Zoon 21 jaar Geen OP
dinsdag 24 februari 2026 om 12:17
Beste viva forummers,
Bedankt voor alles adviezen
Sfeer word een beetje grimmig als je het niet met sommige forumleden eens bent dus ik ga sluiten. Blijkbaar hebben ze hier hun eigen cultuur. Gelukkig veel gehad aan veel adviezen!
Bedankt voor alles adviezen
Sfeer word een beetje grimmig als je het niet met sommige forumleden eens bent dus ik ga sluiten. Blijkbaar hebben ze hier hun eigen cultuur. Gelukkig veel gehad aan veel adviezen!
moderatorviva wijzigde dit bericht op 26-02-2026 17:58
Reden: OP gewist, maatregelen zijn genomen
Reden: OP gewist, maatregelen zijn genomen
96.69% gewijzigd
dinsdag 24 februari 2026 om 15:02
Ik vind de reacties - niet alleen die waar je nu op reageert - ook nogal bijzonder. Het duurt al acht jaar, dus snap dat je moe bent.Lenneke07 schreef: ↑24-02-2026 14:22Ik vind dit soort opmerkingen altijd zo kansloos hè en ook heel triest dat je zo reageert op iemand die zich zo kwetsbaar opstelt, buiten of je het ermee eens bent of niet. Ik hoop oprecht dat je in rl niet zo bekrompen bent. Nee niet om een zelfbedachte norm, als je überhaupt hebt gelezen is dit niet het enige wat heel die jaren heeft gespeeld, ik vraag alleen advies vanwege de tijden van opstaan
dinsdag 24 februari 2026 om 15:05
Enerzijds houd je het in stand door hem te faciliteren, anderzijds klinkt hij als iemand met psychische issues die jou/jullie te boven gaan.
Hij werkt, dat is positief, misschien een plan opstellen dat zoon moet gaan zorgen voor een financiële bijdrage in het huishouden. Hij moet nu eenmaal leren dat hij eens (over 1 jaar of 5 jaar) op eigen benen moet staan. Maak van het lange slapen niet een te groot punt, focus op de zaken die wel goed gaan.
En vergeet door alle toestanden je dochter en ook jezelf niet.
Klop aan bij gemeente, huisarts etc. En onthoud dit; jij kan hem niet veranderen, dat zal uit hem zelf moeten komen. Veel sterkte.
Hij werkt, dat is positief, misschien een plan opstellen dat zoon moet gaan zorgen voor een financiële bijdrage in het huishouden. Hij moet nu eenmaal leren dat hij eens (over 1 jaar of 5 jaar) op eigen benen moet staan. Maak van het lange slapen niet een te groot punt, focus op de zaken die wel goed gaan.
En vergeet door alle toestanden je dochter en ook jezelf niet.
Klop aan bij gemeente, huisarts etc. En onthoud dit; jij kan hem niet veranderen, dat zal uit hem zelf moeten komen. Veel sterkte.
Met deze temperaturen en harde ondergrond is het moeilijk voedsel vinden voor vogels en egels en eekhoorns. Voer ze bij met het juiste voer. Dank je wel.
dinsdag 24 februari 2026 om 15:14
En daarom moet ze los gaan latenBrutaImmaculata schreef: ↑24-02-2026 15:02Ik vind de reacties - niet alleen die waar je nu op reageert - ook nogal bijzonder. Het duurt al acht jaar, dus snap dat je moe bent.
Is beter voor haarzelf, hoe moeilijk ook
Frankly my dear, I don"t give a damn
dinsdag 24 februari 2026 om 15:15
En daarom moet ze los gaan latenBrutaImmaculata schreef: ↑24-02-2026 15:02Ik vind de reacties - niet alleen die waar je nu op reageert - ook nogal bijzonder. Het duurt al acht jaar, dus snap dat je moe bent.
Is beter voor haarzelf, hoe moeilijk ook
Frankly my dear, I don"t give a damn
dinsdag 24 februari 2026 om 15:18
Ik denk dat ik begrijp dat je hierover zorgen hebt, vanwege de geschiedenis.
Maar als hij nu wel zijn baan houdt, mag je best tevreden zijn.
Er is - helaas - geen garantie dat hij produktiever wordt als hij eerder opstaat.
Wat is de vraag die ik niet weet maar wel moet stellen?
dinsdag 24 februari 2026 om 16:12
Als je hem niet kwijt wilt dan denk ik dat je meer moet loslaten. Dat klinkt tegenstrijdig, maar jullie contact is nu vooral negatief. Hij wil niet, maar moet wel, je wilt contact en hij niet. Door de verwachtingen die je van hem hebt trekt hij zich terug, want hier voldoet hij niet aan. Hoe onverschillig hij ook doet, natuurlijk voelt dat niet leuk voor hem. Ik zou dus alleen de basis van hem vragen, dat hij zijn kamer schoonhoudt, bijdraagt wat jullie hebben afgesproken (of dat nou in klusjes of financieel is). Niet meer druk maken over hoe laat hij opstaat ed. Hij is immers volwassen. Fijn dat hij nu parttime werkt, benadruk dat vooral positief. Dan kan er hopelijk ook weer fijne communicatie komen, gewoon kletspraatjes maken zonder dat het meteen gaat over moeten.
dinsdag 24 februari 2026 om 16:32
Dit vooral.
Ik denk dat je mag verwachten dat hij gaat werken naar zelfstandigheid en een baan behouden is daarbij natuurlijk een hele belangrijke factor.
Verder geen idee of je ook in het huishouden dingen voor hem doet, maar laat het hem lekker zelf doen. Als hij niets blijft doen, ondervindt hij vanzelf wel dat het niet werkt.
Wat hij verder doet qua uitslapen moet ie lekker zelf weten, zolang hij z'n baan maar behoudt.
dinsdag 24 februari 2026 om 16:55
Nyx• schreef: ↑24-02-2026 14:28Wat een bijzondere reactie. Het is wel een door jou bedachte norm.
Wat is er zo vervelend aan dat hij tot 12 uur in bed ligt, geen kasten gebruikt en bij vrienden eet?
Hier is het simpel: eigen was, eigen kamer, voor eigen kosten opdraaien, vriendelijk gedrag en voor 18.00 uur laten weten of je mee eet of niet of later en als ik in bed lig is het stil in huis.
Dit zijn net zo goed zelfbedachte normen. Jouw kinderen doen dit blijkbaar allemaal braaf. TO's kind niet, al jaren niet. Echt heel flauw om dan te vallen over die "zelfbedachte norm", zeker omdat je die zelf ook hebt.
I'm finally old enough to don't give a fuck
dinsdag 24 februari 2026 om 16:58
Die van mij komt regelmatig pas om 15:30 uit bed. Heeft af en toe werk, maar loopt steeds op niets uit. Is gestopt met school. Ik vind het ook moeilijk hoor.
Vooral als mensen gaan zeggen dat zij dat nooit zouden pikken als het hun kind was.
Hij komt uit een heel lastige puberteit, en begint nu eindelijk een beetje op te bloeien.
Het is veel fijner om vriendelijk tegen hem te doen, dan boos. En hij stelt zich dan ook meer open. Onze relatie is me veel meer waard dan maatschappelijke verwachtingen. Ik heb er vertrouwen in dat hij iets gaat vinden wat hij leuk vindt.
En je moet je kind ook niet vergelijken met hoe het ging toen we zelf jong waren, alles was toen zo anders.
Vooral als mensen gaan zeggen dat zij dat nooit zouden pikken als het hun kind was.
Hij komt uit een heel lastige puberteit, en begint nu eindelijk een beetje op te bloeien.
Het is veel fijner om vriendelijk tegen hem te doen, dan boos. En hij stelt zich dan ook meer open. Onze relatie is me veel meer waard dan maatschappelijke verwachtingen. Ik heb er vertrouwen in dat hij iets gaat vinden wat hij leuk vindt.
En je moet je kind ook niet vergelijken met hoe het ging toen we zelf jong waren, alles was toen zo anders.
dinsdag 24 februari 2026 om 16:58
Ik denk dat je er goed aan zou doen zelf met iemand te gaan praten. Uit het hele verhaal in je OP, blijkt al dat er nogal wat omheen speelt en dat de vraag niet zo simpel is als wel of niet uitslapen. Toch stel je 'm wel zo. Uit een later bericht blijkt dat het uitslapen eigenlijk misschien geen probleem is, maar de productiviteit. Het komt op mij over alsof je zelf niet meer weet hoe of wat en nu maar probeert vast te houden aan wat meetbare dingen. Dan kan je je daar - plat gezegd- op je werk lekker druk om maken terwijl je niet eens weet hoe laat hij opstaat. Het houdt de focus weg van waar het echt om gaat. Want als ik het zo lees, dan zit er bij jou veel angst, pijn en teleurstelling onder. Waarschijnlijk help je jezelf, jullie relatie en je zoon enorm als je daar iets mee gaat doen, in plaats van dat je je focust op het tijdstip waarop hij opstaat.
dinsdag 24 februari 2026 om 17:12
Ik vind die reacties helemaal niet zo bijzonder. Dat zoon op vrije dagen tot 12 uur in zijn nest wenst te liggen lijkt me wel het minste van zijn problemen, en toch focust TO daarop in haar OP. Dus zo'n raar advies is het niet om dat uitslapen maar los te laten, TO kan zich beter met andere dingen bezig houden. Met zichzelf bijvoorbeeld.BrutaImmaculata schreef: ↑24-02-2026 15:02Ik vind de reacties - niet alleen die waar je nu op reageert - ook nogal bijzonder. Het duurt al acht jaar, dus snap dat je moe bent.
Graftak!
dinsdag 24 februari 2026 om 17:24
dinsdag 24 februari 2026 om 17:25
Nee hoor, dat doet-ie niet. Maar ik doe het iig ook niet en ik ga er zeker niet bovenop zitten.nerdopviva schreef: ↑24-02-2026 16:55Dit zijn net zo goed zelfbedachte normen. Jouw kinderen doen dit blijkbaar allemaal braaf. TO's kind niet, al jaren niet. Echt heel flauw om dan te vallen over die "zelfbedachte norm", zeker omdat je die zelf ook hebt.
dinsdag 24 februari 2026 om 17:27
Ik vind dit 'Je bent dus helemaal op, om een zelfbedachte norm? Ok...' bijzonder onaardig en weinig inlevend, met name door de suggestieve ....Lady*Voldemort schreef: ↑24-02-2026 17:12Ik vind die reacties helemaal niet zo bijzonder. Dat zoon op vrije dagen tot 12 uur in zijn nest wenst te liggen lijkt me wel het minste van zijn problemen, en toch focust TO daarop in haar OP. Dus zo'n raar advies is het niet om dat uitslapen maar los te laten, TO kan zich beter met andere dingen bezig houden. Met zichzelf bijvoorbeeld.
Ik las daar weinig advies in.
dinsdag 24 februari 2026 om 17:33
Ik las het meer als: je steekt al je energie in het bovenop zitten van een zelf bedachte regel (dus niet iets wat een wet is oid) die eigenlijk helemaal niet zo nuttig is.BrutaImmaculata schreef: ↑24-02-2026 17:27Ik vind dit 'Je bent dus helemaal op, om een zelfbedachte norm? Ok...' bijzonder onaardig en weinig inlevend, met name door de suggestieve ....
Als je dan al doodmoe bent na zoveel jaren gedoe is het echt zonde om hier je energie in te steken.
Loslaten en investeren in positief contact gaat uiteindelijk meer opleveren denk ik.
dinsdag 24 februari 2026 om 17:48
Je wil alleen advies over het uitslapen. Laat hem uitslapen.
Prio is toch dat hij dit baantje wel volhoudt?
Hij is verder veel bij vrienden en heeft een goede band met zijn zus.
Hij is 21, er zijn er weinig van die leeftijd die nog mee gaan op vakantie.
Laat de rest even los. Scheelt jezelf heel veel stress.
Prio is toch dat hij dit baantje wel volhoudt?
Hij is verder veel bij vrienden en heeft een goede band met zijn zus.
Hij is 21, er zijn er weinig van die leeftijd die nog mee gaan op vakantie.
Laat de rest even los. Scheelt jezelf heel veel stress.
pelle wijzigde dit bericht op 24-02-2026 17:53
1.11% gewijzigd
dinsdag 24 februari 2026 om 17:51
dinsdag 24 februari 2026 om 17:55
Dat was 1 reactie.BrutaImmaculata schreef: ↑24-02-2026 17:27Ik vind dit 'Je bent dus helemaal op, om een zelfbedachte norm? Ok...' bijzonder onaardig en weinig inlevend, met name door de suggestieve ....
You're not the same person you were a year ago. Now you're even worse.
Week 14 van de Extremely Demotivational Calendar
Week 14 van de Extremely Demotivational Calendar
dinsdag 24 februari 2026 om 17:59
Voor iemand die uit een ontspoort gezin komt was dit mijn ergste nachtmerrie want ik weet dat de tijd komt dat ik hem echt buiten moet zetten en ik haat het feit dat hij me daartoe drijft. Hij weet nl waar ik vandaan kom.
Dit is niet oké.
Dit zijn jouw gevoelens en jij moet daar zelf mee leren dealen.
Hij drijft jou nergens toe. Dat doe jezelf.
Waarom zou je hem buiten moeten zetten?
dinsdag 24 februari 2026 om 18:28
Ik denk dat jij heel veel kunt verwachten maar hij gaat zijn eigen gang. Of het nu een beperking is of geen zin. Het maakt niets uit. Ik wil immers geen (professionele) hulp. Bedenk dat je naar hem toe geen verplichtingen meer hebt. Hij is volwassen en jij hoeft hem niet jarenlang in huis te houden als je dat niet wilt. Jouw deel zit erop wat dat betreft. Zolang er geen gevolgen zitten aan zijn gedrag kan hij doen wat hij wil en dat is niets. Hij laat zien dat jij niet meer bent dan een hotel waar hij komt en gaat. Jullie band kan toch niet veel slechter worden dan nu. En je hebt ook nog een ander kind thuis. Vraag hem uit te kijken naar een andere slaapplek. Misschien maakt dat hem met de jaren meer volwassen. En misschien ook niet. Maar dan heb jij je leven weer terug. En soms helpt afstand en een eigen leven ook om op lange termijn er wat van te maken.
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in