Zindelijk

04-11-2019 10:25 47 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo allemaal
Mijn dochter is nu een maandje 3 jaar en we zijn sinds mei al bezig met de zindelijkheid. Eerst af en toe op het potje en later met regelmaat. Dus elke 2 uur. Dat ging eind juni heel goed. Toen is haar broertje geboren en gingen we weer terug naar af ( dat is natuurlijk heel normaal. Er veranderd veel dan). En toen hebben we het even laten rusten. Nu zijn we in september weer begonnen. Maar het wil niet lukken. Vaak heeft ze het geplast voor dat ze op het potje gaat. Of wil ze gewoon niet. Nu zijn we sinds 4 dagen bezig met een andere methode. Ze heeft geen pamper meer aan. Maar ze geeft helemaal niet aan dat ze niet plassen. Als ik haar elke 2 uur op het potje zet gaat het opzich wel goed. Maar ze geeft niks aan.. En dat had ik wel wat verwacht. Al is het maar 1x op een dag.
Moet ik hiermee stoppen of hebben jullie tips of ideeën?
Ze is dus nog niet toe aan zindelijk worden. Geef haar gewoon een luier.
Alle reacties Link kopieren
Mijn zoon zit precies zo. Hij is er dus nog niet aan toe. We blijven gewoon proberen en aanmoedigen. leggen er totaal geen druk op. Soms wil hij zonder luier, dan doen we dat. Soms wil hij een luier. Ook goed. Het komt vanzelf goed in zijn geval.
Je kunt het leven ook met een vrolijk gezicht serieus nemen - Irmgard Erath
MissJ13 schreef:
04-11-2019 10:25
Als ik haar elke 2 uur op het potje zet gaat het opzich wel goed.

Wie wil je nou dat er zindelijk wordt, jij of zij?

Elke twee uur op het potje is vooral heel erg jouw inspanning en heeft een averechts effect. Ze leert zo nooit voelen dat ze moet.
Alle reacties Link kopieren
Sudrì schreef:
04-11-2019 10:26
Ze is dus nog niet toe aan zindelijk worden. Geef haar gewoon een luier.

Dit.
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
Alle reacties Link kopieren
Zindelijk betekent dat je kind aanvoelt dat het moet plassen/poepen en vervolgens daar zelf actie op onderneemt.
Je kind is dus niet zindelijk.
En dat is prima.
Luier aan en let it go.
Oké schat
Alle reacties Link kopieren
Gewoon een luier om en over een paar maanden nog eens proberen.
Alle reacties Link kopieren
Okay. Ik dacht zoiets al. Dan gaat de luier weer om.. bedankt voor de reacties
Alle reacties Link kopieren
Mijn tip?
Maak er geen toestand van.
Mijn jongste vond het allemaal wel best met een pamper om.. toen ze eenmaal naar school ging, wilde ze op dag 1 al meteen, net als alle kinderen, zelf naar het toilet gaan.
Dat ging ook meteen prima op die kabouter toiletten.
Komt allemaal goed hoor..
Edit: telkens het potje aanbieden (opdringen) heeft bij geen van mijn kinderen nut gehad.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou het idd later nog eens proberen. Bij onze zoon begint het nu pas te komen en hij wordt in februari 4. Eerder was hij er echt niet aan toe en zelfs nu gaat het nog vaak fout.
Kijk uit malloot, een kokosnoot.
Ik snap echt wel dat iedereen zegt “Maak je niet druk, het komt vanzelf als je kind eraan toe is, etc.” Werd en wordt tegen ons ook gezegd, maar dat wordt toch echt anders als je kind op den duur richting de 4 gaat en de druk van het naar school gaan - en dus zindelijk moeten zijn - in zicht komt. En vervolgens word je dan bestempeld als “makkelijke ouders die het allemaal wel best vinden met die luier.” :bonk:

Onze zoon (weliswaar met ontwikkelingsachterstand en zwakbegaafd) wordt over 2 maandjes 4 en “gelukkig” is zindelijkheid op de beoogde speciale school geen vereiste. Dat maakt dat de druk iets minder is. Toch zijn we er nu actief mee bezig, zonder luier en ieder uur de timer om naar de wc te gaan. Natuurlijk is dat schijn-zindelijkheid, maar zoon doet succeservaringen op en de tijd tussen de toiletmomenten willen we langzaam gaan afbouwen, in de hoop dat hij het tussentijds zelf gaat aanvoelen en zegt naar de wc te moeten. :)

Jouw dochter is net 3 TO, dus ik zou het persoonlijk even laten rusten en het over een paar maanden weer oppakken. Maar ik snap heel goed dat je het graag “voor elkaar wilt hebben”.
Alle reacties Link kopieren
Vaak doet voorbeeld volgen. Ik had oppaskinderen die allemaal net wat ouder waren dan Lon. En die gingen op een gegeven moment naar de wc. Toen we op een dag naar haar favoriete adres gingen zei ze zelf dat ze geen luier meer wilde en dat was dat. In ons geval was ik degene die nog helemaal niet zo ver was, ik had geen potje en geen wcbrilverkleiner en maar een stuk of vier onderbroekjes in voorraad :$
Na het tweede ongelukje zat er dus niks anders op dan te zeggen dat als het nog eens fout ging, ze dan de luier weer aan moest. Ze was prompt 100% zindelijk.

Bij een vriendin wilde de oudste maar niet zindelijk worden. Totdat de echo liet zien dat ie een broertje zou krijgen. Hij legde zijn laatste luier ergens in een hoekje, schoof de voorraad pampers van zijn kamertje naar de babykamer en daarmee was het geregeld.

Waarmee ik niet wil zeggen dat élk kind helemaal vanzelf rond zijn/haar verjaardag helemaal zelf zindelijk wordt. Maar voor de meesten komt er toch wel een moment dat ze zonder die luier door het leven willen. Je ziet dan ook maar heel weinig tien-jarigen met pampers.
De tand des tijds kan een antieke kast nou juist nét dat karakter geven. Zonde om over te schilderen. Avena.
Alle reacties Link kopieren
@Herfstblaadje dit is herkenbaar, hier gaat zoonlief ook richting de vier en we zijn er nog lang niet. Dus ik ben het op een gegeven moment wel af gaan dwingen. Maar waar dat met drie écht nog niet lukte, lukt het met 3.5 al een stuk beter.

Hier werkte een plas/poepkaart met stickers goed als we er een activiteit aan vast knoopten. 'Een cadeautje' bleek te vaag maar een uitje naar het Oertijdmuseum (dino's!) werkte een stuk beter. Daarnaast heel veel theater als hij wel op het potje was geweest: we zingen, we dansen, we huilen tranen van geluk, we lachen en knuffelen en high-fiven, en dat doet het hem ook wel. Hij houdt van die aandacht.
En daarnaast niet zo zeer benadrukken "grote jongens gaan op het potje", maar "wat ben jij toch al een grote jongen, die op het potje kan plassen!"

En waar overal gezegd wordt dat je niet boos mag worden is dat hier soms best nodig, omdat mijn zoon het best kan, maar soms gewoon geen zin heeft. Niet altijd natuurlijk! Maar als ik hem al drie keer heb gevraagd of hij moet plassen en hij dan alsnog op de grond plast, dan word ik wel een beetje boos.
Kijk uit malloot, een kokosnoot.
3 dagen methode googelen en toepassen. Ik ben het er niet mee eens dat ze er niet aan toe is, ze was al goed op weg je gebruikt alleen de verkeerde methode. Elke 2 uur op het potje zetten lijkt me niet heel zinvol.

Neem 2 dagen vrij of het weekend, laat je man voor je baby zorgen en ga de hele dag als een havik je kind volgen en zodra jij ziet dat ze moet (desnoods zonder luier laten lopen), direct potje eronder schuiven. Dus niet je kind naar het potje tillen maar het potje naar je kind!
Zo leg je de associatie plas-potje. Dit doe je een paar dagen overdag. Kost enorm veel tijd en aandacht maar dan heb je ook wat. Daarna kan je er naar toe dat ze zelf naar het potje gaat, belonen met stickers enzovoorts.

Bij beide kids was het zo in een weekje gepiept met 2,5 jaar. Als je wacht tot ver na hun 3e jaar is de interesse helemaal weg bij de meeste kindjes en dan krijg je die taferelen van “mijn kind moet naar school en is niet (poep)zindelijk”.
Alle reacties Link kopieren
Ja dat snap ik wel.
Beloning hebben we gedaan, maar daar geeft ze niet veel om.
Ze vindt het opzich wel leuk om op het potje te zitten. Ze doet het niet met tegen zin. En ze vind het wel interessant als ze geplast heeft en ze wil ook helpen met schoonmaken na de tijd.
Ze plast/poept in de broek als ik naar boven ben om onze zoon van bed te halen of op bed te brengen.. En als ik vraag of ze niet plassen zegt ze dus altijd nee...
We hebben nog wel de even de tijd voordat ze naar school straks gaat natuurlijk.
Maar zit gewoon in 2 strijd. Of hiermee doorgaan. Of even een paar maanden rusten en dan weer proberen.
Alle reacties Link kopieren
Hier was ik speels bezig in de zomer toen kind 2,5 jaar oud was. Kind stond eerst in de tuin te plassen en ging daarna op het potje zitten. Toen kwam er een vriendinnetje op bezoek, die een keurige drol draaide op het potje en vanaf dat magische moment was ons kind ook zindelijk. Moet erbij zeggen dat ik het de eerste weken juist best lastig vond. Sta je net bij de apotheek, moet er een NU! plassen. Hetzelfde voor de supermarkt en drogist etc etc. Vooraf vragen of kind moest plassen had geen nut, het antwoord was altijd nee. Frustratie als ik kind dan toch eerst naar het toilet stuurde.

Ik nam op een gegeven moment standaard een luier mee, deed de broek wat omlaag, schoof de luier onder de kont en liet kind plassen. Misschien kun je dat doen? Luiers in de kamer leggen zodat ze er een kan pakken wanneer ze voelt dat ze moet? Dat is misschien een tussenstap tussen luier en koud potje.
Alle reacties Link kopieren
MissJ13 schreef:
04-11-2019 11:59
Ja dat snap ik wel.
Beloning hebben we gedaan, maar daar geeft ze niet veel om.
Ze vindt het opzich wel leuk om op het potje te zitten. Ze doet het niet met tegen zin. En ze vind het wel interessant als ze geplast heeft en ze wil ook helpen met schoonmaken na de tijd.
Ze plast/poept in de broek als ik naar boven ben om onze zoon van bed te halen of op bed te brengen.. En als ik vraag of ze niet plassen zegt ze dus altijd nee...
We hebben nog wel de even de tijd voordat ze naar school straks gaat natuurlijk.
Maar zit gewoon in 2 strijd. Of hiermee doorgaan. Of even een paar maanden rusten en dan weer proberen.
Is er sprake van een vorm van jaloezie? Dat ze er op deze manier voor zorgt dat jij jouw aandacht weer op haar richt? Je komt per slotte weer beneden en constateert een natte broek.
Maakt het verschil wanneer ze met je mee naar boven gaat om broertje uit bed te halen? Kun je een ritueel verzinnen waardoor zij ook het gevoel heeft aandacht te krijgen?
Mijn kind van 5 zegt nog steeds “nee” ala ik vraag of hij moet plassen dus ik zou niet uitgaan van wat het kind zegt. Gewoon zelf goed opletten.
Maar begrijp ik nu goed dat ze dus prima potjes zindelijk is maar alleen in de broek plast als jij met haar broertje boven bent? Dan lijt het vrij duidelijk waar het door komt. Ze heeft blijkbaar door dat jij komt en aandacht geeft als ze in haar broek plast.
'Er niet aan toe zijn' vind ik zo'n onzin. Kinderen worden steeds later zindelijk en dat ligt echt niet aan de kinderen. Als ouder heb je heel veel invloed. De trend dat je moet afwachten tot 'je kind er klaar voor is' zorgt alleen maar dat het steeds langer duurt. Weten alle ouders dan wanneer een kind er 'klaar' voor is? Volgens mij missen veel ouders signalen en hanteren ze niet de juiste methode. Het is makkelijk om maar af te wachten en het volledig over te laten aan het kind, maar een kind van 3 of 4 in luiers moet je toch niet willen..? (Uitzonderingen daargelaten)

Ik vind het goed van TO dat ze ermee bezig is. Misschien moet je de methode veranderen. Ik zou het zeker niet op z'n beloop laten.
Misschien kun je haar sowieso zonder luier laten lopen, ook als je weggaat! Vraag haar regelmatig of ze moet plassen en of ze het zeker weet. Mijn dochter zei vaak standaard 'nee' om vervolgens toch te moeten plassen, nu ze erop gewezen werd. Zo train je haar bewust te worden. Reken op veel ongelukjes, maar dat hoort erbij en wordt niet boos. Ga met haar ook direct naar de wc als ze wakker wordt, dat levert snel succes en geeft haar misschien zelfvertrouwen.
dansenindewind schreef:
04-11-2019 12:08
Is er sprake van een vorm van jaloezie? Dat ze er op deze manier voor zorgt dat jij jouw aandacht weer op haar richt? Je komt per slotte weer beneden en constateert een natte broek.
Maakt het verschil wanneer ze met je mee naar boven gaat om broertje uit bed te halen? Kun je een ritueel verzinnen waardoor zij ook het gevoel heeft aandacht te krijgen?
Het kan ook zijn dat ze liever plast en poept als ze alleen is. Veel kinderen zoeken een rustige plek op of wachten tot ze even uit zicht zijn.
Alle reacties Link kopieren
Jaloezie o.i.d zou wel kunnen. Want ze doet het alleen als ik de kamer uit ben. Voor de rest is ze eigenlijk niet jaloers. Dus kan zijn dat ze zich zo uit misschien.
Ja poepen doet ze altijd uit het zicht. Onder de tafel. Of in een hoekje. Bij plassen doet ze dat niet.
Misschien moet ik haar maar gewoon elke keer mee nemen als ik hem ophaal of wegbreng naar boven.
Alle reacties Link kopieren
wittereiger schreef:
04-11-2019 12:15
'Er niet aan toe zijn' vind ik zo'n onzin. Kinderen worden steeds later zindelijk en dat ligt echt niet aan de kinderen. Als ouder heb je heel veel invloed. De trend dat je moet afwachten tot 'je kind er klaar voor is' zorgt alleen maar dat het steeds langer duurt. Weten alle ouders dan wanneer een kind er 'klaar' voor is? Volgens mij missen veel ouders signalen en hanteren ze niet de juiste methode. Het is makkelijk om maar af te wachten en het volledig over te laten aan het kind, maar een kind van 3 of 4 in luiers moet je toch niet willen..? (Uitzonderingen daargelaten)
Nee klopt, dat ligt aan het feit dat er steeds betere luiers zijn. Niet aan luie ouders.

Kinderen met wasbare luiers zijn vaak eerder zindelijk, bijvoorbeeld.
Kijk uit malloot, een kokosnoot.
Alle reacties Link kopieren
Ook dat is een vorm van zindelijkheid he? Dat ze het op een bepaald plekje doet. Dan voelt ze het, loopt daarheen en doet het.

Ik neem onze peuter gewoon mee in het ritme. Iedereen plast bij het opstaan, voor elke maaltijd, voor het weggaan, bij het thuiskomen en bij het slapen gaan. Daarmee hoop ik dus dat het dusdanig gewoon wordt dat hij het zelf zal gaan aangeven. En met poepen lukt dat al. Maar met plas is hij gewoon veel te laat. Hij voelt het pas als het al begint te lopen.

Je bent dus goed op weg! Gewoon volhouden. Echt.
Je kunt het leven ook met een vrolijk gezicht serieus nemen - Irmgard Erath
Maechtje schreef:
04-11-2019 14:52
Nee klopt, dat ligt aan het feit dat er steeds betere luiers zijn. Niet aan luie ouders.

Kinderen met wasbare luiers zijn vaak eerder zindelijk, bijvoorbeeld.

En het ligt aan het besef dat een kind dat elke twee uur een plas doet, zelf niet zindelijk is. Dat kind heeft een ouder met een strak regime maar dat is iets anders dan zindelijk zijn.
Maechtje schreef:
04-11-2019 14:52
Nee klopt, dat ligt aan het feit dat er steeds betere luiers zijn. Niet aan luie ouders.

Kinderen met wasbare luiers zijn vaak eerder zindelijk, bijvoorbeeld.

Ach, wij hebben ook gewoon pampers maar de kinderen van zowel mijn vriendin als van mij waren met 2,5 zindelijk. We gebruikte dezelfde methode en staken er veeeeel tijd in de eerste dagen. Ga ik bij m’n derde straks weer doen en ik weet 100% zeker dat die ook gewoon snel zindelijk is.

Zal wel toeval zijn...

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven