Zandbak etiquette

29-06-2009 21:35 49 berichten
Alle reacties Link kopieren
Het is eindelijk eens goed zandbak / zwembad tijd geworden. Mijn kinderen zijn weer een jaartje ouder (dochters van 2 en 3 jaar) en wijzer maar toch... Ik vind het zooo lastig hoe om te gaan met:

-Mijn kinderen hebben een speeltje mee, ze spelen er niet mee en een ander kind gaat er mee spelen en dan willen mijn kinderen het terug hebben.

-Ander kind "plaagt" mijn kind en toekijkende mama zegt niets maar ziet het wel.

Misschien wat stomme situaties, maar dit is allemaal nog vrij nieuw voor mij, het zal ongetwijfeld het begin zijn van een jarenlange reeks van het leren van sociale omgang met andere kinderen etc.

Ik merk gewoon aan mezelf dat ik me best wel bezig houd met de andere moeders en vaders. Dat ik mezelf vaak erg "streng" vind en me dan ineens anders ga gedragen waardoor mijn kids meteen met me aan de haal gaan en ik alsnog een modder-opvoed-figuur sla.

Van mij mogen bijvoorbeeld andere kinderen wel met het speelgoed van mijn kinderen spelen als ze er toch niet mee aan het spelen zijn. en dan vragen we het gewoon na 10 minuten eens terug ofzo. Maar als mijn dochter van 2 een leuke emmer ziet en er even aankomt dan mag dat weer niet van een andere moeder... En dat vind ik dan weer zo sneu....

Hoe hoort het nou? wat zijn de regels??? ervaringsdeskundigen gezocht...
Andere kinderen mogen met het speelgoed van mijn zoontje (twee jaar) spelen als hij ermee is uitgespeeld.

Als hij het direct terug wil zodra een ander kind het pakt zeg ik tegen hem dat dat kind er best even mee mag spelen (meestal heeft hij op zo'n moment ook al iets van een ander). Als hij het na een tijdje terug wil gaan we het samen terug vragen.

Overigens neem ik nooit zo heel veel mee; hooguit een schepje, emmertje en een harkje. Thuis in zijn eigen zandbak ligt een stuk meer, maarja...alles moet van 3 hoog naar beneden en mee op de fiets.

Wat betreft het plagen: het ligt eraan hoe serieus het is. Meestal loopt mijn zoontje vanzelf weg en inmiddels heeft hij op het kdv ook geleerd van zich af te bijten.

Als een (m.n. groter kind) echt gemeen doet en hem pijn doet dan grijp ik wel in.
quote:fleurtje schreef op 29 juni 2009 @ 22:56:

Ik denk dat er hier in Amsterdam vooral communistische zandbakken zijn Zeker waar. Verkapte rode bende.
quote:lara1978 schreef op 29 juni 2009 @ 22:59:

[...]

Zeker waar. Verkapte rode bende.

Er is zelfs een speeltuin waar ze echt een enorme berg speelgoed hebben, van karretjes tot schepjes. Echt heel leuk!

Heb er een keer een foto van gemaakt:

Mijn ervaring - maar lang geleden - is dat de moeders die het minste speelgoed " inbrengen " het hardste roepen " samen spelen , samen delen " .
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
quote:fleurtje schreef op 29 juni 2009 @ 23:02:

[...] Er is zelfs een speeltuin waar ze echt een enorme berg speelgoed hebben, van karretjes tot schepjes. Echt heel leuk!Die in Zuid en in de Rivierenbuurt?
Hee! Waar is dat?
quote:lara1978 schreef op 29 juni 2009 @ 23:06:

[...]

Die in Zuid en in de Rivierenbuurt?Yep, bij Stadionplein!
quote:fleurtje schreef op 29 juni 2009 @ 22:55:

Ha, dan was het Constantijn!

Ik haal die twee altijd door elkaar.

Even gegoogled: was idd Constantijn met die mevrouwzondernek.
quote:lara1978 schreef op 29 juni 2009 @ 23:07:

Hee! Waar is dat?

Die bij het Stadionplein!

Ze hebben er ook een aantal glijbanen en schommels en er staat een groot hek omheen; ook altijd handig
Ah, bedankt! Las er laatst al iets over in het Parool. Daar moeten we dus gauw eens heen.

Zo, nu eens slapen en morgen bedenken in welk pierenbadje zoonlief speelgoed kan gaan afpakken.
Kwakerplein!
Dusss... geen eenduidige regels op te stellen he? haha

In het Beatrixpark in amsterdam is trouwens ook een pierenbad waar smorgens een paar kratten vol zooi in worden omgekieperd.... ideaal.

Als je voorbij sporthallen zuid fietst, richting die woonboten is daar ook een zandbak met allerlei speelgoed dat gewoon blijft liggen (of is dat kwakerplein misschien???)
quote:fleurtje schreef op 29 juni 2009 @ 22:53:

Weet je wat ik gek vond? In een straal van zeker een meter of tien was er geen security. Weet niet of ze verder dan tien meter wél stonden, maar dichtbij iig niet.Hoezo was je dochter zo gevaarlijk?!
Heb nog geen reacties gelezen. Maar mijn motto voor het zandbak gebeuren (of waar dan ook) is dat ik de kinderen het zoveel mogelijk zelf wil laten uitzoeken. Life is a jungle you know en kinderen hebben er niks aan als de moeders alles steeds voor ze oplossen. Ik grijp ook wel in hoor, als ik vind dat mijn kind zich tenenkrommend gedraagt (effe voordoen hoe het wél moet). Maar verder, ruzies? delen? wie is de baas? Toch een beetje zelf laten uitzoeken. Excessen daargelaten natuurlijk. Er is een verschil tussen kinderen die een weg zoeken in dat soort speelregels en kinderen die gewoon niet opgevoed worden. Dan gelden inene wél mijn regels en spreek ik kinderen daar dan ook rustig op aan.
quote:mamzelle schreef op 29 juni 2009 @ 21:42:

Huh. In de plaats van dat duiveltje moest zijn leeftijd, zes, staan.Haha, dacht echt dat het zo bedoelt was
Ik ben heel makkelijk, neem altijd speelgoed mee, en als kinderen daar zelf mee willen spelen hebben andere kinderen daar maar af te blijven, het is hún speelgoed.

Maar als ze er zelf niet mee spelen is een ieder vrij om ermee te spelen. Ik verzamel het wel weer als we weggaan.

Heb laatst wel ons speelgoed uit de fietstas van een andere ouder moeten praten, die vader dacht dat het hún speelgoed was

En mijn man laat rustig ons speelgoed liggen omdat hij denkt dat het van andere kindjes is

Maar over het algemeen geen drama's. Ik vind andere ouders ook niet minder streng eigenlijk. Die houding van 'ik ben veel strenger dan andere ouders, die doen maar wat' staat me sowieso niet zo aan.

Wat plagen en dergelijke betreft, dat zoeken ze zelf maar uit, als ze zelf iemand plagen zeg ik dat dat niet mag, als ik het zie, en als iemand anders hen plaagt grijp ik in als het te erg wordt, of als het een heel groot kind is. (kinderen van 6 die speelgoed van een 3-jarige afpakken enzo)
Ha, de speeltuin bij stadionplein, heerlijk!!! Alles is van iedereen, geen gedoe. En idd, beatrixpark-badje is ook heerlijk.

Ouste is nu wel wat te groot voor bovenstaande 'problemen', maar met jongste zullen we dit soort dingen ook wel weer krijgen.

-Nooit een hele zooi speelgoed mee nemen, is idd alleen maar stroop voor andere vliegenkindjes om lekker te gaan graaien en je eigen kind speelt toch niet met alles tegelijk.

- Ik vond het vroeger zo stom staan, maar ik doe het tegenwoordig toch om verwarring met dezelfde speeltjes te voorkomen: wat mee gaat naar de zandbak/pierenbadje heeft zoons naam erop staan. Hoef ik ook niet de hele tijd op te letten en ben ik ook wat relaxter als andere kindjes ermee spelen. Ik heb nl ook weleens zoons autotjes uit de fietstas van vertrekkende ouders moeten praten, en dat vind ik vervelend.
Ja, ik kom ook in een communistische zandbak, en grijp alleen in als er iets wordt afgepakt waar dochter mee aan het spelen is, of als er met zand gegooid wordt in open monden ofzo.
...en inderdaad ook naamstickers op de speeltje. (Het communisme houdt op bij de rand van de zandbak namelijk
Van mij mogen andere kinderen prima met zoons speelgoed in de zandbak spelen. Wordt het tenminste gebruikt Zoon vermaakt zich meestal met bloemen plukken en takken zoeken in de buurt van de zandbak.
Hangt een beetje af van de situatie. Als zoon met iets aan het spelen is en een ander wil het uit zijn handen rukken, dan grijp ik in. In andere gevallen laat ik het enigszins gaan, al houd ik mijn spullen wel in de gaten. Want wat ik pas echt irritant vind, is je spullen 'lenen' en ze vervolgens aan het andere eind van de speeltuin neerkieperen en niet meer terug brengen. Nee, dat neem ik een kind niet kwalijk, maar de ouder wel. Ik let zelf ook wel op of zoonlief met iets van een ander speelt en zorg dat het terugkomt. Verder denk ik dat het erg helpt om een beetje te babbelen. Even vragen of hij met iets mag spelen van een ander bijv. En als een ander kindje iets van ons wil gebruiken, ook even laten weten dat je het gezien hebt, zeggen dat het ok is en dat je graag wilt dat het even teruggebracht wordt als ze uitgespeeld zijn. Als zoon het te lang vindt duren (dat een ander met iets van hem speelt), het hem zelf terug laten vragen. En als dat niet lukt en ik ben het met hem eens dat het weleens tijd wordt, zelf ingrijpen :-).

Het valt mij inderdaad ook op (en ik vind het eigenlijk erg dat het mij opvalt) dat mensen die zelf niets meenemen het vanzelfsprekend vinden overal gebruik van te maken, zonder ook maar iets te vragen of te bedanken, of terug te brengen.

Met pesten heb ik nog niet veel te maken gehad in de speeltuin. Al gebeurt het wel dat mijn zoontje dus iets niet mag lenen of dat een ander kind hem ergens niet bij wil hebben. Vind ik wel heel zielig, maar ik doe daar verder niks mee, want hij heeft er eigenlijk weinig last van en moet er bovendien toch mee leren omgaan. Iets anders is het natuurlijk als er fysiek geweld aan te pas komt :-). Dan zeg ik daar wat van. Maar gebeurt vrijwel nooit.
Ik ben denk ik zo'n ouder die nooit wat meeneemt naar een zandbak . Komt omdat het meestal niet echt in de planning ligt. Vaak gaan we een eind fietsen in het weekend en we zien wel wat we onderweg gaan doen of tegenkomen. En als kind geluk heeft, is dat soms een speeltuin (waar dan bijna nooit een zandbak bijzit, dat nog even nagelaten) die we onderweg passeren.
-
Wat zou ik graag achter je streepjes kijken. Maar goed, dat had ik al eens geschreven. Waarom schrijf je iets als je alles toch weer weghaalt?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven