Zijwieltjes en vallen

20-06-2020 13:31 38 berichten
Alle reacties Link kopieren
Een vraagje mijn docher heeft een fletsje van 12 inch. Hier zitten uiteraard zijwieltjes op. Echter is ze nu al een paar keer gevallen bij een iets scheve stoep of iets dergelijks. Is dit normaal of terug naar de fietsenmaker?
Met de tweede verjaardag een loopfiets en met de derde een 12 inch fietsje.
Twee minuten de zijwielen er op gedaan, maar daar kon zoon niet mee fietsen. Hij was gewend om lekker in de bochten te hangen en dat kon met zijwielen niet. Dus de zijwielen er af. Hij fietste 5 minuten later zelfstandig weg. Zelfs remmen bleek hij goed te kunnen.
BeaTea schreef:
20-06-2020 17:40
Ik verheug mij nav dit topic enorm op de verjaardag van onze bijna 4jarige :facepalm: Hij vindt loopfietsen namelijk de stomste uitvinding ooit en wilde maar één ding voor zijn verjaardag en dat was een fiets met zijwieltjes. Zonder zijwieltjes was uitgesloten.

Wist ik veel dat die zijwieltjes zo achterhaald zijn. Er staat nu een prachtige fiets op zolder met zijwieltjes op hem te wachten. Het fietsen in de winkel ging top :-|
Mijn 3 jarige kan inmiddels zonder zijwieltjes maar wil nog steeds niets liever dan de hele dag mét zijwieltjes rondjes maken in de tuin. En zie mijn andere reactie over hoe ik hem heb geleerd de scheve stoep te vermijden, het is nu totaal geen issue meer. Dus het kan evengoed hartstikke aanslaan bij je kind. En anders zijn die zijwieltjes er toch zo afgehaald en heeft hij er nog steeds een gave fiets aan.
deenje schreef:
20-06-2020 22:24
Met de tweede verjaardag een loopfiets en met de derde een 12 inch fietsje.
Twee minuten de zijwielen er op gedaan, maar daar kon zoon niet mee fietsen. Hij was gewend om lekker in de bochten te hangen en dat kon met zijwielen niet. Dus de zijwielen er af. Hij fietste 5 minuten later zelfstandig weg. Zelfs remmen bleek hij goed te kunnen.
Wat schattig, zo’n kleintje dat zo wegracet!
BeaTea schreef:
20-06-2020 17:40
Ik verheug mij nav dit topic enorm op de verjaardag van onze bijna 4jarige :facepalm: Hij vindt loopfietsen namelijk de stomste uitvinding ooit en wilde maar één ding voor zijn verjaardag en dat was een fiets met zijwieltjes. Zonder zijwieltjes was uitgesloten.

Wist ik veel dat die zijwieltjes zo achterhaald zijn. Er staat nu een prachtige fiets op zolder met zijwieltjes op hem te wachten. Het fietsen in de winkel ging top :-|
Ik zou die fiets gewoon nu al geven en dan iets kleiners op zijn verjaardag zelf. Nu is hij gemotiveerd en heeft hij de tijd om te oefenen, straks zit hij op de basisschool en komt hij misschien wel steeds bekaf thuis. (Plus, misschien vinden andere kinderen zijwieltjes dan niks zodat hij zijn fiets opeens ook niks meer vind, dat zou zonde zijn.)
Maartje2016 schreef:
22-06-2020 09:22
Ik zou die fiets gewoon nu al geven en dan iets kleiners op zijn verjaardag zelf. Nu is hij gemotiveerd en heeft hij de tijd om te oefenen, straks zit hij op de basisschool en komt hij misschien wel steeds bekaf thuis. (Plus, misschien vinden andere kinderen zijwieltjes dan niks zodat hij zijn fiets opeens ook niks meer vind, dat zou zonde zijn.)
Dat zal reuze meevallen, hier zijn er nog legio kinderen met zijwieltjes valt me altijd op, zelfs in groep 2 nog.

Mijn peuters en kleuters krijgen mits redelijk vaak gewoon wat ze willen. Als ze zijwieltjes hadden willen hebben: prima.
Bij mij hebben ze wel gewoon zijwieltjes gehad. Oefenen deden we in het park zodat ze een beetje zacht vielen, want de eerste paar dagen vallen ze nog wel eens om inderdaad. Toen de zijwieltjes eraf gingen hadden ze ook in een middag door wat de bedoeling was. Het belangrijkste is dat de voeten bij de grond kunnen. Dat voelt ook zekerder.
captain_hindsight schreef:
20-06-2020 19:54
Wij hebben ook geen zijwieltjes gebruikt bij de kinderen en ze fietsten vrij snel op een 16 inch fiets. Beide voor hun vierde verjaardag. Kan het aanbevelen. Die 12 inch fietsjes zijn eigenlijk veel te klein. In ieder geval qua wielen, voor de meeste kinderen.

