woedeaanval dochter

20-07-2018 21:24 181 berichten
Mijn dochter van 6 had vanavond een echte woedeaanval (heeft ze wel vaker last van, maar niet zo heftig). Ze leek wel helemaal doorgeslagen. De aanleiding was dat ze geen pakje drinken meer mocht (ze had er al 2 gehad vandaag en mocht wel water of limonade). Ze begon te gillen, krijsen, huilen, schoppen, slaan, ze rende het huis uit en gilde over straat dat ze op zoek ging naar een andere moeder en dat ik haar had pijn gedaan!! Gelukkig weet ik zelf dat dit niet zo is, ik heb haar met geen vinger aangeraakt en ben juist heel rustig gebleven (wat ik best knap vond van mezelf). Ik heb haar wel een straf opgelegd voor haar gedrag dat ze morgenavond niet mee mag naar het strand (maar twijfel nu of ik goed heb gedaan aan deze sanctie). Het is echt wel een uur doorgegaan, ze bleef maar doorgaan. Daarna ging het over tanden poetsen, morgen spelen enz enz. Ik denk te weten dat het vooral oververmoeidheid is, maar toch tolereer ik dit gedrag niet.
Hoe pakken jullie dit aan en hoe kan ik ervoor zorgen dat ze volgende keer er niet zolang in blijft hangen?
uiteindelijk is ze zelf naar me toe gekomen en heeft sorry gezegd. Tevens wilde ze heel graag nog een kans zodat ze morgen toch mee mag naar het strand, waarop ik rustig heb geantwoord dat ze morgen niet mee gaat naar het strand!!
nog even een aanvulling...ik kon haar ook niet op haar kamer zetten, want ze zei dan uit het raam te springen!!!!!! Nou zei ze dat natuurlijk alleen uit boosheid maar neem toch liever geen risico
anoniem_51582 wijzigde dit bericht op 20-07-2018 21:29
7.05% gewijzigd
Het moeilijke was dat ik die van mij ook niet zomaar alleen kon laten. Oudste die deed zichzelf pijn op zo’n moment . Knipte zelfs haar haren af. Sloeg zichzelf, kneep zichzelf totdat ze blauwe plekken had
Jongste vernielde alles. Scheurde strips in duizenden stukjes, gooide met apparaten
Dan ga je het echt niet negeren.

Ik sta er wel dubbel in.
Bij oudste zou straffen nooit zin hebben gehad. Die raakten al in paniek van haar eigen gedrag
Jongste echter, die kan ook de controle verliezen maar ik merk ook verwend gedrag erin. Gooi er een bui overheen. Zeg erna dat ik toch ook niks eraan kon doen. Ik zeg sorry en alles is weer prima
Alle reacties Link kopieren
blijfgewoonbianca schreef:
21-07-2018 13:14
O, dan weet ik nog wel wat gemene straffen : lievelinspop onthoofden, gezichten van Barbies boven een vlam houden, schooltas verstoppen, schoensmeer op brood, ....
:whip: er over!

Ik weet dat ik vroeger ook ongelooflijke driftbuien kon hebben. Mijn moeder zette mij dan in het toilet, deur dicht en licht uit. Dat was de enige manier om me weer tot bedaren te krijgen.
Na verloop van tijd kwam ze dan vragen hoe het ging. Soms gaf ik dan zelf aan dat ik nog wat langer nodig had. Zo'n driftbui ging meestal over in heel hard huilen, alsof alle frustraties eruit kwamen. Ik eindigde altijd bij m'n moeder op schoot, uitgeput. Zij troosten me en dan was het klaar.
Maar nooit volgde er een straf op die buien en na pakweg m'n achtste was het over.
Dag vogels, dag bloemen, dag kinderen.
Bizar dat sommigen wrede straffen vinden kunnen maar wsl een tik tegen hun billen onder mishandeling zouden scharen. Een dagje uit met het gezin ontzeggen vind ik in dit geval wreed. Daarbij straf je jezelf en de anderen ook nog. Dan vindt je het zelf wsl ook sneu en geef je haar maar een pakje drinken als troost :mrgreen:
Zeker niet!!!
MarindaH schreef:
21-07-2018 11:01
Tien tegen één dat het hele gezin nu op het strand zit.
nee hoor, ik zit zeker niet op het strand en dochter ook niet!!
Sue-Heck schreef:
21-07-2018 12:18
Yep, discussie is aangeslingerd en TO zit lekker te bakken in het zand :sun:
Ik vind dat je het prima hebt opgelost. Ze is 6 jaar. Ze is geen 2 meer. Op deze leeftijd weet ze best wat de grenzen zijn en dat ze die heeft overschreden. Ze is de volgende dag echt nog niet vergeten waarom ze straf heeft. Dit soort straffen kunnen best effectief zijn, zeker als je niet te vaak straft. Dan is het echt een duidelijk teken dat ze te ver is gegaan. Bij mijn kinderen maakten en maken dit soort straffen altijd enorm veel indruk.

Als ze vaker van dit soort buiten heeft dan zou ik daarnaast ook proberen op een constructieve wijze haar te leren hoe ze om kan gaan met boosheid/teleurstellingen. Maar dan op een rustig moment, niet wanneer ze net een bui heeft gehad. Juist een paar dagen later als het rustig is. Uiteindelijk moet ze toch zelfbeheersing leren.
Poppy_del_Rio schreef:
21-07-2018 11:16
Ik zou het een kind niet kunnen aandoen in ieder geval.
Koude douche is ook ronduit gemeen maar een paar druppels water in hun gezicht spetteren helpt wel vaak om ze eruit te halen. Mijn middelste is pas 2 maar echt een enorm pittig kind. Ik zie hem er ook wel voor aan om als hij 6 is zo uit zijn plaat te kunnen gaan.
Ik heb het van de week nog gedaan, we gingen weg uit de speeltuin, goed aangekondigd vantevoren ( nog 3 x glijden, nog 2x, nog 1 x etc) en toen we wegging een driftbui joh. Krijsen en krijsen, zich laten vallen. 15 minuten lopen naar huis en maar krijsen en we komen binnen en hij begint speelgoed kapot te maken en blijft krijsen. Paar druppels water in zijn gezicht spetteren helpt hem wel om eruit te komen. Hij is 2 dus ik geef er verder nog geen straf voor maar maak wel duidelijk dat het geen leuk gedrag is.
Ik mag niet quoten uit de OP, maar die laatste twee zinnen :facepalm:
Ach, ik ben ook wel onder de koude douche gezet of met de kop onder de koude kraan gehangen.

Niet vaak gebeurd, maar werkte echt prima. Ik knalde direct uit de driftbui waar ik in bleef hangen.

En dat vond ik echt een stuk fijner dan in die emotie te blijven hangen. Zoals meerdere mensen hier al gezegd hebben, het is best kut voor zo’n koter om zo’n driftbui te hebben.
Poppy_del_Rio schreef:
21-07-2018 11:16
Ik zou het een kind niet kunnen aandoen in ieder geval.

Ja hoor. Een houdgreep is een lijfstraf en negeren (wat zo ongeveer de ergste straf die je kunt geven) is het beste :sarcastic: .
S-Groot schreef:
21-07-2018 16:24
Ja hoor. Een houdgreep is een lijfstraf en negeren (wat zo ongeveer de ergste straf die je kunt geven) is het beste :sarcastic: .
Nee, vind ik niet. Ik zeg nergens dat een houdgreep een lijfstraf is en over negeren heb ik het niet gehad.
Valia_1 schreef:
21-07-2018 14:48
Ik vind dat je het prima hebt opgelost. Ze is 6 jaar. Ze is geen 2 meer. Op deze leeftijd weet ze best wat de grenzen zijn en dat ze die heeft overschreden. Ze is de volgende dag echt nog niet vergeten waarom ze straf heeft. Dit soort straffen kunnen best effectief zijn, zeker als je niet te vaak straft. Dan is het echt een duidelijk teken dat ze te ver is gegaan. Bij mijn kinderen maakten en maken dit soort straffen altijd enorm veel indruk.

Effectief? Enorme indruk? Geloof ik gelijk hoor. Maar of ze er ook echt iets van leren? Ken mensen die de kinderen als straf zonder eten naar bed sturen. Zal ook best effectief zijn een avondje hongeren. Volgende keer zullen ze die straf proberen te ontwijken maar of ze echt iets geleerd hebben? Hooguit dat ze zich in moeten houden tot na het eten. Ik vind straffen als buitensluiten van een gezinsuitje op 6 jarige leeftijd buiten proportioneel en wreed. Alternatieven genoeg op deze leeftijd die niet wreed of buiten proportie zijn.
Buufie66 schreef:
21-07-2018 16:43
Effectief? Enorme indruk? Geloof ik gelijk hoor. Maar of ze er ook echt iets van leren? Ken mensen die de kinderen als straf zonder eten naar bed sturen. Zal ook best effectief zijn een avondje hongeren. Volgende keer zullen ze die straf proberen te ontwijken maar of ze echt iets geleerd hebben? Hooguit dat ze zich in moeten houden tot na het eten. Ik vind straffen als buitensluiten van een gezinsuitje op 6 jarige leeftijd buiten proportioneel en wreed. Alternatieven genoeg op deze leeftijd die niet wreed of buiten proportie zijn.
Of extra vervelend zijn als je iets kookt wat ze niet lekker vinden :p dan hoeven ze het niet te eten...
"Want iedereen verdient een 23ste kans"
Remco Veldhuis (Een lang verhaal kort)
Ik zou mijn kind dan vroeg/meteen naar bed doen na zo'n bui. Het is te moe om normaal te doen . Een consequentie moet meteen volgen op de gebeurtenis of er mee te maken hebben. Dat werkt het beste. Dus bijvoorbeeld op de gang zetten, of je mag niet buiten spelen na het avondeten. Etc. Dan is het ook klaar en zit je er de volgende dag ook niet meer mee.
Ligt eraan wat er onder houdgreep verstaan wordt.
Buufie66 schreef:
21-07-2018 16:43
Nou als ze zich in kunnen houden dan hebben ze dus genoeg controle over hun eigen gedrag en als ze vervolgens zich inhouden dan hebben ze er dus wat van geleerd. Met driftbuien kan het ook zijn dat ze er weinig controle over hebben en als dat vaker voorkomt dan moet je ook verder kijken naar oorzaak en strategieën om er mee om te kunnen gaan.
Ik geef zelf niet vaak straf maar als ik straf geef dan maakt het inderdaad wel indruk en ja voor mij is het effectief als ze de volgende keer zich wel in kunnen houden.
Overigens blijft de moeder in dit geval zelf ook thuis dus het is niet zo dat het meisje echt buitengesloten wordt en dat het hele gezin weggaat zonder haar.
To had dochter van te voren moeten vertellen hoeveel pakjes ze die dag mocht.

Als ze van te voren had gezegd je mag vandaag 2 pakjes had dochter zelf kunnen bepalen wanneer.

Nu mocht dochter 2x een pakje pakken. Ze had doest en wilde er nog een en in eens van uit het niets doet moeder moeilijk. Dat moet je dan allemaal maar accepteren als kind.

Op de koop toe wordt je dan ook nog een leuk uitje ontzegt.

Je zou van minder ontzettend gefrustreerd en recalcitrant worden.

Maar dat ligt natuurlijk nooit aan de moeder die naar willekeur regels bedenkt of aanpast die vooraf volstrekt niet duidelijk zijn.

Masr altijd aan het kind dat dan moeilijk wordt genoemd.
sugarmiss schreef:
21-07-2018 20:25
To had dochter van te voren moeten vertellen hoeveel pakjes ze die dag mocht.

Als ze van te voren had gezegd je mag vandaag 2 pakjes had dochter zelf kunnen bepalen wanneer.

Nu mocht dochter 2x een pakje pakken. Ze had doest en wilde er nog een en in eens van uit het niets doet moeder moeilijk. Dat moet je dan allemaal maar accepteren als kind.

Op de koop toe wordt je dan ook nog een leuk uitje ontzegt.

Je zou van minder ontzettend gefrustreerd en recalcitrant worden.

Maar dat ligt natuurlijk nooit aan de moeder die naar willekeur regels bedenkt of aanpast die vooraf volstrekt niet duidelijk zijn.

Masr altijd aan het kind dat dan moeilijk wordt genoemd.
Serieus? Je moet dus 's ochtends een lijstje gaan maken wat kind mag hebben zodat ze zelf kan bepalen wanneer?
Doe even normaal zeg. Grenzen aangeven is een heel normaal ding wat opvoeding betreft hoor.
Mth85 schreef:
21-07-2018 21:29
Serieus? Je moet dus 's ochtends een lijstje gaan maken wat kind mag hebben zodat ze zelf kan bepalen wanneer?
Doe even normaal zeg. Grenzen aangeven is een heel normaal ding wat opvoeding betreft hoor.
Nou ja ik heb een kind dat alle regels ook voorafduidelijk wil hebben en liefst alles van te voren weet. Wat we eten. Wanneer. Hoeveel schermpjestijd. Hoe laat naar bed. Alles tot in detail. En wijk je er van af dan kan dat best een drama worden. Of de een minuutje langer mocht of een snoepje meer heeft gehad. Alles moet eerlijk en duidelijk. Anyway. Er zijn dus kjnderen bij wie de grens vooraf duidelijk moet zijn anders functioneert het niet
Mth85 schreef:
21-07-2018 21:29
Dus jij begint de dag met vertellen hoeveel
- drinkpakjes
- boterhammen
- zoet en hartig beleg
- koekjes
- snoepjes (maar dan wel een koekje minder
- opscheplepels groente
- gebakken aardappels
- vissticks
- glazen ranja
- Glazen water
- fruit (maar niet niet na 16 uur)
- etc etc ze mag?

Ik heb daar echt geen idee van. Pas als eentje me om ijs vraagt weet ik of het mag
-
Stefke schreef:
22-07-2018 05:31
Dus jij begint de dag met vertellen hoeveel
- drinkpakjes
- boterhammen
- zoet en hartig beleg
- koekjes
- snoepjes (maar dan wel een koekje minder
- opscheplepels groente
- gebakken aardappels
- vissticks
- glazen ranja
- Glazen water
- fruit (maar niet niet na 16 uur)
- etc etc ze mag?

Ik heb daar echt geen idee van. Pas als eentje me om ijs vraagt weet ik of het mag
-
Ja ik niet hoor.
Als ze na 2 ijsjes nog meer willen is het gewoon klaar, dat ga ik 's ochtends toch niet al bedenken. Dan heb ik geen leven meer en krijgen ze dan een driftbui, so be it.
Ben trouwens blij dat je niet in mijn kringetje zit. Soms ben ik erg onredelijk. Tegen de tijd dat ik me dat realiseer bied ik mijn excuses aan. Gelukkig wordt dat dan wél geaccepteerd!
Persoonlijk vind ik zo'n heftige driftbui voor een 6-jarige buiten proporties. Tenzij je kind een etiketje heeft ofzo. Dus ik zou er ook een consequentie aan verbinden die niet gelijk over is de volgende dag. Zeker als je dochter vaker driftbuien heeft. Ik vraag me dan wel af waar de driftbuien vandaan komen. Kun je daarover met haar in gesprek gaan?
Ik heb ook een killer body. Als ik maar lang genoeg op je hoofd blijf zitten ga je dood.
Stefke schreef:
22-07-2018 08:24
Ben trouwens blij dat je niet in mijn kringetje zit. Soms ben ik erg onredelijk. Tegen de tijd dat ik me dat realiseer bied ik mijn excuses aan. Gelukkig wordt dat dan wél geaccepteerd!
Huh bedoel je mij?
Ik ben het met je eens hoor. Zeker met bovenstaande, dat doe ik ook.
Nee natuurlijk ga je 's morgens niet precies vertellen wat er gegeten en gedronken wordt zonder dat er om gevraagd wordt.

Maar je kan ook niet vanuit het niets ineens iets gaan verbieden wat daar voor wel mocht.

Ik zou dus geen probleem hebben gemaakt van dat derde pakje.

En als ik om wat voor reden dan ook dat derde pakje te veel vond, dan zou ik uitgelegd hebben waarom en gezegd hebben dat we dan vanaf morgen minder pakjes per dag drinken.

En iemand zei dat ze blij is dat ze dan niet in mijn kringen verkeert.

Nou ik ben blij dat ik niet in kringen verkeer waar kinderen om de haverklap driftbuien krijgen. Dat lijkt mij dood vermoeiend.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven