Zelf voeding maken of potje en hoe? Baby 4.5 maand.

18-09-2019 10:40 60 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo ,

Tot nu toe heeft mijn dochtertje alleen nog maar potjes gehad groente of fruit en dat gaat ontzettend goed.
Als het aan haar ligt eet ze het potje leeg in 1x. Maar ik verdeel het over de dag.

Nu zat ik na te denken om het ook af te wisselen met zelf gemaakte voeding.

Maar dan?
* kan je gewoon groente en fruit uit de supermarkt halen of moet het biologisch zijn? (En waar het beste halen)
*koken of stomen?
*voegden jullie nog wat toe aan de voeding om het mooi glad te krijgen?

Alle tips en trucs zijn welkom.

Ik wil niet van de potjes af maar dacht is misschien wel goed af te wisselen omdat het toch anders is en puur natuur.

Of is het toch beter om bij 1 soort te houden potjes of zelf gemaakt?

Ik ben alleen bang voor "gewoon groente en fruit" voor eventuele middelen wat ze hebben gebruikt tegen insecten.

Alle tips en trucs zijn welkom.

Nu zou ik ook graag willen weten of jullie al drinken tussendoor aanbieden en wat dan precies?

Dankjewel.
Blijf in jezelf geloven !
Ik geef gewoon potjes, lekker makkelijk. En daarnaast af en toe een hapje van ons eten om langzaam te wennen aan met de pot mee eten.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb veel inspiratie gekregen van deze website: http://kokenvoormijndochter.nl/
Alle reacties Link kopieren
Jij koopt biologische potjes babyvoeding?

Zelf ben ik pas met 6 maanden begonnen met bijvoeding. Altijd zelfgemaakt, gewoon van de supermarkt/slager, is echt zo klaar (je moet ook voor jezelf koken, toch?). Verder vind ik de potjes er persoonlijk gewoon echt niet lekker uitzien, en het idee dat de voeding ongekoeld maanden of jaren houdbaar is, staat me ook tegen. En ik zag vorige week dat zelfs de potjes van 12 maanden ofzo nog bijna volledig gepureerd zijn...!

Heb het eten direct in stukjes aangeboden. Baby is nu bijna 1 en eet eigenlijk alles zelf als ik het in stukjes voor hem neer leg. Lepel alleen nog de yoghurt naar binnen. Nooit biologisch gekocht, gewoon groente goed schillen of wassen voordat je het bereidt. Als je het direct in stukjes aanbiedt is het ook niet nodig om wat toe te voegen om de voeding helemaal glad te krijgen.
Wat ik verder ideaal vind: op vakanties etc hoefde ik nooit op zoek naar potjes. Overal verkopen ze wortels/broccoli etc. Stukje vlees of vis erbij, beetje pasta, rijst of aardappel. Klaar!

En drinken: een baby van 4,5 maand heeft nog geen andere voeding nodig dan borst of fles. De melkvoeding is nog het belangrijkste.
pien252 wijzigde dit bericht op 18-09-2019 10:58
15.46% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Ik kookte gewoon aardappels en groente, zonder zout of specerijen. Dat pureerde ik met vloeibare boter om het aan elkaar te krijgen en een beetje jus (vleesnat met water) en dan had ik voor een hele week warm eten voor mijn baby.

Nooit aan potjes begonnen, altijd (aangepast) mee laten eten met wat de pot schaft. Goedkoper ook nog eens.
Je kunt het leven ook met een vrolijk gezicht serieus nemen - Irmgard Erath
Alle reacties Link kopieren
Dochter heeft veel potjes gehad, maar ik heb ook veel gekookt uit het kookboek Opperdepop van Albert Heijn. Daar staan veel verschillende recepten in.