Lang leve de loopfiets.

Nu jongste nog afleren om niet met zijn voeten aan de grond te remmen op zijn gewone fiets :mrgreen:
Ik vond 12 inch juist ideaal om te leren fietsen. De 16" was hier net wat te groot en te zwaar qua hanteren. Hier fietsen geleerd op een 12" en daarna vrij snel over naar de 16".
Heb je de zijwieltjes er al afgehaald?

Hier had kind eerst een loopfietsje waar hij prima zjjn evenwicht op heeft leren houden.

Daarna kwam er een tweedehands fietsje en kind wilde perse dat de zijwieltjes die er los bij kwamen er aan gemonteerd werden. Zonder vond hij eng.

De ene zat helaas hoger dan de andere dus ging hij helemaal scheef fietsen.

Onder zwaar protest van kind de zijwieltjes er daarom na een dag afgehaald. Kind vond vooral opstappenn en weg fietsen moeilijk.

Dus kind een aantal keer vastgehouden bij het opstappen en even aangeduwd.

Het fietsen zelf was geen probleem.

Na een paar keer helpen kon hij ook zelf opstappen en weg fietsen en waren hij en ik blij dat de zijwieltjes er af waren.
Zoon vond loopfietsen niets en wilde heel graag een fiets met zijwieltjes. Die kreeg hij voor zijn 3e verjaardag. Daar heeft hij een jaar mee rondgereden en toen hebben we een middag geoefend zonder en dat ging ook snel prima. Omvallen door de zijwielen kan ik me niet herinneren.
Alecta schreef:
22-06-2020 09:45
Ik vond 12 inch juist ideaal om te leren fietsen. De 16" was hier net wat te groot en te zwaar qua hanteren. Hier fietsen geleerd op een 12" en daarna vrij snel over naar de 16".
Ze hebben het ook op een 12 inch geleerd hoor, maar toen ze daadwerkelijk konden fietsen snel overgegaan naar 16 inch lichtgewicht fiets.
Dochter kan net fietsen en die 12 inch is al echt groot voor haar, opstappen lukt net niet en voor afstappen heeft ze zelf een mooie move gevonden. Is een 16inch dan alleen groter qua wielen en niet qua zadel? Want deze staat nu op zijn laagste en kan nog best een eind omhoog, ze is wel wat kleiner dan gemiddeld maar kan me ook niet voorstellen dat het zoveel verschilt.
Envelop schreef:
23-06-2020 19:51
Dochter kan net fietsen en die 12 inch is al echt groot voor haar, opstappen lukt net niet en voor afstappen heeft ze zelf een mooie move gevonden. Is een 16inch dan alleen groter qua wielen en niet qua zadel? Want deze staat nu op zijn laagste en kan nog best een eind omhoog, ze is wel wat kleiner dan gemiddeld maar kan me ook niet voorstellen dat het zoveel verschilt.
Die van ons wel, maar wij hebben speciale kinderfietsen, van Frog. vrij prijzig maar elke euro waard. Lichtgewicht en lager frame tov de wielen. Wel iets groter dan 12 inch hoor. Jongste (3.5, maat 98/104) kan net voetjes aan de grond zetten. Maar sinds hij hierop fietst, kan hij dus makkelijk 10km fietsen zelf.

Het is wel heel grappig want de jongste heeft dus een fiets met alleen handremmen en de oudste heeft dat ook en zelfs 8 versnellingen (oudste is net 6). Dan is het verschil met een klasgenootje in groep 2 met 12 inch fiets en zijwieltjes wel echt enorm.
Envelop schreef:
23-06-2020 19:51
Frame is bepalender dan wielmaat is mijn ervaring. Mijn jongste van net 7 fietst bijvoorbeeld op een 26" fiets. Laag (dames)model frame en past daarom perfect.

Er bestaan ook wel 12" en 10" fietsjes met een laag frame. Wij woonden in Duitsland, waar vrijwel alle kinderen voor of rond hun derde verjaardag fietsen en ook klein zijn (kleiner dan de NL kinderen), dus daar in ieder geval keuze genoeg.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven