Zindelijk worden
zaterdag 2 augustus 2025 om 17:00
Hallo!
We zijn op dag 1 van het zindelijk maken van ons zoontje
en zou graag wat tips van jullie willen!
Hij kan nog niet goed uit plassen nu en wil het zooo graag goed doen. Dus vandaag zeker 40 keer op wc geplast haha.
Ben mega trots maar hoort dit? Hadden jullie kind(eren) dit ook in het begin?
Wennen ze er vanzelf aan om meer uit te plassen en dus langer ophouden? Of is het iets waar ik hem in moet trainen? Zo ja, hoe?
Hij is zó trots (ik ook!) dat ik het graag goed wil doen voor hem. Bedankt!
We zijn op dag 1 van het zindelijk maken van ons zoontje
Hij kan nog niet goed uit plassen nu en wil het zooo graag goed doen. Dus vandaag zeker 40 keer op wc geplast haha.
Ben mega trots maar hoort dit? Hadden jullie kind(eren) dit ook in het begin?
Wennen ze er vanzelf aan om meer uit te plassen en dus langer ophouden? Of is het iets waar ik hem in moet trainen? Zo ja, hoe?
Hij is zó trots (ik ook!) dat ik het graag goed wil doen voor hem. Bedankt!
zaterdag 2 augustus 2025 om 17:09
Bij de meesten gaat het nou ook weer niet vanzelf.
When arguing with a fool, first make sure the other isn't doing the same thing.
David Dunning
David Dunning
zaterdag 2 augustus 2025 om 17:12
zaterdag 2 augustus 2025 om 17:29
Nee. Je moet wel wat voorwaarden creëren, zoals lekker in de blote kont laten lopen en zelf open zijn over hoe je plast op de wc en waarom.
Maar juichen, complimenten, belonen, allemaal niet nodig om zindelijk te worden.
•
zaterdag 2 augustus 2025 om 17:33
Maar kwaad kan het ook niet.
Volgens mij prima bezig TO, dat settelt zich wel.
zaterdag 2 augustus 2025 om 17:35
zaterdag 2 augustus 2025 om 17:55
zaterdag 2 augustus 2025 om 18:45
Lady*Voldemort schreef: ↑02-08-2025 17:35Dat denk ik dus wel, als je er echt een prestatieding van maakt. Maar ik lees nergens dat TO dat doet, die is gewoon trots en dat is natuurlijk alleen maar mooi.
Uiteraard, maar met een beetje enthousiast zijn en aanmoedigen is niks mis.
zaterdag 2 augustus 2025 om 21:29
Bij mijn kinderen ging het eigenlijk wel vanzelf. Ik had eerder wel eens geprobeerd zonder luier maar na drie ongelukjes op een dag was de conclusie dat het nog niet zover was. Bij de laatste poging bleven ze wel droog en waren ze ook gelijk helemaal zindelijk. Toevalligerwijs waren ze allebei 3j3m. Het had misschien ook eerder gekund, maar dan had ik er echt een projectje van moeten maken met ladingen was en stickervellen of zo. Dat past niet bij me

zaterdag 2 augustus 2025 om 22:05
Bij mijn dochter ook. Ineens had ze op de opvang gemeld dat ze geen luier meer wilde. Onderbroek aangetrokken en klaar. Geen gedoe met wekenlang tig ongelukjes, niks in haar blote kont lopen, niet 20 keer per dag op de wc zetten. Gewoon klaar. Ze ging plassen als ze moest plassen. Ik had wel een stickervel, maar dat vond ze gewoon heel leuk. Zonder was het ook wel gelukt en het kostte mij nul moeite.KamilleT schreef: ↑02-08-2025 21:29Bij mijn kinderen ging het eigenlijk wel vanzelf. Ik had eerder wel eens geprobeerd zonder luier maar na drie ongelukjes op een dag was de conclusie dat het nog niet zover was. Bij de laatste poging bleven ze wel droog en waren ze ook gelijk helemaal zindelijk. Toevalligerwijs waren ze allebei 3j3m. Het had misschien ook eerder gekund, maar dan had ik er echt een projectje van moeten maken met ladingen was en stickervellen of zo. Dat past niet bij me![]()
TO, gewoon laten gaan. De lol van 40 keer per dag naar de wc gaat er vanzelf af.
zaterdag 2 augustus 2025 om 22:20
Hier een week geleden begonnen met het zindelijk maken van onze tweeling (2,5 jaar oud), ze zijn nu beiden overdag volledig zindelijk. Wij hebben het via de methode van dit boek gedaan: https://www.bol.com/nl/nl/f/the-gentle- ... 074700299/ Hier wordt niet zo'n focus gelegd op belonen (wat veel mensen wel doen). Maar hoe dan ook, de nieuwigheid en het 'leuke' van op het potje gaan gaat er wel vanaf, dus dan verwacht ik dat ie niet meer zo vaak zal gaan

zaterdag 2 augustus 2025 om 22:27
Fijn dat je kind het zo leuk vindt om naar de wc te gaan. En goed dat je daarin meegaat. Zou het lekker laten gaan, het wordt vanzelf minder spannend. Toen mijn dochtertje 2 was, gaf ze meerdere keren aan dat ze geen luier meer om wilde & dat ze naar de wc wilde. Maar ik vond het zelf nog zo’n grote stap dus ik stelde het steeds uit om haar zindelijk te maken. Ik voel me achteraf gezien schuldig. Want toen ze 2,5 jaar was, weigerde ze nog mee te werken aan het omdoen van een luier en schreeuwde ze zo hard ze kon: IK WIL GEEN LUIER IK WIL OP DE WC PLASSEN!!!!!!!!! Ze was toen ook binnen een weekje zindelijk. Dus ik denk dat het goed komt als je je kind volgt met dit soort dingen.
zondag 3 augustus 2025 om 07:42
Hier een tip van een pedagogisch medewerker, doe ook geen luier om als je even de deur uit moet. Het is voor kinderen heel verwarrend als ze de ene keer wel in hun broek (luier) kunnen plassen en de volgende keer nat worden. Ik merk op de opvang dat ze dan vaker ongelukjes hebben.
Such a beautiful place to be with Friends.
zondag 3 augustus 2025 om 08:22
Die luier zou ik nu wel uitdoen ja.
zondag 3 augustus 2025 om 09:13
Gewoon meteen onderbroeken aan lijkt me het duidelijkst. Hier ook gewacht tot dochter zei dat ze geen luier meer wilde. Nog twee ongelukjes gehad en toen was ze zindelijk. Zou er vooral niet te veel aandaxht aan besteden. Als hij elke 5 minuten naar de wc gaat dan is t vooral interessant denk ik. Op zich prima, maar zulke kleine plasjes zijn ook niet per se goed. Misschien even afwachten hoe t ontwikkelt en anders gaan aanleren dat hij elk uur oid gaat?

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in