In gebruikte gewoon groente en fruit uit de supermarkt wat wij ook aten. Vanaf dat dochter 1 was ging ze steeds meer met ons mee-eten. Alleen als wij iets pittigs aten dan kreeg zij een potje of een restje van een dag eerder.
Alle reacties Link kopieren
Ik kook alles zelf voor haar en maak meteen een voorraad. Ik heb tussen 4 en 6 maanden echt 'pure' smaken gegeven, dus alleen bloemkool zonder iets, broccoli zonder iets erbij etc. Om haar te laten wennen aan die smaken. Gewoon uit de supermarkt. Wel vers. Koken zonder zout en daarna pureren met staafmixer of blender. Ik houd een beetje kookvocht apart wat ik er dan bij doe als het te dik is. Nu is ze 6 maanden en maak ik gemengde hapjes met aardappelen, rijst of pasta erdoor. Ik vries alles gewoon in. Ik sta elke 2 weken ongeveer 2,5 uur in de keuken en dan kan ik 2 weken vooruit met hapjes. Fruithapjes maak ik ook zelf. Appels en peren kook ik even een paar minuten om ze zacht te laten worden, pureert makkelijker.

Potjes alleen gebruikt op vakantie :)
catcats wijzigde dit bericht op 18-09-2019 11:01
Reden: Toevoeging
2.62% gewijzigd
Ik zou het gewoon eens proberen als ik jou was.

Mijn oudste wilde juist heel lang alleen maar potjes en geen ander eten. De jongste had er na een paar potjes al wel genoeg van en begon gewoon het eten (met supermarkt-groenten) van ons bord te pakken. Gewoon proberen wat jij en je kind fijn en lekker vinden.

En drinken kun je water aanbieden of een rietjesbeker laten "slingeren" en kijken of ze zelf gaat pakken.
Alle reacties Link kopieren
Ik gebruik geen potjes.
Ik kook gewoon groenten en die pureer ik met staafmixer.
Toevallig net staafmixer kapot gegaan; nieuwe (duurdere) van Tefal gekocht. Wordt nu super mooi glad en fijn van structuur. Niet dat dat perse hoeft natuurlijk! Maar ik was positief verbaasd over het verschil :)

Ik meng eventueel zelf dingen. Bijvoorbeeld brocoli, ei en appel.
Hier ook vooral mega fan van avocado, wordt ze helemaal wild van.

Ik maak een behoorlijke portie. Die verdeel ik over ijsklont bakjes en dan vries ik het in zodat ik kleine houdbare porties heb. Die ik dan weer in ziploc zakjes stop in vriezer. Sochtends haal ik er nu 3 x 2 blokjes uit met verschillende smaken en een boterham.
Ik vindt t makkelijk, efficiënt, goedkoop en heb 0 waste.
Denk dat ik 1 x in de week een nieuwe tree invries.

Over biologisch: zijn de potjes die je nu gebruikt ook biologisch? Anders zit daar natuurlijk ook gewoon groenten in.
Ik maak me er niet zon zorgen om. Ik was t goed en haal de schil eraf.
Alle reacties Link kopieren
Nooit potjes gedaan, maar ook niet zo veel over nagedacht. Gewoon, groenten koken of stomen, beetje water erbij en klaar. Later wat specerijen toegevoegd (zonder zout allemaal) of verse kruiden. Denk vooral aan dingen die je zelf ook lekker lijken. Later gewoon de ingredienten voor onze maaltijd los gekookt voor zoutarme versie.

Staafmixer is top voor gladde structuur, maar als je juist niet helemaal plat meer wil pureren dan kan je beter een keukenmachine gebruiken. Ik had zo'n combi stomer/keukenmachine voor babyvoeding, en ik gebruik de stomer nooit meer maar dat snij gedeelte pulseert top tot een grovere structuur. Hoeft echt niet perse met dat ding hoor, maar viel me wel op.
Hier nooit potjes gebruikt. Van de groenten die je zelf eet de rest (indien zonder kruiden) pureren, of anders een portie los koken. Of tijdens het koken een extra pan opzetten om een flinke portie groenten te koken. Die dan pureren en in ijsblokjes invriezen. Kost je amper extra tijd en zo kan je altijd een afgepaste portie maken en makkelijk verschillende dingen afwisselen.
Als we ergens heen gingen nam ik dan vaak bevroren blokjes mee, dat blijft dan heus wel een paar uur goed (al zullen de meesten dan een potje gebruiken maar die potjes leken mij gewoon echt niet lekker).
Qua bestrijdingsmiddelen: groenten gewoon goed wassen. Als je voor jezelf biologische spullen koopt kan je dat voor je dochter ook doen maar op gewone groenten en fruit groeien ze heus ook.

Er was laatst een topic over een kindje dat alleen maar potjes lust. Nu kunnen daar verschillende redenen voor zijn en is elk kind anders, maar het lijkt me best lastig. Dus ik zou zo snel mogelijk ook je eigen eten aanbieden om de kans daarop wel te verkleinen, het is zo veel makkelijker als kinderen zo veel mogelijk met de pot mee kunnen eten.
Alle reacties Link kopieren
Hier is zoontje inmiddels 7,5 maand en die eet combi van potjes en zelfgemaakt. Fruit haal ik gewoon in de supermarkt. Banaan gewoon fijnprakken. Van appels maak ik appelmoes (zonder kaneel en suiker tot nu) perenmoes enz.

Avondeten, aardappel koken, worteltjes en door de mixer bijvoorbeeld. Gewoon proberen zou ik zeggen.
Alle reacties Link kopieren
Ik woon dicht bij de Duitse grens en daar hebben ze een heel uitgebreid assortiment van babyvoeding potjes.

Ik koop inderdaad biologische potjes die van Hipp.
Tot nu toe alle losse smaken gedaan zowel groente als fruit.

Dat van die ijsblok bakjes lijkt me wel handig. En dan als het bevroren is in zakjes doen.

Mijn dochtertje had het eten al heel snel in de gaten. En ik bied haar nu een half potje aan per keer 2x per dag.
1x fruit en 1x groente. Maar ze huilt als het op is. Ik weet zeker dat ze met gemak een heel potje weg krijgt maar ik wil het niet overdrijven.

Ik vroeg van extra drinken geven omdat ik in Duitsland echt verschillende sapjes en thee zag liggen voor baby's van af 4 maanden. Ik geef haar zelf nog niets extra's ze krijgt nog steeds 5x 180 + 6 schepjes. Heel soms slaat ze de laatste fles over omdat ze dan door slaapt.
Ik maak haar niet wakker meer dan.

En soms in plaats van groente of fruit geef ik haar iets pap. Dat vind ze echt geweldig lekker. Iets water met 2 (voedingschepjes) pap.

CB gaf aan dat ik al een aardappel erdoor zou mogen geven maar dat durf ik zelf nog niet aan.
Blijf in jezelf geloven !
Alle reacties Link kopieren
Onze zoon is 6 maanden en krijg mbt drinken enkel borstvoeding.

Wij geven geen potjes en afhankelijk van wta we eten krijgt hij stukken of gepureerd. Meestal schep ik het eruit voor ik er zout bij doe.
05-2019 schreef:
18-09-2019 11:29
Ik woon dicht bij de Duitse grens en daar hebben ze een heel uitgebreid assortiment van babyvoeding potjes.

Ik koop inderdaad biologische potjes die van Hipp.
Tot nu toe alle losse smaken gedaan zowel groente als fruit.

Dat van die ijsblok bakjes lijkt me wel handig. En dan als het bevroren is in zakjes doen.

Mijn dochtertje had het eten al heel snel in de gaten. En ik bied haar nu een half potje aan per keer 2x per dag.
1x fruit en 1x groente. Maar ze huilt als het op is. Ik weet zeker dat ze met gemak een heel potje weg krijgt maar ik wil het niet overdrijven.

Ik vroeg van extra drinken geven omdat ik in Duitsland echt verschillende sapjes en thee zag liggen voor baby's van af 4 maanden. Ik geef haar zelf nog niets extra's ze krijgt nog steeds 5x 180 + 6 schepjes. Heel soms slaat ze de laatste fles over omdat ze dan door slaapt.
Ik maak haar niet wakker meer dan.

En soms in plaats van groente of fruit geef ik haar iets pap. Dat vind ze echt geweldig lekker. Iets water met 2 (voedingschepjes) pap.

CB gaf aan dat ik al een aardappel erdoor zou mogen geven maar dat durf ik zelf nog niet aan.
Dit klinkt goed toch, zoals je het doet.
Je kan een keer een wortel pureren met de staafmixer als jullie zelf worteltjes eten.

Het schijnt goed te zijn als kinderen op jonge leeftijd al beetjes eten ivm allergieeen. Een potje met aardappel kan echt geen kwaad of zelf een aardappel met wat groente pureren.

Baby voeding moet aan zulke strenge eisen voldoen dat ik mij geen zorgen maak of het 1 beter is dan het ander. Dat potjes lang houdbaar zijn zegt ook niets over de voedingswaarde.

https://www.npostart.nl/broodje-gezond/ ... KN_1708749
Alle reacties Link kopieren
Mijn kinderen hebben nooot potjes gegeten. Niet eens principieel maar vond zo goor ruiken altijd.
Kleine moeite om vers te koken, beetje groente, aardappel soms beetje knoflook er doorheen en de staafmixer. Eigenlijk aten ze met wat aanpassing gewoon met de pot mee.
Fruit ook gewoon mixen of prakken.
Alle reacties Link kopieren
Doreia* schreef:
18-09-2019 10:56
Ik kookte gewoon aardappels en groente, zonder zout of specerijen. Dat pureerde ik met vloeibare boter om het aan elkaar te krijgen
zo deed ik het ook
en dan een paar porties in de vriezer
Jongste at alleen ala Replay (kokhalsde van van een lepel eten)

Ik kocht ook wel potjes hoor. OOk wel erg handig. Beide kinderen aten een potje trouwens nooit helemaal leeg (ik heb naar andermans kinderen met ongeloof zitten kijken, wat een hoeveelheid daar in ging)
Alle reacties Link kopieren
Hier kreeg dochter een potje als we wat aten wat niet in babyhap snel/makkelijk te maken was. Wel erg handig soms, dat willen eten van potjes. Zeker als ze in een fase zat waarin vers eten bah was en haar mond niet in kwam.

Verder kookte ik vers en vroor dat in verschillende bakjes.
Wortels, bloemkool, broccoli, avocado vond ze heerlijk.
Een staafmixer vond ik wel echt heel handig de eerste 2 maanden. Vanaf 6 maanden prakte ik haar groente en fruit en dat werd met de maand grover. Sinds haar eerste verjaardag eet ze gewoon met de pot mee en nu ( volgende week wordt ze 2) eet ze zo’n beetje alles en vaak meer dan ik. Niet dat ik denk daar veel invloed op te hebben gehad, het is gewoon een veelvraat!

Dochter at met 4,5 maanden zo’n klein potje achter elkaar leeg. Met 6 maanden zo’n groot potje. Ik was altijd verbaasd als ik haar het zo weg zag slikken ( kauwen kon ik het niet noemen!)
Alle reacties Link kopieren
Lang niet elke ouder vindt het wat hoor, maar misschien een idee om je eens te verdiepen in de Rapleymethode of de Kleintjemethode (ontwikkeld voor Stephan Kleintjes). Gaat hier vooral om pure smaken leren kennen en kinderen zelf regie geven over eten. Dus geen prakjes, maar alles in de originele vorm/structuur. Deze methodes zijn wel pas vanaf 6 maanden, eerder zijn ze niet geschikt omdat een baby er dan fysiek nog niet klaar voor is en de darmen nog niet rijp genoeg.

Mijn beide dochters hebben zo leren eten, het is echt zo leuk! Echt genieten!
Alle reacties Link kopieren
De opperdepop van Albert Heijn werd al genoemd. Erg fijn ook om ideeen op te doen. Ik heb altijd zelf gekookt voor de kinderen. Oudste wel eens een potje proberen te geven, maar na 2 happen keek hij mij aan met zo'n blik van mama vreet die rommel zelf maar op, dus ik slikte die lepel af, ik geef het kind groot gelijk. Bij de oudste maakte ik zelf steeds meerdere bakjes eten. Bij de jongste deed ik dat ook nog wel, maar die at ook al vroeg deels met de pot mee. Want toen oudste 1 jaar werd ben ik zonder zout gaan koken en daardoor kon jongste toen al met veel gerechten zo mee eten (we eten vaak AGV)
Alle reacties Link kopieren
Ik kookte in bulk.
Dan haalde ik 3 of 4 verschillende groentes, wat kip, gehakt en vis en kookte bruine bonen, rijst en aardappel.
Dan maakte ik verschillende combinaties, pureerde/prakte dit en vroor het in in van die philips avent potjes (ongeveer 200 gram)

Ik had wel potjes in huis voor noodgevallen, heb het bordje net opgewarmde eten bijvoorbeeld wel eens op de grond laten vallen voor ze er een hap van had gehad. Maar daar wilde ze geen bek op zetten.

Sinds dochter 1 is eet ze met de pot mee, maar als er dan een kliekje over is van iets wat ze lekker vond, dan vries ik nog wel een potje in voor het geval we iets eten wat nog niet geschikt is.

Mijn vriend merkte gister nog op dat wij zelf ook veel meer groente eten nu dochter mee eet.
Zo aten we gister bijvoorbeeld kip met zoetzure saus en rijst en eerder was dat gewoon kip met de saus en kale zilvervlies rijst.

Nu dochter mee eet had ik een broccoli door de saus gedaan en prei en paprika door de rijst want ik vind het belangrijk dat zij genoeg groente eet en was er voor onszelf iets losser in.

Edit: ik zie nu dat je kind 4,5 maand is, toen deed ik idd ook alleen zachte groente wat ik kookte en pureerde.
Voor fruit hapje haalde ik ook vaak van die diepvries doosjes met vers ingevroren mango of perzik, dan haalde ik er iets uit en pureerde het na ontdooien.
Ook lekker door de yoghurt.
Alle reacties Link kopieren
rosepudding schreef:
18-09-2019 13:50


Ik had wel potjes in huis voor noodgevallen, heb het bordje net opgewarmde eten bijvoorbeeld wel eens op de grond laten vallen voor ze er een hap van had gehad. Maar daar wilde ze geen bek op zetten.

beetje OT, maar wat betekent dat?
ken het niet, is het een regionale uitdrukking???
Ik heb nooit potjes gegeven; niet aan mijn eigen kinderen noch aan mijn kleinkinderen.
Ik kookte op een willekeurige dag bv een wortel in dunne schijfjes gesneden + een aardappel - in dezelfde kookpot. In een apart klein pannetje een stukje kip.
Daarna alles in de blender; kooktijd een klein half uurtje.
Bij iets oudere baby's vanaf ong 7 maanden pureerde ik alles gewoon met een vork.
De kip of het vlees/ sneed ik in ieniemieni kleine stukjes en mengde ik erdoor.
Nooit problemen mee gehad.
Alle reacties Link kopieren
lilalinda schreef:
18-09-2019 14:21
beetje OT, maar wat betekent dat?
ken het niet, is het een regionale uitdrukking???
Dat betekend dat ze het weigerde te eten.
Zal idd een streekgebonden uitspraak zijn, ik kom uit het hoge noorden
Alle reacties Link kopieren
Waarom durf je geen aardappel te geven, TO?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven