Zelfstandigheid 6-7 jarige

04-02-2020 21:39 41 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik ben benieuwd hoe zelfstandig jullie 6-7 jarige is. Ik bedoel dingen als zelf opstaan, tanden poetsen, douchen, schooltas inpakken, huishoudelijke klusjes, s avonds zelf naar bed gaan enzo. Mijn kind heeft altijd heel veel aansporing nodig om dingen gedaan te krijgen. Dingen duren dan erg lang, waardoor ik geneigd ben te helpen zodat het sneller gaat. Ik weet soms ook niet goed wat ik op deze leeftijd wel/niet kan verwachten, dus zou graag wat vergelijking lezen.
Toen ikzelf 6 was, deed ik alleen uit mezelf wat ik leuk vond. De rest moest opgedragen worden.
Ben ik ook wel benieuwd naar. Hier dezelfde leeftijd.

Zelf opstaan en aankleden: check
Schooltas vullen: doe ik, vind ik fijn om te doen, beetje voor ze zorgen. Deed mijn moeder ook heel lang voor mij. Ze zou het zelf kunnen, dat wel.
Ontbijt/lunch zelf smeren: check
Tanden poetsen: mag nog niet van mij, ik ben zuinig op die tanden.
Douchen: kan ze redelijk zelf, maar help ik vaak bij omdat het dan sneller gaat. Haren wassen gaat niet helemaal goed nog zelf, het is lang haar en er worden dan stukken vergeten of de achterkant wordt niet helemaal gewassen.
Naar boven, pyjama aan: check, zelf
Klusjes: na het eten bord in de keuken zetten, eigen drinken inschenken, eigen rommel/kamer opruimen, helpen met koken/groente snijden, helpen met dingetjes zoals was in de kast leggen, doekje over de tafel doen: check

Ik vind het wel prima!
parbleumondieu schreef:
04-02-2020 21:45
Toen ikzelf 6 was, deed ik alleen uit mezelf wat ik leuk vond. De rest moest opgedragen worden.
Eh, ja, zelf aankleden gaat wel pas gebeuren als ik zeg dat het moet omdat het tijd is, maar kind hoeft dan niet geholpen te worden met dat aankleden.
Kind van 6-7 die alleen naar bed moet? Wat ongezellig. Lezen jullie niet voor? Of even lekker instoppen?

Mijn jongste van 7 poetst zelf haar tanden in de ochtend, wast zichzelf, ik heb kleertjes klaargelegd en samen kleden we aan. Wij smeren brood en lunch voor de kinderen.
Samen tas pakken. Zit alles erin?

In de avond samen poetsen want mijn tandarts vind dat je moet napoetsen 1x per dag, pyama aan laten doen en dan een verhaaltje en een dikke knuffel.

Op die leeftijd kunnen ze dingen prima zelf maar gaat makkelijker en gezelliger als je ze nog een beetje bijstaat.

Ik ben boven als ze gaat douchen om de dag, leg pyama neer en poets tanden na.
Ook een beetje kind gebonden denk ik.

Mijn kinderen zijn pas 4, dus wie weet hoe het over 3 jaar gaat, maar kind 1 staat iedere ochtend om 7;30 al met haar jas en haar schooltas gepakt, terwijl ik kind 2 na 100x vragen en aansporen uiteindelijk 2 minuten voor vertrek weinig subtiel in haar schoenen moet duwen.
aaaanne schreef:
04-02-2020 21:48
Ben ik ook wel benieuwd naar. Hier dezelfde leeftijd.

Zelf opstaan en aankleden: check
Schooltas vullen: doe ik, vind ik fijn om te doen, beetje voor ze zorgen. Deed mijn moeder ook heel lang voor mij. Ze zou het zelf kunnen, dat wel.
Ontbijt/lunch zelf smeren: check
Tanden poetsen: mag nog niet van mij, ik ben zuinig op die tanden.
Douchen: kan ze redelijk zelf, maar help ik vaak bij omdat het dan sneller gaat. Haren wassen gaat niet helemaal goed nog zelf, het is lang haar en er worden dan stukken vergeten of de achterkant wordt niet helemaal gewassen.
Naar boven, pyjama aan: check, zelf
Klusjes: na het eten bord in de keuken zetten, eigen drinken inschenken, eigen rommel/kamer opruimen, helpen met koken/groente snijden, helpen met dingetjes zoals was in de kast leggen, doekje over de tafel doen: check

Ik vind het wel prima!
En naar bed gaan? Wat is het ritueel?
Tanden poetsen tot 10 jaar altijd onder begeleiding. Bij mijn oudste doe ik dat nog steeds (die is wat slordig en gemakzuchtig).

Aankleden en zichzelf wassen in de ochtend doen ze zelf.

Ontbijt smeren ook zelf doen, de tafel is dan wel samen al gedekt.

Ik pak de broodtrommels in, zorg altijd voor wat afwisseling. Als ze het zelf doen eten ze elke dag nutella op brood.

Klusjes: eigen kamer opruimen, de oudste ook inclusief stoffen en vegen. Afruimen na het eten doen we samen. Oudste verzorgt de dieren, jongste zorgt ervoor dat de speelkamer netjes blijft.

Douchen doen ze allebei zelf. Oudste heeft lang, krullend haar. Die help ik 1x per week met een haarmasker.

Naar bed gaan: jongste wordt nog voorgelezen. Die doet wel zelf zijn pyjama aan na het douchen en roept dan voor een verhaaltje. Oudste gaat zelf naar boven en klooit vaak nog een half uurtje. Dan gaat alarm op haar telefoon en gaat ze zelf in bed liggen. Soms nog een appje naar beneden met welterusten.

Kinderen zijn hier 10 en 8.
anoniem_366925 wijzigde dit bericht op 04-02-2020 21:53
17.89% gewijzigd
Die van mij kan dat allemaal!!

Maar doet het niet.
Het oostindisch dove trage schatje wil gewoon graag geholpen worden en dat houdt vast op voor haar 18e, denk ik. Hoop ik.
Kind net 6, poetst tanden en douched zelf. Aankleden ook. Al in de ochtend ik vaak help. Ons kroelmomentje.
Ruimt spullen zelf op. Ontbijt smeer ik wel zelf. Ik smeer dan ook gelijk de boterhammen voor de trommels als ze overblijven.
Ruimt eigen speelgoed op als ie klaar is met spelen, zorgt dat ie zelf zijn tas bij heeft naar school (ik zet m klaar). Bij thuiskomst zet ie alle gebruikte spullen op de aanrecht en de tas aan de kapstok. Schoenen in de schoenenbak etc.

Ik lees overigens wel een verhaaltje voor en kus en knuffel voordat ie gaat slapen. Oudere broer van 10 krijgt die beneden en gaat zelf naar bed om nog wat te lezen.
silent-witness wijzigde dit bericht op 04-02-2020 21:55
15.00% gewijzigd
Not my circus, not my monkeys
Luci_Morgenster schreef:
04-02-2020 21:50
Kind van 6-7 die alleen naar bed moet? Wat ongezellig. Lezen jullie niet voor? Of even lekker instoppen?
Ja zeker wel, maar daarna moet 1 van ons ook altijd nog een tijdje erbij blijven liggen. Liefst tot hij slaapt. Vind het soms wat veel, kan lang duren
Hier is het bij vlagen.
In principe s ochtends zelf aankleden (makkelijke kleding, al gesorteerd in kast op vaste plekken).
Hij vind het leuk om zelf met zus te ontbijten, smeert zelf brood.
Samen tanden poetsen, ik poets 's avonds na
Doet lunch in tas en haalt oude spullen eruit en zet het op het aanrecht.
Eens per week kamer opruimen (vloer leeg).
Hij helpt verder graag maar dat is een beetje hoe het uitkomt, dus spullen naar de vuilcontainer brengen, stofzuigen, trap schoonmaken, afwasmachine inruimen, iets bakken etc maar dat hoeft niet, hij wil dat weleens zelf.

S avonds samen naar bed brengen met een heel ritueel en samen douchen en tanden poetsen.

Als hij moe is of uit zijn doen moet ik hem 's ochtends aankleden en ontbijt maken. Dus dat is niet iets wat hij perse moet maar het is wel relaxt als hij het zelf doet.
anoniem_636a100800946 wijzigde dit bericht op 04-02-2020 21:59
8.84% gewijzigd
Mijn dochter heeft een vriendinnetje die helemaal niks zelf kan ( of wil) want mama en papa doen alles.

Veters strikken, schoenen uberhaupt normaal aan of uit doen, bij gym kan ze haar trui niet zelf uit doen.. ik help soms bij kinderen naar de gymzaal brengen en ze komt altijd bij me staan voor schoenen en trui. Ik laat het haar zelf doen.
Vind ze niet leuk.

Ze heeft nog nooit een broodje gesmeerd, ik heb een dag dat er kinderen mee kunnen voor een broodje, ik dek de tafel en mijn oudste, jongste en vriendin van oudste smeren zelf hun broodjes, dat meisje laat dus een van hen de smeerkaas op het brood smeren.

Dus ik vind dat je je kind lekker veel moet laten doen, kunnen ze prima. Maar douchen ( hier een ouderwetse kraan, dus ik voel voordat ze eronder stapt) en tanden napoetsen doe ik wel. En aansporen en soms dingen samen, zoals kleding klaarleggen en tas inpakken.

Mijn oudste doet alles zelf dus leren het zo prima.
yukon schreef:
04-02-2020 21:51
En naar bed gaan? Wat is het ritueel?
Als we beide thuis zijn doet man ene kind en ik andere (de tweede is jonger en wordt meer geholpen).
Met de oudste van 6 bijna 7:
Samen naar boven, zij naar de WC, ik gordijn dichtdoen, wekker zetten, lamp aan etc.
Ik poest haar tanden.
Samen naar haar kamer, ik help wat met pyjama aandoen of leg vast schone kleren klaar. (Op de avonden dat maar een van ons thuis is en dus beide kinderen naar bed brengt helpt man of ik de jongste en doet de 6-bijna-7-jarige de pyjama zelf. )
Boekje lezen. Naar kamer van jongste of die komt naar kamer van oudste om elkaar een knuffel te geven. (Ze gaan tegelijk naar bed want jongste doet nog regelmatig een middagdut).
Dan knuffel en in bed. Ik doe de lamp uit.
yukon schreef:
04-02-2020 21:55
Ja zeker wel, maar daarna moet 1 van ons ook altijd nog een tijdje erbij blijven liggen. Liefst tot hij slaapt. Vind het soms wat veel, kan lang duren
Dat zou ik proberen af te bouwen ;-)
Mijn nichtje van 5 heeft wel de bereidheid maar is snel afgeleid. Een schommel terwijl op weg zijn, de kat die langs loopt, een spin of hey daar ligt de bal...doen haar vergeten dat we aan het aankleden waren, de bus moeten halen of wat dan ook dus moet je af en toe zeggen. Ff dit en dan mag je daarna op de schommel, eerst even aankleden en dan kun je daarna achter de spin aan met je vergrootglas....de dag bestaat uit ontdekken en spelen en niet uit wat moet.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Ik herken het wel een beetje. Die van mij zijn 5 en 7 en hebben ook veel aansporing nodig. Ik denk dat het zo gegroeid is, deels doordat ik ze meestal een stap voor ben met aansporen voordat ze zelf kunnen bedenken wat de meest logische next step moet zijn. De intrinsieke motivatie is vaak ver te zoeken, terwijl die wel heel belangrijk is. Als gevolg moet ik als ik iets gedaan wil krijgen het dan meestal eerst vriendelijk vragen, dan op urgentere toon, en dan uiteindelijk met irritatie in mijn stem. Meestal luisteren ze uit gewoonte pas die laatste keer, omdat ze de eerste keer wel weten dat er nog twee verzoeken komen. Vervelend voor ons allemaal dus.

De laatste tijd probeer ik ze meer autonomie te geven door ze zelf verantwoordelijk te maken voor dingen zie ze kunnen. Ze kunnen dan bijvoorbeeld schermtijd verdienen door op een bepaald tijdstip klaar te zijn met opstaan, aankleden, tandenpoetsen, en lunch in tas doen. Zodat ik niet als een soort sportverslaggever de hele tijd hoef aan te kondigen wat er nu gaat gebeuren, en over 5 minuten, en daarna. Dat is voor iedereen irritant. Er is dus nu een doel, en de kinderen moeten zelf een aantal stappen doorlopen om dat doel te bereiken. Dat gaat nu goed met de oudste, maar de jongste heeft weinig interesse in schermtijd, dus daar haalt het weinig uit. Helaas ben ik er nog niet achter hoe ik dit voor elkaar kan krijgen zonder er een beloning (bijv. schermtijd) tegenover te stellen. Super stom, want nu leren ze eigenlijk nog niet dat sommige dingen gewoon gebeuren moeten. Ze doen het nu om een doel te behalen. Als iemand weet hoe ik dit beter kan doen, dan ben ik een en al oor! Ik denk eerlijk gezegd dat mijn verwachtingen soms te hoog zijn. Of ik had ze van peuter af aan heel anders moeten opvoeden, met veel meer autonomie en verantwoordelijkheid. Maar dat is dus niet gebeurd. Ik ben daar pas sinds ongeveer een half jaar mee bezig. Ik ben benieuwd hoe lang het duurt voordat het vruchten gaat afwerpen. Ik kan me van mezelf herinneren dat ik rond een jaar of acht zelfstandiger werd, al kreeg ik wel veel meer vrijheid en werd mij veel minder op de huid gezeten dan ik bij mijn kinderen doe. Loslaten is dus het toverwoord denk ik, dus daar ben ik mee bezig. Hoop dat het niet te laat is.
anoniem_63861b4f1669c wijzigde dit bericht op 04-02-2020 22:05
0.02% gewijzigd
Mijn driejarige wilde ook dat we erbij blijven liggen maar dat doen we niet meer dan is mijn halve avond weg.

We bouwen t af door nu de afspraak als ze goed in bed blijft liggen dan is 1 van ons nog boven bezig met de was of iets rommelen dan hoort ze t heeft ze nabijheid en ze slaapt veel sneller dan toen we bij haar bleven.

Ze kleed zichzelf aan meestal wel in onze kamer als wij ook aankleden en ze maakt zelf haar bed op is ze heel trots op😂

Wij poetsen s Avonds zij s morgens
where ever you go, go with your heart
O, die klusjes waar bij geholpen wordt bij ons zijn echt niet dagelijks hoor!
Kamer en rommel opruimen: als ik het vraag. Rommel op eettafel moet voor het avondeten, eigen kamer eerder 1x per week of minder vaak. Helpen koken is wanner ze daar zin in hebben, maar ik vind het goed dat ze het leren. En met de was ook wanneer ze daar zin in hebben. Soms is het blijkbaar cool om je eigen was in de kast te leggen. Doen ze echt niet elke week.
ShaunTheSheep schreef:
04-02-2020 21:53

Maar doet het niet.
Het oostindisch dove trage schatje wil gewoon graag geholpen worden en dat houdt vast op voor haar 18e, denk ik. Hoop ik.
Hoop niet te vroeg. Ik heb weleens in mijn klassen gevraagd wie nog gesmeerde hammetjes van pappa of mamma eet en dat was in de 5e nog meer dan de helft van de klas.
De meeste zevenjarigen doen dingen pas zelfstandig en uit zichzelf als ze dat zelf willen. Bij voorkeur als het in het eigen voordeel is.

Na aansturing kunnen ze best al iets zelfstandig, als de opdracht duidelijk is. Hoe minder opdrachten in één hoe groter het succes. Hoe meer opdrachten in vaste volgorde, hoe groter de kans op routine.

Het ene kind is het andere niet. Vooral dat!
Ik vind wel dat kinderen een en ander zelfstandig moeten kunnen. Maar ze hoeven dat vervolgens niet allemaal zelf te doen van mij.
Brood smeren bijv. kunnen ze prima. Maar ik smeer vaak voor het hele gezin lunchtrommels, gewoon omdat ik er toch zit, sneller ben en ik ondertussen wat aan kan sporen op te schieten met eten.
Zelf kunnen: aankleden (incl schoenen en jas dicht, maillot aan, etc), brood smeren, vaatwasser uitruimen, mee boodschappen in de kast leggen, dieren verzorgen, zelf alles rondom het naar bed gaan (ben dan zelf wel boven voor de gezelligheid en de aansturing). In bed stoppen, lezen en een dikke knuffel zijn natuurlijk wel mijn taak (zou ik niet willen missen) maar bij omstandigheden konden ze dat ook zelf bij 6 jaar (als ik bijv incidenteel bezoek had).

Ik ben best van het verzorgende type. Maar zelfs ik was soms verbaasd als er een vriendje aan tafel zat dat geen brood kon smeren, geen veters kon strikken, jas niet dichtkreeg bij het naar buiten gaan, de autogordel niet dicht kon klikken (maar gewoon afwachtte tot ik dat deed, ook geen poging waagde). Lijkt me voor zo’n kind gewoon niet fijn als je zo hulpbehoevend bent. Ik doe/deed dus best veel voor ze maar ze konden alles ook zelf.
Mevrouw75 schreef:
04-02-2020 22:06
Hoop niet te vroeg. Ik heb weleens in mijn klassen gevraagd wie nog gesmeerde hammetjes van pappa of mamma eet en dat was in de 5e nog meer dan de helft van de klas.
Dan doe ik het toch redelijk gemiddeld. Ik blijf hoop houden ;-)
ShaunTheSheep schreef:
04-02-2020 21:53

Maar doet het niet.
Joh, toen ik al full time werken (en nog thuis woonde) stond er gewoon dagelijks mijn trommeltje met boterhammen klaar. Gesmeerd door een van mijn ouders. Ze vonden het fijn dat ze dat voor me konden doen. En ik vond het fijn! (Niks aan overgehouden hoor, smeer nu in een kwartiertje voor 5 man ontbijt en lunch).
Mijn 6-jarige doet, vergeleken met zijn broer en zussen best veel uit zichzelf en zelfstandig. Helaas blijken in de praktijk veel van die vaardigheden verloren te gaan tegen de tijd dat ze puber worden...(de pubers ruimen niets op, laten alles slingeren, gaan te laat naar bed en helpen niet uit zichzelf mee). Ik geniet dus nog maar even van de jongste.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven