn achtergrond, hij zei me gewoon meteen te beginnen vanaf het moment dat je weet, ik wil binnen nu en afzienbare tijd proberen zwanger te worden. Het kan geen kwaad hoor, het is niks meer of minder dan een vitamine
Thanks!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven