Winterjas in autostoeltje is levensgevaarlijk!

03-12-2019 16:11 85 berichten
Ik las net een artikel over jonge kinderen in winterjassen in autostoeltjes en dat het echt levensgevaarlijk is.

In winterjassen, zeker de donzige exemplaren, maar feitelijk in bijna alle winterjassen, zit er namelijk vrij veel lucht, waardoor die jassen dik zijn. Je kan de gordel dan wel voldoende aanspannen zodat je kindje goed vastgegespt lijkt, maar als je een ongeval krijgt wordt die jas door de enorme klap vacuüm getrokken, waardoor er toch heel wat speling komt tussen de gordel en je kindje.

Dat betekent dat het hoofd van je kindje een stuk verder naar voor vliegt, en de kans op kwetsuren veel groter is, bijvoorbeeld door de klap tegen de stoel vóór hem of haar. In het slechtste geval kan je kindje zelfs uit de autostoel worden gekatapulteerd, omdat er te veel ruimte is tussen de gordels. In onderstaand filmpje wordt duidelijk het verschil geïllustreerd tussen mét en zonder winterjas in de autostoel.

Hoe kan je je kind dan wel veilig én warm in de auto zetten? Een paar tips!

1. Doe de jas omgekeerd aan nadat je je kindje hebt vastgegespt.
Zet je kindje zonder jas in de autostoel. Gesp hem of haar goed vast, en doe vervolgens de jas omgekeerd aan of leg die op het bovenlichaam. Zo heeft je kind het niet koud en zit het veilig vast.

2. Neem een dekentje mee.
Leg een lekker warm dekentje op je zoon of dochter nadat je hem of haar hebt vastgegespt.

3. Opteer voor kledij in fleece of wol.
Deze materialen isoleren heel goed, zonder dat ze veel lucht bevatten of dik zijn. Op die manier kunnen de veilighedsgordels toch voldoende strak worden dichtgesnoerd.

4. Gebruik een voetenzak.
Bij kleine kindjes kan je een voetenzak gebruiken die speciaal werd ontworpen om te gebruiken in een autostoel. Die voetenzakken hebben speciale openingen om de veilgheidsriemen erdoor te halen, zodat je kindje veilig zit vastgegespt en het toch warm genoeg heeft.

Het vraagt natuurlijk een extra inspanning om je kindje zonder jas in de auto te zetten, maar het is wel een inspanning die levens kan redden!

Hier is het filmpje wat erbij stond met extra informatie en hoe ze met behulp van dummie's het gevaar laten zien van winterjassen in autostoeltjes.

Voor volwassenen (of oudere kinderen) is het trouwens ook veel veiliger om zonder winterjas aan in de auto te zitten.

Filmpje: https://www.youtube.com/watch?time_cont ... =emb_title

Wist jij dit? :-o
Doe jij je kinderen een winterjas aan in het autostoeltje of niet? En hoe hou je ze dan warm die eerste paar minuten dat de verwarming nog niet zo goed de auto verwarmt?
Doe je zelf een winterjas aan in de auto terwijl je aan het rijden bent of niet? Ik denk dat ik maar een fleece meeneem de volgende keer.
Alle reacties Link kopieren
mater_matuta schreef:
04-12-2019 12:59
De Besafe Izi Kid bijvoorbeeld (die hebben wij, heel erg tevreden mee). Achterwaarts vervoeren tot 18 kg/1.06 meter.
Deze hebben wij ook.

Vanaf 6 maanden tot (en met) 4 jaar.
Alle reacties Link kopieren
De ADAC (Duitse ANWB) doet elk jaar ook een uitgebreide test met autostoeltjes.

Zie hier:

https://www.adac.de/rund-ums-fahrzeug/t ... rsitztest/

In de categorie 1-4 jaar komt die van besafe er erg goed uit. Bij de ANWB zelfs als beste.

https://www.anwb.nl/auto/tests-en-speci ... ostoeltjes
Alle reacties Link kopieren
Is iemand toevallig lid van de consumentenbond ? En wil iemand misschien dan de lijst met geteste stoeltjes hier neer zetten?

Er is een nieuwe test geweest volgens mij oktober 2019

Ik ben benieuwd hoe de verschillen zijn met de test uitslagen van de ANWB
Blijf in jezelf geloven !
Alle reacties Link kopieren
LAgirl82 schreef:
04-12-2019 07:21
Inderdaad. En je weet nu eenmaal dat kinderen geld kosten en dat je oa autostoeltjes moet kopen.
En meteen een dikke Volvo erbij? Veiligheid boven alles, niet waar?!
Ik vind eerlijk gezegd dat je behoorlijk belerend overkomt, terwijl je niet blijkbaar nog niet wist dat je een kind niet met een winterjas in een maxi cosi moet zetten, wat toch echt tot de basiskennis gerekend mag worden.
En je kunt ook niet in andermans portemonnee kijken.
Zullen we proberen het een beetje gezellig te houden?!
eckano schreef:
04-12-2019 21:25
En meteen een dikke Volvo erbij? Veiligheid boven alles, niet waar?!
Ik vind eerlijk gezegd dat je behoorlijk belerend overkomt, terwijl je niet blijkbaar nog niet wist dat je een kind niet met een winterjas in een maxi cosi moet zetten, wat toch echt tot de basiskennis gerekend mag worden.
En je kunt ook niet in andermans portemonnee kijken.

:roll:
Alle reacties Link kopieren
nausicaa schreef:
04-12-2019 00:03
Mensen willen de boel ook nog wel eens dramatiseren. Je mag best een tweedehands Maxicosi gebruiken, als je maar zeker weet dat er geen ongelukken mee gebeurd zijn (dat geldt bv ook voor helmen). En alle soorten plastic ed gaan na verloop van tijd achteruit, dus eentje van 10 jaar geleden zou ik ook niet meer doen.
Je kind hoeft niet tot 15 maanden in een Maxicosi (of eigenlijk groep 0 stoel), er zijn ook gewoon groep 1 stoelen die achteruit kunnen. Die zijn niet onveiliger, en grote kinderen zitten daar vaak veel prettiger in. De mantra: zo en zo lang in de Maxicosi gold toen eigenlijk alle opvolgstoelen voorwaarts gericht waren, maar dat is al lang niet meer zo.

Er is geen verplichting om je kind ineens tot 15 maanden achteruit te vervoeren, de verplichting geldt voor nieuw geproduceerde stoelen. Maar als jij nog een stoel hebt van een ouder kind van twee jaar geleden, mag je die gewoon gebruiken. En dan hoeven we niet ineens net te doen alsof je je kind los op het dak vervoert of zo, het is ietsje minder veilig onder bepaalde omstandigheden, maar zo veel scheelt het nou ook weer niet. En in het kader van ‘het beste voor je kind’, is het maar de vraag of steeds iedereen nieuwe stoelen, met bijbehorend transport en dus vrachtwagens etc niet het verkeer weer zo onveiliger maakt dat het netto niet eens uitmaakt. Om inderdaad nog maar te zwijgen over milieubelasting.

Dat van die winterjas wist ik inderdaad. Ik neem kind (1) zonder jas mee, en doe een dekentje over haar benen. Als we alleen naar de opvang gaan, breng ik haar daar ook zonder jas naar binnen, ik ga niet voor 10 meter lopen een jas aan en uit wurmen. Op de opvang heeft ze een jas hangen voor buiten spelen, en thuis ook. Als we langer buiten zijn, doen we natuurlijk gewoon een jas aan als we buiten de auto komen.
Even over je onderste stuk. Ik neem dus altijd een jas mee (niet aan tijdens het rijden) voor mezelf en kind. Als we een ongeluk of pech hebben hoeven we niet staan koukleumen langs de weg! Ook heb ik altijd een kleed of deken in de auto om deze reden.

Sorry voor deze offtopic

Edit:
Ik zie nu dat je wel een dekentje bij je hebt 😂
nieuwsbrief wijzigde dit bericht op 05-12-2019 13:52
1.43% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
nieuwsbrief schreef:
05-12-2019 13:46
Even over je onderste stuk. Ik neem dus altijd een jas mee (niet aan tijdens het rijden) voor mezelf en kind. Als we een ongeluk of pech hebben hoeven we niet staan koukleumen langs de weg! Ook heb ik altijd een kleed of deken in de auto om deze reden.

Sorry voor deze offtopic
Goede toevoeging. Het is mijn man dus een keer overkomen. In de winter, met kind van 6. Gelukkig hebben wij ook altijd een deken in de auto (blijven liggen na wintersport).
Alle reacties Link kopieren
nieuwsbrief schreef:
05-12-2019 13:46
Even over je onderste stuk. Ik neem dus altijd een jas mee (niet aan tijdens het rijden) voor mezelf en kind. Als we een ongeluk of pech hebben hoeven we niet staan koukleumen langs de weg! Ook heb ik altijd een kleed of deken in de auto om deze reden.

Sorry voor deze offtopic

Edit:
Ik zie nu dat je wel een dekentje bij je hebt 😂
Terecht punt hoor! Had ik er misschien bij moeten zeggen, ik heb sowieso een dekentje voor kind, maar daarnaast ook standaard nog een fleecedeken achterin liggen.
Maar goed, dat is meer ter voorkoming van irritant blauwbekken dan echt voor de veiligheid.
Alle reacties Link kopieren
LAgirl82 schreef:
05-12-2019 13:11
:roll:
Altijd fijn, zo'n inhoudelijke reactie...
Blijkbaar weet je zelf ook wel hoe je overkomt.
Zullen we proberen het een beetje gezellig te houden?!
eckano schreef:
05-12-2019 19:23
Altijd fijn, zo'n inhoudelijke reactie...
Blijkbaar weet je zelf ook wel hoe je overkomt.

Soms heeft het geen nut om meer te zeggen. Zeker niet als mensen zo overdrijven of dingen zeggen die ik totaal niet gezegd heb.
:byee:

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven