Zindelijk worden
zaterdag 10 november 2018 om 13:14
Zoon heeft nu een maand overdag geen luier meer aan. Maar het optijd naar de wc gaan, gaat met ups en downs. Hij voelt het wel aankomen, maar wíl vervolgens gewoon niet naar de wc. En dan echt flink tegenstribbelen als je hem er op wil zetten. Maar soms gaat het ook heel goed en gaat hij braaf wel.
Iemand tips hoe we het positief kunnen doorzetten? Ik heb het idee dat hij geen zin meer heeft in het hele gebeuren, maar het gaat te goed om terug te gaan naar de luier.
Iemand tips hoe we het positief kunnen doorzetten? Ik heb het idee dat hij geen zin meer heeft in het hele gebeuren, maar het gaat te goed om terug te gaan naar de luier.
zaterdag 10 november 2018 om 13:19
zaterdag 10 november 2018 om 13:22
Maar hij voelt dat ie moet. “Kom, dan gaan we snel naar de wc!” En dan is zijn reactie: nee, ik wil een schone broek! Om vervolgens alles te laten lopen. Het is niet dat we dan net te laat zijn, of dat hij het niet voelt. Hij doet het ‘bewust’, om vervolgens zijn natte broek wel vervelend te vinden.
zaterdag 10 november 2018 om 13:24
Hoe oud is hij nu? Onze oudste voelde het al jong aan komen maar wilde niet naar de wc dus zijn we er toen niet aan begonnen. Nu vind hij het prima om naar de wc te gaan en heeft alleen ongelukjes op drukke spannende dagen.
Is hij over een maand 4 dan zou ik wel doorzetten, maar niet dwingen naar de wc te gaan. Potje in de kamer en op de wc mag je een filmpje. Ieder plasje is een sticker en bij x aantal krijg je een cadeautje/wat lekkers.
Is hij over een maand 3 oid dan lekker zo laten voor nu en over een tijdje kijken hoe het dan gaat.
Is hij over een maand 4 dan zou ik wel doorzetten, maar niet dwingen naar de wc te gaan. Potje in de kamer en op de wc mag je een filmpje. Ieder plasje is een sticker en bij x aantal krijg je een cadeautje/wat lekkers.
Is hij over een maand 3 oid dan lekker zo laten voor nu en over een tijdje kijken hoe het dan gaat.
zaterdag 10 november 2018 om 13:25
Ik zei in zo’n geval iets in de trant van ‘dat geeft helemaal niks hoor lieverd! Pak maar even een doekje om het op te ruimen en daarna doe je een schone broek aan.’ En dat vonden ze hier helemaal niet leuk, dus toen was het gauw afgelopen.Bloemenzee schreef: ↑10-11-2018 13:22Maar hij voelt dat ie moet. “Kom, dan gaan we snel naar de wc!” En dan is zijn reactie: nee, ik wil een schone broek! Om vervolgens alles te laten lopen. Het is niet dat we dan net te laat zijn, of dat hij het niet voelt. Hij doet het bewust, om vervolgens zijn natte broek wel vervelend te vinden.
zaterdag 10 november 2018 om 13:27
Ik zou me er eerst van verzekeren dat hij het echt bewust doet, en niet probeert te maskeren dat hij het eigenlijk nog niet voldoende voelt. Check ook of hij de wc niet eng vindt. Sommige kinderen vinden het helemaal niks om hun poep en plas door te spoelen. Hoe oud is hij?
Doet hij het echt bewust:
Stapel joggingbroeken kopen bij de Zeeman en laat het gaan. Hij doet het omdat jij er zo heftig op reageert.
Als je niet meer doet dan een droge broek aanreiken, is het spannende er snel vanaf.
Doet hij het echt bewust:
Stapel joggingbroeken kopen bij de Zeeman en laat het gaan. Hij doet het omdat jij er zo heftig op reageert.
Als je niet meer doet dan een droge broek aanreiken, is het spannende er snel vanaf.
zaterdag 10 november 2018 om 13:30
zaterdag 10 november 2018 om 13:35
Onze dochter was droeg overdag en 's nachts geen luier meer nèt voor haar 3 e verjaardag.
In die tijd zag ik nog wel eens dat ze tijdens haar spel moest plassen (handje bij haar kruis)
Ik zei dan wel tegen haar:' ik zie dat je moet plassen, ga eerst maar even naar de wc'
Vind dat zelf niet onder de noemer 'dwingen' vallen maar zij liep dan ook gewoon zelf naar de wc om te plassen.
In die tijd zag ik nog wel eens dat ze tijdens haar spel moest plassen (handje bij haar kruis)
Ik zei dan wel tegen haar:' ik zie dat je moet plassen, ga eerst maar even naar de wc'
Vind dat zelf niet onder de noemer 'dwingen' vallen maar zij liep dan ook gewoon zelf naar de wc om te plassen.
zaterdag 10 november 2018 om 13:54
Hij koppelt de actie nog niet aan het gevoel blijkbaar.Bloemenzee schreef: ↑10-11-2018 13:50Waarom niet? Er gaat 9 van de 10 keer echt een “ik moet plassen” aan vooraf.
zaterdag 10 november 2018 om 14:00
Herkenbaar, Bloemenzee! Dochter is net 3 geworden. Meestal gaat het goed, soms niet. Wil ze niet op de pot en ook niet op de wc. Of dan moet ze nodig en dan plast of poept ze in haar broek (of ze wil ineens graag een luier om.) Vooral poepen is nog een heel avontuur.
Idd de tip zoals hierboven: ik heb bij de zeeman een lading extra onderbroeken en leggings aangeschaft en die liggen paraat. Ongelukjes zijn ‘hè, jammer, volgende keer beter’. Ik verzamel alle ongelukjes bij elkaar en mik de boel in de wasmachine. Langzaamaan gaat het steeds vaker goed dan niet.
Idd de tip zoals hierboven: ik heb bij de zeeman een lading extra onderbroeken en leggings aangeschaft en die liggen paraat. Ongelukjes zijn ‘hè, jammer, volgende keer beter’. Ik verzamel alle ongelukjes bij elkaar en mik de boel in de wasmachine. Langzaamaan gaat het steeds vaker goed dan niet.
Kleur ook eens buiten de lijnen
zaterdag 10 november 2018 om 14:05
Enerzijds het makkelijker maken er op tijd bij te zijn (idd, dan maar een tijdje minder charmant in joggingbroeken) anderzijds vond ik al vrij snel dat gedrag als dat van je zoon een gevolg heeft. Dus mijn kinderen mochten dan helpen de vloer schoon te maken, de natte broek uit te spoelen in de badkamer, was in de machine stoppen, schone broek pakken en aankleden. Het besef dat in je broek plassen veel meer tijd kost dan naar de wc gaan een beetje helpen.
zaterdag 10 november 2018 om 15:17
Bloemenzee schreef: ↑10-11-2018 13:50Waarom niet? Er gaat 9 van de 10 keer echt een “ik moet plassen” aan vooraf.
In dit geval zou ik de tekst; ik wil een schone broek´ beantwoorden met; Sorry liefje, je hebt alle broeken al nat dus als je niet op de wc gaat moet je die broek toch gewoon aanhouden.
Wel vooraf aankondigen. Dus vooraf zeggen; voor vandaag heb ik nog maar één droge broek. En als ie daarna toch erin plast; na deze broek hebben we geen broeken meer.
Of de keus geven; je plast op de wc of je krijgt een luier.
Met expresjes heb ik persoonlijk erg weinig geduld.
Met bijna drie jaar begrijpen ze vaak meer dan je zou denken. Die van mij zei op die leeftijd dat ze geen luier meer wilde. Dat was uiteraard prima. Na het eerste ongelukje deed ik niet moeilijk, maar na het tweede heb ik gezegd dat het niet erg was als ze nog niet groot genoeg was, dan mocht ze gewoon haar luier weer. Nou, echt niet hoor, vanaf dat moment was ze zindelijk.
Ik heb uiteindelijk drie pakken gewone luiers, een pak luierbroekjes en een pak van die zwembroekjes weggegeven. Van mij hoefde ze echt nog niet zindelijk te zijn. Misschien was dat nou juist de truc??
Ze had wel goede voorbeelden. Ik had destijds een paar oppaskinderen die een paar maanden ouder waren dan zij en ook al naar de wc gingen. En op de peuterspeelzaal was ze één van de grootsten (in lengte) en gingen kleintjes ook al naar de wc. Ik denk dat dat ook wel verschil maakt. Bij een vriendin wilde nummer twee echt niet naar de wc, maar twee maanden voordat zijn nieuwe broertje kwam (en het besef dat een baby nog niet naar de wc kán) ging hij zijn luiers in de commode van de baby leggen en zelf op de wc.
De tand des tijds kan een antieke kast nou juist nét dat karakter geven. Zonde om over te schilderen. Avena.
zaterdag 10 november 2018 om 20:16
Gevolgen laten ondervinden: heb ik vandaag meteen gedaan. Vond ie geweldig om te helpen de vloer schoon te maken
En zelf zn broek ui krijgen ging niet meer, die plakte volledig aan zn benen vast.
Keuze geven tussen wel of geen luier: dan kiest hij voor een luier. Maar voor m’n gevoel zijn we nu al zo ver dat ik dat zo zonde vind... Al hoeft ie van mij niet per se nu zindelijk te zijn.
Keuze geven tussen wel of geen luier: dan kiest hij voor een luier. Maar voor m’n gevoel zijn we nu al zo ver dat ik dat zo zonde vind... Al hoeft ie van mij niet per se nu zindelijk te zijn.
zaterdag 10 november 2018 om 20:44
In de beginfase van het zindelijk zijn kunnen ze het nog niet ophouden.
Op het moment dat ze voelen dat ze moeten plassen moeten ze ook bijna onmiddellijk.
Het kan dus best zijn dat je zoontje al wel van te voren voelt dat hij moet plassen maar nog niet lang genoeg van te voren om op tijd de wc te bereiken.
Zet een potje in de kamer en trek hem makkelijke broeken aan.
Het kan ook zijn dat hij de wc eng vindt. Heb je een wc bril verkleiner? Dat zit voor een peuter veel fijner dan een groot gat waar je bijna invalt.
Zeker in combinatie met een opstapje
Op het moment dat ze voelen dat ze moeten plassen moeten ze ook bijna onmiddellijk.
Het kan dus best zijn dat je zoontje al wel van te voren voelt dat hij moet plassen maar nog niet lang genoeg van te voren om op tijd de wc te bereiken.
Zet een potje in de kamer en trek hem makkelijke broeken aan.
Het kan ook zijn dat hij de wc eng vindt. Heb je een wc bril verkleiner? Dat zit voor een peuter veel fijner dan een groot gat waar je bijna invalt.
Zeker in combinatie met een opstapje