Zindelijk

04-11-2019 10:25 47 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo allemaal
Mijn dochter is nu een maandje 3 jaar en we zijn sinds mei al bezig met de zindelijkheid. Eerst af en toe op het potje en later met regelmaat. Dus elke 2 uur. Dat ging eind juni heel goed. Toen is haar broertje geboren en gingen we weer terug naar af ( dat is natuurlijk heel normaal. Er veranderd veel dan). En toen hebben we het even laten rusten. Nu zijn we in september weer begonnen. Maar het wil niet lukken. Vaak heeft ze het geplast voor dat ze op het potje gaat. Of wil ze gewoon niet. Nu zijn we sinds 4 dagen bezig met een andere methode. Ze heeft geen pamper meer aan. Maar ze geeft helemaal niet aan dat ze niet plassen. Als ik haar elke 2 uur op het potje zet gaat het opzich wel goed. Maar ze geeft niks aan.. En dat had ik wel wat verwacht. Al is het maar 1x op een dag.
Moet ik hiermee stoppen of hebben jullie tips of ideeën?
Maechtje schreef:
04-11-2019 14:52
Nee klopt, dat ligt aan het feit dat er steeds betere luiers zijn. Niet aan luie ouders.

Kinderen met wasbare luiers zijn vaak eerder zindelijk, bijvoorbeeld.
Gedeeltelijk eens. Zo'n wasbare luier is minder comfortabel als erin geplast is. Dat besef krijgt een kind eerder dan met een wegwerpluier.
Maar het is ook zeker de ouders die daarin vroeger meer stuurden. Toen wegwerpluiers nog niet bestonden moesten moeders namelijk vaker wassen, dus meer werk. (Net als nu met wasbare luiers.) Het was toen gebruikelijk om vroeger dan nu gebeurt, te beginnen met zindelijkheidstraining, omdat dat veel werk scheelde. Tegenwoordig is het makkelijker om een nieuwe wegwerpluier om te doen dan te trainen. Natuurlijk hadden moeders vroeger meer tijd omdat ze vaker thuis waren. Ik noem niemand lui trouwens. Ik zou het eerder gemakzucht noemen, en dan heb ik het over ouders die het maar een beetje laten gaan totdat het kind er 'klaar' voor is.
anoniem_385505 wijzigde dit bericht op 04-11-2019 17:55
7.07% gewijzigd
Fitcross schreef:
04-11-2019 15:11
Ach, wij hebben ook gewoon pampers maar de kinderen van zowel mijn vriendin als van mij waren met 2,5 zindelijk. We gebruikte dezelfde methode en staken er veeeeel tijd in de eerste dagen. Ga ik bij m’n derde straks weer doen en ik weet 100% zeker dat die ook gewoon snel zindelijk is.

Zal wel toeval zijn...

Zet het topic effe in je favorieten en post nog even hoe het gegaan is met je derde. Ooit.
Dubbel
anoniem_385505 wijzigde dit bericht op 04-11-2019 15:31
98.79% gewijzigd
MissJ13 schreef:
04-11-2019 12:44

Ja poepen doet ze altijd uit het zicht. Onder de tafel. Of in een hoekje.
Dus ze voelt het poepen in ieder geval wel aankomen.

Mijn dochter had met 3jr een week zonder luier nodig voor het kwartje viel. Veel gedweild die week...

Ook plaste ze daarna soms voor aandacht. Hadden we visite en zaten we even koffie te drinken en te kletsen waardoor we niet konden spelen: plaste ze prompt in haar broek.
Onze dochter was 2 jaar en 3 maanden toen ze zindelijk was. Het was een mooi weekend in april en ik heb haar met een onderbroekje en een legging aan in de tuin laten spelen. Potje stond klaar en om de zoveel tijd even laten proberen. Die dag ging het goed. 's avonds gingen we op ziekenbezoek bij een vriendinnetje van haar in het zkh en toen heb ik haar ook zonder luier meegenomen. Thuis laten plassen en in het zkh weer en vanaf dat moment was ze overdag zindelijk. De nacht heeft nog wel even geduurd.

Ons zoontje was ook vrij vroeg zindelijk en hoewel dat nog korter geleden is kan ik me eerlijk gezegd niet meer goed herinneren hoe dat ging :facepalm:
Andersom schreef:
04-11-2019 10:29
Wie wil je nou dat er zindelijk wordt, jij of zij?

Elke twee uur op het potje is vooral heel erg jouw inspanning en heeft een averechts effect. Ze leert zo nooit voelen dat ze moet.
Ja dit. Een kind dat 10x per dag op t potje gezet wordt, is misschien wel droog, maar in mijn ogen niet zindelijk... ;-D
Maechtje schreef:
04-11-2019 14:52
Nee klopt, dat ligt aan het feit dat er steeds betere luiers zijn. Niet aan luie ouders.

Kinderen met wasbare luiers zijn vaak eerder zindelijk, bijvoorbeeld.
Nee hoor, je moet zelf beginnen met je kind zindelijk maken, door de luier uit te laten , zodat ze het ook voelen. ( rond 2 of 2,5)
Em sommige mensen hebben geen zin in die rotzooi volgens mij.
Mijn kinderen hadden katoenen luiers. Mijn dochter was zindelijk met 20 maanden en mijn zoons met 2,5 jaar. Ook voor de nacht. Ze zaten op het potje vanaf ongeveer een jaar oud, dus een potje was nooit gek of eng. Als ze een plas of poep deden op het potje dan scheelde dat mij was. Dus mooi meegenomen. Het was altijd speels. Ze waren eerder gewend om niet in hun luier te poepen dan het plassen. Eenmaal zindelijk nooit meer een luier omgedaan, ook niet als het even minder goed ging. En nooit boos geworden als het mis ging.
Als ik in jou situatie zat zou ik katoenen luiers om doen. Het zit niet comfortabel na het plassen (en dat is een pluspunt) maar ze hebben niet gelijk een heel nat pak. Dan is er voor het kind zelf ook een voordeel te behalen met het zindelijk worden. Wat veel meer effect heeft dat een sticker kaart of wat dan ook.
pipootje schreef:
04-11-2019 16:01
Nee hoor, je moet zelf beginnen met je kind zindelijk maken, door de luier uit te laten , zodat ze het ook voelen. ( rond 2 of 2,5)
Em sommige mensen hebben geen zin in die rotzooi volgens mij.
Nou ik werd er eerlijk gezegd na een paar dagen ook behoorlijk wanhopig van.... alles onder geplast en het kwartje leek maar niet te vallen. Het is dat mijn vriend zei dat we gingen doorzetten en het minstens een week proberen.

Gelukkig was het na een week geregeld. Ik kan me voorstellen dat er kinderen zijn die langer nodig hebben, voordat ze door hebben wat er gebeurt.

Het is ook dat ik zeker wist dat mijn dochter wel controle had. Ze ging namelijk met de hond uitlaten ook altijd tegen een boom staan plassen. Aan dat koppie zag je dan ook echt dat er wat gebeurde.
Dropdrop schreef:
04-11-2019 16:27
Nou ik werd er eerlijk gezegd na een paar dagen ook behoorlijk wanhopig van.... alles onder geplast en het kwartje leek maar niet te vallen. Het is dat mijn vriend zei dat we gingen doorzetten en het minstens een week proberen.

Gelukkig was het na een week geregeld. Ik kan me voorstellen dat er kinderen zijn die langer nodig hebben, voordat ze door hebben wat er gebeurt.

Het is ook dat ik zeker wist dat mijn dochter wel controle had. Ze ging namelijk met de hond uitlaten ook altijd tegen een boom staan plassen. Aan dat koppie zag je dan ook echt dat er wat gebeurde.
Nou dat valt toch best mee een week. Waarom is dat zo erg dan?
Andersom schreef:
04-11-2019 15:14
Zet het topic effe in je favorieten en post nog even hoe het gegaan is met je derde. Ooit.

Is goed. maar het is geen hocus pocus, toeval of magisch muntje dat bij het kind moet vallen hoor. Elk kind (enkele medische uitzonderingen daargelaten) heeft tussen 2-2,5, max 3 jaar een periode waarin ze met de juiste methode en genoeg aandacht snel zindelijk kunnen worden. Ze hebben dan interesse in hun ontlasting en d wc en hun hersenen kunnen dan het signaaltje van de blaas oppikken. Dat is bij alle kindjes hetzelfde. Mij vrienden wiens kinderen laat zindelijk zijn zeggen zelf gewoon dat ze er tot dan toe geen tijd in hebben (kunnen) steken. Ook prima hoor maar doe niet alsof het een soort onbegrijpelijke rocket science is waardoor je kind niet zindelijk wordt, zoals ik veel ouders op dit forum zie doen.

Net als wat diegene boven je zegt, als je zelf katoenen luiers moest wassen dan zou je er wel voor zorgen dat ze snel zindelijk worden. Ik doe het voor het milieu maar veel ouders voelen tegenwoordig gewoon de noodzaak niet zo. Pas als school nadert gaan ze aan de slag.
MissJ13 schreef:
04-11-2019 12:44
Jaloezie o.i.d zou wel kunnen. Want ze doet het alleen als ik de kamer uit ben. Voor de rest is ze eigenlijk niet jaloers. Dus kan zijn dat ze zich zo uit misschien.
Ja poepen doet ze altijd uit het zicht. Onder de tafel. Of in een hoekje. Bij plassen doet ze dat niet.
Misschien moet ik haar maar gewoon elke keer mee nemen als ik hem ophaal of wegbreng naar boven.

Maar ze weet dus wanneer ze moet poepen, doet dat op een speciaal plekje. Ze voelt wanneer ze moet plassen.
Echt doodzonde als je haar nu weer een luier om zou doen hoor, daarmee verpest je echt het proces want over een half jaar heeft ze misschien helemaal geen interesse meer.

Even een paar dagen alleen met haar bezig gaan en iemand anders voor de baby laten zorgen. Dan is het vast zo gepiept.
Wij waren ook al eerder begonnen. En toen werd haar broertje geboren. Dat waren hele pittige weken voor haar. Is heel intensief geweest. Maar heel veel zeggen dat ik haar niet elke 2 uur op het potje moet zetten? Haar gewoon laten lopen en de plas ook totdat ze het zelf zegt dat ze moet? (Ben niet vies van dweilen hoor)😉
Voor om de twee uur op het potje zetten is ook wel wat te zeggen. Zo traint ze om het op te houden. Maar er is meer nodig voor zindelijkheid. Ze moet besef krijgen dat ze het zelf kan aanvoelen en aangeven dat ze moet. Dus af en toe vragen zodat ze erbij moet gaan nadenken. Erover praten, maar luchtig. Haar naar het potje wijzen en snel het potje onder haar neerzetten als ze begint te plassen. Je moet sowieso extra opletten en kijken naar haar signalen want misschien zegt ze het niet, maar grijpt ze bijvoorbeeld in haar kruis, ze zondert zich af of kijkt ineens geconcentreerd en afwezig. Dan help je haar op de pot of wc. En ja, dweilen hoort erbij.
Dropdrop schreef:
04-11-2019 16:27

Tsja bij mij waren ze met 2,5 en net 3 zindelijk. Toen ze er aan toe waren potje gaan stimuleren. Bij oudste was dat met 2,5. Bij jongste was dat met 2 3/4 voor poepen en een maand na de derde voor plassen. En ik heb er nauwelijks tijd in gestoken en ben niet aan t dweilen geweest. (Jongste heeft buiten een week in de zomer last van darmen 2 ongelukjes gehad in een half jaar tijd).
Ik ben ook meer overtuigd van aankijken tot ze er aan toe zijn (en dan blijven stimuleren) dan voor die hele tijdsinvestering).
pipootje schreef:
04-11-2019 16:33
Nou dat valt toch best mee een week. Waarom is dat zo erg dan?
Alles onder de plas.. Het vervelendste vond ik dat de (stoffen) bank na het zoveelste incident naar een urinoir rook. Ook het tapijt boven rook naar de apenkooi in de dierentuin.
Dropdrop schreef:
04-11-2019 20:21
Alles onder de plas.. Het vervelendste vond ik dat de (stoffen) bank na het zoveelste incident naar een urinoir rook. Ook het tapijt boven rook naar de apenkooi in de dierentuin.
Hier ook gehad, zoon liggend op de bank geplast.. Stoomreinigingsbedrijf laten komen (was toch wel eens tijd) om de hele bank te reinigen. Maar inderdaad, leuk is het niet.

As we speak heeft zoon hier vandaag voor het eerst uit zichzelf gezegd dat hij moest plassen! En daarna nog 2x aangegeven. Het kwartje lijkt te vallen.
Dropdrop schreef:
04-11-2019 20:21
Je kan de bank ook afdekken als het maar een week is. Met speciale onderleggers. Of kleed weg.
Vloerbedekking op babykamer is sowieso geen goed idee.
Bij IKEA hebben ze goedkope waterdichte hoezen voor om je matras. Die kun je ook op je bank leggen.
Sudrì schreef:
04-11-2019 10:26
Ze is dus nog niet toe aan zindelijk worden. Geef haar gewoon een luier.
Dit. Met oudste bijna twee jaar bezig geweest... werd er zowat moedeloos van, maar 2 maanden voordat hij 4 werd zag hij t licht en was hij binnen paar dagen zindelijk. En ja we hadden ook wasbare luiers, t boeide kind gewoon niet dat hij in de gorigheid zat, en ik maar wassen, poetsen en 'trainen'.

Bij t volgende kind besloot ik er geen enkele moeite in te steken totdat hij bijna 4 zou worden. Rond zn 3e verjaardag zei hij dat hij geen luier meer wilde, en dat was dat. Gewoon vanzelf zindelijk, zonder geklooi en nauwelijks ongelukjes.
Vanochtend was ze even bij het potje aan het drentelen. Haar erop gezet en ze plaste.. Dus misschien krijgt ze het nu wat door
Goed hoor!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven