Zindelijkheidstraining
maandag 18 mei 2009 om 10:37
We hebben een centraal borstvoedingtopic, misschien is het ook handig om een centraal zindelijkheidstraining-topic te hebben, waar iedereen haar vragen kan stellen - en hopelijk antwoorden krijgen.
Alles dus, over potjes, wc-verkleiners, dwars-liggende-kleuters, onderbroekenwastips, behangplaksel en ga zo maar door...
Alles dus, over potjes, wc-verkleiners, dwars-liggende-kleuters, onderbroekenwastips, behangplaksel en ga zo maar door...
donderdag 1 juli 2010 om 16:53
Hier er ook mee bezig, zoon is 2.5. talloze keren geprobeerd, stickers, kado's noem maar op, maar nee hoor. zondag nog maar eens begonnen, mooi weer, ik ben nog met verlof dus tijd zat. Nu vier dagen later is hij dag en nacht zindelijk. geen ongelukjes, niks. Ik had wat mooie onderbroeken gekocht en ineens vond hij de luiers ook maar niks. S nachts waren zijn luiers al lange tijd droog, en nu al paar dagen zonder luier.
Hier dus wel een "ze moeten er aan toe zijn moeder. Eerder had het echt geen zin bij hem
Hier dus wel een "ze moeten er aan toe zijn moeder. Eerder had het echt geen zin bij hem
donderdag 1 juli 2010 om 17:00
Ja, mooie onderbroekjes heb ik ook gekocht, maar als ik die aan doe, gaat het fout. Dan heeft ze denk ik het gevoel dat ze een luier aan heeft. Blote billen dus. Enne...ik was meestal (eerste 3) een 'ze moeten er aan toe zijn' moeder, maar zowel dochter 2 en mijn zoon liepen tot ver over de 3 volkomen tevreden in hun luier rond te springen, hadden beide 0,0 interesse in potjes, onderbroeken of grote meid/jongen zijn. Heb het 'ze moeten er aan toe zijn' moederschap dus opgegeven en ben 'je wordt nu zindelijk' moeder, haha. Bij mijn jongste dochter viel overigens op dat ze op peuterspeelzaal nooit een vieze luier had. Blijkbaar had ze al zoveel controle dat ze dat liever thuis deed. Dat en het mooie weer was dit keer wel het startsein, ookal WIL MEVROUW NIET. Ach, ze wil heel veel niet!
donderdag 1 juli 2010 om 17:25
Jeumig, Gizz, met vier dagen!! Da's een record volgens mij!
Ivy, ik ben inderdaad ook wel zo geloof ik. Ze wil inderdaad zoveel niet, maar da's dan jammer. Ze is slim genoeg, ze snapt het principe, maar nu nog even die spieren onder controle krijgen.
Wel lastig is dat Vent en ik allebei fulltime werken (wonen niet in NL), dus we kunnen ook nog niet fulltime oefenen met haar. Creche doet ook wel aan training, maar we moeten eerst zelf een begin gemaakt hebben. Dus nu zit ze 's avonds op de pot voor de tv en as weekend gaat ze ook letterlijk en figuurlijk met de billen bloot.
Ivy, ik ben inderdaad ook wel zo geloof ik. Ze wil inderdaad zoveel niet, maar da's dan jammer. Ze is slim genoeg, ze snapt het principe, maar nu nog even die spieren onder controle krijgen.
Wel lastig is dat Vent en ik allebei fulltime werken (wonen niet in NL), dus we kunnen ook nog niet fulltime oefenen met haar. Creche doet ook wel aan training, maar we moeten eerst zelf een begin gemaakt hebben. Dus nu zit ze 's avonds op de pot voor de tv en as weekend gaat ze ook letterlijk en figuurlijk met de billen bloot.
donderdag 1 juli 2010 om 21:17
Eigenlijk is het hier vanzelf gegaan. Dochter wilde een tijd geleden in het weekend geen luier aan. Prima, het was mooi weer dus de tuin in. Elke keer net te laat voor het potje, soms nog wel een plasje erin. Daarna wilde ze weer een luier aan, ook prima. Een week of drie geleden wilde ze weer geen luier aan en vanaf dat moment ging het ineens helemaal goed! In die drie weken heeft ze twee ongelukjes gehad, één keer op een feestje en één keer omdat ik het potje boven had laten staan... 's Nachts heeft ze nog een luier om, maar die is ook 9 van de 10 keer droog. Ik vind het heel knap (en heeeeeel makkelijk ) dat het zo vanuit haar zelf is gekomen. Ze is trouwens 2,5 jaar. Op de wc poepen deed ze al wel een hele tijd regelmatig maar lang niet altijd.
Het enige probleem is dat dochter naar voren plast. Op het potje en met de wc bril verkleiner maakt dat niet uit, maar we hebben al een paar keer gehad dat ze bij anderen tussen de bril doorplast zeg maar. Iemand tips?
Het enige probleem is dat dochter naar voren plast. Op het potje en met de wc bril verkleiner maakt dat niet uit, maar we hebben al een paar keer gehad dat ze bij anderen tussen de bril doorplast zeg maar. Iemand tips?
donderdag 1 juli 2010 om 21:28
Ivy, ik heb heel lang geprobeerd om hem te dwingen met het idee ik wil dat je zindelijk wordt, maar dat hielp niet. Ik kon hem het mooiste speelgoed van heel de wereld beloven en ook in huis halen, maar nee hoor. Ja af en toe een plas verder niets. Ik kon hem bij wijze van uren op een potje zetten, maar dan deed hij het pas als hij weer een luier om had of hij plaste gewoon door zijn onderbroek met een grote glimlach.
Ik denk dat het nu mede zo snel gaat omdat hij het zelf wil. HIj is pas 2,5 dus we hadden nog wel even de tijd gehad, maar ik ben blij dat hij het nu zelf ook zat was.
Ik denk dat het nu mede zo snel gaat omdat hij het zelf wil. HIj is pas 2,5 dus we hadden nog wel even de tijd gehad, maar ik ben blij dat hij het nu zelf ook zat was.
donderdag 1 juli 2010 om 22:22
Nee dwingen heeft geen zin inderdaad. Zolang die spieren van onderen nog niet beheerst kunnen worden dan schiet het niet op.
Maar toendertijd bij Oudste en nu bij Jongste, kunnen we duidelijk zien dat ze "plasmomenten" heeft, het druppelt niet de hele dag door zeg maar. Verder kan ze heel goed andere opdrachtjes doen zeg maar, dus dit zie ik dan als een volgend opdrachtje. Zachte dwang zeg maar.
Maar goed, eerst maar eens afwachten of dat bij Jongste net zo gaat werken als bij Oudste vorig jaar! Voor hetzelfde geld gooit ze over twee dagen haar kont in de krib.
Tesstan, wat goed! Over het naar voren plassen, dat komt vanzelf wel goed denk ik, nu is zo'n wc eigenlijk gewoon een beetje te groot voor zo'n minikontje, waardoor ze gaat hangen en dan kantelt haar bekken natuurlijk. Kan ze verder naar achteren zitten, of moet ze dan in de spagaat?
Maar toendertijd bij Oudste en nu bij Jongste, kunnen we duidelijk zien dat ze "plasmomenten" heeft, het druppelt niet de hele dag door zeg maar. Verder kan ze heel goed andere opdrachtjes doen zeg maar, dus dit zie ik dan als een volgend opdrachtje. Zachte dwang zeg maar.
Maar goed, eerst maar eens afwachten of dat bij Jongste net zo gaat werken als bij Oudste vorig jaar! Voor hetzelfde geld gooit ze over twee dagen haar kont in de krib.
Tesstan, wat goed! Over het naar voren plassen, dat komt vanzelf wel goed denk ik, nu is zo'n wc eigenlijk gewoon een beetje te groot voor zo'n minikontje, waardoor ze gaat hangen en dan kantelt haar bekken natuurlijk. Kan ze verder naar achteren zitten, of moet ze dan in de spagaat?
donderdag 1 juli 2010 om 22:30
Ainne, zoon had ook wel zijn plasmomenten hoor, maar verdomde het tot voorheen simpelweg om dat op een potje of wc te doen. Vond een luier wel best. Hopelijk zet het snel door. Het is in ieder geval goed weer ervoor.
Tesstan wat hier bij nichtje helpt is om haar een beetje naar voren te laten hangen, waardoor haar billen iets omhoog komen, en haar plassertje wat meer schuin naar achter komt (lastig uit te leggen, hoop dat je het snapt)
Tesstan wat hier bij nichtje helpt is om haar een beetje naar voren te laten hangen, waardoor haar billen iets omhoog komen, en haar plassertje wat meer schuin naar achter komt (lastig uit te leggen, hoop dat je het snapt)
vrijdag 2 juli 2010 om 10:23
Inderdaad lekker dat het zulk goed weer is. Hopelijk dat we dit weekend flink vooruitgang kunnen boeken, dan gaat de creche er vanaf maandag mee aan de slag, hebben ze al gezegd.
Moet ook weer een rits goedkoper-dan-goedkope onderbroekjes kopen bij Primark. Poepongelukjes was ik niet, dat vind ik zooo goor.
Moet ook weer een rits goedkoper-dan-goedkope onderbroekjes kopen bij Primark. Poepongelukjes was ik niet, dat vind ik zooo goor.
vrijdag 2 juli 2010 om 13:10
Hier een heeeeele trotse moeder: mijn dochtertje van 2,5 heeft vanochtend voor het eerst op het potje geplast!!!!!
Voorheen zat ze iedere avond voor ze op bed ging op het potje, maar na 5 seconden riep ze 'klaar' en ging ze weer vrolijk haar ding doen. Ze had er totaal nog geen interesse in. Maar nu met dat mooie weer lekker in haar blote kont in de tuin laten spelen, en het potje erbij. Super hoor.... zou dit dan zomaar ineens het begin zijn!!!???
Voorheen zat ze iedere avond voor ze op bed ging op het potje, maar na 5 seconden riep ze 'klaar' en ging ze weer vrolijk haar ding doen. Ze had er totaal nog geen interesse in. Maar nu met dat mooie weer lekker in haar blote kont in de tuin laten spelen, en het potje erbij. Super hoor.... zou dit dan zomaar ineens het begin zijn!!!???
vrijdag 2 juli 2010 om 16:33
Hier ook een 2,5 jarige dochter.
Ze lijkt wel interesse te hebben in het potje, gaat al maanden 's avonds voor het slapen plassen op het potje. En toevallig laatst een keer per ongeluk gepoept op het potje, maar dat resulteerde in een geschrokken huilend meisje.
Het hele systeem van stickers lijkt ze te snappen en heel soms wil ze wel zonder luier lopen, maar gaat dan heel vaak voor niks naar het potje en wil eigenlijk dan ook wel weer een luier aan, ik heb het idee dat ze het allemaal een beetje spannend vind, terwijl ik denk dat ze het wel kan.
Afgelopen maandag in de ochtend zonder luier rond gelopen en dan heeft ze 1x op het potje geplast en 1x ongelukje. Maar na haar slaapje wil ze dan de luier niet uit.
Ik vind het wel lastig, moet ik nu doorzetten of het toch maar even op zijn beloop laten? Nu is het zo half/half af en toe proberen en dan weer terug met luier, misschien toch wat strenger/consequenter zijn en haar geen luier geven als ze erom vraagt?
Ze lijkt wel interesse te hebben in het potje, gaat al maanden 's avonds voor het slapen plassen op het potje. En toevallig laatst een keer per ongeluk gepoept op het potje, maar dat resulteerde in een geschrokken huilend meisje.
Het hele systeem van stickers lijkt ze te snappen en heel soms wil ze wel zonder luier lopen, maar gaat dan heel vaak voor niks naar het potje en wil eigenlijk dan ook wel weer een luier aan, ik heb het idee dat ze het allemaal een beetje spannend vind, terwijl ik denk dat ze het wel kan.
Afgelopen maandag in de ochtend zonder luier rond gelopen en dan heeft ze 1x op het potje geplast en 1x ongelukje. Maar na haar slaapje wil ze dan de luier niet uit.
Ik vind het wel lastig, moet ik nu doorzetten of het toch maar even op zijn beloop laten? Nu is het zo half/half af en toe proberen en dan weer terug met luier, misschien toch wat strenger/consequenter zijn en haar geen luier geven als ze erom vraagt?
vrijdag 2 juli 2010 om 20:29
Pipp, ik vind dat ook een lastige hoor... Vanmiddag heeft ze nog een keer een grote plas op het potje gedaan. Heb haar supergeprezen, vind het echt knap! Maar eind van de middag wilde ze toch haar luier weer om. Stiekem vond ik dat zelf wel even makkelijk ook, eerlijk gezegd. Maar ga morgen toch eens proberen een hele dag zonder luier, ben erg benieuwd hoe dat zal gaan!
zondag 4 juli 2010 om 12:12
Vandaag weer met goede moed begonnen. Gisteravond al aangekondigd dat ze vandaag geen luier om hoeft en dus op het potje moet plassen.
Maar tot nu toe twee keer op de grond geplast en nog niet op het potje. De eerste keer was wel pas om 9:30, terwijl ze al om 7 uur op was, dus ophouden kan ze zeker. Ze schrikt dan en gaat huilen. Maar ook al vraag ik nog vlak daarvoor of ze moet plassen, dan is het nee,hoeft niet.
Nu slaapt ze, met luier, straks luier weer uit. Ben benieuwd. En nu mijn best doen om niet op te geven... denk ik.. bij wie begon het ook met ongelukjes (hoeveel,vaak is normaal?) en ging het daarna toch goed.
Tot nu toe heeft ze vandaag zelf nog niet om een luier gevraagd.
Maar tot nu toe twee keer op de grond geplast en nog niet op het potje. De eerste keer was wel pas om 9:30, terwijl ze al om 7 uur op was, dus ophouden kan ze zeker. Ze schrikt dan en gaat huilen. Maar ook al vraag ik nog vlak daarvoor of ze moet plassen, dan is het nee,hoeft niet.
Nu slaapt ze, met luier, straks luier weer uit. Ben benieuwd. En nu mijn best doen om niet op te geven... denk ik.. bij wie begon het ook met ongelukjes (hoeveel,vaak is normaal?) en ging het daarna toch goed.
Tot nu toe heeft ze vandaag zelf nog niet om een luier gevraagd.
zondag 4 juli 2010 om 15:25
Hier precies hetzelfde als bij jou Pipp. Vanmorgen een grote plas op het potje (ik wist dat ie eraan zat te komen, want haar luier was vrijwel droog toe ze wakker werd), ze was helemaal blij.
Verder regelmatig gezeten, zonder resultaat en net vlak achter elkaar twee ongelukjes ...
Als ik teruglees van vorig jaar zie ik dat ik vaak op het punt van opgeven stond, zit nu weer op hetzelfde punt.
Verder regelmatig gezeten, zonder resultaat en net vlak achter elkaar twee ongelukjes ...
Als ik teruglees van vorig jaar zie ik dat ik vaak op het punt van opgeven stond, zit nu weer op hetzelfde punt.
zondag 4 juli 2010 om 19:49
Hier ook een bijna twee- jarige die druk aan het oefenen is met het potje.
Gaat regelmatig goed en opeens is ze het zat en wil ze weer een luier om.
Ik vind het al best goed gaan en wij zwaaien elk plasje juichend na bij het doorspoelen
Het mooie weer is ook handig. De meeste ongelukjes gebeuren in de tuin.
Ze is alleen na het middagslaapje nog erg nat, ook als ze voor en na het slapen gaan op het potje gaat.
Ze drinkt ook enorm veel.
Gaat regelmatig goed en opeens is ze het zat en wil ze weer een luier om.
Ik vind het al best goed gaan en wij zwaaien elk plasje juichend na bij het doorspoelen
Het mooie weer is ook handig. De meeste ongelukjes gebeuren in de tuin.
Ze is alleen na het middagslaapje nog erg nat, ook als ze voor en na het slapen gaan op het potje gaat.
Ze drinkt ook enorm veel.
zondag 4 juli 2010 om 21:23
Hier heeft dochtertje vandaag ook weer een groot deel zonder luier gelopen, maar helaas geen plas op het potje.... Ook geen ongelukje, of dat moet in het zwembadje in de tuin zijn geweest Tussendemiddag bij het slapen heeft ze een luier omgehad, en die was goed vol toen ze wakker werd.
Morgen gaat ze naar het kinderdagverblijf, twijfel een beetje wat ik zal doen. Of ik ze het daar ook al zonder luier zal laten proberen. Wat doen jullie, eerst wachten tot ze het thuis echt goed onder de knie hebben of nu direct doorzetten?
Morgen gaat ze naar het kinderdagverblijf, twijfel een beetje wat ik zal doen. Of ik ze het daar ook al zonder luier zal laten proberen. Wat doen jullie, eerst wachten tot ze het thuis echt goed onder de knie hebben of nu direct doorzetten?
zondag 4 juli 2010 om 21:27
zondag 4 juli 2010 om 21:54
De mijne van 3 en een maand is nog totaaaaal niet bezig met zindeiljkheid. Hij heeft nog never nooit niet een plas op het potje gedaan..
Hij gaat er best wel eens op zitten, nu met het warme weer ook in blote kont in de tuin maar de plassen komen gewoon wanneer het hem uitkomt, ergens in de tuin, of binnen op de vloer..
Had al een sticker-plan, maar volgens mij werkt dat pas als er een beginnetje is gemaakt met een plas op de pot?
pffff, alle kindjes om ons heen van zijn leeftijd zijn al zindelijk. Hij is ook nogal groot voor zijn leeftijd, dus het ziet er ook een beetje raar uit zo'n groot kind met een luier om..
Nog tips hoe ik hem dat eerste plasje op de po kan laten doen?
Hij gaat er best wel eens op zitten, nu met het warme weer ook in blote kont in de tuin maar de plassen komen gewoon wanneer het hem uitkomt, ergens in de tuin, of binnen op de vloer..
Had al een sticker-plan, maar volgens mij werkt dat pas als er een beginnetje is gemaakt met een plas op de pot?
pffff, alle kindjes om ons heen van zijn leeftijd zijn al zindelijk. Hij is ook nogal groot voor zijn leeftijd, dus het ziet er ook een beetje raar uit zo'n groot kind met een luier om..
Nog tips hoe ik hem dat eerste plasje op de po kan laten doen?
zondag 4 juli 2010 om 22:18
Hier in de middag een ongelukje, ze riep wel mama plassen, maar het was te laat, ook gepoept toen. Gelijk traantjes. Maar ook twee keer op het potje geplast. En nu natuurlijk aan het slapen met luier, die nu vier uur na het laatste plasje nog droog is.
Vind het wel lastig of ik haar nu elke keer moet vragen of ze moet plassen of afwachten.
Vind het wel lastig of ik haar nu elke keer moet vragen of ze moet plassen of afwachten.
zondag 4 juli 2010 om 23:27
sweetandcute. gewoon proberen de stickers. Ik heb zoon eerst verhaaltje voorgelezen over plassen op potje en verteld dat als hij moest plassen hij dit op potje moest doen. Bij elke plas een sticker (action heeft vaak dozen met 500 carsstickers voor 2 euro, beste investering ooit). De eerste keer kreeg hij ook een mooi kadotje (een gummetje, een potloodje, extra grote sticker, zoon is snel tevreden), daarna bij 2x, dan bij 3x etc. Voor zoon was het net even de motivatie om het te proberen, want het ging meteen goed. Voor het stickeren deed hij het ook gewoon in zn luier of waar het toevallig uitkwam. Het interesseerde hem niets. Nu na twee weken vraagt hij nergens meer om, heel af en toe om een sticker, prima.
Pipp, ik vraag het ook nog wel eens hoor,vooral als hij druk aan het spelen is. Verder zorg ik dat voor hem duidelijk is waar hij moet plassen. Thuis gaat hij zelf naar de wc, bij opa en oma heb ik hem ook even duidelijk laten zien, waar hij moet zijn.
Pipp, ik vraag het ook nog wel eens hoor,vooral als hij druk aan het spelen is. Verder zorg ik dat voor hem duidelijk is waar hij moet plassen. Thuis gaat hij zelf naar de wc, bij opa en oma heb ik hem ook even duidelijk laten zien, waar hij moet zijn.
maandag 5 juli 2010 om 07:38
Gizz ik heb het wel geprobeerd met stickers, hij vond het prachtig, wist ook goed te vertellen dat hij een sticker mocht plakken als hij op het potje zou plassen, maar hij doet het gewoon niet...
Heb hem nu weer zonder luier met alleen een onderbroekje, misschien moet ik dat gewoon een tijdje proberen, dat hij in elk geval bewuster raakt van het resultaat van plassen zeg maar..
pfff, lastig hoor..
Heb hem nu weer zonder luier met alleen een onderbroekje, misschien moet ik dat gewoon een tijdje proberen, dat hij in elk geval bewuster raakt van het resultaat van plassen zeg maar..
pfff, lastig hoor..
maandag 5 juli 2010 om 08:17
Sweetandcute, hier zijn we begonnen met het potje toen ze altijd onder de douche stond te plassen en dat ook in de gaten had.Daarna altijd vlak voor het douchen op het potje ( douche al aan) en eigenlijk altijd een plasje, dus de link was gelegd. Nu plast ze eigenlijk altijd wel als ik haar na/voor slapen op het potje zet.
Alleen nu dus nog gaan snappen dat ze het op tijd zelf zegt. Ben benieuwd naar de score van vandaag, Bij het opstaan op het potje geplast( 6.15 gaaaap) en nu maar afwachten.
Kaatje, tja dat dilemma heb ik ook, morgen en de rest van de week naar het kdv, ook nog eens dag meer dan normaal. Ik laat het even van vandaag afhangen en anders morgen wel in luier erheen en daar overleggen.Zou het wel jammer worden als ze daar niet willen zonder luier, want dan wordt het toch een soort parttime zindelijkheidstraining en dat lijkt me wat verwarrend.
Alleen nu dus nog gaan snappen dat ze het op tijd zelf zegt. Ben benieuwd naar de score van vandaag, Bij het opstaan op het potje geplast( 6.15 gaaaap) en nu maar afwachten.
Kaatje, tja dat dilemma heb ik ook, morgen en de rest van de week naar het kdv, ook nog eens dag meer dan normaal. Ik laat het even van vandaag afhangen en anders morgen wel in luier erheen en daar overleggen.Zou het wel jammer worden als ze daar niet willen zonder luier, want dan wordt het toch een soort parttime zindelijkheidstraining en dat lijkt me wat verwarrend.
maandag 5 juli 2010 om 12:02
Hier is Jongste ook nog gewoon met haar luier om naar de creche gegaan vanmorgen. Ze heeft twee keer op de pot geplast dit weekend, maar verder hebben we eerlijk gezegd niet heel actief geoefend met haar. Veel weggeweest en dan gaat ze niet luierloos. We zien wel hoe het de komende week 's avonds en in het weekend gaat, wie weet volgende week dat ze luierloos naar de creche kan.
Ik voel me ook best bezwaard naar de creche toe, als ze dan ongelukjes heeft. Stom eigenlijk, want van vorig jaar met Oudste weet ik dat ze dat helemaal niet erg vinden, hoort erbij. Maar toch...
Ik voel me ook best bezwaard naar de creche toe, als ze dan ongelukjes heeft. Stom eigenlijk, want van vorig jaar met Oudste weet ik dat ze dat helemaal niet erg vinden, hoort erbij. Maar toch...