zoon heeft snoep gepikt van de buren
zondag 24 mei 2009 om 20:09
Hallo allemaal,
Ik doe dit even onder een andere nick, want ik schaam me te erg.
Mijn zoon van vier heeft toen de buren niet thuis waren snoep gejat uit hun schuur. Toen ik hem zag eten, schrok hij en riep meteen: "Sorry mama, sorry". Hij wist dus dat hij iets had gedaan wat niet mocht, terwijl ik nog niet eens wist wat er aan de hand was. Hij heeft meteen alles opgebiecht.
Ik heb 't hem zelf aan de buurvrouw laten vertellen (die heel aardig reageerde), hij mag een week niks snoepen en hij moet van z'n eigen geld (hij heeft toevallig 30 cent in een portemonneetje) nieuw kopen.
Ik vind 't dus echt heel erg, dat-ie dat gedaan heeft, ben er behoorlijk van geschrokken. Nu mijn vraag: hebben jullie kinderen weleens zoiets gedaan, of heb ik een crimineeltje in de dop? Of stel ik me aan? Wat vinden jullie? En ook: hoe voorkom ik dit in de toekomst??
Ik doe dit even onder een andere nick, want ik schaam me te erg.
Mijn zoon van vier heeft toen de buren niet thuis waren snoep gejat uit hun schuur. Toen ik hem zag eten, schrok hij en riep meteen: "Sorry mama, sorry". Hij wist dus dat hij iets had gedaan wat niet mocht, terwijl ik nog niet eens wist wat er aan de hand was. Hij heeft meteen alles opgebiecht.
Ik heb 't hem zelf aan de buurvrouw laten vertellen (die heel aardig reageerde), hij mag een week niks snoepen en hij moet van z'n eigen geld (hij heeft toevallig 30 cent in een portemonneetje) nieuw kopen.
Ik vind 't dus echt heel erg, dat-ie dat gedaan heeft, ben er behoorlijk van geschrokken. Nu mijn vraag: hebben jullie kinderen weleens zoiets gedaan, of heb ik een crimineeltje in de dop? Of stel ik me aan? Wat vinden jullie? En ook: hoe voorkom ik dit in de toekomst??
zondag 24 mei 2009 om 20:13
Ik vind dat je het goed hebt opgelost. Ik heb zelf nog geen kinderen in de leeftijd dat ze iets kunnen stelen, maar heb het zelf vroeger ook wel eens gedaan (en ben geen crimineel geworden ) Ik vind het een heel goed teken dat hij meteen heeft opgebiecht wat er is gebeurd, dat betekent dat hij zich schuldig voelde en dus het verschil tussen goed en fout kent.
Ik zou me er niet teveel zorgen over maken. Ik zou er aan het eind van de week (als zijn straf voorbij is) nog eens een gesprekje met hem over hebben en het daarbij laten.
Ik zou me er niet teveel zorgen over maken. Ik zou er aan het eind van de week (als zijn straf voorbij is) nog eens een gesprekje met hem over hebben en het daarbij laten.
The time is now

zondag 24 mei 2009 om 20:17
Ik vind eerlijk gezegd wel dat je een beetje overdreven reageert. Je hoeft je echt niet te schamen ofzo, waarvoor? Dit doen kinderen hoor, snoep is zo verleidelijk, dan kan hij wel weten dat het niet mag, maar dat maakt het niet makkelijk te weerstaan natuurlijk.
Goed dat je hem het zelf hebt laten vertellen, en zelf nieuw laten kopen/even niks snoepen ook prima hoor, maar je zo schamen dat je hier zelfs een andere nick aanneemt en bang zijn dat je een crimineeltje opvoed vind ik eigenlijk zelfs een beetje raar.
Goed dat je hem het zelf hebt laten vertellen, en zelf nieuw laten kopen/even niks snoepen ook prima hoor, maar je zo schamen dat je hier zelfs een andere nick aanneemt en bang zijn dat je een crimineeltje opvoed vind ik eigenlijk zelfs een beetje raar.
Ik heb vroeger ook vaak snoep gejat, gewoon thuis uit de kast... Ik ben geen crimineel geworden, ik ben er alleen maar dik van geworden
Ik vind het juist wel een goed teken dat hij het zelf direct opbiechtte, en meteen 'sorry' zei.
Ik zou het eerder zien als een heerlijke kwajongens-streek.
(ik moest er stiekem wel om lachen, hoop dat jij dat ook snel kunt!)
En verder heb je het prima opgelost door het hem direct de buurvrouw te laten vertellen en nieuw te kopen van zijn 'eigen' geld.
Ik vind het juist wel een goed teken dat hij het zelf direct opbiechtte, en meteen 'sorry' zei.
Ik zou het eerder zien als een heerlijke kwajongens-streek.
(ik moest er stiekem wel om lachen, hoop dat jij dat ook snel kunt!)
En verder heb je het prima opgelost door het hem direct de buurvrouw te laten vertellen en nieuw te kopen van zijn 'eigen' geld.
Ik snap dat je geschrokken bent , maar maak je niet al te druk ; dit is geen voorteken dat je kind hierna begint met het jatten van driewielers en over een tijdje ouwe vrouwtjes berooft .
Je hebt het hem laten opbiechten wat vast ontzettende indruk op hem heeft gemaakt .
Hij heeft vast zijn lesje wel geleerd .
Je hebt het hem laten opbiechten wat vast ontzettende indruk op hem heeft gemaakt .
Hij heeft vast zijn lesje wel geleerd .
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.

zondag 24 mei 2009 om 20:20
http://www.kinderinfo.nl/artikelen/arti ... ticleID=87
http://www.opvoedadvies.nl/stelen.htm
http://www.groeimee.be/informatie/stelen_6j/
http://www.opvoedadvies.nl/stelen.htm
http://www.groeimee.be/informatie/stelen_6j/
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.

zondag 24 mei 2009 om 20:22
Ik zie ook geen crimineeltje in de dop eerlijk gezegd. Mijn dochter is ook 4 en die zou hetzelfde kunnen doen en zich inderdaad helemaal rotschrikken als iemand het zou zien. Het is op die leeftijd toch nog een vaak lastig om iets wat ze weten dat niet mag ook te laten als er niemand in de buurt is.
Goed opgelost ook volgens mij. Ik vind het trouwens ook wel logisch dat buurvrouw vriendelijk reageerde. Het is een kindje van 4 en daarbij hoe komt een kind in de schuur van anderen als ze niet thuis zijn? Dat lijtk me toch ook een heel klein beetje eigen schuld bikke bult. Niet als je fiets gejat wordt ofzo (want volwassenen weten wel degelijk beter en moetn hun handen thuishouden) maar wel als een klein kind snoep uit je niet op slot zittende schuur 'pikt'.
Dochter hier pakt het subtieler aan die 'bedelt' gerust bij alle buren. Ook om je dood te schamen. Toen we hier vorig jaar kwamen wonen en ik daarachter kwam (na een week ofzo) schaamde ik me dus ook rot, inmiddels weten alle buren (zelf ook allemaal ouders en de meesten met kinderen in dezelfde leeftijd) dat dochter genoeg krijgt en wijzen ze haar virnedleijk de weg naar huis
Goed opgelost ook volgens mij. Ik vind het trouwens ook wel logisch dat buurvrouw vriendelijk reageerde. Het is een kindje van 4 en daarbij hoe komt een kind in de schuur van anderen als ze niet thuis zijn? Dat lijtk me toch ook een heel klein beetje eigen schuld bikke bult. Niet als je fiets gejat wordt ofzo (want volwassenen weten wel degelijk beter en moetn hun handen thuishouden) maar wel als een klein kind snoep uit je niet op slot zittende schuur 'pikt'.
Dochter hier pakt het subtieler aan die 'bedelt' gerust bij alle buren. Ook om je dood te schamen. Toen we hier vorig jaar kwamen wonen en ik daarachter kwam (na een week ofzo) schaamde ik me dus ook rot, inmiddels weten alle buren (zelf ook allemaal ouders en de meesten met kinderen in dezelfde leeftijd) dat dochter genoeg krijgt en wijzen ze haar virnedleijk de weg naar huis

zondag 24 mei 2009 om 20:24
Mooi opgelost toch! Ik denk dat alleen het opbiechten al genoeg indruk op hem maakte.
Ik ging vroeger altijd zwemmen met een vriendinnetje. De ene week gaf haar moeder geld mee voor de entree en de andere week mijn moeder. Een week vergiste een van de moeders zich en hadden we dubbel geld. Dat hebben we toen allemaal versnoept in de kantine van het zwembad.
Man o man ik heb me nog nooit zo schuldig gevoeld! Diezelfde avond meteen opgebiecht bij mn moeder en ik kreeg natuurlijk een preek. Maar ik ben nog steeds geen draaideurcrimineel hoor!
Ik ging vroeger altijd zwemmen met een vriendinnetje. De ene week gaf haar moeder geld mee voor de entree en de andere week mijn moeder. Een week vergiste een van de moeders zich en hadden we dubbel geld. Dat hebben we toen allemaal versnoept in de kantine van het zwembad.
Man o man ik heb me nog nooit zo schuldig gevoeld! Diezelfde avond meteen opgebiecht bij mn moeder en ik kreeg natuurlijk een preek. Maar ik ben nog steeds geen draaideurcrimineel hoor!
I only get one shot at life - so I shoot to kill
zondag 24 mei 2009 om 20:25
Ik ben wel een beetje opgelucht door jullie reacties. Ik heb zelf natuurlijk wel stoute dingen gedaan vroeger, maar ik heb echt nooit iets gepikt. Ik had dat niet gedurfd, en ik vermoed (weet zeker) dat mijn ouders wóedend geweest waren. Zoiets is in ons gezin echt een grote 'zonde'. Vandaar mijn misschien wat overtrokken reactie.
Dankjulliewel, voor het weer even in het juiste perspectief zetten.
Dankjulliewel, voor het weer even in het juiste perspectief zetten.
zondag 24 mei 2009 om 20:27
zondag 24 mei 2009 om 20:36
Mijn zoon had toen hij 3 was een verrassings-ei bij de Praxis gepikt. Hij zeurde er eerst wel om hoor, maar het antwoord was nee.
Toen we in de auto op de terugweg zaten, vond ik hem wel erg stil achterin....toen ik omkeek was hij heeeeel zachtjes het papiertje aan het losmaken
Ik ben omgekeerd naar de winkel en hem het hem zelf laten vertellen daar, het zelf laten betalen (van mijn geld oke...) en het hem toen zelf in de prullenbak laten gooien. En erbij verteld dat we de volgende keer niet terugrijden naar de winkel maar direct naar het politiebureau. Heeft wel indruk gemaakt geloof ik:)
Maar een crimineel in de dop, neuh daar ben ik niet zo bang voor!
Toen we in de auto op de terugweg zaten, vond ik hem wel erg stil achterin....toen ik omkeek was hij heeeeel zachtjes het papiertje aan het losmaken

Maar een crimineel in de dop, neuh daar ben ik niet zo bang voor!
zondag 24 mei 2009 om 20:39
zondag 24 mei 2009 om 20:51
Nou nou,gepikt
Wat een gedoe om een paar snoepjes,het kind is 4!!
Ik stond een poos terug achter een vrouw bij het kruitvat die wel een kwartier lang heeft gewacht zodat het kind van haar kon opbiechten dattie een paar snoepjes uit de schepbakken had gegeten...
Het duurde een eeuwigheid tot amen want er ging van alles mis bij de kassa
Het blaag was al weer vergeten waar het om ging toen ie het moest opbiechten(deze was hooguit 3)
Je kunt ook overdrijven hoor...
Pfffff
Wat een gedoe om een paar snoepjes,het kind is 4!!
Ik stond een poos terug achter een vrouw bij het kruitvat die wel een kwartier lang heeft gewacht zodat het kind van haar kon opbiechten dattie een paar snoepjes uit de schepbakken had gegeten...
Het duurde een eeuwigheid tot amen want er ging van alles mis bij de kassa
Het blaag was al weer vergeten waar het om ging toen ie het moest opbiechten(deze was hooguit 3)
Je kunt ook overdrijven hoor...
Pfffff
zondag 24 mei 2009 om 20:54
Heb vroeger als kind van een jaartje of vijf (schat ik zo) ook snoep (verrassingseieren) en speelgoed iets gejat uit de supermarkt. Onder mijn moeders niet oplettende oog ook nog haha.
Thuis heeft mijn moeder mij betrapt achter de bank met een gezicht onder de sjokolade smurrie en de speelgoedeitjes.
Mijn moeder heeft me gelijk linea recta mee terug genomen naar de supermarkt en ik moest het aan de kassa mevrouw opbiechten en mijn excuses aanbieden. En mijn moeder heeft waarschijnlijk afgerekend. ik heb me nog nooit zo voor paal voelen staan geloof ik. Maar ik heb het noooooooooit meer gedaan haha.
Thuis heeft mijn moeder mij betrapt achter de bank met een gezicht onder de sjokolade smurrie en de speelgoedeitjes.
Mijn moeder heeft me gelijk linea recta mee terug genomen naar de supermarkt en ik moest het aan de kassa mevrouw opbiechten en mijn excuses aanbieden. En mijn moeder heeft waarschijnlijk afgerekend. ik heb me nog nooit zo voor paal voelen staan geloof ik. Maar ik heb het noooooooooit meer gedaan haha.
zondag 24 mei 2009 om 20:58
quote:Sunemom schreef op 24 mei 2009 @ 20:22:
Dochter hier pakt het subtieler aan die 'bedelt' gerust bij alle buren. Ook om je dood te schamen. Toen we hier vorig jaar kwamen wonen en ik daarachter kwam (na een week ofzo) schaamde ik me dus ook rot, inmiddels weten alle buren (zelf ook allemaal ouders en de meesten met kinderen in dezelfde leeftijd) dat dochter genoeg krijgt en wijzen ze haar virnedleijk de weg naar huis Haha schattig. Leuk ook van je buren *grijnst*
Dochter hier pakt het subtieler aan die 'bedelt' gerust bij alle buren. Ook om je dood te schamen. Toen we hier vorig jaar kwamen wonen en ik daarachter kwam (na een week ofzo) schaamde ik me dus ook rot, inmiddels weten alle buren (zelf ook allemaal ouders en de meesten met kinderen in dezelfde leeftijd) dat dochter genoeg krijgt en wijzen ze haar virnedleijk de weg naar huis Haha schattig. Leuk ook van je buren *grijnst*